Milloin ja miksi haalarista tuli "vauvajuttu"?
Selittäkää mulle, miksi omana kouluaikana haalareita käytettiin ala-asteen lopulle asti jopa koulussakin, mutta nyt ei meinaa saada kolmasluokkalaiselle haalaria päälle edes vapaa-aikana! Missäköhän vaiheessa haalarin käyttö muuttui noloksi ja miksi?
Kommentit (60)
Minusta taas takki yhdessä korkeammalle ulottuvien henkselihousujen kanssa on kätevin. Eiihan yhtänopea pukea, mutta helpompi esim jos menossa vaan kauppaan tjsp (voi laittaa vaan takin ja ohuemmat housut niin ei tule niin kuuma), jos vaan takki/hoousut likaantuu/kastuu ei tartte koko settiä pestä/kuivatella, takkiin usein riittää kevyempikin kosteussuojaus ja meillä myös takki menee aina pari vuotta mutta haakarit ja housut vaan yhden (eli tulee halvemmaksi kun ei joka vuosi tartte uusia kaikkia talvivaatteita).
Mutta makuasioitahan nää on, parasta olisi jos ei kukaan miettisi ettäen voi pitää tätä kun on nolo.
eräkaupoista tms saa haalareita. moni pilkkijä ja moottorikelkkailija kiskaisee haalarit mielellään päälle talvella.
mun isäni sai sellaiset töistä lahjana, ja käytti niitä kun oli meidän kanssa ulkona ja teki lumitöitä, korjasi autoja jne. osti uudet kun hajos 7v ajassa, oli ilmeisesti hyödylliset :D
Samaa mietin! Omassa lapsuudessa vielä neljännellä luokalla kaikki tulivat toppa haalari päällä kouluun. Enpä muuten ihmettele, ettei nykyajan lapset tarkene välitunnilla!
Minä en muista, että minulla olisi ollut haalareita edes leikki-iässä. Eli ehkä ne tulivatkin käyttöön vasta 70-luvun lopussa tai 80-luvussa?
Olen -77 ja kyllä haalarit olivat meillä päin oikein muotia, kun olin ala-asteella. Vieläpä ainakin parina talvena neonväreissä! :) Ja kyllä haalareita käyttivät monet aikuisetkin. Niistä kai oli tarkoitus välittyä viesti, että kylläpä meilläkin harrastetaan laskettelua (slalomia...) ja vietetään kaikki talven vapaat Lapin hiihtokeskuksissa. :)
Muistatteko millaisia nämä isojen haalarit tuolloin oli? Oliko niissä jo silloin jonkinlainen kosteussuojaus? Oliko leveät lahkeet vai nämä nykyisenlaiset, jotka menee lenkeillä kenkien alle?
Ai niin, ja ainakin lapset ja naiset, joskus miehetkin, yhdistivät haalareihinsa sellaisen pipon, jossa oli ihan valtava tupsu päälaella. Muistaakos muut? Jaloissa talvilenkkarit tai sitten sellaiset moonbootsit, "kuukengät". Olikohan niitä kenkiä vielä sellaisia hopeanvärisiäkin? :D
T: 27
Sekä oman lapseni koulussa että omassa työpaikassani (alakouluja molemmat) käydään syömässä eri rakennuksessa ja ruokailuun riisuttaessa takki on haalaria kätevämpi. Ainakin lapsen koulussa on neuvottu käyttämään takkia ja housuja.
En mä tiedä onko se nolo, mutta meillä ainakin on jo eskarilaisilla ollut kaksiosaiset. Ne paljon kätevämmät, jos tarvii vaikka käydä nopeeta ulkona, niin voi heittää pelkän takin päälle. Ja kun ostaa laadukkaat, lumilukoilla jne, niin ei mene luntakaan mihinkään.
Minusta näyttää jotenkin hullunkuriselta jos joku koululainen pitää vielä haalaria.
