Aiheuttaako hometalo aina oireita?
Mietin vain, kun tuntemani vanhempi pariskunta asuu talossa, joka on aivan umpihomeessa. Haju on sietämätön. Seinät ovat kosteudesta laikukkaat ja itsetehdyn remontin yhteydessä rakenteet olivat aivan homeesta mustat. :-O itse en ole juuri pystynyt siellä edes kyläilemään, koska järkyttävä haju tarttuu myös vaatteisiin.
Ihmettelen vain sitä, että kyseinen pariskunta on täysin terve. Ei mitään hengitystieoireita, allergioita, ihottumaa... Miten se on mahdollista? Talo on niin huonossa kunnossa, että itse laittaisin sen matalaksi.
Kommentit (75)
Edellisestä linkistä kopioitu pätkä, alleviivaukset minun:
"- Hämmästyttävin havainto on ollut se, että mikrobin äkäisyys riippuu kasvuoloista ja rakennusmateriaalista, Aino Nevalainen sanoo.
Esimerkiksi streptomykeetin myrkyllisyys soluille vaihtelee kasvatuspinnan mukaan. Kipsilevyllä kasvettuaan se nitistää eteen sattuvia elimistön puolustusjärjestelmän soluja. Puun, betonin ja lasin pinnalla mikrobi on selvästi lauhkeampi.
Jotta asia ei olisi liian yksinkertainen, myös kipsilevyissä on eroja. Tuote ja sen kipsiraaka-aine vaikuttivat siihen, paljonko Kansanterveyslaitoksessa tutkitut hometalomikrobit lietsoivat elimistön tulehdusvälittäjäaineiden tuottoa. Kaikki levyt eivät aiheuta ongelmia.
Kierrätyslevyjen pinnalla Aspergillus versicolor -homesieni on häijyimmillään. - Kierrätysmateriaali on pidemmälle hajonnutta ja voi siksi suosia homemikrobin kasvua, Aino Nevalainen selittää.
voi saada myös psyykkisiä oireita niistä homeista
Terveen talon tunnistaa hämähäkeistä, hämähäkit eivät viihdy
homeisessa ympäristössä. Olen tämän huomannut myös omissa
empiirisissä tutkimuksissani, esim. kun naisen jakopäässä on sieni ja/tai
homekasvustoa, niin hämähäkit loistavat poissaolollaan, kun taas kuivana
ja terveenä kautena jakopää vilisee iloisia hämähäkkejä ja kaikki on vielä
oikeinpäin
Ei tule aina oireita. Mun mummo asuu talossa joka on niin homeessa, että kun mummosta aika jättää ainoa vaihtoehto joka tontin uudelle omistajalle jää on vetää talo nurin, alkaa olla jo niin korjauskelvoton että halvempaa on rakentaa uusi talo tilalle. Ei ole mitään oireita. Mummo on täysin terve eikä itse edes huomaa sitä hajua kun on tottunut siihen. Me muut siellä käytyämme saadaan pyykätä ulkovaatteista lähtien kaikki.
Meidän viisihenkisessä perheessämme 3 homeista oireilevaa, 2 ei oireile ollenkaan. Asuimme hometalossa, ja noilla kolmella ehtivät iho-, silmä-, korva- ja hengitystieoireet tosi pahoiksi ennen kosteusvaurioiden paljastumista. 2 oireetonta (aikuinen ja keskimmäinen lapsi) olivatkin sitten täysin oireettomia. Pienimmälle lapselle jäi hometalosta muistoksi vaikeahoutoinen astma ja yliherkkyyksiä, pahoja.
Media on saaanut aikaan homehysterian. Ollenkaan vähättelemättä heitä, jotka ovat homeesta sairastuneet, tosiasia kuitenkin on, että vain n. 5%;ssa pientaloissa esiintyy homeongelma. Media on antanut ymmärtää, että suunnnilleen lähes kaikki talot ovat homepesiä. Suomessa tehdään talokauppoja jatkuvasti ja rakennetaan uusia taloja. Terveistä talokaupoista ei saada myyviä otsikoita, mutta homeisista kyllä. Näin saadaan ihmiset hysteeriseen tilaan.
Juttelin erään asiantuntijan kansaa aiheesta pitkään ja häneltä kuulin tuon tiedon 5%:sta. Niistäkin suurin osa on korjattavissa ihan normaalein toimenpitein.
Uusissa taloissa ongelmaa esiintyy jopa useammin, koska nykysuuntaus on ns. passiivitalon rakentaminen, jolloin rakennus ei hengitä.
Ja edelleenkään tarkoitukseni ei ollut vähätellä sairastuneita tai elämänilonsa ja rahansa hometalon johdosta menettäneitä. Toivoisin vain tolkkua homekeskusteluun mediassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule aina oireita. Mun mummo asuu talossa joka on niin homeessa, että kun mummosta aika jättää ainoa vaihtoehto joka tontin uudelle omistajalle jää on vetää talo nurin, alkaa olla jo niin korjauskelvoton että halvempaa on rakentaa uusi talo tilalle. Ei ole mitään oireita. Mummo on täysin terve eikä itse edes huomaa sitä hajua kun on tottunut siihen. Me muut siellä käytyämme saadaan pyykätä ulkovaatteista lähtien kaikki.
Meidän naapusissa asuneen mummon taloa luulin homeiseksi, koska haju oli vahva ja siellä käydessäni oli vaikea hengittää. Mummo sitten myi talonsa ja uusi asukas teki rempan (ei rakenteita) , siis lähinnä pintarempan, koska rakenteisiin ulottuvassa kuntotarkastuksessa ei löytynyt mitään. Hajua ei enää ole, ilma on raikas.
Mummon talo oli aivan alkuperäisessä kunnossa, joten pintoihin oli tarttunut vuosikymmenten haju. Vanhemmat ihmiset eivät aina edes juurikaan tuuleta, eivätkä jaksa siivota samalla tavalla kuin nuoremmat, eivätkä pese itseäänkään kuin sen kerran tai kaksi viikossa saunapäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Entä voiko talo haista ja haju tarttua vaatteisiin ilman, että kyseessä olisi homeongelma?
Ei jos haisee selvä home. Terve asunto ei haise millekään.
Homeitakin on erilaisia. Niitä on joka puolella siinä missä bakteereita. Mikäli talo on vanha, on homekanta eri kuin uuden talon homekanta. Home ja bakteerit tuottavat entsyymeitä, joilla hajottavat rakennusmateriaaleja. Puuta voi lahottaa paljon vaarattomimmilla entsyymeillä kuin jotain nykyaikaista materiaalia.
Ihmiset reagoivat eri tavoin haitallisiin homeisiin. Vaikka ei tulisi astmaa, voi tulla syöpä, reuma tai jokin muu vaikeammin havaittava sairaus.
Joku kyseli saako homeen hajun pois vaatteista. Esimerkiksi tietyt Aspergillus-kannat ovat sellaisia, että ne eivät lähde edes pesemällä. Otsonoinnilla ehkä. Kannattaa heittää homeelta haisevat vaatteet suoraan roskiin. Mikäli ne pesee ja laittaa muiden vaatteiden kanssa säilytykseen, leviää homeitiöt muihin vaatteisiin ja sitten meneekin enemmän vaatteita roskiin.
Ei. Olin töissä talossa, jossa oli todettu homeongelma ja monet oireilevat. Minä en oireillut mitenkään.
Oletteko homehullut koskaan miettineet, että niiden oireiden syy ei ole välttämättä siellä homeessa m, vaan teidän omassa päässänne? Haluatte uskoa niin paljon siihen homeeseenne, että kuvittelette oireenne. Mistäköhän johtuu, että muut eivät saa jatkuvasti niitä oireita kuten te? TADAA! He ovat psyykkisesti tasapainoisia, eivätkä pilaa elämäänsä miettimällä aamusta iltaan jotakin helvetin itiöitä.
Kun muutin kotoa vanhempani möivät kotitalomme ja ostivat pienemmän talon tilalle, talossa oli selvästi vikaa kun vaatteisiin tarttui kellarin haku ja oltuani siellä viikonloppuja sain aina järkyttävän päänsäryn. Samoin äiti alkoi pidemmän päälle kärsiä tukkoisesta nenästä , yskästä ja toistuvista infektioista. Mutta isälle ei ikinä tullut mitään oireita !!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä voiko talo haista ja haju tarttua vaatteisiin ilman, että kyseessä olisi homeongelma?
Ihmiset luulee homeen hajuksi monia hajuja, jotka eivät ole sitä. Vanhoissa taloissa on usein pistävä haju joka lähtee ilmanvaihtoa parantamalla ja pintamateriaaleja uusimalla.
Vierailija kirjoitti:
On niin paljon hysteriaa ja luulosairautta. Monesti ne ihmiset ovat sairaampia kuin talot.
Kerropa minulle kun seuraavan kerran saat oireita, millaisia tahansa, mistä tahansa. Minä kerron sinulle että kunhan kuvittelet, ei sinua mikään vaivaa. Miten suhtaudut?
Ns. hostiiliin eli vihamieliseen maailmankuvaan liittyy mm. jatkuva toisten ihmisten ja heidän havaintojensa ja mielipiteidensä epäileminen ja vähättely. Halutessaan tälle asialle voi aikuisella iällä tehdä jotain, haitallisista ajatusmalleista voi opetella eroon mutta töitä se vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset luulee homeen hajuksi monia hajuja, jotka eivät ole sitä. Vanhoissa taloissa on usein pistävä haju joka lähtee ilmanvaihtoa parantamalla ja pintamateriaaleja uusimalla.
Jep, ja samassa talossa voi olla sekä hometta että näitä vanhemmiten pistävältä haisevia materiaaleja. Ehkä monet ihmiset vetävät juuri tämän takia yhteyden tiettyjen hajujen ja homeongelman välille?
Joissain taloissa on ollut haju jonka tulkitsen homeen hajuksi mutta en tiedä olenko oikeassa. Nykyisessä toimistossa saan hengitystieoireita jotka katoavat loman ajaksi kokonaan, mutten aisti täällä mitään hajua.
Ei tule suurimalle osalle mitään oireita, eikä sairauksia.
Olen asunut kahdessa "purkukuntoisessa" talossa, joissa hometta oli tutkitusti. Itselleni eikä perheelleni ole jäänyt mitään yliherkkyyksiä.
Sitten on serkku joka saa oireita vähän siellä ja täällä, mutta se nyt on sellanen ns. sosiaalipummi joka kerää säälipisteitä ja tekosyitä tekemättömyydelleen.
Homehysteriaa pidetään yllä että riittää konsulteille töitä...
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 19:10"]
Yleensä luulo siitä, että home ei aiheuta mitään johtuu vain siitä, että ei edes osata ajatella eikä tiedetä, mitä kaikkea hometoksiinit ja lahottajabakteerit aiheuttavat. Homeesta kärsivillä esiintyy paljon mm. seuraavia sairauksia > kilpirauhassairauksia, reumaa, diabetesta, fibromyalgiaa, sydänongelmia, silmäsairauksia, muistiongelmia (epätyypillisiä), lisääntymisvaikeuksia, suolistosairauksia, syöpää jne. Ja monet muut sairaudet pahenevat homeisissa olosuhteissa, kuten esim. psoriasis. On aika tyhmää luulla, että kun ihminen on mikrobiologinen kokonaisuus, etteikö hirvittävät määrät bakteereja, hometoksiineja, hiivoja jne. vaikuttaisi ihmiseen sisäänhengitettynä. En vielä tavannut ihmistä, johon ei vaikuttaisi. Eivät vain tunnista. Esim.kuinka moni tietää, että aiheuttaa sellaistakin esim. kasvojen punoitusta monelle? t. pää on otettava pensaasta
[/quote]
Tämä se on : ei pelkkä home vaan kaikki ne toksiinit ja muiden mikrobien myrkyt
Mitä materiaalia on aloittajan mainitsema talo? Onhan tätä tutkittu ja ainakin yksi väitöskirja tehty aiheesta. Eniten ongelmia tulee lastulevytaloissa, joissa lastulevyissä hajoavat liimat ja muut kemikaalit aiheuttavat oireita.
Eikö tähän ketjuun tule vastaamaan kukaan englantilaisessa, kosteassa ja homehtuvassa kivitalossa asuva? Niissä ei kai ole paljonkaan homeesta kärsiviä
Tuota lastulevyhaittaa ei ole suuremmin uutisoitu. Johtunee siitä, että se on niin tärkeä rakennusmateriaali, eikä teollisuus sitä salli. Minäkin huomasin sen paikallislehdessä uutisoidun väitöskirjajutun sattumalta.