Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä teillä on auttanut pitkittyneeseen ahdistukseen ja stressiin?

Vierailija
11.01.2015 |

Otsikossa se jo tulikin. Stressin aiheita:

- kiireinen ja sosiaalisesti kuormittava työ (jossa olen ollut alle puoli vuotta)

- pimeä vuodenaika vetää mieltä matalaksi

- pitkittyneen stressin aiheuttamat unihäiriöt, joihin syön lääkärin määräämää lääkettä (auttaa vähän)

- parisuhde - meillä menee sinänsä hyvin, mutta olosuhteet eivät ole parisuhteelle otolliset

- olen lihonut muutaman kilon, mikä huolestuttaa, vaikka olenkin edelleen normaalipainoinen

Varmaan monelle tuttua. Mitkä ovat teidän keinonne? Millä jaksatte? Itse yritän harrastaa liikuntaa vähintään 6 tunia/viikko (talvilajeja, kävelyä, joogaa, venyttelyä), tavata joka viikko jonkun ystävistäni ja omistaa vähintään yhden päivän viikosta levolle, rentoutumiselle ja rauhalliselle oleilulle. Silti toisinaan tuntuu, että jossain vaiheessa olen venynyt niin pitkälle, että vain katkean.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mindfulness ja jooga ovat auttaneet minua merkittävästi.

Vierailija
2/38 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiini-ja rasvavoittoinen aamupala ison viher-/marjasmoothien kera, hyvälaatuinen kalaöljy, magnesium, c-vitamiini isoina annoksina, johonkin muuhun keskittyminen kuin stressaaviin asioihin. Itse olin hetken aikaa mukana nettiperusteisessa treeni-/elämäntavanmuutosohjelmassa. Tärkeää olisi kuitenkin jos saisi jotain stressitekijää muutettua edes hiukan parempaan suuntaan. Siitä tulee suurin helpotus ja tunne että pystyy vaikuttamaan edes johonkin asiaan itse.

Aloin myös käyttämään enemmän luonnonmukaista kosmetiikkaa jottei elimistöni rasittuisi lisää ylenpalttisista kemikaaleista. Liikunta ei saa myöskään olla liian kuormittavaa, siitä täytyy pystyä todella palautumaan. Muuten menee ojasta allikkoon niin että rytisee. Jollei iHerb ole jo tuttu, kannattaa tutustua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:01"]

Mindfulness ja jooga ovat auttaneet minua merkittävästi.

[/quote]

Mindfulness on minulle tuttua. Itse asiassa kävin säännöllisillä minfulness-joogatunneilla viime vuonna. Koin sen todella rauhoittavaksi. Nyt kun olen taas joulun jälkeen aloittanut joogan (tällä kertaa hathan sijaan astangan), on sekin tuntunut hyvältä. Voisitko kertoa täällä, minkälainen on sinun päivittäinen tai viikoittainen harjoittelurutiinisi?

Ap

Vierailija
4/38 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 21:12"]

Proteiini-ja rasvavoittoinen aamupala ison viher-/marjasmoothien kera, hyvälaatuinen kalaöljy, magnesium, c-vitamiini isoina annoksina, johonkin muuhun keskittyminen kuin stressaaviin asioihin. Itse olin hetken aikaa mukana nettiperusteisessa treeni-/elämäntavanmuutosohjelmassa. Tärkeää olisi kuitenkin jos saisi jotain stressitekijää muutettua edes hiukan parempaan suuntaan. Siitä tulee suurin helpotus ja tunne että pystyy vaikuttamaan edes johonkin asiaan itse.

Aloin myös käyttämään enemmän luonnonmukaista kosmetiikkaa jottei elimistöni rasittuisi lisää ylenpalttisista kemikaaleista. Liikunta ei saa myöskään olla liian kuormittavaa, siitä täytyy pystyä todella palautumaan. Muuten menee ojasta allikkoon niin että rytisee. Jollei iHerb ole jo tuttu, kannattaa tutustua. 

[/quote]

Syön yleensä aamiaisella reilun kourallisen pähkinöitä, pienen annoksen hedelmiä ja vähän mysliä maustamattoman soijajogurtin tai jonkin kasvimaidon kanssa (olen kasvissyöjä). Sen olen huomannut, että pähkinät tuntuvat pitävän nälän aika hyvin. C-vitamiinia otan vahvana valmisteena silloin tällöin, mutten ole haivainnut sillä olevan erityisiä vaikutuksia. Jos sinulla on täsmävinkkeinä joitakin hyviä ruokia vaikka aamiaiselle, otan kyllä mielelläni kaikki neuvot vstaan. Ehkäpä uuden kokeileminenkin piristäisi.

Ap

Vierailija
5/38 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loma ja kesä

Vierailija
6/38 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia.

Vierailija
7/38 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä itsekään mikä auttaisi kun yhden ihmisen aika ei vaan meinaa riittää. Mutta auttaa kun harrastaa jotain liikuntaa. Itse tykkään oikein rasittavasta liikunnasta vaikka joskus hyvällä säällä kävelylenkkikin on ihan jees. Sitten se hyvin syöminen eli jos syön kaikkea epäterveellistä niin alkaa väsyttää ja puhti loppuu. Yöunet ovat myös tärkeitä nimittäin jos ei saa nukuttua niin kaikki tuntuu entistä vaikeammalta. Tietty jos on paljon stressiä niin ei saa nukutuksikaan mutta sitten on vaan levättävä ja toisaalta jos ehtii liikkua niin voi unikin tulla paremmin.
..
Musta on ollut helpottava ajatus myös että sitä kestää jonku aikaa esim mulla 6kk olin aika heikoissa kantimissa mutta sitten taas tulee helpompia jaksoja elämässä/lasten osalta/töissä/parisuhteessa. Tietysti varmaan olisi ihanteellisinta jos voisi vaikuttaa omaan elämäänsä niin että saisi stressin aiheita vähennettyä. Itse en ole kauheesti voinut vaikuttaa vaan kyse on ollut vaan selviytymisestä vaikean ajan yli.

Vierailija
8/38 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta. Ammatin vaihto. Terapia ja sen myötä realistisempi kuva itsestäni, tavoitteistani ja ajankäytöstäni.

Vierailija
9/38 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan mielelläni. Tutustuin mindfulnessiin vuosia sitten ja tunnistin sen heti omakseni. Aloitin tekemällä itsekseni 8 viikon mindfulness-ohjelman kirjan ja sen sisältämän cd:n avulla. Kirjan nimi on Mielekkäästi irti masennuksesta (Jon Kabbat-Zinn), mutta ohjelma toimii, vaikkei kokisikaan itseään masentuneeksi. Sinänsä kirja ei mielestäni ole Kabbat-Zinnin parhaita, vaan suosittelen esim. kirjaa Täyttä elämää. Muutenkin kirjojen lukeminen on auttanut silloin, kun en ole saanut itseäni tekemään harjoituksia.

Kun olin tehnyt 8 viikon ohjelman, jatkoin meditoimista säännöllisen epäsäännöllisesti. Alkuun en juurikaan joogannut. Nyt viimeisen puolen vuoden aíkana olen siirtynyt enemmän joogan suuntaan ja pyrin tekemään 15-30 minuutin mindfulness-joogan joka aamu. Aamuharjoitus toimiin minulla, kun olen aamuvirkku. Olen harrastanut aikoinaan myös astangaa, mutta ainakaan tuolloin mieleni ei pysynyt siinä mukana. Voi olla, että kokeilen vielä sitäkin.

Mindfulness on opettanut minua hyväksymään myös huonot hetket ja päivät. Sallin itselleni myös pahan mielen kun tiedän, että sekin menee ohi. Pyrin myös olemaan syyllistämättä itseäni siitä, jos en jonakin päivänä tee harjoitusta. Näin siitäkin huolimatta, että säännöllisyys on tässä "aivojen jumppaamisessa" avainasemassa.

Viime aikoina olen opetellut tuntemaan kiitollisuutta kaikista tunteista; myös vihasta, raivosta, surusta ja häpeästä. Ajattelen niiden olevan olemassa syystä, opettamassa minulle jotakin.

Toivottavasti vastauksestani oli hyötyä. Olet oikealla tiellä ja tulet varmasti saamaan avun :)

-2-

Vierailija
10/38 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabis.

Vierailija
11/38 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepääminen...

