Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin ensimmäisen kerran vauvanruokaosastolla ja

Vierailija
12.01.2015 |

Olen järkyttynyt! Olen n. kk sitten aloittanut soseiden maistelun vauvan kanssa, ja olen antanut vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Nyt kaupassa vaellellessani ajattelin katsoa valmissoseita, josko löytyisi joku uusi maku. Mutta! Esim Piltin mangosose: 38% mangoa. Mitä!! 62% kaikkea muuta, vettä ja tärkkelystä? Tämä on ensimmäinen lapseni, enkä ole koskaan tutkinut sosepurkkeja, jos joku tuttava on lapselleen niitä antanut. Yksi sose oli sellainen mitä ostin, Ella's kitchen mangosose, 100% mangoa eikä mitään muuta.

Tämä nyt oli vain tämmöinen ihmettelyavautuminen, olen vain niin hämmästynyt noista sisällöistä. Ja varma siitä että teen itse vauvan soseet.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
13.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos vaan sattuu tykkäämään enemmän piltin hedelmäsoseista? En mä osais ikinä tehdä esim yhtä hyvää aprikoosisosetta tai mangososetta ilman sokeria

Vierailija
22/43 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 23:32"]

Ihanat itse tehdyt soseet mikroon lämpenemään. Siinä meni niiden soseiden ihanuus...

Kamalaa että pienokaisten jokainen ateria saattaa tulla mikron kautta

[/quote]

Vesihauteesta et sitten ole kuullut? Ulkomailla ei edes yleensä suostuta mikrottamaan ravintoloissa vauvojen ruokia vaan tuovat kupillisen kiehuvaa vettä pöytään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin mun omiin vihannessoseisiin tuli vettä, kun ei niistä höyrytetyistä (eli vettä imeneistä) kasviksista saanut soseutettua lisäämättä mukaan nestettä. Ikinä en punninnut aineksia niin en tiedä kuinka iso osa omasta soseesta oli vettä ja kuinka iso osa kasviksia. Tärkkelystä lisätään siksi et ruoka olisi helpompi syöttää. Mä jätin omat soseeni sen verran karkeaksi ettei ongelmaa ollut.
Hedelmäsoseiden runsaan vesipitoisuuden tajusin, kun tein lapselle itse ananas-banaanisosetta ja vauva ei suostunut syömään, kun se oli niin väkevää.

Vierailija
24/43 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elämä teidän hysteeristen mammojen kans. Ei se vauva niihin kaupan valmisruokiin kuole. Sama se vaikka söis läskisoosia. Ruoasta ei saa sanoa huonoa. Monet näkee nälkää joka päivä ja te vaan inisette jostain vauvan soseiden tuoteselosten sisällöstä. Yhyyyy. Pyhällä hengelläkö sen vauvan pitäs elää?! Syöhä aikusetki vaikka mitä lisäainetavaraa, ei siihen kuole.

Vierailija
25/43 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmisruuat on aina huono valinta.

Vierailija
26/43 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kyseenalaistanut noiden valmissoseiden sisältöä, niitä kuitenkin mainostetaan neuvolassa yms. Tämä on varmaan aika monelle jo old news, mulle täysin uusi juttu. Ap

Vierailija
27/43 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia teenkin soseet itse. Tiedän sitten että mitä vauva syö ja ruoat on täyttä tavaraa..ei vedellä jatkettua. :)
Ei oikeesti oo edes hankalaa ja monimutkaista keittää vihanneksia/riisiä/pastaa/lihaa/kalaa/kanaa..mausteita sekaan.. soseutus ja pienissä minigrip pusseissa pakkaseen.
Sieltä joka ilta jääkaappiun sulamaan seuraavaa päivää varten.
Voihan tuon toki hankalamminkin tehdä jos haluaa :D

Mut on mulla aina muutama valmispurkki kaapissa varulta. Ne on näppärämpi ottaa mukaan laukkuun jne. :)

Vierailija
28/43 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:45"]

En ole koskaan kyseenalaistanut noiden valmissoseiden sisältöä, niitä kuitenkin mainostetaan neuvolassa yms. Tämä on varmaan aika monelle jo old news, mulle täysin uusi juttu. Ap

[/quote]

Mietipä miksi niitä mainostetaan juuri neuvolassa.

Vierailija
29/43 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen myös soseet itse, juurikin tuon vuoksi. ja sen vuoksi, että mua ällöttää ajatella, että esim. pottu-liha sose olisi ollut vuodenkin siinä purkissa ja sitten pitäisi lapselle syöttää se. Yök, ei kiitos.

Minä ensimmäisen lapsen kanssa kokeilin kylä reissulla antaa kaupan sosetta kun jäi kotiin oma tekoinen,mutta kun sain kaikin keinoin huijattua soseen alas, oksensi ne ulos. Sen jälkeen en kokeillut.

Onneksi mies tukee asiassa ja kannustaa tekemään soseet itse. Mukava kuulla, että hänkin sitä arvostaa, että teen itse ruuat.

T: kolmen mamma, pienimmälle aletaan kohta ruokia syöttää.

Vierailija
30/43 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:45"]

[/quote]

[/quote]
Niinpä! Tuli vähän pöljä olo, kuitenkin kovasti luottaa neuvolaan ja sieltä saatuihin ohjeisiin.

Vierailija
31/43 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista pahimpia on valmisvellit ja -puurot! Niihin on sotkettu monelaisia aineita sekaan. Pilaantuvat myös, kun pääsevät hapen kanssa tekemisiin esim vellijauheet joissa on maitojauhetta. Helppoa tehdä itse paremmista aineksista! Allergiselle lapselle varsinkaan ei kaupan vellejä ollenkaan!

Mangosose on vielä ok. Mangossa on monesti niin paljon kasvinsuojeluaineita, että eivät läpäise lastenruokakriteerejä ja siksi ei  yhteen aikaan voitu valmistaa sitä myyntiin ollenkaan.  Aina kun sitä on saatavilla, saatan ostaa itsellenikin. Tutkivat mangoerät tarkkaan. Tästä oli lehdissäkin.... Tuoretta mangoa en osta.

Vierailija
32/43 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:58"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:45"]

[/quote]

[/quote]

siksi koska se on heidän "velvollisuus".

meidän neuvola tädin seinällä oli artikkeli joskus maaseudun tulevaisuus lehdessä olleesta jutusta, missä kannustettiin syöttään oma tekoista ruokaa lapsille monestakin eri syystä. ja hän on minua kannustanut myös itse ruuat lapsille tekemään. kyseinen neuvolatäti kohta jo eläkkeelle jää. tälläisiä saisi olla enemmänkin.

se kolmen äiti..

Vierailija
33/43 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:45"] En ole koskaan kyseenalaistanut noiden valmissoseiden sisältöä, niitä kuitenkin mainostetaan neuvolassa yms. Tämä on varmaan aika monelle jo old news, mulle täysin uusi juttu. Ap [/quote] Mietipä miksi niitä mainostetaan juuri neuvolassa. [/quote] Niinpä! Tuli vähän pöljä olo, kuitenkin kovasti luottaa neuvolaan ja sieltä saatuihin ohjeisiin.

[/quote]

Neuvolan ohjeethan perustuu siihen, mitä on käsketty neuvoa. Ei ne "tädit" itse saa valita neuvoja.

Vierailija
34/43 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:07"]Kaikista pahimpia on valmisvellit ja -puurot! Niihin on sotkettu monelaisia aineita sekaan. Pilaantuvat myös, kun pääsevät hapen kanssa tekemisiin esim vellijauheet joissa on maitojauhetta. Helppoa tehdä itse paremmista aineksista! Allergiselle lapselle varsinkaan ei kaupan vellejä ollenkaan!