Minulla oli 90-luvulla toppahaalarien lisäksi kurahousutkin vapaa-ajan käytössä varmaan vielä kolmas- tai neljäsluokkalaisenakin. Nyt ei taida olla ekaluokkalaisillakaan. Niin ajat ja muodit muuttuu.
Tuossa on joku museokuva 90-luvun vaatteista (joo, olemme vanhoja, kun 90-luku on jo museokamaa...)
http://www3.jkl.fi/ksmuseo/haloo/teknologia/lastenvaatteet4.htm
"Ulkoleikkejä varten 90-luvun lapsi puettiin talvella toppahaalariin, toppakenkiin, kurarukkasiin ja pipoon. Haalari on vettä ja likaa hylkivää enstex-kangasta, joka sopi siten kuraisempiinkin leikkeihin."
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 17:10"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 17:01"]
Sen jälkeen kun vaipoista päästiin niin olen kokenut henkselihousut ja takin helpompana vaihtoehtona. Esim.vessaan meno on huomattavasti helpompaa kesken ulkoilun. En koe mitenkään haalaria lapsellisena. Epäkäytännöllinen on.
[/quote]
Tuota en kyllä ymmärrä, sillä henkselitoppahousujen päältä pitää ottaa se takki ekana pois ja ripustaa jonnekin. Sen sijaan haalarit voi tunkea hihoista puntteihin tai sitoa tms.
[/quote]
Sitten on kuitenkin niin, että hihat ui pississä kun noustaan pöntöltä. Miksi aikuiset ei käytä haalareita??
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 17:10"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 17:01"] Sen jälkeen kun vaipoista päästiin niin olen kokenut henkselihousut ja takin helpompana vaihtoehtona. Esim.vessaan meno on huomattavasti helpompaa kesken ulkoilun. En koe mitenkään haalaria lapsellisena. Epäkäytännöllinen on. [/quote] Tuota en kyllä ymmärrä, sillä henkselitoppahousujen päältä pitää ottaa se takki ekana pois ja ripustaa jonnekin. Sen sijaan haalarit voi tunkea hihoista puntteihin tai sitoa tms. [/quote] Sitten on kuitenkin niin, että hihat ui pississä kun noustaan pöntöltä. Miksi aikuiset ei käytä haalareita??
[/quote]
Voisin käyttää, jos sellaisia jossain myytäisiin.
Aikoinaan prinsessakin käytti haalaria
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 17:05"]
Aikoinaan prinsessakin käytti haalaria http://www.stylist.co.uk/resource/cache/binary/7786fb3ecc155c79032e0e21faa0e018/350x500_1984%20Skiiing%20holiday%20in%20Lichenstein.jpg?m=1329463055
[/quote]
"prinsessahaalari" :)
Syntynyt -68 eikä ollut ikinä haalaria lapsena, ei edes vauvana. Sellaiset ns lappuhaalarit oli toppaversiona ja äiti pakotti seiskalla laittamaan ne kouluun kovilla pakkasilla ja meinasin kuolla häpeästä. Siis henkselit ja edessä se lappu.
Sen sijaan 90-luvulla aikuisena käytin haalaria lasketellessa. Oli kokovalkoinen ja mielestäni tosi tyylikäs :)
Olen syntynyt 70-luvun alussa eikä meilläkään kenelläkään ollut ala-asteella haalaria vaan takki ja henkselihousut. Omat lapset on halunneet tokalla vielä kotipihalla haalarin.
Olen syntynyt -94, ja minulla oli ekaluokalla haalarit, mutta taisin olla luokkani viimeisiä takkikansalaisia.
Olikohan se sitten lopulta aika lyhyt aikakausi, kun haalarit oli isompienkin lasten käytössä? Sattui sitten olemaan juuri se hetki, kun itse olin ala-asteella, mutta silloin oli monella haalareita ala-asteen lopullakin, myös jollain "koviksilla", eli ei tosiaan pidetty silloin pikkulasten vaatteena.