Vierailija
12/38 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta, rankka liikunta joka päivä, on ainoa, joka minulla auttaa.

Vierailija
13/38 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat pitkittyneestä stressistä, mutta kirjaat kuitenkin aika yksiselitteiset stressin lähteet joista ainakin osa vaikuttaa lyhyen aikajänteen stressitekijöiltä. Jos stressi todella johtuu luettelemistasi asioista vain, niin lähtisin korjaamaan niitä asioita yksi kerrallaan. Osahan niistä toki korjaantuu muutenkin ajan kanssa, esim. uuden työn osalta stressi helpottaa, kun työ alkaa sujua rutiinilla.

Jos kyse on enemmänkin elämänvaiheesta tai yleisestä ahdistuksesta, niin kehotan pohtimaan elämääsi kokonaisvaltaisesti. Mitä haluat elämältä? Mihin olet tyytyväinen? Mitä haluat muuttaa?

Vierailija
14/38 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että suoritat. Yksi lepopäivä ja muut treeniä, koska pitää. Miltä kropassasi tuntuu? Joskus pitää maata viikko, unen häiriintyminen on vakava merkki pitkittyessään. Ystäviä ja viiniä? Lukemista? Elämä on sitä mitä siitä tekee=nyt ei selvästi tunnu hyvältä, niin rajua muutosta kehiin!!

Vierailija
15/38 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on viime kuukausina auttanut

- Pääaineen vaihto mieleiseksi.

- Seurustelun aloittaminen. Mies on tosi ihana ja kannustava.

- Kissan hankkiminen. Ei tarvitse yksin pimeässä kodissa itkeä.

- Ja ystäville juttelu, mihin olen ennenkin turvautunut.

Nää on kylläkin auttanut kokonaisuudessaan vaan vään. Lähinnä yritän peitellä ahdistusta ja sen syitä. Pitäisi hakeutua hoitoon, mutten uskalla. Läheiset ei edes tiedä ongelman vakavuutta. Sen vertaa en uskalla avautua.

Vierailija
16/38 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meditaatio, ehdottomasti. Meditoin muutaman kerran viikossa yksin, mutta tarvitsen myös ryhmätunteja ja kursseja, joilla keskitytään hiljentymiseen. Stressi on ajatuksia.jos haluan välttää stressiä, minun täytyy antaa ajatusten mennä ja etsiä niiden takana olevaa pysyvämpää ja rauhaisampaa minuuttani.

Vierailija
17/38 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnolla munaa

Vierailija
18/38 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:57"]Kirjoitat pitkittyneestä stressistä, mutta kirjaat kuitenkin aika yksiselitteiset stressin lähteet joista ainakin osa vaikuttaa lyhyen aikajänteen stressitekijöiltä. Jos stressi todella johtuu luettelemistasi asioista vain, niin lähtisin korjaamaan niitä asioita yksi kerrallaan. Osahan niistä toki korjaantuu muutenkin ajan kanssa, esim. uuden työn osalta stressi helpottaa, kun työ alkaa sujua rutiinilla.

Jos kyse on enemmänkin elämänvaiheesta tai yleisestä ahdistuksesta, niin kehotan pohtimaan elämääsi kokonaisvaltaisesti. Mitä haluat elämältä? Mihin olet tyytyväinen? Mitä haluat muuttaa?

[/quote]

Erinomainen vastaus!!

Vierailija
19/38 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan ahmiminen.

Vierailija
20/38 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:22"]

Millä kuljet työmatkat? On olemassa joku meditaatio-appi, jota voi kuunnella vaikka bussissa. Meditaatioon mahduttaminen iltaan 12h työpäivän (matkoineen) päälle kuulostaa uuvuttavalta! T. Kohtalotoveri

[/quote]

Kuljen työmatkat bussilla, ja olenkin muiden positiivisten kokemusten innoittamana kokeillut, onnistuisiko meditaatio bussissa. Onnistuu kyllä, vaikka huomaan myös, että minun on todella vaikeaa malttaa... Kertoo varmaan juuri siitä, että olisi hyvä opetella hiljaa olemista niin, että mielelläkin olisi mahdollisuuksia hiljentyä. Nyt odotan toiveikkaasti helmikuun alkua, sillä silloin töissä pitäisi hieman hellittää. Voimia kohtalotoverille!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi