Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*Ajo-ohjeita av-mammoille*

Vierailija
11.01.2015 |

Tässä ketjussa loistokuskit voivat jakaa vinkkinsä ja neuvoa aloittelevia av-mammoja autossa!

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:17"]

Jos auto sammuu niin miksi kytkintä pitää pumpata ennen kuin käynnistää auton uudelleen?

[/quote]

Ei mulle oo kukaan tollasta koskaan opettanut? Miks ihmeessä pitäis pumpata?

Vierailija
22/71 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:19"]

[quote author="Av Mamma" time="11.01.2015 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:00"] jos pitää ajaa parkkipaikalla ruutuun ja auto meni vähän vinoon, niin miten se auton suoristaminen menee? peruutan ulos ruudusta, vaihdan ykköselle ja mihin suuntaan käännän rattia? minulle on epäselvää mihin auton peräkin kääntyy jos käännän rattia peruuttaessa vaikka vasemmalle. t. av-mamma autokoulusta [/quote] Ai että, vesi valuu silmistä! :) Ei silti, olen minä itsekin vähän blondi mutta joissakin muissa asioissa. [/quote] Neuvo sitten av-mammaa mäessä kun kerran osaat!

[/quote]

Tämä on mielestäni tosi vaikea juttu neuvoa. Sen vain oppii yrityksen ja erehdyksen kautta. Itse olen käynyt hiljaisilla parkkipaikoilla, esim. kaupan parkkipaikalla sunnuntaiaamuna, harjoittelemassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:20"]

Jos auto sammuu niin miksi kytkintä pitää pumpata ennen kuin käynnistää auton uudelleen?

[/quote]

[/quote]

Sama, tuli mieleen, että sitten on vaan joku vanha viallinen auto? Kytkin pohjassa vain riittää, kytkin pohjassa siksi, kun on vaihde päällä. 

Vierailija
24/71 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:20"]

[/quote]

[/quote]

Ei tarvitse pumpata jos auto on kunnossa, ihan joku hänen oma keksintö

Vierailija
25/71 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä on tärkeimmät liikennemerkit mitkä on pakko osata ulkoa?Stoppi ja?

Vierailija
26/71 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:24"]

[/quote]

Kaikki. 

Vierailija
27/71 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:24"]

[/quote]

Pakko osata ulkoa kaikki

Varoitusmerkit  
Etuajo-oikeus- ja väistämismerkit
Kielto- ja rajoitusmerkit 
Määräysmerkit

Ei niin pakko.

Ohjemerkit
Opastusmerkit
Palvelukohteiden opastusmerkit
Lisäkilvet
Yleisimmät tiemerkinnät

Tämä siis minun mielipide, viranomaisten mielestä on varmasti kaikki osattava.

Vierailija
28/71 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin suuntaan avainta pitää kääntää kun käynnistää auton? noloa.....
xD

Vierailija
29/71 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:16"]Mikä vaihde laitetaan jos ajetaan parkkihallissa ramppia pitkin seuraavalle tasanteelle? Siis ylöspäin.
[/quote]

Kakkonen. Ykköseltä vaihdetaan pois mahdollisimman pian, se on liikkeellelähtövaihde. Miksi nämä vaihteista kyselijät eivät osta automaattia? Jos ei yhtään tule vaihteet selkärangasta, automaatti helpottaisi elämää ja muita autoilijoita.

Vierailija
30/71 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:29"]

mihin suuntaan avainta pitää kääntää kun käynnistää auton? noloa..... xD

[/quote]

En tiedä kun minulla on vain start nappi ei virtalukkoa ollenkaan.

Vierailija
31/71 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
32/71 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:07"]

Vilkuta riittävän ajoissa ja pidä turvaväli. Ovat jo hyvät ohjeet.

[/quote]

Ja tärkein. Aja omien taitojesi/ajokelin mukaan.
[/quote]

Mielummin et aja huonolla sãällä jos arveluttaa. Hitaasti ja epävarmasti mateleva mamma tuolla liukkailla on otollisempi osumalle kun muun liikenteen vauhdissa ajava.

Vierailija
33/71 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulette liittymästä isommalle tielle, niin ajakaa sitä kiihdytyskaistaa. Älkää tunkeko heti ekoilla metreillä täysin väärällä vauhdilla liikenteen sekaan. Siellä kiihdytyskaistalla ajaessanne mukautatte vauhtinne muun liikenteen kanssa samaan vauhtiin sen jälkeen saa helpommin tilaa ja pääsee sekaan helposti. Ja muillekin on helpompi antaa toiselle tilaa kun ei tarvitse jarrutella.

