Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiheuttaako hometalo aina oireita?

Vierailija
11.01.2015 |

Mietin vain, kun tuntemani vanhempi pariskunta asuu talossa, joka on aivan umpihomeessa. Haju on sietämätön. Seinät ovat kosteudesta laikukkaat ja itsetehdyn remontin yhteydessä rakenteet olivat aivan homeesta mustat. :-O itse en ole juuri pystynyt siellä edes kyläilemään, koska järkyttävä haju tarttuu myös vaatteisiin.

Ihmettelen vain sitä, että kyseinen pariskunta on täysin terve. Ei mitään hengitystieoireita, allergioita, ihottumaa... Miten se on mahdollista? Talo on niin huonossa kunnossa, että itse laittaisin sen matalaksi.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei osaa yhdistää oireitaan sisäilma ongelman aiheuttamiksi vaan ajatellaan että oireet näkyisi hengitys-/ silmäoireina. Saatetaan kärsiä nivelkivuista, issiaksesta, iho-ongelmista tai vaikka mistä mihin lääkärillä on diagnoosi.

Lisäksi kun puhutaan homeista, unohdetaan helposti että moni sisäilma ongelma ei ole homeen aiheuttama, vaan kostuneet rakennusmateriaalit tuottavat myrkkyjä.

Itse olen jo lapsena asunut sädesieni kodissa ja saan oireita pienestäkin. Olen suolistosairas, allerginen, reumaoireinen sama missä nykyään asun. Oireet pysyy kurissa tarkalla ruokavaliolla mutta kulkee mukana kyllä.

Vierailija
62/75 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tervettä altistaa itseään homeelle, vaikkei siitä mitään oireita saisikaan. Eiväthän kaikki sairastu tupakastakaan, muttei polttamista silti kannata harrastaa.

Kuvailemasi rakennus tulisi  asettaa käyttökieltoon.

Vähän ihmetyttää: "itsetehdyn remontin yhteydessä rakenteet olivat aivan homeesta mustat." Mitä näille rakenteille tehtiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä luulo siitä, että home ei aiheuta mitään johtuu vain siitä, että ei edes osata ajatella eikä tiedetä, mitä kaikkea hometoksiinit ja lahottajabakteerit aiheuttavat.

Homeesta kärsivillä esiintyy paljon mm. seuraavia sairauksia >

kilpirauhassairauksia, reumaa, diabetesta, fibromyalgiaa, sydänongelmia, silmäsairauksia, muistiongelmia (epätyypillisiä), lisääntymisvaikeuksia, suolistosairauksia, syöpää jne. Ja monet muut sairaudet pahenevat homeisissa olosuhteissa, kuten esim. psoriasis.

On aika tyhmää luulla, että kun ihminen on mikrobiologinen kokonaisuus, etteikö hirvittävät määrät bakteereja, hometoksiineja, hiivoja jne. vaikuttaisi ihmiseen sisäänhengitettynä. En vielä tavannut ihmistä, johon ei vaikuttaisi. Eivät vain tunnista. Esim.kuinka moni tietää, että aiheuttaa sellaistakin esim. kasvojen punoitusta monelle?

t. pää on otettava pensaasta

Ei se aina näin mene ja kaikki talon homeet eivät ole myrkyllisiä. Pelättyä sädesientä on ihan ulkoilmassa. Mieheni isovanhemmilla on kämppä selvästi homeessa. Hajun huomaa heti mennessä sisään ja voi vaatteiden hajua, kun päästään kotiin. Kulaan meistä ei oirehdi, he molemmat huitelevat lähellä 100- vuotta jo molemmilla vain verenpainetaudit ja toisella eturauhasen liikakasvu. Oman kokemuksen myötä olen huomannut, että eniten oireita tuntuu olevan kaupungista ja erityisesti kerrostalosta omakotitaloon muuttaneille. Voisiko siis vaan olla kysymys elimistön tottumisesta ja siedättymisestä erilaiselle ympäristölle. Itse asun rintamamiestalossa ja hankittiin hehkutettu ilmalämpöpumppu. Sen jälkeen ilma tuntuu hyvin kuivalta eikä lämpökään samanlaista "pehmeää" kuin takan myötä kivestä vapautunut. Pyrin käyttämään mahdollisimman vähän, samassa huoneessa ei voi edes viherkasveja pitää, kun jo kuolevat. Koska ihminen on mikrobiologinen kokonaisuus tarvitsee hän myös bakteereja ja kaikki toksiinitkaan eivät aiheuta muutoksia. Muuten voisi väittää metsässä liikkumisen olevan vaarallista, koska siellä altistuu luonnostaan sädesienelle ja saa syövän?

On myös hyvä muistaa, ettei home aina leviä pitkin rakenteita ja hengitysilmaan. Vanhoissa taloissa on käytetty asbesttia, pikeä jne, jotka myöhemmin todettu vaarallisiksi, mutta vain päästessä ilmasn. Esim. asbesti on vaaraton vanhan sähkökaapin takana niin kauan, kunnes sähkökaappi otetasn irti.

Vierailija
64/75 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko homehullut koskaan miettineet, että niiden oireiden syy ei ole välttämättä siellä homeessa m, vaan teidän omassa päässänne? Haluatte uskoa niin paljon siihen homeeseenne, että kuvittelette oireenne. Mistäköhän johtuu, että muut eivät saa jatkuvasti niitä oireita kuten te? TADAA! He ovat psyykkisesti tasapainoisia, eivätkä pilaa elämäänsä miettimällä aamusta iltaan jotakin helvetin itiöitä.

Ei pidä paikkaansa. Suomessa on OECD-maista eniten mielisairaita, noin kolmannes kansasta. Homeista oireilee noin 5 % joten 25 % ja yli pitää olla niitä muita.

Sen toki ymmärtää miksi THL aivopesee ihmisiä kuvittelemaan vian olevan päässä eikä rakennuksissa. Katsokaa millaisia kytköksiä kyseisillä tutkimusprofessoreilla ja ylilääkäreillä on. Seuraamalla rahaa tietää aivopesun taustatkin.

Vierailija
65/75 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tervettä altistaa itseään homeelle, vaikkei siitä mitään oireita saisikaan. Eiväthän kaikki sairastu tupakastakaan, muttei polttamista silti kannata harrastaa.

Kuvailemasi rakennus tulisi  asettaa käyttökieltoon.

Vähän ihmetyttää: "itsetehdyn remontin yhteydessä rakenteet olivat aivan homeesta mustat." Mitä näille rakenteille tehtiin?

Ja kuinka hyvin ap on tietoinen asioista? Oman taloni keittiön seinät ja osa olohuoneesta olivat pikimustat seinälevyjen ja puurakenteiden välissä purettaessa. Kyselin myyjältä onko talo joskus palanut ja muisti 50- luvulla keittiössä syttyneen palon. Oli ihan siis tuhkaa sisärakenteissa.

Vierailija
66/75 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko homehullut koskaan miettineet, että niiden oireiden syy ei ole välttämättä siellä homeessa m, vaan teidän omassa päässänne? Haluatte uskoa niin paljon siihen homeeseenne, että kuvittelette oireenne. Mistäköhän johtuu, että muut eivät saa jatkuvasti niitä oireita kuten te? TADAA! He ovat psyykkisesti tasapainoisia, eivätkä pilaa elämäänsä miettimällä aamusta iltaan jotakin helvetin itiöitä.

Ei pidä paikkaansa. Suomessa on OECD-maista eniten mielisairaita, noin kolmannes kansasta. Homeista oireilee noin 5 % joten 25 % ja yli pitää olla niitä muita.

Sen toki ymmärtää miksi THL aivopesee ihmisiä kuvittelemaan vian olevan päässä eikä rakennuksissa. Katsokaa millaisia kytköksiä kyseisillä tutkimusprofessoreilla ja ylilääkäreillä on. Seuraamalla rahaa tietää aivopesun taustatkin.

Aivopesuako myös se, että homeista kärsii vain tietyt sukupolvet? Elinympäristöt ovat muuttuneet ja olemme niihin tottuneet. Ehkä keho ei vain osaa muuntautua enää toisenlaiseen ympäristöön. Ei ole sattumaa, etteivät tutkimusten mukaan enemmän bakteereja sisältävässä ympäristössä elävät sairastu yhtä usein esim. astmaan ja saa oireita kuivasta hengitysongelmista, moni kokee ilmastoidun asunnon ilman kuivana ja ahdistavana. Ei varmaan sellaista ympäristöä ole joka ei vaikuttaisi, kyse on siitä, mihin keho on tottunut.

Vierailija
67/75 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä voiko talo haista ja haju tarttua vaatteisiin ilman, että kyseessä olisi homeongelma?

Ei jos haisee selvä home. Terve asunto ei haise millekään.

Ihmiset luulee homeen hajuksi monia hajuja, jotka eivät ole sitä. Vanhoissa taloissa on usein pistävä haju joka lähtee ilmanvaihtoa parantamalla ja pintamateriaaleja uusimalla.

Jep, ja samassa talossa voi olla sekä hometta että näitä vanhemmiten pistävältä haisevia materiaaleja. Ehkä monet ihmiset vetävät juuri tämän takia yhteyden tiettyjen hajujen ja homeongelman välille?

Joissain taloissa on ollut haju jonka tulkitsen homeen hajuksi mutta en tiedä olenko oikeassa. Nykyisessä toimistossa saan hengitystieoireita jotka katoavat loman ajaksi kokonaan, mutten aisti täällä mitään hajua.

Voi johtua myös liiallisesta ilmastoinnista, joka kuivattaa ilman. Sekään ääripää ei ole hyvä.

Vierailija
68/75 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu siitä mitkä mikrobit ovat kyseessä, mikä on tuloilman laatu ja onko henkilö herkistynyt.

Minun kohdalla pitää olla aika mahtavat homeet, että oireita tulee. Olin muutamia vuosia sitten Turun saaristossa majatalossa, jossa homeen haju tuuppasi viiksikarvoja käkertäen heti huoneen oven avattaessa. Aamulla vinkui hengitys ja keuhkot olivat tulessa. Kainaloissa ihottumaa...

Vierailija
69/75 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jo mahdollisesti sanottu täällä, että sori toisto... 

Kaikki homeet eivät ole herkillekään ärsyttäviä. Kyllähän sitä homeisissa aitoissa ja mökeissä nukuttiin ja oleskeltiin jatkuvasti kaiket kesät vielä 60-luvulla. 

Vain osa homeesta ylipäänsä aiheuttaa ongelmia. 

Ja tosiaan nämä "myrkyllisetkään" homeet eivät läheskään kaikille. 

Vierailija
70/75 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan voi missään liikkua, kun ainahan ilmassa on homeitiöitä. En epäile, etteikö jotkut saisi homeesta pahojakin oireita, mutta kyllä turhaa hysteriaakin lietsotaan.

Vierailija
71/75 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hieman haiskahtaa, asia on parantunut mm. saunarempan yhteydessä. Kenelläkään ei ole oireita, mutta haistan vaikka vaatteissani lievän hajun. Työkavereista kyllä yhdellä on isokin ongelma, haisee jopa muoviset eväskipot joita käyttää. Kukaan ei vaan ole kehdannut sanoa.

Vierailija
72/75 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma käsitykseni on, että homeitiöt eivät selitä oireilua. Altistuin ainakin sädesienen ja aspergillus-homeiden sisäilmaan päästäneille tuotoksille. Lisäksi liian märän betonin päälle liimatut muovimatot aiheuttivat omia päästöjään.

Sain astman. Sitä ennen olin jatkuvassa poskiontelon- ja keuhkoputkentulehduskierteessä. Mukaan tulivat jatkuva nuha, tulehtuneet silmät ja ihottuma. Vaihdoin työpaikkaa ja astma saatiin hallintaan viiden vuoden tymäkällä lääkityksellä, josta voitiin tuolloin poistaa yksi avaava suihke (Oxis veke, Ventoline ja Spiriva jäivät).

Mummolan haju voi aiheutua muustakin kuin homeista. Pelkän hajun perusteella ei voi tehdä varmoja johtopäätöksiä, ellei nenä ole hommaan harjaantunut.

https://yle.fi/uutiset/3-10482380

Mulle on se ja sama, mitä kanssaihmiset sairastumisestani ajattelevat. Jos Työterveyslaitos ja vakuutusyhtiö ovat ammattitaudin hyväksyneet mukisematta, niin asia on sillä selvä.

Myöhemmin olen sitten sairastunut esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoimintaan, mutta se on kyllä tauti, joka kulkee äidinpuolen sukulaisnaisissa. Kilpirauhasarvot alkavat heilahdella noin 45 vuoden iässä.

Olen myös miettinyt siedättymisteoriaa. Jos olet työskennellyt vaikka 15 vuotta työpaikassa, jossa vähitellen alkaa muhia homekasvustoa, niin keho voinee tottua niiden tuotoksiin. Sitten duuniin tulee uusi työntekijä, joka sairastuu parissa vuodessa.

Mun työpaikassa sairastuivat nimenomaan ne viimeksi tulleet ja pahimmat oireet olivat alle 30 -vuotiailla.

Vierailija
73/75 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei saa homeista oireita, eikä kaikki homeet aiheuta kenellekkään oireita. Okei nykypäivänä varmasti aiheuttavat, kuten sähköverkot, mutta silloin ongelma on jossakin muualla. Kaikki on varmasti yhtö mieltä siitä että homeet eivät ole mukavia ja haisevat. Haisee ne pierutkin. Home kun ei ole yksi homogeenin mörkö joka lamaannuttaa uhrinsa silmänräpäyksessä. Ja mistä se home saa aina selville että uhri on miltei aina suomalainen? Mutta suosittelen remonttia tai muuttoa, mikäli hometta ilmenee, tekevät paljon muutakin hallaa, kuin pelkän joukkohysterian.

Vierailija
74/75 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma käsitykseni on, että homeitiöt eivät selitä oireilua. Altistuin ainakin sädesienen ja aspergillus-homeiden sisäilmaan päästäneille tuotoksille. Lisäksi liian märän betonin päälle liimatut muovimatot aiheuttivat omia päästöjään.

Sain astman. Sitä ennen olin jatkuvassa poskiontelon- ja keuhkoputkentulehduskierteessä. Mukaan tulivat jatkuva nuha, tulehtuneet silmät ja ihottuma. Vaihdoin työpaikkaa ja astma saatiin hallintaan viiden vuoden tymäkällä lääkityksellä, josta voitiin tuolloin poistaa yksi avaava suihke (Oxis veke, Ventoline ja Spiriva jäivät).

Mummolan haju voi aiheutua muustakin kuin homeista. Pelkän hajun perusteella ei voi tehdä varmoja johtopäätöksiä, ellei nenä ole hommaan harjaantunut.

https://yle.fi/uutiset/3-10482380

Mulle on se ja sama, mitä kanssaihmiset sairastumisestani ajattelevat. Jos Työterveyslaitos ja vakuutusyhtiö ovat ammattitaudin hyväksyneet mukisematta, niin asia on sillä selvä.

Myöhemmin olen sitten sairastunut esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoimintaan, mutta se on kyllä tauti, joka kulkee äidinpuolen sukulaisnaisissa. Kilpirauhasarvot alkavat heilahdella noin 45 vuoden iässä.

Olen myös miettinyt siedättymisteoriaa. Jos olet työskennellyt vaikka 15 vuotta työpaikassa, jossa vähitellen alkaa muhia homekasvustoa, niin keho voinee tottua niiden tuotoksiin. Sitten duuniin tulee uusi työntekijä, joka sairastuu parissa vuodessa.

Mun työpaikassa sairastuivat nimenomaan ne viimeksi tulleet ja pahimmat oireet olivat alle 30 -vuotiailla.

Some?

Vierailija
75/75 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa erilaisia homeita. Jos ei ole koskaan herkistynyt millekään homeelle, ei penisilliiinille eikä ole muutenkaan allerginen tai hengitystieongelmainen, ei tavallisista homeista saa mitään oireita.

Itse asiassa "homeoireet" eivät ole aina homeesta johtuvia vaan lastulevyjen kemikaaleista, joita muodostuu mikrobien hajoittaessa niitä. Itä-Suomen yliopistossa on julkaistu tästä aiheesta väitöskirja, joka ei jostakin syystä saanut suurempaa julkisuutta kuin paikallislehdessä.

Myös mummolatuoksu on yleensä jotain muuta kemikaalia kuin hometta, ja kellarihaju sädesientä. Kosteusongelmista toki juoruavat nekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme