Paljonko kuumetta pitää olla, että voi jäädä kotiin?
Mietin aina, riittääkö vähän päälle 37 astetta? Olo on väsynyt ja välillä palelee tai hikoiluttaa. En kuitenkaan ole erityisen sairas muuten. Kuumeilua ollut nyt jokusen päivän. Jäisitkö asemassani kotiin töistä?
Kommentit (13)
Jäisin. Jos menet hidastat vaan omaa toipumista ja tartutat muut.
Riippuu olosta. Olen joskus ollut koulussa yli 38° kuumeessa, kun oloni oli hyvä. Välillä olen jäänyt kotiin 37° lämmössä, kun tuntui siltä, että kuolen.
Riippuu tietty mikä työ kyseessä. Jos kyseessä on istumatyö jossa ei tarvitse nähdä ketään niin menisin töihin, mutta fyysistä duunia pyrkisin välttämään.
Jos sinusta tuntuu siltä, jäät kotiin. Ei työnantajasi tule kuumemittarin kanssa kotiisi sinua tuomitsemaan. Paranet nopeammin, kun annat itsellesi luvan levätä. Samalla et ehkä tartuta niin montaa kollegaasi kuin töihin kiirehtimällä.
Mulla on ollut nyt lämpöä/kuumetta puolentoista viikon ajan 37,2-38 asteen välillä, kunnon sahailua siis. Silloin kun olo on ollut parempi niin olen mennyt töihin, huonoina päivinä olen jäänyt kotiin. Ei siis mitään väliä mitä mittari on sinä päivänä näyttänyt, vaan ihan olotilan mukaisesti olen mennyt.
Huomenna sitä voisikin jo mennä lääkäriin, ei kai tällainen ihan normaaliakaan ole?
Toimistotyö kyseessä. Jotenkin olen itselleni iskostanut, etten ole poissa jos en kunnolla ole sairas. Kotona en kuitenkaan jaksa tässä tilassa normaalisti puuhailla enkä liikuntaa harrastaa. -ap
No ihan sen mukaan kannattaa mennä, mikä on yleinen olotila. Ei pelkkä kuumeluku kaikkea kerro. Työnantajan kannalta ajateltuna on tietty edullisempi vaihtoehto, että olet muutaman päivän poissa kuin että aherrat väkisin ja sairastut jälkitautina vaikka keuhkokuumeeseen tai sydäntulehdukseen tms. ja olet paljon pitemmän ajan saikulla.
Mua ihmetyttää se, kun jotkut pitävät kuumetta ainoana syynä jäädä kotiin. Mun mielestä oma vointi on se kriteeri, jonka mukaan tilanne päätetään. Vaikkei olisi yhtään kuumetta, voi olo olla todella huono ja silloin on parempi jäädä kotiin lepäämään, eikä pitkittää tautia ja tartuttaa työkavereita menemällä töihin. Enkä mä tosiaankaan ole mikään lusmu, joka jää helposti kotiin. Olen vain oppinut kantapään kautta, että levolla taudit menee yleensä nopeamin ohi ja jälkitauteja tulee vähemmän. Mun yksi työkaveri on nyt räkinyt töissä kaksi viikkoa, viikko sitten sai antibioottikuurin, mutta tauti ei vain hellitä, kun ei malta levätä millään. Selitys oli heti alkuun, ettei ole kuumetta, kun sanoin, ettei ole järkeä olla töissä tuossa kunnossa. Järjen käyttö on sallittu, ei kukaan tule kotiin kuumetta mittaamaan. Eri asia tietysti, jos tarvitsee lääkärintodistuksen.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:34"]
Toimistotyö kyseessä. Jotenkin olen itselleni iskostanut, etten ole poissa jos en kunnolla ole sairas. Kotona en kuitenkaan jaksa tässä tilassa normaalisti puuhailla enkä liikuntaa harrastaa. -ap
[/quote]
Hei haloo! Jos sulla on lämpöä, et tietenkään harrasta mitään liikuntaa!
Höh ei kuumetta pidä olla yhtään. Jos on kipeä niin on kipeä ja silloin jää kotiin. Jos jalat ei kanna ja päässä surisee, niin ei siitä välttämättä sen huonovointisemmaksi tule jos on vielä lämpöä päälle. Vastaavasti jos on reipas ja elämänsä kunnossa ja hups onkin hiukan lämpöä, niin ei silloin ole työkyvytön.
Kuumemittari on paljon huonompi mittari kuin oma keho.
Mielelläni soisin, että sairaat jäisivät kotiin sairastamaan eivätkä menisi työpaikalle/julkisiin liikennevälineisiin muita tartuttamaan.
En sitä liikuntaa kyllä harrastaisi vaikka töihin menisinkin. Itselläni työ jossa voin tarvittaessa ottaa vähän rennomminkin, joten yleensä pärjään töissä. Sitten vielä lepään illan kotona.
Nyt olen kuitenkin ollut kaksi päivää sairaslomalla, koska on ollut niin kipeä olo. Kuumetta ei ole ollut lainkaan, mutta en kyllä pystyssä jaksanut olla yhtään.