Päälle 20 tuhatta lainaa vähän yli. Miten selvitä?
On joustolaina pankkiin mitä maksan 324 € kk ja luottokortille yli 5000 € mitä maksan noin 100 € kk.. ja tulot on jotain 1400 e kk.. ja vuokra 674 €.. miten selviän? Ollut peliongelmia ja rahankäyttö ongelmia ja pelkään että toisen kerran jo menee luottotiedot.. vippejä ei ole.. maksan 2 lainaa.. mutta tuntuu että ei riitä rahat kk.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Mä en pysty tämän takia vaihtamaa autoa.. ajelen 2000 €vanhalla ja mua hävettää.. vuokraan menee jo 674 € kk.
Mitä väliä sillä autolla on? Mun isä ja äiti saa eläkettä yhteensä vain 2000 e kk. Omakotitalosta järkyttävät kustannukset ja auto on 20 v vanha Toyota. Niin on muillakin kyläläisillä maaseudulla.
Toki ymmärrän se että nuorena tuntuu ikävältä kun ei uutta hienoa autoa.
Selvitä, voisitko saada asumistukea, vaikka vähänkin. Tapauksessa jokaisesta eurosta olisi apua elämiseen.
no tammikuusta saan kai tienattua 1800 e kk nettona
Mutta en tiedä jaksanko vuosia tehdäö töitä jos tämän työn lopetan tai saan potkut.. sitte olen kusessa
Asutko jossain hienostoalueella jos vanhaa autoakin pitää hävetä? Onko kaikilla naapurilla v 2020 Audi tai Bemari?
Vierailija kirjoitti:
Mutta en tiedä jaksanko vuosia tehdäö töitä jos tämän työn lopetan tai saan potkut.. sitte olen kusessa
Mitä työtä teet?
Vierailija kirjoitti:
Sitä se on ihmisen elämä. Suurin osa meistä tekisi mielummin jotain muuta kuin omaa työtänsä - mutta kun se elämiseen kuluva rahakin on jostain tienattava. Yhteiskunnalla ei ole mitään Roope Ankan rahasäiliötä, mistä elättää kaikki jotka eivät vain viitsisi käydä töissä.
Itseä auttaa kyllä lukeminen - erityisesti kun lukee menneistä ajoista tai vaikkapa afrikkalaisten elämästä tai elämästä kiinalaisella tehtaalla - onkin taas hyvin tyytyväinen omaan osaansa...
Kuten sananparsi sanoo: kaikki riippuu siitä miltä kannalta asiaa katsoo - madon mielestä kovan maan kaivaminen päin paljon mukavampaa kuin ongella olo.
Nyt täytyy pysäyttää oravanpyörä ja miettiä. Laske menot ja tulot ja sitten vähennä tuloista menot. Paljonko jää? Onnistuuko eläminen sillä jos lopetat pelaamisen?
No sitten, mistä menot koostuu? Onko lehtitilauksia, kalliita liittymiä, osamaksuja, juoksevia kuluja? Kaikki ylimääräinen pois. Kun olet selvittänyt nämä, katso että maksat laskut ajallaan ettei jää nurkkiin pyörimään, uusia ei saa tulla. vaatteet yms saa nyt unohtaa kunnes talous kunnossa. Sillä ei ole väliä millaisella autolla ajat nyt, kun saat taloutesi kuntoon, saat joskus myös paremman auton.
Jos luovutat nyt niin asiat eivät ainakaan parane. Toivon ettet tyri nyt.
Mitä ihmeen väliä sillä autolla on? Me ollaan hyvin toimeen tuleva lapsiperhe ja ajettiin monta vuotta muutaman tonnin autolla. Samoin tiedän erään tohtorin joka ajaa aina ihan romuilla autoilla.
