Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SUURI MAITOKESKUSTELU!

Vierailija
11.01.2015 |

(Ihan ensin pakko riemuita rekisteröitymispakon poistumista: JEE!)

Ja sitten asiaan. Olen parikymppinen nainen ja olen koko elämäni ajan luullut, että maito kuuluu ruokavalioon, se on terveellistä ja ilman sitä tulee todennäköisesti osteoporoosi. No, olen viime aikoina lukenut maidon hyvistä ja huonoista puolista ja alkanut vähitellen tajuta, ettei näin ehkä olekaan.

Suoraan sanottuna musta tuntuu, että kaikki tämä maidonmainostus on pelkkää propagandaa. Ennen maito on varmasti ollutkin terveellistä, kun se oli vielä puhdasta mutta nyt mua on alkanut ahdistaa se, miten paljon mä olenkaan tuota homogenoitua ja pastöroitua maitoa juonutkaan... Tavallaan tuntuu kuitenkin, että maidon jättäisi nyt yllättäen pois ruokavaliosta kun sitä on tottunut juomaan aina.

Minkälaisia mielipiteitä täältä löytyy maitoa koskien?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan elää vaarallisesti, joten juon maitoa vaikka mikä olisi. :D

Vierailija
2/25 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut että pakettimaidot tehdään maitojauheesta.. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole keksinyt yhtään syytä, miksi korvata maito jollain eksoottisella ihmetuotteella.

Vierailija
4/25 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta luomumaitoa. Itse en osaisi ilman maitoa olla, vaikka en sitä ruokajuomana käytäkään.

Vierailija
5/25 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se oli "puhdasta" :D eihä sitä nyt mitenkään liata, vaan niminomaan poistetaan taudinaiheuttajat pastöroimalla.

Ei terve aikuinen ihminen varmaan maitoa tarvitse,mutta on varmasti terveellisempi vaihtoehto perus liisalenkkeilijälle juoda lasi rasvatonta maitoa kuin proteiinijauhepalautussheikki.

Vierailija
6/25 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä join maitoa viimeksi 8-vuotiaana ja maitotuotteitakin olen käyttänyt äärimmäisen vähän. Oon nyt 32, ei oo luut koskaan murtuneet.

Vierailija
7/25 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole keksinyt vielä yhtään syytä miksi ihmisten täytyisi juoda toisen eläinlajin maitoa. Etenkään aikuisten ihmisten.

Vierailija
8/25 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, en ehkä osannut ilmaista itseäni selvästi ja olen vasta vähän lukenut aiheesta niin olen myös voinut ymmärtää väärinkin! Tuolla "puhtaalla" tarkoitin siis sitä, ettei sitä oltu mitenkään pastöroitu tms. jonka takia siinä olivat hyvät ravintoaineet jäljellä. Muistelen lukeneeni paljon siitä että liika puhdistus tuhoaisi myös ne aineet, jotka ihmiselle maidossa olisivat hyväksi...

Unohdin tosiaan mainita että juonkin lähes pelkästään luomumaitoa, mutta silti epäilyttää, että onko sekään välttämättä hyväksi...

-ap

Vierailija
9/25 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:46"]

En ole keksinyt vielä yhtään syytä miksi ihmisten täytyisi juoda toisen eläinlajin maitoa. Etenkään aikuisten ihmisten.

[/quote]

Ihan eloonjäämisen kannalta lehmä, vuohi, yms. sellaiset sorkkaeläimet on otettu karjaksi.

Vierailija
10/25 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:51"]

[/quote]

Ihan eloonjäämisen kannalta lehmä, vuohi, yms. sellaiset sorkkaeläimet on otettu karjaksi.

[/quote]

Niin, silloin aikoinaan. Nykyaikana ihmisten eloonjääminen ei vaan ole minkään eläimen maidosta kiinni.

Vierailija
11/25 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan maito on terveellinen juoma, jopa rasvainen maito. Myös luolamiehet joivat sitä eli sopii paleodiettiin.

Vierailija
12/25 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juon maitoa loppuun asti.

Vierailija
13/25 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:54"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:51"]

[/quote]

[/quote]

Niin, silloin aikoinaan. Nykyaikana ihmisten eloonjääminen ei vaan ole minkään eläimen maidosta kiinni.

[/quote]

Ei olekaan, mutta maitotuotteista on tullut osa ruokavaliota. Pahempi ongelma on sokeri.

Vierailija
14/25 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa dokumentti Milk. Se kertoo maidosta ihmisravintona ja mielipiteitä on dokkarissa niin puolesta kuin vastaan. Dokkari yrittää olla suht puolueeton maidon suhteen eikä asetu oikein kummallekaan puolelle.

Itse olen sitä mieltä, että ihminen ei tarvitse maitoa, mutta itse juon sitä, koska nautin siitä. Ei ihminen tarvitse myöskään lihaa (tai laita lihan paikalle mikä ravinnonlähde hyvänsä) elääkeen, mutta silti ihminen käyttää lihaa ravinnokseen. 

Se selitys on sen sijaan naurettava, että eihän muutkaan eläinlajit juo toisen lajin maitoa. Se johtuu vain ja ainoastaan siitä, että eläimillä ei ole mahdollisuus kerätä toisen lajin maitoa ravinnokseen, kuten ihmisillä. Jos keinoja olisi, niin aivan varmasti, samalla tavalla kuin eläimet syövät toisen eläinlajin lihaa, eläimet käyttäisivät myös toisen lajin maitoa ravintonaan.

Vierailija
15/25 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:58"]

Katsokaa dokumentti Milk. Se kertoo maidosta ihmisravintona ja mielipiteitä on dokkarissa niin puolesta kuin vastaan. Dokkari yrittää olla suht puolueeton maidon suhteen eikä asetu oikein kummallekaan puolelle.

[/quote]

Korjaan, dokumentin nimi on Milk? -13

Vierailija
16/25 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe syytä, miksi maito pitäisi jättää pois jos se kerran kuuluu omaan ruokavalioon. Kohtuudella monipuolisesti, eiköhän sillä pärjää. Just luin tuon artikkelin transrasvoista ja yllätti, että maidossa on transrasvoja enemmän kuin monessa muussa. Voissa enemmän kuin margariinissä. En siltikään maitoa jättäisi kokonaan pois.

Vierailija
17/25 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä, täytyykin katsoa tuo dokumentti!:)

-ap

Vierailija
18/25 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koko ikänäni juonut maitoa, kuin 1. luokalla opettajan pakottamana lyhyen aikaa. Se ei edes maistu hyvälle. Ruuanlaitossa käytän toisinaan lorauksen kermaa tai erilaisia juustoja, sekä joskus teen rahkaa tai syön maustamatonta jugurttia.

Olen miettinyt, että rahkan ja jugurtinkin voisi jättää kokonaan pois. Yleensä teen marjapirtelöni soijajugurttiin. Vuohenjuustosta en ehkä pysty luopumaan...

Maitotuotteissa ei ole mitään elintärkeää. Monipuolisesta kasvispainotteisesta ruokavaliosta saa kaiken tarvittavan. Kannattaa tutustua Finelin taulukoihin, jos kalsiumin muut lähteet kiinnostavat.

N45 -luusto kunnossa :)

Vierailija
19/25 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellen väärin muista, välimeren maissa joissa aikuisväki ei juo maitoa ei myöskään tunneta osteoporoosia. Meillä on molemmat, aikuisväestön maidonjuonti ja osteoporoosi. Tältä pohjalta vaikuttaisi, että maito ei todellakaan liity osteoporoosin ehkäisyyn mitenkään.

Voinpa olla väärässäkin.

Vierailija
20/25 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:22"]

Ellen väärin muista, välimeren maissa joissa aikuisväki ei juo maitoa ei myöskään tunneta osteoporoosia. Meillä on molemmat, aikuisväestön maidonjuonti ja osteoporoosi. Tältä pohjalta vaikuttaisi, että maito ei todellakaan liity osteoporoosin ehkäisyyn mitenkään.

Voinpa olla väärässäkin.

[/quote]

Huoh. Eihän se liitykään. Välimeren maissa saa riittävästi D-vitamiinia auringosta, täällä ei saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi