Amk valintakoe syksy 2021
Kommentit (1474)
Vierailija kirjoitti:
Koska en tule pääsemään sisään niin antakaa hyviä kirjavinkkejä ensi kokeita ajatellen. Nimenomaan päättelytehtäviin, päätöksentekoon ja eettisiin tehtäviin
Enkä tarkoita nyt mitään lukion kurssit 1-100 vaan jotain kohdistetumpaa kirjaa
Matikkapirkolla on Youtubessa ilmaisia videoita ja jos tykkäät tyylistä, hän järjestää myös maksullista valmennusta.
Päättelytehtäviin auttaa ihan kaikenlainen loogisten tehtävien tekeminen. Netti ja sovelluskaupat ovat älypelejä pullollaan. Myös kirjastosta löytyy älypähkinäkirjoja.
Matikkahan ei ole lukiomatikkaa, sillä amiksestakin pitää olla realistiset mahdollisuudet päästä AMK:hon. Amismatikka on aika pitkälti peruskoulun kertausta ja niin on AMK-valintakoekin.
Suosittelen Matikkapirkon Youtube-videoita, mikäli pelkkä matikan kertaus riittää. Matikkapirkko selittää asiat rautalangasta vääntäen, paremmin kuin yksikään yläasteaikaisista opettajistani.
Kyse on tosiaan ala- ja yläastematikasta, lukiomatikkaa pääsykokeissa ei tarvita (ellei kyse ole matemaattis-luonnontieteellisestä alasta).
Jos haluaa harjoitusta ihan kunnolla, kannattaa harkita Matikkapirkon valintakoevalmennusta. Itse olen ostin itseopiskeluversion, jossa oli opetusvideoiden lisäksi runsaasti tehtäviä videoituine vastauksineen. Jokainen vastaus on siis selitetty vaihe vaiheelta ja tästä oli valtavaa hyötyä itselleni.
Matikkapirkon valmennuksessa on jonkin verran myös päättelytehtäviä.
Ai ei lukion kursseja? No annanpa silti sellaisen vinkin; lukion pitkän matematiikan kurssi lukuteoria ja todistaminen (LOPS 2016) tai sitä edellisen opetussuunnitelman Lukuteoria ja logiikka antaa eväitä tuollaiseen päättelyhommaan. Ei se tietenkään ole mikään mukava kaunokirjallinen teos, mutta se avaa noita varsin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ai ei lukion kursseja? No annanpa silti sellaisen vinkin; lukion pitkän matematiikan kurssi lukuteoria ja todistaminen (LOPS 2016) tai sitä edellisen opetussuunnitelman Lukuteoria ja logiikka antaa eväitä tuollaiseen päättelyhommaan. Ei se tietenkään ole mikään mukava kaunokirjallinen teos, mutta se avaa noita varsin hyvin.
Korjaan itseäni vähän. Tuo vanhan opetussuunnitelman lukuteoria ja logiikka on parempi, uudessa on tähän hommaan tarpeetonta liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo totta, ne pari puhdasta logiikkakysymystä aukeaa tuolla. Kurssissa on myös todella paljon sellaista, mitä ei tarvitse ymmärtää eikä osata.
Jonkinmoisia matikankirjoja, mm. tuon kurssin, löytää maksuttomasti netistä täältä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaan itseäni vähän. Tuo vanhan opetussuunnitelman lukuteoria ja logiikka on parempi, uudessa on tähän hommaan tarpeetonta liikaa.
Ja vielä lisää korjausta itselleni. Katsohan tätä: https://avoinoppikirja.fi/tiedostot/lukio/matematiikka/vapaa_matikka_11…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen rouvan nimi oli pariskuntatehtävässä?
En muista sukunimeä mutta paikkakunta oli Oulu
Oliko tää se tiistai iltapäivän kokeen kysymys, mikä on (oliko) Tuulan sukunimi ja paikkakunta? Vaihtoehtoina oli monta keuruuta ja oliko joku jyväskylä ym?
Vierailija kirjoitti:
Eettisyydessä on siis kyse siitä, voiko ajatella jonkin asian x olevan oikein tai väärin moraalisesti.
Eli Esko huijaa Niiloa=eettinen näkökulma, mutta Esko syö puuroa=ei eettistä näkökulmaa.Se mikä itsellä on ollut haastavaa, on ollut vaihtoehto "Esko ajattelee huijaavansa Niiloa" koska periaatteessa se voi olla Eskon mielestä itsestään eettisesti väärin tms. 🙄
Nää on siis pulmia joita filosofian maisterit vääntää tuskissaan, koitapa näitä nyt sitten monivalintatehtävässä päättää...
Kiitos tästä selkeästä selostuksesta! Mun aivot meni jotenkin täysin lukkoon kokeessa, enkä tajunnut yhtään mitä eettisellä näkökulmalla haettiin. En edes muista mitä niihin vastailin. Ensi kerralla sitten vähän fiksumpana kokeilemaan 😁
Hei muistatteko mikä kysymys oli tarkkaan tässä kuution sisällä palloja?? Koska mielestäni puolikkaiden lisäksi oli yksi kokonainen pallo minkä takia vastasin 5. Kysyttiinkö vain monta puolikkaista tulee vai yhteensä kuution sisällä??
Käyttäjä39468 kirjoitti:
Mikä sen Axelin vaimon nimi oli ja missä ne asu? (Torstai 4.11 ip)
Kvist Närpiöstä. Hangossa asu joku muu mies ja Kajaanissa joku toinen nainen. Ja närpiöläiset oli Kvistejä.
Onko jollakulla hyviä vinkkejä miten saada ajatukset pois tuloksista, kun niihin on vielä niin pitkä aika? 😂 Oon aika varma, että matikasta tuli hylsy ja muidenkin osioiden tehtäviä miettiessä jälkeenpäin tuun ihan hulluksi. Oon yrittänyt ottaa "pessimisti ei pety" -asenteen siis käyttöön, mut silti tuntuu liian musertavalta, jos oottaa monta viikkoa vain todetakseen ettei koe edes mennyt läpi...
Mitään vinkkejä siis ajatusten harhauttamiseen muualle tai muuten epätietoisuuden tuskan helpotukseen? 😅
Mikä oli sen jokitehtävän vastaus jossa vettä virtaa 250 jotain yksikköä ja niin paljonko vettä virtaa 4 sekunnissa jotain yksikköä? (En muista minä oli ilmoitettu arvot)
Michelle oli optikko ja miehet kauppiaita.
Kaikki ratsastajia koskevat väitteet olivat vääriä.
En voi olla käymättä monta kertaa päivässä oointopolussa. Yhden sijan olen noussut. Saapa nähdä
Vierailija kirjoitti:
En voi olla käymättä monta kertaa päivässä oointopolussa. Yhden sijan olen noussut. Saapa nähdä
Mihin hait ja monesko sija on? Täällä nimittäin sama homma, olen varasijalla 5. Ei ole liikkunut suuntaan eikä toiseen. Tuskaa odotella nämä kolme viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin hait ja monesko sija on? Täällä nimittäin sama homma, olen varasijalla 5. Ei ole liikkunut suuntaan eikä toiseen. Tuskaa odotella nämä kolme viikkoa.
Onko siis tullut jo osalle tuloksia? Itse hain "normaaliin" amk en yamk, mutta itsellä lukee, että valinta kesken ja pisteitä ei ole vielä tiedossa. Oletko yamk:iin siis hakenut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siis tullut jo osalle tuloksia? Itse hain "normaaliin" amk en yamk, mutta itsellä lukee, että valinta kesken ja pisteitä ei ole vielä tiedossa. Oletko yamk:iin siis hakenut?
Todistusvalinta.
Valmennuskurssi, ite kävin Ammattikorkeavalmennus.fi