Vaikea tilanne on. En tiedä miten itse selviäisin jos olisin samassa tilanteessa. Tosin velat siinä mielessä tuttuja, että vanhempani myivät talonsa vähän aikaa sitten ja siitä oli velkaa 70 000 euroa. Saimme sentään velan kuitattua pois talorahoilla, mutta käteen ei jäänyt mitään. Syitä velan määrään useita, kuten talon korjauskulut joiden myötä alkuperäinen laina vaan kasvoi ja pieni lyhennys joten velka ei pienentynyt, koska toinen vanhempi työtön. Joskus mietin, että olisin saanut sitten varmaan itse maksaa tuon velan pois joskus jos talo olisi jäänyt myymättä. Tämän johdosta olen saanut kammon kaikkiin lainoihin. Tosin en itse edes tällä hetkellä mitään lainoja saisi.
Nyt sinnittelet pari kuukautta ja ens vuonna olet tarkempi ton veron kanssa. Kannattaa viimeistään elokuussa tarkistaa, että veroprosentti riittää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla työkavereilla hieno auto ja mulla täys romua vanha auto ja velkaa yli 20 tuhatta.. emmä pysty ikinä ostamaa.
Onko auto ihan välttämätön? Tai jos on, niin varmasti sultakin löytyy jokin muu meno, jota ilmankin pärjäät. Turhat menot pois, kertyneet kulutusluotot äkkiä maksuun ja näillä keinoin oma talous tasapainoon. Helppoa se omien menojen leikkaus ei ole, sen tiedän omasta kokemuksestani, mutta se on ainut keino. Paremman palkan (tai muiden tulojen) hankintakin toki auttaa hetken, mutta hetken kuluttua se lisätulokin on hävitty ja velkaantuminen jatkuu entiseen tapaan.
Omalla kohdallani oli toki vain 5000 euron visa-luotot, mutta silti niiden pois maksuun meni yli vuosi. Vaan kuinka helpottavaa sitten olikaan, kun kulutusvelka oli poissa. Nyt jo jää rahaa säästöönkin, eikä käyttötilillä lepäilevä pari tonnia enää polttele tai yllytä shoppailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea tilanne on. En tiedä miten itse selviäisin jos olisin samassa tilanteessa. Tosin velat siinä mielessä tuttuja, että vanhempani myivät talonsa vähän aikaa sitten ja siitä oli velkaa 70 000 euroa. Saimme sentään velan kuitattua pois talorahoilla, mutta käteen ei jäänyt mitään. Syitä velan määrään useita, kuten talon korjauskulut joiden myötä alkuperäinen laina vaan kasvoi ja pieni lyhennys joten velka ei pienentynyt, koska toinen vanhempi työtön. Joskus mietin, että olisin saanut sitten varmaan itse maksaa tuon velan pois joskus jos talo olisi jäänyt myymättä. Tämän johdosta olen saanut kammon kaikkiin lainoihin. Tosin en itse edes tällä hetkellä mitään lainoja saisi.
Tuntuu, että omakotitalon pitämiseen tarvitsee lottovoittoa. Olen siis tuo vanhemmat saavat eläkettä yhteensä 2000 e. Molemmat jäivät työttömäksi juuri ennen eläkeikää. Omakotitalon hyvässä kunnossa pitäminen on tuskaa ja siitä huolimatta ei tiedä ikinä saako myydyksi. Ja jos saa niin niin haastaako ostaja oikeuteen jonkun kosteusongelman vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sinnittelet pari kuukautta ja ens vuonna olet tarkempi ton veron kanssa. Kannattaa viimeistään elokuussa tarkistaa, että veroprosentti riittää.
Järkevämpää alkaa jo heti alkuvuodesta alkaa laittaa "säästöpossuun" satanen tai pari jemmaan. Loppuvuodesta niillä rahoilla voi ostaa jouluvälttämättömyyksiä tai ihan vain jatkaa säästöjen kartutusta. Typerää nostaa ennakonpidätysprosenttia ylös ja iloita, kun vuotta myöhemmin saa ylijäämät palautuksina.
Tsemppaat vuoden loppuun ja tammikuussa ota yhteys verottajaan. Sovi veroprosentti joka on ympärivuoden sama. Jos välillä et maksa ollenkaan/liian vähän, se kostautuu loppuvuodesta näin kuin nyt on käynyt.
Ota puhelinyhteys Kelaan. Selvitä onko sinulla mahdollisuuksia asumistukeen.
Joku ehdotti Diakonia, sinne yhteys myös.
Et kerro missä asut, mutta joissain kaupungeissa Sosiaalivirasto myöntää myöskin sosiaalista luottoa, tämäkin korsi kannattaa selvittää.
https://www.takuusaatio.fi/selviydy-veloistasi/velkojen-maksukeinot/sos…
Hienoa että olet lopettanut pelaamisen!! Älä lannistu, kyllä asiat järjestyy kun ei luovuta. Sinulla kuitenkin on autosi, vaikka ”romu” onkon, pääset kulkemaan vapaasti! Älä ala-arvioi sitä etua. Kun tulevassa saat velkasi maksettua, mahdollistuu se auton vaihtokon paremmin.
Voimia ja Valoa sinulle 🧡
Mulla on asuntolainaa vielä 120 000 €, tyttöystävää ei ole ollut yli kymmeneen vuoteen ja ikää on yli 40. Nettopalkka on tosin nyt yli 2 tonnia kun sain vakipaikan pari vuotta sitten. Mutta oon lyhentäny lainaa juurikin 1400 €/kk tuloilla myös puolisen vuotta aikoinaan.
Mulla on ikää 50 v. Huono terveys ja velkaa, tulevaisuudessa velkaa enemmän. Terveys sen verran huono että tiedä kuinka kauan pystyn tekemään tätä pienipalkkaistakaan työtä.
Vierailija kirjoitti:
Asutko jossain hienostoalueella jos vanhaa autoakin pitää hävetä? Onko kaikilla naapurilla v 2020 Audi tai Bemari?
Ei ole oikea hienostoalue, jos nousukastyyliin pitää "preemiumautolla" leveillä. Oikeasti varakkaiden ei tarvitse kulisseilla epätoivoisesti todistella varakkuuttaan, vaan he uskaltavat kulkea vaikka sillä tonnin autonromulla.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppaat vuoden loppuun ja tammikuussa ota yhteys verottajaan. Sovi veroprosentti joka on ympärivuoden sama. Jos välillä et maksa ollenkaan/liian vähän, se kostautuu loppuvuodesta näin kuin nyt on käynyt.
Ota puhelinyhteys Kelaan. Selvitä onko sinulla mahdollisuuksia asumistukeen.
Joku ehdotti Diakonia, sinne yhteys myös.
Et kerro missä asut, mutta joissain kaupungeissa Sosiaalivirasto myöntää myöskin sosiaalista luottoa, tämäkin korsi kannattaa selvittää.
https://www.takuusaatio.fi/selviydy-veloistasi/velkojen-maksukeinot/sos…Hienoa että olet lopettanut pelaamisen!! Älä lannistu, kyllä asiat järjestyy kun ei luovuta. Sinulla kuitenkin on autosi, vaikka ”romu” onkon, pääset kulkemaan vapaasti! Älä ala-arvioi sitä etua. Kun tulevassa saat velkasi maksettua, mahdollistuu se auton vaihtokon paremmin.
Voimia ja Valoa sinulle 🧡
Korjaan tuosta tuon sosiaalisen luoton, sinun velkasi ylittää sen sallitun rajan.
Olin itse aika epätoivoisessa tilanteessa myös, ihan jokin aika sitten. Ei saa antaa epätoivolle valtaa! Katso elämäsi hyviä puolia; on koti, auto ja työpaikka. Vaikka nyt tuntuu ahtaalle, jo tammikuussa tilanne on varmasti parempi!
- Sama
Maanviljelijän logiikallahan rahaa saa yhteiskunnalta aina, tuli sitten liian hyvä tai vähän huonompi sato. Normaalien ihmisten sen sijaan pitää elää OMILLA tuloillaan ja maksaa velkansa.