Aiheuttaako hometalo aina oireita?
Mietin vain, kun tuntemani vanhempi pariskunta asuu talossa, joka on aivan umpihomeessa. Haju on sietämätön. Seinät ovat kosteudesta laikukkaat ja itsetehdyn remontin yhteydessä rakenteet olivat aivan homeesta mustat. :-O itse en ole juuri pystynyt siellä edes kyläilemään, koska järkyttävä haju tarttuu myös vaatteisiin.
Ihmettelen vain sitä, että kyseinen pariskunta on täysin terve. Ei mitään hengitystieoireita, allergioita, ihottumaa... Miten se on mahdollista? Talo on niin huonossa kunnossa, että itse laittaisin sen matalaksi.
Kommentit (75)
Olen asunut useita vuosia talossa, jossa li ihvarmasti ja selvästi hometta. En ole eläessäni olut yhtä terve kun sinä aikana. Muutin sieltä modernilla ilmanvaihdla varustettn uueen asuntoon ja sain astman ilman kuivuuudsta.
Kaikki ei tosiaankaan saa homeesta oireita.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:31"]
Olen asunut useita vuosia talossa, jossa li ihvarmasti ja selvästi hometta. En ole eläessäni olut yhtä terve kun sinä aikana. Muutin sieltä modernilla ilmanvaihdla varustettn uueen asuntoon ja sain astman ilman kuivuuudsta.
[/quote]
Jännä, itse olen nimittäin tällä hetkellä työpaikassa jossa on hometta, ja mä en myöskään ole ollut näin terve aikoihin. Ennen olin koko ajan sairas, nyt en oo vuoteen sairastanut mitään (eli koko sinä aikana kun olen ollut täällä). Todella omituista.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:29"]
Itse asiassa vain pieni osa ihmisistä saa oireita homeista. Mutta ihmettelen noin selkeää tapausta.
[/quote]
Tämä talo on siis mielestäni ihan purkukunnossa. Itse vierailen vain kesällä, kun voi istua pihalla, vaikken ole allerginenkaan. En tajua, miten asukkaat ovat selvinneet ilman oireita.
[/quote]
Meilläkin on lähellä sellainen talo, josta näkee jo ulospäin, että sokkeli on kastunut. Vanhoja ihmisiä siinäkin talossa asuu ihan vakituisesti. En tosin tunne heitä lähemmin, joten en tiedä, oirehtivatko.
Off topic, mutta tarttuuko homeesta aina haju vaatteisiin, vai voiko hometta olla vaikka sisäilma on hyvää?
Joo, Se Veto on paha. Homeen näkeminen voi aiheuttaa oireita, kun hysteriaa on kovasti lietsottu Suomessa. Mutta meillähän on varaa turhiinkin remontteihin.
Lieneekö hajuhaittoja tutkittu? Tutkijat tutkivat usein siten, että saisivat lisärahoitusta, eivätkä ainakaan vähättele uhkia !
No ehkä homeitiöt ovat tehneet tuhonsa keuhkoissa ja ihmisistä tuntuu siksi hyvältä?
Altistaa myös syövälle, eikä sekään lupaa kysy eikä ennakkoon varoittele.
Yleensä luulo siitä, että home ei aiheuta mitään johtuu vain siitä, että ei edes osata ajatella eikä tiedetä, mitä kaikkea hometoksiinit ja lahottajabakteerit aiheuttavat.
Homeesta kärsivillä esiintyy paljon mm. seuraavia sairauksia >
kilpirauhassairauksia, reumaa, diabetesta, fibromyalgiaa, sydänongelmia, silmäsairauksia, muistiongelmia (epätyypillisiä), lisääntymisvaikeuksia, suolistosairauksia, syöpää jne. Ja monet muut sairaudet pahenevat homeisissa olosuhteissa, kuten esim. psoriasis.
On aika tyhmää luulla, että kun ihminen on mikrobiologinen kokonaisuus, etteikö hirvittävät määrät bakteereja, hometoksiineja, hiivoja jne. vaikuttaisi ihmiseen sisäänhengitettynä. En vielä tavannut ihmistä, johon ei vaikuttaisi. Eivät vain tunnista. Esim.kuinka moni tietää, että aiheuttaa sellaistakin esim. kasvojen punoitusta monelle?
t. pää on otettava pensaasta
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:34"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:31"]
[/quote]
Jännä, itse olen nimittäin tällä hetkellä työpaikassa jossa on hometta, ja mä en myöskään ole ollut näin terve aikoihin. Ennen olin koko ajan sairas, nyt en oo vuoteen sairastanut mitään (eli koko sinä aikana kun olen ollut täällä). Todella omituista.
[/quote]
Kuuluisat viimeiset sanat...
Homediagnoosi on helppo tehdä, kun homeitiöitä löytyy aina ja kaikkialta.
Hometoksiinit ovat vaarallisia. Toksiini = myrkky. Ei sitä välttämättä silti tunne. Eihän esim. tupakoijakaan sinänsä tunne hengittelevänsä myrkkyjä, mutta altistaa itsensä monille sairauksille sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:35"]
Off topic, mutta tarttuuko homeesta aina haju vaatteisiin, vai voiko hometta olla vaikka sisäilma on hyvää?
[/quote]
voi olla. Meillä oli vanhassa kodissa todella hyvä sisäilma, vaikka rakenteissa muhikin terveydelle vaarallisia homeita. Asiaa ruvettiin siis tutkimaan, koska 70% perheestä oli jatkuvassa sairastelukierteessä.
Entä voiko talo haista ja haju tarttua vaatteisiin ilman, että kyseessä olisi homeongelma?
Homeinen talo sairastuttaa aina poikkeuksetta asujansa mutta joskus oireet näkyvät vasta myöhemmin, . Usein ihminen alkaa oirehtia selkeästi muuton jälkeen niinkuin tässäkin ketjussa näkyy joillekin käyneen. Ilmeisesti hyvä olo hometalossa asuessa on pistänyt aivot leijumaan, eihän tupakoitsijakaan huomaa mitään vikaa kunnossaan kuin vasta lopetettuaan tupakoinnin.
Venetsiassa on mittava home ongelma talouss. Venetsialaisia on muuttanut muualle homeen takia jo 60-luvulta alkaen. Siellä on nykyään ihan tyhjillään olevia taloja.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 20:20"]Mites esim Venetsia jossa talot liluu vedessä? Onkohan homeongelmia?
[/quote]
Sanoisin, että Italiassa noin yleisesti taloissa on paljon hometta. Suurin osa taloista on kivitaloja ja sellaista puurakenteissa olevaa hometta ei siksi juuri ole.
Home näkyy lähinnä taloissa juuri pinnoilla, mutta esimerkiksi tapetit ovat todella harvinaisia. Ihmiset maalaavat seinät sellaisella maalilla jossa lukee, että estää homehtumista. Paljon käytetään myös ilmankuivattajia. Venetsian seutu ja pohjois-Italia on muutenkin äärettömän kostea talvisin. Kosteus tulee siis ulkoa eikä rakenteista. Kosteus kondensoituu kylmiin seiniin, koska vanhoissa taloissa ei ole mitään eristeitä ja niihin kohtiin syntyy hometta. Tosin talot vetävät paljon ja lämmitys on huonoa, ja monessa talossa ei ole homekasvulle kovin ihanteellisia olosuhteita.
Kesäksi homeet pestään ja kuivuvat muutenkin. Hometta siis on, syyt ovat vain eri kuin Suomessa ja se ratkaistaan eri tavalla.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 18:29"]
Itse asiassa vain pieni osa ihmisistä saa oireita homeista. Mutta ihmettelen noin selkeää tapausta.
[/quote]
Tämä talo on siis mielestäni ihan purkukunnossa. Itse vierailen vain kesällä, kun voi istua pihalla, vaikken ole allerginenkaan. En tajua, miten asukkaat ovat selvinneet ilman oireita.