Päälle 20 tuhatta lainaa vähän yli. Miten selvitä?
On joustolaina pankkiin mitä maksan 324 € kk ja luottokortille yli 5000 € mitä maksan noin 100 € kk.. ja tulot on jotain 1400 e kk.. ja vuokra 674 €.. miten selviän? Ollut peliongelmia ja rahankäyttö ongelmia ja pelkään että toisen kerran jo menee luottotiedot.. vippejä ei ole.. maksan 2 lainaa.. mutta tuntuu että ei riitä rahat kk.
Kommentit (85)
Saisitko mistään halvempaa asuntoa? Lainasi lyhenisi nopeammin kun kulut olisivat pienemmät. Hienoa, että olet lopettanut pelaamisen! Ja ajattelet sitä työtä vain päivän kerrallaan. Naiset arvostaa työssäkäymistä, vaikka ois pienikin palkka. Ja autossa on tärkeintä, että se kulkee. Itsekin ajan tonnin arvoisella pikkusitikalla, vaikka tienaan 55000 vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20.000 euroa ei ole iso velka, siitä kyllä selviää. Mulla on asuntovelkaa edelleen lähes 100.000 vaikka olen maksanut sitä jo 15 vuotta. Eipä haittaa.
Mitä te vertailette jatkuvasti täällä asuntovelkoihinne ap:een velkoja? Pikkasen eri asia kun ap:lla on muiden velkojen lisäksi vuokra maksettavana! Ja asuntolainaa maksetaan itelle, saatte siitä rahat takasin kun myytte asunnin. Ei kertakaikkiaan voi verrata asuntovelkaa ja vippivelkoja keskenään.
Itsekään en tykkää velan vertailuista, mutta olen vähän eri mieltä tuosta että "saat rahat takaisin, kun myyt asunnon tai talon" jutusta. Voisi sanoa, että jos tuuri käy saat rahat takaisin. Eli olet saanut velkaa lyhennettyä tai asuntosta hyvän hinnan tai ei ole tullut mitään muita kuluja ( esim korjaukset) siihen liittyen. Olen tuo joka kirjoitti vanhempieni talolainasta. Emme saaneet siitä ehkä kuin 2000 tuhatta "muuttorahaa", kun se 70000 euroa meni pankille heti. Uutista myös aina lukee sitä, että varsinkin vanhempien talojen arvo vaan laskee. Eipä siitä enää paljon rahaa saa muutenkaan jos vielä on velkaakin ennestään ja muut tappiolla.
Pääasia, että auto kulkee ja sillä pääsee töihin. Tietysti jos asuisi niin lähellä työpaikkaa, että ei tarvitsi pitää autoa, niin säästäisi aika paljon. Mutta tärkeintä varmaan, että pysyy työkykyisenä ja kuntoisena. Tarvitsisit varmaan jostain näitä ruoka-apuja, niin jäisi rahaa enemmän menoihin, jotka on pakko maksaa selvällä rahalla. Lainat pienenee jo vuodessa tai parissa aika paljon ja sitten ainakin henkisesti helpottaa, kun ei ole enää niin isoa summaa jäljellä. Ainakin itsellä näin, kun näkee, että laina pienenee. Koeta jaksaa.
TULOT:
- Kun alat saamaan vähän enemmän käteen vuoden alusta, säästä pieni varakassa, johon et koske kuin äärimmäisessä hädässä. Tavoitteena on, ettet enää ikinä ota kulutusluottoa tai luottokorttivelkaa.
- Oletko oikeutettu toimeentulotukeen? Asumistukeen?
- Pidä kiinni työpaikasta. Työllisenä on parempi mahdollisuus saada seuraavakin duunipaikka kuin työttömänä.
MENOT:
- Tee budjetti & kuluseuranta sentin tarkkuudella. Päivitä sitä, tee sen seuraamisesta intohimosi. Esim. aloituksessa sanot, että lyhentelet 324+ n.100 eurolla. Toisessa viestissä lyhennys on noin 400€. Tuloillasi ei ole yhdentekevääm onko lainanhoitomenot noin 424€ vai 400€ kuukaudessa.
- Kuluseurannasta näet rahareiät, paikkaa ne.
- Akuuttiin kassakriisiin: loppuvuodesta menosi ovat arviolta 1548€/kk ja tulosi 1400€/kk. Tammikuussa tulosi ovat 1800€/kk netto, joten tämän hetkinen kriisi kestää vain 2kk. Kun olet koko ajan maksanut luottokorttia, niin periaatteessahan kortilla pitäisi olla luottoa jäljellä? Vuoden alusta sitten tuplaat luottokortin lyhennyksen.
LAINOJEN LYHENTÄMINEN:
- Maksatko todella 5000€ luottokorttivelasta vain 100€/kk? Yleensä minimilyhennysprosentti on vähintään 3% luottorajasta.
- Lyhennä vesiputousmallilla: ensiksi pienin velka pois kaikella ylimääräisellä rahalla.
- Saatko jostain kautta yhdistelylainan, jolla maksaisit kaikki muut lainasi pois? Yhtä velkaa helpompi maksaa takaisin kuin useampaa.
- Mikä on lainojesi korko? Jos joustolaina on kulutusluottofirmasta, voisit saada vakituisena työsuhteessa olevana edullisemman lainan pankista.
- Yhteys Takuusäätiön neuvontanumeroon 0800 9 8009 tai chattiin ma-to 12:30-15:00 tai ke klo 17-19. Takuusäätiön sivuilla laskuri järjestelylainasta.
JAKSAMINEN:
- Mitä kautta olet hakeutunut terapiaan (100€/kk) ja oletko hakenut siihen Kela-kovausta? Voitko pitää hoidossa pienen tauon? Saisitko keskusteluapua jostain muualta?
- Pääsetkö terveyskeskuksen kautta psykiatrian poliklinikalle (onko kunnassasi sellaista?) tai onko jotain muuta reittiä päästä edullisemman hoidon piiriin?
- Apua peliongelmaan tarjoaa moni paikka, esim. Peluuri.
- Tilanne vaikuttaa nyt toivottomalta, mutta velkasumma on vielä hoidettavissa.
- Murehdit ikääsi ihan turhaan, eikä vertailu toisiin tuo kellekään onnea.
Vierailija kirjoitti:
Asutko jossain hienostoalueella jos vanhaa autoakin pitää hävetä? Onko kaikilla naapurilla v 2020 Audi tai Bemari?[/quote
ASUN JOO kaikilla hienot autot mua hävettää tommosella pa skalla liikkua.
Vierailija kirjoitti:
TULOT:
- Kun alat saamaan vähän enemmän käteen vuoden alusta, säästä pieni varakassa, johon et koske kuin äärimmäisessä hädässä. Tavoitteena on, ettet enää ikinä ota kulutusluottoa tai luottokorttivelkaa.
- Oletko oikeutettu toimeentulotukeen? Asumistukeen?
- Pidä kiinni työpaikasta. Työllisenä on parempi mahdollisuus saada seuraavakin duunipaikka kuin työttömänä.
MENOT:
- Tee budjetti & kuluseuranta sentin tarkkuudella. Päivitä sitä, tee sen seuraamisesta intohimosi. Esim. aloituksessa sanot, että lyhentelet 324+ n.100 eurolla. Toisessa viestissä lyhennys on noin 400€. Tuloillasi ei ole yhdentekevääm onko lainanhoitomenot noin 424€ vai 400€ kuukaudessa.
EI ole ongelmia kun tulot nousee pystyn maksaa ja luottotiedot pysyy kunnos ongelma on se.. että en pääse ylöspäni saa parisuhdetta ja mikää ei kiinnosta kun ei oo rahaa ja naista.
- Kuluseurannasta näet rahareiät, paikkaa ne.
- Akuuttiin kassakriisiin: loppuvuodesta menosi ovat arviolta 1548€/kk ja tulosi 1400€/kk. Tammikuussa tulosi ovat 1800€/kk netto, joten tämän hetkinen kriisi kestää vain 2kk. Kun olet koko ajan maksanut luottokorttia, niin periaatteessahan kortilla pitäisi olla luottoa jäljellä? Vuoden alusta sitten tuplaat luottokortin lyhennyksen.
LAINOJEN LYHENTÄMINEN:
- Maksatko todella 5000€ luottokorttivelasta vain 100€/kk? Yleensä minimilyhennysprosentti on vähintään 3% luottorajasta.
- Lyhennä vesiputousmallilla: ensiksi pienin velka pois kaikella ylimääräisellä rahalla.
- Saatko jostain kautta yhdistelylainan, jolla maksaisit kaikki muut lainasi pois? Yhtä velkaa helpompi maksaa takaisin kuin useampaa.
- Mikä on lainojesi korko? Jos joustolaina on kulutusluottofirmasta, voisit saada vakituisena työsuhteessa olevana edullisemman lainan pankista.
- Yhteys Takuusäätiön neuvontanumeroon 0800 9 8009 tai chattiin ma-to 12:30-15:00 tai ke klo 17-19. Takuusäätiön sivuilla laskuri järjestelylainasta.
JAKSAMINEN:
- Mitä kautta olet hakeutunut terapiaan (100€/kk) ja oletko hakenut siihen Kela-kovausta? Voitko pitää hoidossa pienen tauon? Saisitko keskusteluapua jostain muualta?
- Pääsetkö terveyskeskuksen kautta psykiatrian poliklinikalle (onko kunnassasi sellaista?) tai onko jotain muuta reittiä päästä edullisemman hoidon piiriin?
- Apua peliongelmaan tarjoaa moni paikka, esim. Peluuri.
- Tilanne vaikuttaa nyt toivottomalta, mutta velkasumma on vielä hoidettavissa.
- Murehdit ikääsi ihan turhaan, eikä vertailu toisiin tuo kellekään onnea.
Vierailija kirjoitti:
Saisitko mistään halvempaa asuntoa? Lainasi lyhenisi nopeammin kun kulut olisivat pienemmät. Hienoa, että olet lopettanut pelaamisen! Ja ajattelet sitä työtä vain päivän kerrallaan. Naiset arvostaa työssäkäymistä, vaikka ois pienikin palkka. Ja autossa on tärkeintä, että se kulkee. Itsekin ajan tonnin arvoisella pikkusitikalla, vaikka tienaan 55000 vuodessa.
EN saa halvempaa mistään.
Mä en oo ikinä pelannu näin paljon rahaa en koskaa.. mä en tiedä miten mun elämä on tällästä.. ei kavereita.. en saa tyttöystävää kohta 40 v ja oon ihan pohjalla.. koskaa oikee tehny töitä ottanu vaa velkaa ja 2 kk vuodes tehny töitä sitte tuilla elämää ja sossusta rahaa.. sitte hetken töitä ja potkut.. tässä on tulos.. nyt oon hävinny pelaamiseen reilusti yli 5000 €
Niin paljo ongelmia elämässä ollut vuosikaudet... ihan hitosti ongelmia ku en oo normaali.. ja nyt riitti kun tili tyhjä niin alkasin pelaan mutta ei ikinä niinku voita mitää ei koskaa
mä ymmärrän et joku 20 v poika ajaa 2 tonnin romulla mutta mä oon kohta 37 ja en saa parempaa autoo kun nyt pelasin neki rahat.. ja se siitä.. hyvin varmaa koskaa saa naista ku oon täys luuseri jolla romu auto ja rahat menny ja on köyhä vaikka äy töissä
EN osaa elää pienellä rahalla velkaannuin jo kun olin työtön ja nuori kun en tehnyt töitä ja otin vippejä
Vierailija kirjoitti:
Vaikea tilanne on. En tiedä miten itse selviäisin jos olisin samassa tilanteessa. Tosin velat siinä mielessä tuttuja, että vanhempani myivät talonsa vähän aikaa sitten ja siitä oli velkaa 70 000 euroa. Saimme sentään velan kuitattua pois talorahoilla, mutta käteen ei jäänyt mitään. Syitä velan määrään useita, kuten talon korjauskulut joiden myötä alkuperäinen laina vaan kasvoi ja pieni lyhennys joten velka ei pienentynyt, koska toinen vanhempi työtön. Joskus mietin, että olisin saanut sitten varmaan itse maksaa tuon velan pois joskus jos talo olisi jäänyt myymättä. Tämän johdosta olen saanut kammon kaikkiin lainoihin. Tosin en itse edes tällä hetkellä mitään lainoja saisi.
Pankki ei ole kiinnostunut muusta kuin tuloistasi ja vakuudesta että saa rahansa jos et pysty lainaa maksamaan. Velkaahan ei tarvitse kokonaan maksaa jos satut vaikka kuolemaan, on täysin pankin ongelma kuinka selviää.
Vierailija kirjoitti:
mä ymmärrän et joku 20 v poika ajaa 2 tonnin romulla mutta mä oon kohta 37 ja en saa parempaa autoo kun nyt pelasin neki rahat.. ja se siitä.. hyvin varmaa koskaa saa naista ku oon täys luuseri jolla romu auto ja rahat menny ja on köyhä vaikka äy töissä
Sä olet tehokkaasti sivuttanut tästäkin ketjusta kaikki kommentit, joissa hyvätuloiset kertovat ajavansa vanhalla ja halvalla autolla. He ovat ymmärtäneet että auto on aina todella huono sijoitus. Harvassa muussa tuotteessa laskee hinta yhtä tehokkaasti kuin autossa joka ajetaan liikkeestä ulos. Yritä nyt alkuun päästä eroon tuosta ajattelusta, että täytyy muille näyttää rikkaammalta kuin todellisuudessa on. Sanoit että kaikki muut lähialueella ajaa bemareilla ja audeilla. Kai ymmärrät että suurimmalla osalla on todennäköisesti isot velat noista autoista.
Vierailija kirjoitti:
Mitää järkee ees tehdä alle 2000 e nettopalkalla töitä kyllä.. minä saan 1400 € kk.. 2 viikon tili on noin 720 €
Älä vaan lopeta töitä - sitten elämä vasta persiilleen meneekin, etkä ikinä löydä sitä toivomasi tyttöystävää.
Vielä muutama neuvo
1) auto - aja tasan tarkkaan töihin ja takaisin - kaikki muu liikkuminen pyörä/kävellen. Jokainen litra bensaa kun säästät on suoraan rahaa tilillesi.
2)tarkkuutta laskelmiin: 720€/2vko EI ole 1400€/kk. Yleensä kk on ainakin lähes 5vkoa ja vaikka olisi vain neljä, on tuossa palkassa jo 40€ 'ylimääräinen tili". - jos lasket että sulla on irtorahaa 200€ on se kertakaikkiaan max 6,60€ mitä saat päivässä kuluttaa. JOS se irtoraha onkin 240€ on päiväkohtainen MAKSIMI budjetti 8€.
Sen mukaan sitten kaikki menot. Ei ole oikotietä, sorry siitä.
Ja se tyttöystävä, toivottavasti sellainen vielä sullekin löytyy - niitäkään ei mistään liukuhihnalta toimiteta. Mutta kun aurinko taas paistaa elämääsi ja olet vähän positiivisempi oma itsesi, niin lykkyä tykö!
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo ikinä pelannu näin paljon rahaa en koskaa.. mä en tiedä miten mun elämä on tällästä.. ei kavereita.. en saa tyttöystävää kohta 40 v ja oon ihan pohjalla.. koskaa oikee tehny töitä ottanu vaa velkaa ja 2 kk vuodes tehny töitä sitte tuilla elämää ja sossusta rahaa.. sitte hetken töitä ja potkut.. tässä on tulos.. nyt oon hävinny pelaamiseen reilusti yli 5000 €
Kasva AIKUISEKSI!
Yksikään nainen ei arvosta sitä uutta hienoa autoa, jos mies on pikkuvauva, joka tärvää luottotietonsa liian kalliiseen ja 'mutku mä haluun kun muillakin on'
Olet toistaiseksi sanot lopettaneesi pelaamisen -- mutta ethän sä ole. Tulit tässä just paljastaneeksi, että olet nyt pakon edessä tauolla kun se vei (taas) kaikki rahat... eli tämä 5000€ on ihan uusi vippi vaan pelihimoon??
Se on eka asia mikä sun on pakko saada fiksattua. Ei enää ikinä mitään pelaamista.
Nainen ei ikinä halua elää kanssasi jos ei voi luottaa siihen, ettet enää pelaa koko palkkaasi/luottorajaasi.
Hae siihen apua heti!
Minun autollani pelkkä käyttöarvo. En halua maksaa autosta enempää kuin on pakko. Minulla on ihan hyvät tulot ja luultavasti huonompi auto kuin aloittajalla. Myös vakavaraisena voi olla jo 40-vuotias, sinkku ja ajaa huonolla autolla! Eli häpeä nyt ainakin on turhaa. Sikäli kun tiukassa rahatilanteessa nyt olisi mitään hävettävää. Tsemppiä, hankala tilanne, mutta ei ainutlaatuinen, selviät kyllä. Onneksi on työpaikka.
Häpeä on kumma tauti. Kun olin työtön, niin minua hävetti käydä päivällä kaupassa tms.! Ajattelin että näytän niin epäonnistujalta. Oikeasti kukaan ei voi tietää olenko vaikka lomalla, vuorotöissä vai rikas perijä joka elää sijoitustuotoilla. Eikä ketään kiinnosta. Autostakaan ei voi päätellä mitään, eikä ketään kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Voitko antaa asuntosi vähäksi aikaa vuokralle ja muuttaa jonkun kaverin nurkkiin?
Leipäjono?
Kirkon apu?
Lisätyötä? Esim siivousta.
Ap.
Kaikkein tärkein asia on se, että hoidat vuokranmaksun etkö aiheuta vuokraisännälle mitään perustetta irtisanomiseen.
On toki hyvä jos löydät ja saat asunnon missä vuokra olisi vähemmän (niitäkin on, jopa ihan Helsingissä) mutta sinkku-suomalaismies on kyllä sitten ihan heittopussi, jos jäät asunnottomaksi. Pidä siis asunnonmaksut ajan tasalla!! (Varmaan ihan perustellusti ajatellaan että mies 'selviää' paremmin kuin nainen asunnottomien maailmassa, mutta reilua ja tasa-arvoistahan tuo ei ole) - mutta jos menetät kotisi, olet äkkiä vuosikausia metsien mies!
Vierailija kirjoitti:
Minun autollani pelkkä käyttöarvo. En halua maksaa autosta enempää kuin on pakko. Minulla on ihan hyvät tulot ja luultavasti huonompi auto kuin aloittajalla. Myös vakavaraisena voi olla jo 40-vuotias, sinkku ja ajaa huonolla autolla! Eli häpeä nyt ainakin on turhaa. Sikäli kun tiukassa rahatilanteessa nyt olisi mitään hävettävää. Tsemppiä, hankala tilanne, mutta ei ainutlaatuinen, selviät kyllä. Onneksi on työpaikka.
Häpeä on kumma tauti. Kun olin työtön, niin minua hävetti käydä päivällä kaupassa tms.! Ajattelin että näytän niin epäonnistujalta. Oikeasti kukaan ei voi tietää olenko vaikka lomalla, vuorotöissä vai rikas perijä joka elää sijoitustuotoilla. Eikä ketään kiinnosta. Autostakaan ei voi päätellä mitään, eikä ketään kiinnosta.
Huom! Yllättävän moni naisista näkee autossa vain käyttöarvon ja "mul on toi vanha romu kun se on vaan sitä varten että pääsen töihin" on ennemmin plussaa kuin se "mul on toi 'hieno' bemari (ja siitä xx lainaa) kun se on niin 'hieno'"....
Suosittelen lumipallometodia siten että maksat korkeakorkoisimman velan ensin, eli todennäköisesti sen luottokortin.
Yritä neuvotella pankin kanssa väliaikaisesti pienempi kuukausittainen lainanlyhennyskulut laitat kaiken mahdollisen siihen luottokorttiin, kun se on maksettu niin alat maksaa lainaa suuremmalla summalla kuussa.
Jos ei neuvottelu onnistu niin hanki lisätuloja, vaikka keräämällä laseja lähikuppilan pöydistä viikonloppuisin tms ja laitat kaiken ylimääräisen velkoihin.
Tsemppiä, velkasi ei ole erityisen suuri.
Mitä te vertailette jatkuvasti täällä asuntovelkoihinne ap:een velkoja? Pikkasen eri asia kun ap:lla on muiden velkojen lisäksi vuokra maksettavana! Ja asuntolainaa maksetaan itelle, saatte siitä rahat takasin kun myytte asunnin. Ei kertakaikkiaan voi verrata asuntovelkaa ja vippivelkoja keskenään.