Kävin ensimmäisen kerran vauvanruokaosastolla ja
Olen järkyttynyt! Olen n. kk sitten aloittanut soseiden maistelun vauvan kanssa, ja olen antanut vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Nyt kaupassa vaellellessani ajattelin katsoa valmissoseita, josko löytyisi joku uusi maku. Mutta! Esim Piltin mangosose: 38% mangoa. Mitä!! 62% kaikkea muuta, vettä ja tärkkelystä? Tämä on ensimmäinen lapseni, enkä ole koskaan tutkinut sosepurkkeja, jos joku tuttava on lapselleen niitä antanut. Yksi sose oli sellainen mitä ostin, Ella's kitchen mangosose, 100% mangoa eikä mitään muuta.
Tämä nyt oli vain tämmöinen ihmettelyavautuminen, olen vain niin hämmästynyt noista sisällöistä. Ja varma siitä että teen itse vauvan soseet.
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:22"]Neuvolassa taitaa olla velvollisuus mainostaa valmisruokia. Ja kertakäyttövaippoja. Ei sitten tule paineita näille äideille, jotka syöttävät valmiita ruokia ja käyttävät kerttiksiä. Muutenkin vauva-aika etenkin ensimmäisen lapsen kohdalla on mullistava elämänmuutos, niin vois olla joillekin liikaa, kun neuvolassakin vielä toruttaisiin valmisruokia. Pääasia, että lapsi saa syötävää ja kasvaa. Jokainen omien voimavarojen kanssa tekee sen minkä jaksaa.
[/quote]
Nimenomaan!!!
Minä oon imettäny oman lapsen ja tehnyt sen ruuat alusta loppuun itse - 11-kuisena maistoi ensimmäisen kerran purkkisosetta kun oltiin reissussa, mutta en minä sano että kaikkien pitäisi niin tehdä.
Ihan turhaan vauva-aikana ottaa paineita asioista, tekee niin kuin itsestä tuntuu hyvältä ja mihin omat ja perheen voimat riittää! Mulla oli tarkoitus käyttää alkuajan jälkeen kestovaippoja, mutta koliikkivauvan kans ei riittänyt energiaa perehtyä asiaan. Pakko on olla itselleen armollinen!
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:00"]
Minä teen myös soseet itse, juurikin tuon vuoksi. ja sen vuoksi, että mua ällöttää ajatella, että esim. pottu-liha sose olisi ollut vuodenkin siinä purkissa ja sitten pitäisi lapselle syöttää se. Yök, ei kiitos.
Minä ensimmäisen lapsen kanssa kokeilin kylä reissulla antaa kaupan sosetta kun jäi kotiin oma tekoinen,mutta kun sain kaikin keinoin huijattua soseen alas, oksensi ne ulos. Sen jälkeen en kokeillut.
Onneksi mies tukee asiassa ja kannustaa tekemään soseet itse. Mukava kuulla, että hänkin sitä arvostaa, että teen itse ruuat.
T: kolmen mamma, pienimmälle aletaan kohta ruokia syöttää.
[/quote]
Eikö se mies voisi auttaa kanssa?
[/quote]
auttaa katsomalla lapsia kun teen soseita pakastimeen, ja kun hän on kotona, katsoo lapsia kun teen ruokaa, välipalaa tms.. itse haluan ne ruuat kuitenkin tehdä.
se kolmen äiti.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:22"]
Neuvolassa taitaa olla velvollisuus mainostaa valmisruokia. Ja kertakäyttövaippoja. Ei sitten tule paineita näille äideille, jotka syöttävät valmiita ruokia ja käyttävät kerttiksiä. Muutenkin vauva-aika etenkin ensimmäisen lapsen kohdalla on mullistava elämänmuutos, niin vois olla joillekin liikaa, kun neuvolassakin vielä toruttaisiin valmisruokia. Pääasia, että lapsi saa syötävää ja kasvaa. Jokainen omien voimavarojen kanssa tekee sen minkä jaksaa.
[/quote]
Tietty on velvollisuus, mutta syy ei ole äidin arjen helpotus, vaan lastenruoka- ja vaippateollisuus.
jep, kukin tekee miten itse parhaiten jaksaa.! Parempi vaikka purkki ruualla kasvanut lapsi ja jaksavat vanhemmat, mitä väkisten kestoillaan, tehdään ruuat itse yms ja sitten ollaan aivan loppu ja koko perhe kärsii! Itse ensimmäisen kohdalla tunsin valtavaa syyllisyyttä kun jouduin korviketta antamaan, mutta myöhemmin tämä lähinnä naurattanut (se syyllisyyden määrä). Tehdään kukin miten halutaan, ja itse tietää parhaiten omat voimavarat. ei oteta paineita muualta, kukin me ollaan hyviä vanhempia ja varmasti kukin parasta haluaa lapselleen.!
jälleen se kolmen äiti.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:55"]
Tuon takia teenkin soseet itse. Tiedän sitten että mitä vauva syö ja ruoat on täyttä tavaraa..ei vedellä jatkettua. :)
[/quote]
Vesi onkin niin vaarallista.
Minulle oli alusta asti selvää että teen vauvan soseet ja puurot itse. Ihan mututuntumalta ajattelin että haluan tietää mitä vauvani syö. En silti ajatellut, että kaupan soseet olisi mitenkään huonoja, kunnes sain tuttavalta tyhjiä sosepurkkeja (että voin ottaa itsetehdyt soseet pakastimesta helposti mukaan uloslähtiessä) ja vilkaisin tuoteselosteita: hedelmäsoseissa oli lisättyjä sokereita, tärkkelyksiä, happamuudensäätöaineita sun muita.
Olikohan juuri mangopurkki josta laskin sen sisältävän kuutta eri ainesosaa, kun itsellä oli pakastimessa valmiiksi höyrytettyä ja soseutettua mangoa tasan kahdella ainesosalla: mango ja tuo vesi(höyry).
Ei siellä pilttipurkissa varmasti mitään myrkyllistä ole, mutta kuten sanottua, minä haluan tietää mitä lapseni syö, erityisesti vauvana soseruokailua aloitellessa, kun lasta tarkkaillaan mahdollisten ruoka-aineallergioiden takia. Halusin myös totuttaa lapsen niihin makuihin, joita meillä syödään muutenkin, että siirtymä perheen yhteiseen ruokaan olisi mahdollisimman helppo.
Vinkki sosetehtailijoille: höyrytä ja soseuta kukin lajike erikseen, pakasta jääpalamuottiin, irrota jäätyneet palat ja pussita pakastimeen. Sitten vaan aamulla napsit sen päivän ruuat vaikkapa kahvikuppeihin odottamaan ruokailua. Saa helposti vaihtelevaa ruokaa eikä tarvii sen kummemmin miettiä mitä minäkin päivänä lapselle syöttäis. Vähän isommalle ropsit yrttimausteita sekaan. Esim. 2 palaa porkkanaa, 1 palsternakkaa, 1 paprikaa sekä 1 lihaa, kalaa tai kanaa, ja sitten vaikka minttua ripaus päälle. Kaveriksi mikrossa (2minuutissa) höyrytetty peruna.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:45"]
En ole koskaan kyseenalaistanut noiden valmissoseiden sisältöä, niitä kuitenkin mainostetaan neuvolassa yms. Tämä on varmaan aika monelle jo old news, mulle täysin uusi juttu. Ap
[/quote]
Mietipä miksi niitä mainostetaan juuri neuvolassa.
[/quote]
siksi koska se on heidän "velvollisuus".
meidän neuvola tädin seinällä oli artikkeli joskus maaseudun tulevaisuus lehdessä olleesta jutusta, missä kannustettiin syöttään oma tekoista ruokaa lapsille monestakin eri syystä. ja hän on minua kannustanut myös itse ruuat lapsille tekemään. kyseinen neuvolatäti kohta jo eläkkeelle jää. tälläisiä saisi olla enemmänkin.
se kolmen äiti..
[/quote]
Tää "kolmen äiti" taitaa olla provo...
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:47"]
jep, kukin tekee miten itse parhaiten jaksaa.! Parempi vaikka purkki ruualla kasvanut lapsi ja jaksavat vanhemmat, mitä väkisten kestoillaan, tehdään ruuat itse yms ja sitten ollaan aivan loppu ja koko perhe kärsii! Itse ensimmäisen kohdalla tunsin valtavaa syyllisyyttä kun jouduin korviketta antamaan, mutta myöhemmin tämä lähinnä naurattanut (se syyllisyyden määrä). Tehdään kukin miten halutaan, ja itse tietää parhaiten omat voimavarat. ei oteta paineita muualta, kukin me ollaan hyviä vanhempia ja varmasti kukin parasta haluaa lapselleen.!
jälleen se kolmen äiti.
[/quote]
Pikkusen verran eri juttu, kuin laiskuuttaan lasten ruuasta karsiminen.
Ensimmäisen lapsen kanssa pöyristelin samaa. Opiskeluaikoina moni kavereistani osti noita hedelmäsosepilttejä itselleen välipalaksi. Nyt naurattaa, ettei se vesilitku tainnut kauaa pitää nälkää. Olisiko kannattanut ostaa ihan vaan banaania, taatusti enemmän energiaa :) Kyllä minä olen kuitenkin ostanut noita soseita lapselleni, syö niitä maustamattoman jugurtin ja viilin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:45"]
En ole koskaan kyseenalaistanut noiden valmissoseiden sisältöä, niitä kuitenkin mainostetaan neuvolassa yms. Tämä on varmaan aika monelle jo old news, mulle täysin uusi juttu. Ap
[/quote]
Mietipä miksi niitä mainostetaan juuri neuvolassa.
[/quote]
siksi koska se on heidän "velvollisuus".
meidän neuvola tädin seinällä oli artikkeli joskus maaseudun tulevaisuus lehdessä olleesta jutusta, missä kannustettiin syöttään oma tekoista ruokaa lapsille monestakin eri syystä. ja hän on minua kannustanut myös itse ruuat lapsille tekemään. kyseinen neuvolatäti kohta jo eläkkeelle jää. tälläisiä saisi olla enemmänkin.
se kolmen äiti..
[/quote]
Tää "kolmen äiti" taitaa olla provo...
[/quote]
miksi olisin provo?
Yksikään yhdyssana ei ole kirjoitettu oikein, käyttää termiä "neuvolan täti", oudot lauserakenteet esim. "kyseinen neuvolantäti kohta jo eläkkeelle jää." Luulee, että neuvolalla on joku mystinen velvollisuus mainostaa. Ei kukaan ole oikeasti noin kliseinen "äitimammanen".
Mä teen useimmiten ruuat itse, mutta valmiitakin annan jonkun verran. Välipalana on usein valmis hedelmäsose ja silloin tällöin reissussa tai vaihtelun vuoksi annetaan kaupan ateriasoseita. Vauvapuuroja en oo koskaan syöttänyt, vaan ihan tavallisista puurohiutaleista tehtyä, ja usein seassa on itse poimittuja marjoja, kun tykätään marjastaa.
Eipä ne valmisruoat ole tähän päivään mennessä ketään tappaneet;)
Niinhän ne ovat, vettä ja tärkkelystä. Ei kovin ravitsevaa.
Meillä syödään Ellas Kitcheniä aina, jos jotain purkkiruokaa annan. Ne ovat täynnä oikeaa luomuruokaa, ei vettä, ei tärkkelystä. Onneks täällä ulkomailla on niitä tosi hyvät valikoimat.
No, meillä kyllä kului purkki jos toinenkin kaksosten kanssa. Lämpimät ruuat tein pääasiassa itse, mutta hedelmiä heille ei ollut lupaa antaa, piti olla neutraalimpaa vatsalle. Purkkisoseista kävi sellaiset, joissa oli tietyn määrän alle sokeria. Eli ihan yliopistosairaalan ravitsemusterapeuttien ohjeistamana meillä on niitä soseita ostettu.
Minä olen ostanut hedelmäsoseet ja tehnyt vihannekset itse. Vauva tosin on vasta viikon vajaa 6kk ja 4kk iästä ollaan maisteltu. Ei asuta Suomessa ja löysin lähimarketista kivoja luomusoseita ja hyvin ovat uponneet. Noissa ei näytä olevan kun hedelmää, sitruunamehua ja vettä (kaikissa ei edes vettä ole).
Hieman ovat kalliimpia kun ei luomut mutta mielelläni maksan laadukkaammasta.
Ja tuosta vedestä, kyllä minäkin lisään noihin itse tehtyihin vihannessoseisiin vettä että saa sileämmäksi, ei muuten uppoa ja tulee vaan turhaan kauhea huuto syömisestä.
Se on muuten myös niin, että teollisiin lastenruokiin käytettävät raaka-aineet on ilmeisesti hyvin valvottuja. Me asutaan ulkomailla ja välillä etenkin hevi -osastolla on tarjolla sellasta kuraa, ettei sitä itsekään tee mieli syödä. Luomulihoissa on niin paljon suolaa, ettei toivoakaan että voisi vauvalle laittaa jne. Että joskus ne valmisruuat voi olla ihan parempikin vaihtoehto. Meillä on molemmille muksuille laitettu sekä että, kotona tehtyä ja valmista, tarpeen ja aineksien saatavuuden mukaan. Jotkut valmisruoat on selkeesti ollu maistuvampia kuin omatekemät ja hedelmäsoseet just miedompia jne.
Mun lapsi ei suostunut syömään mun tekemiä soseita, vaikka niillä aloitettiin kiinteät ja sinnikkäästi niitä tarjosin. Esim bataattia, porkkanaa, ym. Ajattelin, että lapsi ei vaan vielä niin paljoa syö (hädin tuskin pienen lusikan kärjellisen aterialla). Kerran sitten tarjosin jossain reissussa kaupan sosetta ja kas kummaa, lapsihan söi ja paljon söikin ja heti nukkuikin paremmin. Mikäs teet jos omat soseet ei millään kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:00"]
Minä teen myös soseet itse, juurikin tuon vuoksi. ja sen vuoksi, että mua ällöttää ajatella, että esim. pottu-liha sose olisi ollut vuodenkin siinä purkissa ja sitten pitäisi lapselle syöttää se. Yök, ei kiitos.
Minä ensimmäisen lapsen kanssa kokeilin kylä reissulla antaa kaupan sosetta kun jäi kotiin oma tekoinen,mutta kun sain kaikin keinoin huijattua soseen alas, oksensi ne ulos. Sen jälkeen en kokeillut.
Onneksi mies tukee asiassa ja kannustaa tekemään soseet itse. Mukava kuulla, että hänkin sitä arvostaa, että teen itse ruuat.
T: kolmen mamma, pienimmälle aletaan kohta ruokia syöttää.
[/quote]
Eikö se mies voisi auttaa kanssa?