Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin ja miksi haalarista tuli "vauvajuttu"?

Vierailija
11.01.2015 |

Selittäkää mulle, miksi omana kouluaikana haalareita käytettiin ala-asteen lopulle asti jopa koulussakin, mutta nyt ei meinaa saada kolmasluokkalaiselle haalaria päälle edes vapaa-aikana! Missäköhän vaiheessa haalarin käyttö muuttui noloksi ja miksi?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:36"]

Milloin olet käynyt koulusi? Ihan vaan uteliaisuutta kysyn. Mä olen -80 syntynyt

[/quote]

Suunnilleen saman ikäinen.
[/quote]

No niin, eli herää jo :) Ennen oli ennen, nyt on nyt.

Vierailija
42/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -74, eikä meillä koulussa ollut haalareita ainakaan 3-6 luokilla (80-luku). Hyvin harvalla oli edes toppahousuja, useimmilla vakosametti-tai farkkuhousut. Teini-iässä taas joillakin oli toppahaalareita, kun tuli muotiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun vaipoista päästiin niin olen kokenut henkselihousut ja takin helpompana vaihtoehtona. Esim.vessaan meno on huomattavasti helpompaa kesken ulkoilun. En koe mitenkään haalaria lapsellisena. Epäkäytännöllinen on.

Vierailija
44/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 17:01"]

Sen jälkeen kun vaipoista päästiin niin olen kokenut henkselihousut ja takin helpompana vaihtoehtona. Esim.vessaan meno on huomattavasti helpompaa kesken ulkoilun. En koe mitenkään haalaria lapsellisena. Epäkäytännöllinen on.

[/quote]

Tuota en kyllä ymmärrä, sillä henkselitoppahousujen päältä pitää ottaa se takki ekana pois ja ripustaa jonnekin. Sen sijaan haalarit voi tunkea hihoista puntteihin tai sitoa tms.

Vierailija
45/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vuosimallia 95 ja muistan kyllä käyttäneeni haalaria ihan ala-asteen loppuun asti. Nykyään juuri kellään ei näe enää haalareita. Kummallista, en koe kuitenkaan kauhean vanha olevani... 

Vierailija
46/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 17:13"]

Minä olen vuosimallia 95 ja muistan kyllä käyttäneeni haalaria ihan ala-asteen loppuun asti. Nykyään juuri kellään ei näe enää haalareita. Kummallista, en koe kuitenkaan kauhean vanha olevani... 

[/quote]

Niin ja käytti niitä haalareita mielestäni muutkin.

Vierailija
47/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan käyttäneeni ekalla ja tokalla luokalla vielä haalaria, kolmannella taisi olla jo takki ja housut, mutta haalari ainakin mökkikäytössä. Olen syntynyt -83. Oma 7v tyttöni ei tykkää takista ja housuista vaan laittaa mieluummin haalarin, on kuulemma paljon kovempi ja mukavampi. 5v pikkuveli taas ei tykkää haalareista.

Vierailija
48/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 17:14"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 17:13"]

[/quote]

Niin ja käytti niitä haalareita mielestäni muutkin.

[/quote]

Millainen haalari sulla oli ala-asteen lopulla? Eikös tuolloin n. 2007 ollut jo näitä ihan samoja "teknisiä" haalarimalleja kuin nykyäänkin, eli oli reimatecciä tms?

Vierailija
49/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:31"]Kyllä haalarit olivat noloja jo minun kouluaikanani (olen syntynyt 1988). Itse käytin haalaria pitkälle ala-asteella, mutta kyllä minua sen takia kiusattiinkin. Nyt aikuisena pidän haalaria fiksumpana vaihtoehtona, vaikken itse sellaista omistakaan. Missä myydään hyviä aikuisten haalareita?
[/quote]

Minä olen syntynyt -89 ja 6. Luokalla pidin edelleen haalaria mm. Ulkoliikunnassa eikä ollut epätavallista laisinkaan..

Vierailija
50/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:52"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:31"]Kyllä haalarit olivat noloja jo minun kouluaikanani (olen syntynyt 1988). Itse käytin haalaria pitkälle ala-asteella, mutta kyllä minua sen takia kiusattiinkin. Nyt aikuisena pidän haalaria fiksumpana vaihtoehtona, vaikken itse sellaista omistakaan. Missä myydään hyviä aikuisten haalareita? [/quote] Minä olen syntynyt -89 ja 6. Luokalla pidin edelleen haalaria mm. Ulkoliikunnassa eikä ollut epätavallista laisinkaan..

[/quote]

Oliko ne tuolloin 2000-luvun alussa samanlaisia reimoja ja lassieita yms. kuten nykyäänkin?

Vierailija
51/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
52/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:52"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:31"]Kyllä haalarit olivat noloja jo minun kouluaikanani (olen syntynyt 1988). Itse käytin haalaria pitkälle ala-asteella, mutta kyllä minua sen takia kiusattiinkin. Nyt aikuisena pidän haalaria fiksumpana vaihtoehtona, vaikken itse sellaista omistakaan. Missä myydään hyviä aikuisten haalareita? [/quote] Minä olen syntynyt -89 ja 6. Luokalla pidin edelleen haalaria mm. Ulkoliikunnassa eikä ollut epätavallista laisinkaan..

