Miksi ranskalaisia ei muka saisi syödä; varsinkin lapset?
Siinähän se jo otsikossa olikin pääosin. Eli miksi muka ranskalaiset ovat niin pahasta, ettei niitä voi esim. kerran viikossa voisi lapsille antaa... Ihmettelenpä vaan. t. ranskisfani
Kommentit (68)
Höh. Ei yhtään vitsiä ranskalaisten ihmisoikeuksista tai vegaanivertausta, vaikka odotin otsikon perusteella sellaista jo alkuun.
Jos harvoin niitä syö niin ei siitä silloin suurempaa hämminkiä ole. Säälittää kuitenkin ne ylipainoiset lapset joiden sääret ja nilkat kääntyy ylipainosta ja niitä roudataan syömään lisää ongelman aiheuttajaa
Suomessa kansa ikääntyy. Mitä nopeammin ihmiset syövät tai juovat itsensä hengiltä, sitä parempi! Lopettakaa paasaus!
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:23"]
http://www.mcdonalds.fi/fi/palaute/usein_kysyttya.html Paistetaan rypsi/auringonkukka öljyssä peruna on 100% kokonaisesta perunasta tehty..
[/quote]
Väittihän hesburgerkin että liha on täysin suomalaista. Työntekijät kuitenkin teitää mistä tulee.
Sitäpaitsi rypsi ja rapsiöljy ei ole paljon parempaa kuin palmuöljy
[/quote]
Ei hampurilaisbaarin työntekijöillä ole mahdollisuutta tietää yhtään sen paremmin lihan alkuperää. Lihat tulevat ravintolaan pahvilaatikoissa, joiden kyljessä lukee valmistaja ja ehkä myös valmistusmaa. Jos ravintolat väittäisivät lihan olevan kotimaista ja laatikoissa lukisi "made in new zealand", se olisi jo laajasti tiedossa. En jaksa uskoa että kaikki hesburgerin työntekijät osaisivat pitää salaisuuden.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:58"]
Käsittäkseni nyt puhutaan ihan itse uunissa paistetuista pakasteranuista. En minä niihin laita rasvaa ja suolaakin maltillisesti.
Eli puhdasta pottuahan ne ovat?
[/quote]
Esim. Oolannin ranskalaisissa on rasvaa 9g/annos. Haitallista transrasvaa niissä ei ole, ainakaan netin mukaan.
Rasvan saantisuositus on sydänliiton mukaan 60-80g/vkr. naiset-miehet.
[/quote]
Kuinka monta grammaa on yksi annos? Usein "annokset" ovat alimitoitettuja.
Eiköhän ne uuniranskalaiset ole esipaistettu öljyssä. Ranskalainenperuna tarkoittaa uppopaistettua perunasuikaletta.
Käsittäkseni nyt puhutaan ihan itse uunissa paistetuista pakasteranuista. En minä niihin laita rasvaa ja suolaakin maltillisesti.
[/quote]
http://www.oolannin.fi/fi/tuotteet/ranskalaiset_perunat/uunirapeat_ranskalaiset_500_g/
9% rasvaa, eli ei se ihan pelkkää perunaa ole, sillä perunassa itsessään on rasvaa vain 2%.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:56"]Pitää myös ottaa huomioon, että onko ranut kaupan pussista (ja millaisia) vai itse tehtyjä? Itse tehdyt ranut on taatusti terveellisempiä kuin jotkut halpis kaupan ranut....
[/quote]
No niinpä, tässä se pointti. Me tehdään ranskalaiset itse, rasvaa 1 tl per 1.5 kg perunoita, emmekä laita suolaa. Asiat kun voi tehdä monella tapaa. T. Ranskisfani
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:15"]
Ja porkkanatikut on kamalia, niitä ei meillä saa alas kukaan.
[/quote]
Paistapa pannulla voissa ja lisää kermaa, varmasti maistuu.
[/quote]
Se on vale. Heh heh
[/quote]
Porkkana ei kyllä ole hyvää kypsänä.Liian makeaa suolaisiin ruokiin.Uunijuureksina(tikkuja tai lohkoja)kannattaa enemmin käyttää perunaa tai vaikka lanttua.Porkkanatikut on parhaimmillaan dippivihanneksina.
Ranskalaisten terveellisyydestä en sen tarkemmin tiedä,mutta itse tehdyt lohkikset/ranet ainakin maistuu paremmalta.Jos pesee perunat hyvin,ei tarvitse edes kuoria.Sipaisee vain maustetulla oliiviöljyllä ja lykkää uuniin,ihanaa herkkua!
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 12:09"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:10"]
[/quote]
Esim. Oolannin ranskalaisissa on rasvaa 9g/annos. Haitallista transrasvaa niissä ei ole, ainakaan netin mukaan.
Rasvan saantisuositus on sydänliiton mukaan 60-80g/vkr. naiset-miehet.
[/quote]
Kuinka monta grammaa on yksi annos? Usein "annokset" ovat alimitoitettuja.
[/quote]
Ja kun "annos" määritellään tarpeeksi pieneksi, ei transrasvan määrää tarvitse ilmoittaa pakkauksessa, koska se jää raja-arvon alle. Näin kuluttajia huijataan. Syöttäkää vaan lapsille terveellisiä transrasva-pakasteranskalaisia.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:15"]Perunassa on paljon c- vitamiinia ja yleensä ranskalaise paistetaan nopeasti öljyssä joten vitamiinitkin säilyy hyvin. Puhun nyt tuoreesta perunasta tehdyistä. Eikä niitä missään palmuölyssä paisteta vaan uppopaistoöljyssä joka on rypsi/ auringonkukanöljyä. Esim pikaruokapaikoissa on tiukat vaatimukset öljyn laadusta ja sitä vaihetaan usein (päivittäin)
[/quote]
Niinhän ne väittää että vaihdetaan päivittäin... Olin opiskeluaikana grillillä töissä ja rasva vaihdettiin noin kerran viikossa.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:15"]Perunassa on paljon c- vitamiinia ja yleensä ranskalaise paistetaan nopeasti öljyssä joten vitamiinitkin säilyy hyvin. Puhun nyt tuoreesta perunasta tehdyistä. Eikä niitä missään palmuölyssä paisteta vaan uppopaistoöljyssä joka on rypsi/ auringonkukanöljyä. Esim pikaruokapaikoissa on tiukat vaatimukset öljyn laadusta ja sitä vaihetaan usein (päivittäin)
[/quote]
Niinhän ne väittää että vaihdetaan päivittäin... Olin opiskeluaikana grillillä töissä ja rasva vaihdettiin noin kerran viikossa.
[/quote]
Se on sun häpees.
Kyllä mäkkärissä ja hesessä vaihdetaan päivittäin. Ex työnteijä
Minäkin olen ollut töissä sellaisessa ruokapaikassa, jossa öljy vaihdettiin kerran viikossa. Siitä on tosin aikaa jo hyvä tovi.
Mmm, tässäpä herkullinen ohje:
"Perunankuoret"
Ota veitsellä hyvin puhdistetuista perunoista reilulla kädellä kuoriviipaleita (n.puolen sentin paksuisia), jotka maustat neitsytoliiviöljyllä ja haluamillasi mausteilla. Uunipellille 200 asteeseen puoleksi tunniksi. Jos haluat kuorista oikein rapeita, käännä 15 min paiston jälkeen palat ympäri. Loput perunat voit pilkkoa myös sekaan tai käyttää vaikka kalakeittoon.
Onko jossain sanottu, että ei voisi kerran viikossa syödä? Varmasti voi, mutta eivät ne kyllä mitään terveysruokaa ole: perunaa, suolaa ja ei välttämättä parasta mahdollista rasvaa. Mutta eivät tapa pieninä annoksina.
No voihan niitä ihan hyvin syödä kerran viikossa. Mutta ei niillä kannata täyttää kovin suurta osaa ruokavaliosta, koska ovat ravintoarvoltaan erittäin köyhiä, pelkää kuumetamalla köyhdytettyä rasvaa ja hiilihydraatteja, yleensä vielä runsaasti suolattuina.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:32"] [quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:23"] http://www.mcdonalds.fi/fi/palaute/usein_kysyttya.html Paistetaan rypsi/auringonkukka öljyssä peruna on 100% kokonaisesta perunasta tehty.. [/quote] Noi öljyt ei ole edes hyviä. [/quote] Mutta turha levitellä valheellista tietoa jos ei tiedä asiasta [/quote] Hah hah! Kai jokainen tietää mikä omassa suussa maistuu? Vttu mitä sekopäitä! [/quote] Kyllä mä ihan faktatietoa uskon kun sun suuntuntumaa. Ravintola-alalla ei tollasilla asioilla huijata (ei mitään syytä varsinkaan tollasillä isoilla tekijöillä esim hese tai mäkkäri) ja valvonta on tarkkaa.
[/quote]
Siis on olemassa makustandardi? Tota en tiennyt