Osaako teinisi henkilötunnuksensa? Entä kotiosoitteen? Puhelinnumeron?
Ei pitäisi järkyttyä enää mistään. Työssäni tapaan teinejä ja yhä harvempi osaa henkilötunnustaan. Kotiosoitekin on osalla hämärän peitossa. Puhelinnumero (huoltajan numerosta puhumattakaan) pitää tarkistaa puhelimesta.
Osaako teinisi nämä?
Kommentit (52)
Ne ei osaa pyyhkiä persettään. Hälyttävät 112:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä yksi yli 20v harjoittelija joka ei tiennyt mikä on KELA kortti.
Eikö ole mukavaa, että hän on ollut täysin terve?
Eihän sitä korttia tarvitse, jos ei ole käynyt lääkärissä.
Mulla ei ole vuosiin ollut kela-korttia, kun lääkärissä ja apteekissakin riittää ajo- tai henkilökortti.
Riittääkö silloinkin jos korttiin on merkitty erityiskorvattavuuksia?
Riittää sillä ne on siellä netissä ne tiedot siellä mistä apteekki lääkkeet ja reseptit katsoo (kanta). Siis henkkari riittää. Aiemmin ne luki siellä henkkarissa ne korvattavuudet ,mjiden tietojen lisäksi nyt ei.
Vierailija kirjoitti:
Ennen piti tietää myös kavereiden numerot, kun kännykkään sai tallennettua vain pelkät numerot eikä tekstiviestejä ollut.
Kyllä kännykkään on aina saanut nimenkin numeron lisäksi tallentaa.
Vierailija kirjoitti:
Osaa, koska on tarvinnut niitä.
Huomattaisin, että nykyteinit eivät osallistu lehtien kisoihin ja arvontoihin, instassa vaan. Lääkäriasioinnit piipataan suoraan Kela-kortista ja puhelinnumerot lukevat siellä puhelimessa. Kukaan ei ole soittanut äidille niin, että on näppäillyt numeron itse.
Me 80-90-luvun lapset elimme tältä osin ihan erilaisen lapsuuden. Tiedot, joita käytti koko ajan erilaisilla tavoilla (kirjoittaminen, puhuminen, näppäily, näkeminen), muisti.
En muuten itse osaa omaa työpuhelinnumeroani ulkoa, kun en sitä koskaan käytä. Se lukee mun työpostin allekirjoituksessa, nopea tarkistaa sieltä.
Totta tämä. Omista teineistäni toinen muistaa puhelinnumeronsa vaikkei ole varsinaisesti opetellut. Hän muistaa myös minun puhelinnumeron kun on sen nähnyt paperilla. Hän siis muistaa numeroitakin hyvin ja nopeasti. Toinen ei vaan tietää mistä katsoo.
Oon huomannu pari kertaa junassa on tarkastajien sattuessa näitä teinejä, jotka on just muuttanu, ei tiedä henkilötunnusta tai vanhempien tietoja.
Eikös lukiolaiset tarvi hetun joka abittikokeeseen?
Äkkiähän teini nuo oppi kun laitoin tekemään nettiostoksensa itse. Oppi myös mun puhelinnumeron kun syötti sen kohtaan mobilepay. Eihän niitä kukaan opettele ulkoa opettelemisen ilosta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen osaamista siinä on että muistaa henkilötunnuksen 4 numeroa tai kirjainta ulkoa? Saman verran numeroita kuin pin-koodissa.
Henkilötunnus on pidempi kuin 4 numeroa tai 3 numeroa+kirjain. Pelkkä loppuosa ei ole henkilötunnus
Tajusin juuri, että minä en tiedä kummankaan lapseni osoitetta enkä muista heidän puhelinnumeroitaan ulkoa.
Tiedän kyllä, missä asuvat, käyn aina silloin tällöin. Muistan heidän syntymäaikansa ja hetun loppuosan.
Vierailija kirjoitti:
Tajusin juuri, että minä en tiedä kummankaan lapseni osoitetta enkä muista heidän puhelinnumeroitaan ulkoa.
Tiedän kyllä, missä asuvat, käyn aina silloin tällöin. Muistan heidän syntymäaikansa ja hetun loppuosan.
Tiedät varmaan oman osoitteesi vaikket teini olekaan?
Vierailija kirjoitti:
Se nyt ei ole mitenkään harvinaista, ettei teini muista henkilötunnustaan, osoitettaan tai puhelinnumeroaan. Monesti näitä on yhdessä etsitty. Mutta kerran kohdalleni sattui teini, joka ei tiennyt omaa nimeään. Ei siis tiennyt, mikä hänen toinen nimensä oli ja hänellä siis oli myös se toinen nimi. Kaikillahan ei välttämättä ole. Ja ihan tavallisesta suomalaisesta nimestä kyse. Mutta hyvä, että oma nimi selvisi 9. luokalla.
Huutista :D
Osoitteen, syntymäajan ja minun puhelinnumero osaa, omaa numeroaan ei (enkä muuten minäkään hänen numeroaan) kun ei ole joutunut sitä käsittelemään, henkilötunnuksen loppuosasta en ole varma.
10v osaa henkilötunnuksensa kun hänellä on pitkäaikaissairaus ja säännöllinen lääkitys, on harjoitellut esim. apteekissa asioimista itse vaikka minä vieressä seisonkin.