[/quote]

Oliko ne tuolloin 2000-luvun alussa samanlaisia reimoja ja lassieita yms. kuten nykyäänkin?
[/quote]

Ei ollut ainakaa yhtä hienoja taikka vedenpitäviä. Muistan kyllä viimeisen omani, joka oli monivärinen,mutta ilman kuvioita ja mielestäni todella hieno! :)

Vierailija
53/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 98 Syntynyt käytti koko ala-asteen haalaria, koska se oli niin helppo ja nopea pukea. 2001 syntynyt haukuttiin jo ekalla vauvaksi haalarin takia. Monilla ei ollut edes kumppareita ja nekin mollattiin ihan kamalaksi. Mä taas mietin, että minkälaisia nykyvanhemmat ovatkaan, kun edes ekalla ei voi enää hyppiä lätäköissä.

Vierailija
54/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 2001 syntynyt tyttö halusi haalarin ekalle luokalle (oli kuulemma nopeampi pukea ja päästä välkälle), muillakin oli. 2003 syntyneellä pojalla oli haalari vielä eskarissa, muttei koulussa. Hänen ikätovereillaan oli takit. Itse käytin haalaria ehkä kolmannelle luokalle 80-luvulla.

Vierailija
55/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 15:46"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:52"] [quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:31"]Kyllä haalarit olivat noloja jo minun kouluaikanani (olen syntynyt 1988). Itse käytin haalaria pitkälle ala-asteella, mutta kyllä minua sen takia kiusattiinkin. Nyt aikuisena pidän haalaria fiksumpana vaihtoehtona, vaikken itse sellaista omistakaan. Missä myydään hyviä aikuisten haalareita? [/quote] Minä olen syntynyt -89 ja 6. Luokalla pidin edelleen haalaria mm. Ulkoliikunnassa eikä ollut epätavallista laisinkaan.. [/quote] Oliko ne tuolloin 2000-luvun alussa samanlaisia reimoja ja lassieita yms. kuten nykyäänkin? [/quote] Ei ollut ainakaa yhtä hienoja taikka vedenpitäviä. Muistan kyllä viimeisen omani, joka oli monivärinen,mutta ilman kuvioita ja mielestäni todella hieno! :)

[/quote]

Muistelen, että niissä oli yleensä sellainen "vyö", oliko sinulla? Entä oliko saapaslenskut vai oliko ne vain pienemmillä?

Vierailija
56/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 15:46"]

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:52"] [quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:31"]Kyllä haalarit olivat noloja jo minun kouluaikanani (olen syntynyt 1988). Itse käytin haalaria pitkälle ala-asteella, mutta kyllä minua sen takia kiusattiinkin. Nyt aikuisena pidän haalaria fiksumpana vaihtoehtona, vaikken itse sellaista omistakaan. Missä myydään hyviä aikuisten haalareita? [/quote] Minä olen syntynyt -89 ja 6. Luokalla pidin edelleen haalaria mm. Ulkoliikunnassa eikä ollut epätavallista laisinkaan.. [/quote] Oliko ne tuolloin 2000-luvun alussa samanlaisia reimoja ja lassieita yms. kuten nykyäänkin? [/quote] Ei ollut ainakaa yhtä hienoja taikka vedenpitäviä. Muistan kyllä viimeisen omani, joka oli monivärinen,mutta ilman kuvioita ja mielestäni todella hieno! :)

[/quote]

Miten pitkä olit 6. luokalla? Haalareitako siis sai tuolloin ihan kaikkia kokoja?

57/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 83 ja haalarit oli kaikilla ala-asteella koulussa. Vasta kun murrosikä alkoi siirryttiin haalareista farkkuihin ja toppatakkiin. Haalarin kanssa oli myös pitkävartiset rukkaset.

Vierailija
58/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="AV MAMMA" time="11.01.2015 klo 15:54"]

Olen syntynyt vuonna 83 ja haalarit oli kaikilla ala-asteella koulussa. Vasta kun murrosikä alkoi siirryttiin haalareista farkkuihin ja toppatakkiin. Haalarin kanssa oli myös pitkävartiset rukkaset.

[/quote]

Tosi lutusta olisi nähdä nykypäivän kuudesluokkalainen pissis vetämässä tuolla kadulla toppahaalareissa ja topparukkasissa...

Vierailija
59/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikökähön tässä on mainonnan merkitys? Haalarimainoksissa on yleensä joku 2-vuotias "malli", niin kai siinä vanhemmatkin oppii, että ne on vain vauvoille. Miksei mainoskuvassa 2-vuotiaan rinnalla voisi olla kymmenvuotiaskin haalarit päällä? Ehkä kaksiosaisista saa paremmat katteet, eikä haalareita kannata mainostaa?

Vierailija
60/60 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 15:58"][quote author="AV MAMMA" time="11.01.2015 klo 15:54"]

[/quote]

Tosi lutusta olisi nähdä nykypäivän kuudesluokkalainen pissis vetämässä tuolla kadulla toppahaalareissa ja topparukkasissa...
[/quote]

No meidän 5-luokkalainen (ei-pissis) oli juuri ulkona haalarissa ja topparukkaset kädessä. Onko tässä jotain "lutusta"? Pakkasta täällä 15 astetta.