Mangosose on vielä ok. Mangossa on monesti niin paljon kasvinsuojeluaineita, että eivät läpäise lastenruokakriteerejä ja siksi ei  yhteen aikaan voitu valmistaa sitä myyntiin ollenkaan.  Aina kun sitä on saatavilla, saatan ostaa itsellenikin. Tutkivat mangoerät tarkkaan. Tästä oli lehdissäkin.... Tuoretta mangoa en osta.
[/quote]
Okei, hyvä tietää. Tuo Ella's Kitchen mainosti että 100% luomumangoa, se kuulostaa hyvältä. Toki hinnassahan sen huomasi, Piltti oli 7-8€/litra (vai kg, en muista), ja tuo Ella's oli 17€. Mutta eipä sitä tule päivittäin syötettyä montaa pakettia, eli konkurssiin ei joudu yhdestä pussista. Ap

Vierailija
35/43 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa taitaa olla velvollisuus mainostaa valmisruokia. Ja kertakäyttövaippoja. Ei sitten tule paineita näille äideille, jotka syöttävät valmiita ruokia ja käyttävät kerttiksiä. Muutenkin vauva-aika etenkin ensimmäisen lapsen kohdalla on mullistava elämänmuutos, niin vois olla joillekin liikaa, kun neuvolassakin vielä toruttaisiin valmisruokia. Pääasia, että lapsi saa syötävää ja kasvaa. Jokainen omien voimavarojen kanssa tekee sen minkä jaksaa.

Vierailija
36/43 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mangososeessa on usein pohjana omenaa. Ylipäänsä suurimmassa osassa mitälieneesoseissa on puolet omenaa tai päärynää ja sitten vähän sitä mitä nimike kertoo. Minusta ne soseet ovat ihan hyviä ja käyttökelpoisia. Erityisesti herukka-, vadelma- ja luumusoseet tekevät meillä kauppansa.

Vierailija
37/43 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa vauvojen soseissakin on eroa, joten kannattaa lukea tuoteselosteet. Kummallisin on Piltti, jolla on kahta eri päärynäsosetta, melkein samanlaisissa purkeissa. Toinen 100% päärynää, jota myydään yksittäisinä purkkeina ja sitten toinen, jossa on jotain puolet päärynää, ja loput vettä ja ehkä apuaineita ( en muista tarkkaan), sitä taas on moni pakkauksissa, jossa purkit ovat pahvijutulla yhdessä.

Vierailija
38/43 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja ne "ruokasoseet" vasta järkyttäviä ovatkin... 

Meidän lapsi on 6kk iästä sormiruokaillut samaa ruokaa kuin vanhemmatkin. Helppoa ja mukavaa ja nyt 13kk syö itse lusikalla/haarukalla. Miksi syöttäisin lapselle valmisruokia, kun en niitä itsekään söisi.

Tosin Semperin 100% hedelmä"truuttia" käytetään joskus reissussa.

Vierailija
39/43 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sormiruokailua. Eka, nyt 4v ei suostunut syömään mun tekemiä soseita lainkaan, vain valmissose kelpasi. Olin aivan huonona tuolloin. Onneks söi sormiruokaa! Toka ei syönyt edes valmissoseita. Puuroista ostin saksalaista biodynaamista hirssipuuroa ja spelttipuuroa. Valmiina hankittu lisäksi Ellan 100% luomuhedelmäsoseita, jolla nyt makeutan heidän turkkilaisen jugurtin marjajauheineen. Ei kannata suoraa päätä tuomita kaikkea valmista. Sillä voi helpottaa arkea jos arki on liikkuvaa. Jos syöttää lisäksi luomulaatuista lihaa & kanaa, kalaa sekä paljon vihanneksia, kasviksia, marjoja ja hedelmiä niin varmastikin joku valmislisä ei maata kaada.

Vierailija
40/43 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on huippuallerginen vauva ja sille käy jostain syystä noi purkkiruuat paremmin kuin itsetehdyt, vissiin liittyy juurikin siihen, että purkkiruoka on paljon pidemmälle käsiteltyä. Sepä siitä itsetekemisestä sit :( nyt jo yli vuoden vanha ja käytössä 16 ruoka-ainetta, joista suurin osa on hedelmiä :( Pääasia kuitenkin että on edes jotain mitä antaa maidon lisäksi!