Näin myös silloinkin kuin päätiellä madellaan. Siellä kiihdytyskaistan lopussa liikenne yleensä kulkee jo vähän paremmin eli on helpompi antaa tilaa.

Vierailija
34/71 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjien parkkiruutujen yli ei saa ajaa. Käytä vilkkua aina kun olet aikeissa siirtää autoa metrin sivusuunnassa. Vilkuta myös, jos peruutat pois parkkiruudusta, että muut näkevät mihin suuntaan autosi perää pusket. Ruotsalaiset vilkuttavat liikenneympyrässä oikealle, jos poistuvat ekasta ulosliittymästä, eivät vilkuta jos poistuvat "Suoraan" ja vilkuttavat vasemmalle jos lähtevät ulos kolmannesta ulosliittymästä. Suomessa näytetään vain OIKEAA vilkkua kun oikea poistumistie alkaa olla kohdalla

Vierailija
35/71 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:37"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:07"] Vilkuta riittävän ajoissa ja pidä turvaväli. Ovat jo hyvät ohjeet. [/quote] Ja tärkein. Aja omien taitojesi/ajokelin mukaan. [/quote] Mielummin et aja huonolla sãällä jos arveluttaa. Hitaasti ja epävarmasti mateleva mamma tuolla liukkailla on otollisempi osumalle kun muun liikenteen vauhdissa ajava.

[/quote]

Minusta itseään hyvänä pitävien kuskien kannattaa kerrata peruskoulun fysiikkaa. Netistä muuten löytyy laskureita, mikä on auton pysähtymisnopeus milläkin kelillä. Se pitää muistaa, että talvikelillä autoa ei saa pysähtymään niin nopeasti kuin kesäkelillä samasta vauhdista samalla autolla. Ei taida sitäkään porukka muistaa, että paitsi hitaita ajoneuvoja, teillä on myös paljon risteyksiä, joihin ei ole kääntymiskaistaa. Nelostiellä ajettiin kotiinsa kääntymässä olleen pakettiauton perään viime syksynä ja se pakettiauton kuski loukkaantui vakavasti, kun auto meni vastaantulevien törmäyksen voimasta. Satuin paikalle kun sitä raivattiin ja ei ihan pienestä vauhdista kyllä oltu törmätty.

Jos olettaa, että kaikki ajavat satasta, niin pois liikenteestä. Pitää osata varautua myös näihin ihan laillisesti pienistä risteyksistä kääntyviin, jotka ovat pysähtyneet kokonaan odottamaan tilaisuutta kääntyä. Tuossa ei ollut mielestäni edes huono näkyvyys, joten ihan huolimaton on peräänajaja ollut. 

Vierailija
36/71 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

37/71 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:38"]

Tyhjien parkkiruutujen yli ei saa ajaa. 

[/quote] Missä tää kielletään?

Vierailija
38/71 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tulee oikein hyvä neuvo: harjoitelkaa, harjoitelkaa ja harjoitelkaa. Ja sitten vielä vähän harjoitelkaa.

Minä olen ajanut vissiin puoli miljoonaa kilometriä, mutta taskuparkkia en osaa. Enkä aio enää opetella, vaan ajan aina ns. akkaparkkiin, jos vaan mahdollista! Perävaunun kansssa peruuttaminen onnistuu jo, joten kuten, ainakin silloin tällöinö

Miksi te ette mene vaikka keskellä yötä tyhjälle parkkipaikalle, tai kesällä hyväkuntoiselle metsätielle ja harjoittele siellä? Kokeilkaa kaikkia mahdollisia vaihteita, kytkintä, jarrua ja peruuttamista. Siinä sitä oppii, ja polkimien käyttö automatisoituu siten, että ei tarvitse erikeen ajatella jokaista vaihetta.

Ennakoivan ajon kurssille kannattaa mennä, jos sellaisen onnistuu jostain löytämään.

Vierailija
39/71 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="AV Mamma" time="11.01.2015 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:38"]

Tyhjien parkkiruutujen yli ei saa ajaa. 

[/quote] Missä tää kielletään?

[/quote]

Yhtenäisen viivan yli ei saa ajaa. Etsin lain kohdan myöhemmin, jos joku muu ei ehdi. 

Vierailija
40/71 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain yksi (1) ohje: antakaa miehen ajaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme