Päiväkodissa pukeutumiset autolla hakevien ehdoilla?
Viime aikoina esikoululaista hakiessa olen ihmetellyt, kun aika kuivallakin kelillä on kurahousut jalassa. Sanoivat, että monet vanhemmat on toivoneet, koska esim. autolla kivempi hakea kun ei menee hiekkaa autoon. Itsellä ei ole autoa, mutta samalla tavalla pukee kaikki. Kyllä meillä ihan kotonakin käytetään paljon kurahousuja, kun on märkää, mutta juuri siksi, kun niitä pitää syksyllä niin paljon muutenkin käyttää, olisi kiva, kun edes kuivemalla kelillä sitten ei tarvitsisi. Vai mitä? Onko reilua, että mennään (tässäkin!) autoilijoiden ehdoilla?
Kommentit (29)
Ainakaan tänä syksynä ei ole ollut yhtään päivää ettei kurahousut olisi olleet tarpeen.
Eikö se samalla tavalla palvele kaikkia? Haalari säilyy siistinä ja kurahousut on helppo huuhtaista? En tajua.
Itse hain autolla (koska matkaa 14 kilsaa) ja lapselta riisuin myös sen ulkohaalarin ennen autoon menoa eli minulle ihan sama oliko kurahousut vai ei.
Mun mielestä olisi turhaa käyttää vähän henkilökunnan resurrseja siihen, että mietitään mitä Nicolle ja mitä Jessicalle pitikään pukea. Kaikille yhteiset säännöt helpottaa ja nopeuttaa pukemisia, eli mun mielestä kuulostaa ihan ok:lta tuo käytäntö.
No voi jeesus. Ota pois ne kurikset, kun lähdette kotiin päin. Housukuristen poisotto vie noin minuutin ja niiden alta löytyy puhtaat ulkohousut.
Vierailija kirjoitti:
Tästä sössötyksestä ei saa mitään selvää.
Taas bongattu "sössötys", se on yleistynyt viime aikoina. Aina, kun vastapuolen sanoma ei miellytä, käytetään sanaa sössötys. Toinen muodissa oleva on "sönkötys". Itse tietysti vain asiallisesti kommentoidaan.
Oikeesti😯
Sano sinne, että sun lapsen on helpompi ulkoilla ilman kudoksia ja vetoa asiakkaan itsemääräämisoikeuteen.
Ihme touhua. Ja työskentelen siis itsekin päiväkodissa ja sillä ihmettelen. Eskarissa olisi nimenomaan jo hyvä harjoitella itsekin miettimään säänmukaista pukeutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas bongattu "sössötys", se on yleistynyt viime aikoina. Aina, kun vastapuolen sanoma ei miellytä, käytetään sanaa sössötys. Toinen muodissa oleva on "sönkötys". Itse tietysti vain asiallisesti kommentoidaan.
Mitä tuossa on se sanoma? Että on kamalaa kun sorretaan.
Aikoinaan lasten päiväkodissa pitivät kurahousuja, jos oli märkää. Autollahakevat sitten riisuivat kurahousut parkkiksella.
En hakenut lasta autolla tuosta sadan metrin päästä ja olin tyytyväinen kun laittoivat kurikset aina. Oli paljon helpompi siinä päiväkodin eteisen suihkulla huuhtaista vedenkestävät puhtaaksi, kuin yrittää keksiä, mihin sen hiekkaa, multaa ja mitälie täynnä olevan haalarin laittaisi kotona ilman järjetöntä siivoamista kerrostalon pikkukaksiossa.
Kaikesta sitä tehdäänkin ongelmia. Helpompihan se on liukuhihnalla pistää kaikille ne kurikset kuin alkaa miettimään, että pitikö sille Pekalle pistää ne housut vai ei.
Lapsillehan ne kurahousut ei ole ongelma ollut koskaan. On sitten kuivaa tai märkää.
"Esim autolla hakeneet on toivoneet" eli esimerkiksi he. Muitakin siis on.
En minä ainakaan ole ajatellut, että kurahousut olisivat vain märkää varten, vaan sitä kaikkea kuraa, multaa, hiekkaa jne. varten, jota syksyllä maassa on.
Oletko koskaan hoitanut isoa lapsilaumaa. Sielä ei sooloile kukaan sillä silloin tulee KAAOS.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan hoitanut isoa lapsilaumaa. Sielä ei sooloile kukaan sillä silloin tulee KAAOS.
Voi voi, kyllä sooloilee. Ja kaaoshan tämän hetken varhaiskasvatuksen tila onkin.
En ymmärrä näitä päivittäisiä ihmetyksiä päiväkodista. Luotan siihen, että päiväkodissa toimitaan järkevästi ja osaan omaa järkeänikin käyttää ilman vauva-palstaa. Sitä paitsi meillä on päikyssä erikseen olevat kurikset niin jos joku haluaa pukea lasta kuriksiin niin siitä vaan. Vien lapsen ilman kuriksia päikkäriin jos näin katson aiheelliseksi. Eiköhän teidänkin päikyssä saada joku ratkaisu aikaiseksi. Sitä paitsi kuristen käyttö syksyllä joka päivä on kyllä ihan järkevää.
Sanoisin, että kyllä he päiväkodissa ovat asiaa miettineet. Vaikka sun Yessica-Jonttu vihaakin kurahousuja, niin ne on kuitenkin aika kätevät kun siellä pihalla möyrii. Jos tää asia oikein ärsyttää sua niin voithan sä pyytää että älkää laittako piltille kuriksia, käyttäkää tota ja tota haalaria, se kestää vettä. Meillä päiväkodissa joillain on kurikset joillain ei ja syy tähän on se, että joillain ei ole vedenkestäviä haalareita, joillain on.
Vaikka itse hainkin lapsen välillä päiväkodista kävellen (päiväkoti oli naapurissa, tosin usein oli helppo ajaa ensin päiväkodin pihaan ja vasta sitten kotiin vs. ajaa ensin kotiin ja kävellä päiväkodille), niin kyllä ne kurikset olivat kätevät. Joskus riisuin ja suihkutin kurikset jopa päiväkodilla ja jätin sinne kuivumaan, puhtaassa haalarissa lähti lapsi kotiin. Tai sitten suihkutin kurikset vasta kotona. Ei tarvinnut koko haalaria pestä.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että kyllä he päiväkodissa ovat asiaa miettineet. Vaikka sun Yessica-Jonttu vihaakin kurahousuja, niin ne on kuitenkin aika kätevät kun siellä pihalla möyrii. Jos tää asia oikein ärsyttää sua niin voithan sä pyytää että älkää laittako piltille kuriksia, käyttäkää tota ja tota haalaria, se kestää vettä. Meillä päiväkodissa joillain on kurikset joillain ei ja syy tähän on se, että joillain ei ole vedenkestäviä haalareita, joillain on.
No ei kai niitä kukaan nykyään vihaa, eikös se ollut silloin ennen, kun olivat sellaisia kamalia koppuroita? Ei meillä ainakaan vihata. Tyttö on nyt tokalla ja omaan pihaan laittaa vieläkin ihan mielellään. Eihän se tietenkään enää missään mudassa möyri, mutta märkiä lehtiä ja muuta märkää on piha täynnä, niin kivempihan se niin on.