*Ajo-ohjeita av-mammoille*
Tässä ketjussa loistokuskit voivat jakaa vinkkinsä ja neuvoa aloittelevia av-mammoja autossa!
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:55"]
Millä vaihteella kannattaa mennä liikenneympyrään?
[/quote]
Riippuu auton väännöstä, tarvitseeko sinun pysähtyä muiden autojen takia ja kuinka kovaa ajat ympyrässä. Eli yksiselitteistä vastausta ei ole.
jos pitää ajaa parkkipaikalla ruutuun ja auto meni vähän vinoon, niin miten se auton suoristaminen menee?
peruutan ulos ruudusta, vaihdan ykköselle ja mihin suuntaan käännän rattia?
minulle on epäselvää mihin auton peräkin kääntyy jos käännän rattia peruuttaessa vaikka vasemmalle.
t. av-mamma autokoulusta
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:00"]jos pitää ajaa parkkipaikalla ruutuun ja auto meni vähän vinoon, niin miten se auton suoristaminen menee?
peruutan ulos ruudusta, vaihdan ykköselle ja mihin suuntaan käännän rattia?
minulle on epäselvää mihin auton peräkin kääntyy jos käännän rattia peruuttaessa vaikka vasemmalle.
t. av-mamma autokoulusta
[/quote]
Jos käännät vasemmalle, auton perä kääntyy myös vasemmalle. Simple.
Kolme sanaa: KÄYTTÄKÄÄ SITÄ VILKKUA!
Ja riittävästi ENNEN kuin käännytte tai vaihdatte kaistaa. Ei kortsukaan laiteta enää siinä vaiheessa, kun on lastit jo sisällä..
Pitääkö liikenneympyrään mennessä ja sieltä poistuessa laittaa vilkku?
Vilkuta riittävän ajoissa ja pidä turvaväli. Ovat jo hyvät ohjeet.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:06"]Pitääkö liikenneympyrään mennessä ja sieltä poistuessa laittaa vilkku?
[/quote]
poistuessa vilkutat.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:07"]
Vilkuta riittävän ajoissa ja pidä turvaväli. Ovat jo hyvät ohjeet.
[/quote]
Ja tärkein. Aja omien taitojesi/ajokelin mukaan.
Mikä vaihde on hyvä kun lähestyy risteystä missä pitää hiljentää vauhtia kun edessä on joku tai pitää pysähtyä?
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:00"]
jos pitää ajaa parkkipaikalla ruutuun ja auto meni vähän vinoon, niin miten se auton suoristaminen menee? peruutan ulos ruudusta, vaihdan ykköselle ja mihin suuntaan käännän rattia? minulle on epäselvää mihin auton peräkin kääntyy jos käännän rattia peruuttaessa vaikka vasemmalle. t. av-mamma autokoulusta
[/quote]
Ai että, vesi valuu silmistä! :) Ei silti, olen minä itsekin vähän blondi mutta joissakin muissa asioissa.
Saako parkkipaikalla ajaa tyhjien ruutujen yli?
Mikä vaihde laitetaan jos ajetaan parkkihallissa ramppia pitkin seuraavalle tasanteelle? Siis ylöspäin.
Jos auto sammuu niin miksi kytkintä pitää pumpata ennen kuin käynnistää auton uudelleen?
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:16"]
Mikä vaihde laitetaan jos ajetaan parkkihallissa ramppia pitkin seuraavalle tasanteelle? Siis ylöspäin.
[/quote]
Vaihde nro. 1 ja auto seis, kaasu pohjaa ja kytkin nopeasti ylös. Kyllä amisviikset katselee katkerana kun mamma laittaa kumit tontille.
[quote author="Av Mamma" time="11.01.2015 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:00"]
jos pitää ajaa parkkipaikalla ruutuun ja auto meni vähän vinoon, niin miten se auton suoristaminen menee? peruutan ulos ruudusta, vaihdan ykköselle ja mihin suuntaan käännän rattia? minulle on epäselvää mihin auton peräkin kääntyy jos käännän rattia peruuttaessa vaikka vasemmalle. t. av-mamma autokoulusta
[/quote]
Ai että, vesi valuu silmistä! :) Ei silti, olen minä itsekin vähän blondi mutta joissakin muissa asioissa.
[/quote]
Neuvo sitten av-mammaa mäessä kun kerran osaat!
[quote author="Av Mamma" time="11.01.2015 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:00"]
[/quote]
[/quote]
Neuvo sitten av-mammaa mäessä kun kerran osaat!
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 10:17"]
Jos auto sammuu niin miksi kytkintä pitää pumpata ennen kuin käynnistää auton uudelleen?
[/quote]
Se on vähän sama juttu kuin että jos kalu hyytyy kesken kaiken, sitäkin pitää vähän aikaa pumpata.
Muista, että tavallisella maantiellä on hitaita ajoneuvoja, joilla on suurin sallittu maksiminopeus n. 50 km/h, ja sinun pitää ottaa tämäkin huomioon ajoaikaa laskiessasi.
Vilkun tarkoitus on kertoa muille tien käyttäjille, että aiot seuraavasta risteyksestä kääntyä. Älä laita sitä vasta kun olet kääntymässä, mutta älä kahta risteystä etukäteenkään. Käytä vilkkua myös, vaikka olisit kaistalla, mistä saa kääntyä vain yhteen suuntaan. Muista suunnista tulevat tienkäyttäjät ja jalankulkijat eivät välttämättä sitä tiedä. Merkki on merkki myös heille. Jalankulkija tarvitsee tietoa esim. silloin, jos on ylittämässä tietä siitä, minne sinä olet kääntymässä.
Vaihteen voit katsoa ajoneuvon kierroslukumittarista mutta en anna yleispätevää neuvoa, koska se riippuu auton vaihteiden määrästä. Suosittelen lukemaan sen ohjekirjan kunnolla läpi.
Millä vaihteella kannattaa mennä liikenneympyrään?