Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako teinisi henkilötunnuksensa? Entä kotiosoitteen? Puhelinnumeron?

Vierailija
01.11.2021 |

Ei pitäisi järkyttyä enää mistään. Työssäni tapaan teinejä ja yhä harvempi osaa henkilötunnustaan. Kotiosoitekin on osalla hämärän peitossa. Puhelinnumero (huoltajan numerosta puhumattakaan) pitää tarkistaa puhelimesta.
Osaako teinisi nämä?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nuoresi herää, tarkista osaako!

Vierailija
22/52 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään teininä osannut henkilötunnustani. En tarvinnut sitä mihinkään. Vasta kun muutin omilleni ja oli kaiken maailman lääkärintarkastuksia niin oli hyvä opetella se ulkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nyt ei ole mitenkään harvinaista, ettei teini muista henkilötunnustaan, osoitettaan tai puhelinnumeroaan. Monesti näitä on yhdessä etsitty. Mutta kerran kohdalleni sattui teini, joka ei tiennyt omaa nimeään. Ei siis tiennyt, mikä hänen toinen nimensä oli ja hänellä siis oli myös se toinen nimi. Kaikillahan ei välttämättä ole. Ja ihan tavallisesta suomalaisesta nimestä kyse. Mutta hyvä, että oma nimi selvisi 9. luokalla.

Tosi moni ei ymmärrä, mitä kutsumanimi tarkoittaa. Kun oppilaitoksen hakulomakkeella pyydetään etunimet ja kutsumanimi, niin etunimet-kenttään kirjoitetaan esim. Mikael, vaikka muitakin nimiä vielä olisi. Ja kutsumanimi on sitten Mixu tms. 

Vierailija
24/52 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin osaa.

Esikoinen (poika) oppi hetunsa, osoitteensa sekä oman ja vanhempien puh. numerot varsin nuorena. Oppi tuollaisia asioita helposti, eli vaikka hetu tai mun numero jäi päähän ekalla kuulemisella.

Kuopus opettelemalla opetelli hetun, oman numeronsa ja osoitteensa lukion alkaessa. Ajattelimme, että nuo asiat pitää osata. Vanhempiensa puhelinnumeroita ei osaa, vaikka on sanottu  että olisi hyvä opetella hätätapauksia varten. Jos vaikka puhelin ja rahat katoaa ja pitää jonkun muun puhelimesta soittaa kotiin. Numeromme ovat salaiset, eli ei numerotiedustelusta löydy.

Itsekin työskentelen nuorten kanssa ja tosi heikkoa on näiden asioiden tietäminen.

Vierailija
25/52 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit saattaa osata osoitteensa mutta löytävätkö sen kartalta?

Vierailija
26/52 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huolestuttavaa jos tuollaiset asiat ei kiinnosta. Itse halusin teininä hoitaa omia asioitani. Eikö teidän nuoret sitten esimerkiksi tilaa netistä mitään? Noihin tarvitaan osoite, yleensä henkilötunnus ja vielä pankkitunnuksetkin. Itse olin teini vuosituhannen alussa ja kyllä mä itselleni tilasin vaatteita ja meikkejä, maksoin pankkisiirrolla. 

Vierailija
27/52 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinit saattaa osata osoitteensa mutta löytävätkö sen kartalta?

Maaseudun yhdeksäsluokkalaisista noin puolet löytää kartalta nopeasti, lopuilla kestää pitkään tai koti ei löydy ollenkaan.

Vierailija
28/52 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuori siihen aikaan kun kännykät tuli ja oli vielä lankapuhelinkin. Muistan siis vieläkin vanhempien ja sisarusten puhelinnumerot ulkoa :) 

Vierailija
29/52 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen osaamista siinä on että muistaa henkilötunnuksen 4 numeroa tai kirjainta ulkoa? Saman verran numeroita kuin pin-koodissa. 

Vierailija
30/52 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika huolestuttavaa jos tuollaiset asiat ei kiinnosta. Itse halusin teininä hoitaa omia asioitani. Eikö teidän nuoret sitten esimerkiksi tilaa netistä mitään? Noihin tarvitaan osoite, yleensä henkilötunnus ja vielä pankkitunnuksetkin. Itse olin teini vuosituhannen alussa ja kyllä mä itselleni tilasin vaatteita ja meikkejä, maksoin pankkisiirrolla. 

Nettilimakkeissa on usein automaattinen täyttö. Eli esim. osoite tulee suoraan kun kerran täyttänyt.

Ainakin omalla tytöllä oli ongelmana, jos kysyttiin "osoitetta", niin ei tiennyt mitä tällä tarkoitetaan. Nettilomakkeissa on usein erikseen katuosoite, rakennuksen numero, postinumero ja kaupunki.

Nettipankkiin pääsee sormenjäljellä.

Hetua tarvitsee harvoin, kela-kortista voi tarkistaa.

Puh. numerot on puhelimessa.

Siksihän noita ei opita, kun ei niitä tarvitse usein missään.

T. 24

Vierailija
31/52 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun tulee jokin isompi ongelma tai kriisitilanne, pitäisi nämä jutut osata.

Vierailija
32/52 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettilimakkeissa on usein automaattinen täyttö. Eli esim. osoite tulee suoraan kun kerran täyttänyt.

Ainakin omalla tytöllä oli ongelmana, jos kysyttiin "osoitetta", niin ei tiennyt mitä tällä tarkoitetaan. Nettilomakkeissa on usein erikseen katuosoite, rakennuksen numero, postinumero ja kaupunki.

Nettipankkiin pääsee sormenjäljellä.

Hetua tarvitsee harvoin, kela-kortista voi tarkistaa.

Puh. numerot on puhelimessa.

Siksihän noita ei opita, kun ei niitä tarvitse usein missään.

On kyllä jotain ymmärryksessä vikaa jos ei tiedä mitä osoite tarkoittaa. Vaikka olisi automaattinen täyttö, on kyllä jotain hahmottamisvaikeuksia jos siitä ei oma osoite jää mieleen. Hetua tarvitsee jos yhtään hoitaa asioita, esim postipakettia noudettaessa kysytään usein loppuosa tai lääkärin ajanvarauksessa. En ymmärrä miten ylivoimaista on opetella se? 

Vierailija
33/52 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt ei ole mitenkään harvinaista, ettei teini muista henkilötunnustaan, osoitettaan tai puhelinnumeroaan. Monesti näitä on yhdessä etsitty. Mutta kerran kohdalleni sattui teini, joka ei tiennyt omaa nimeään. Ei siis tiennyt, mikä hänen toinen nimensä oli ja hänellä siis oli myös se toinen nimi. Kaikillahan ei välttämättä ole. Ja ihan tavallisesta suomalaisesta nimestä kyse. Mutta hyvä, että oma nimi selvisi 9. luokalla.

Tosi moni ei ymmärrä, mitä kutsumanimi tarkoittaa. Kun oppilaitoksen hakulomakkeella pyydetään etunimet ja kutsumanimi, niin etunimet-kenttään kirjoitetaan esim. Mikael, vaikka muitakin nimiä vielä olisi. Ja kutsumanimi on sitten Mixu tms. 

Tuli tästä mieleen että mun poika ei tiennyt mikä on nimenselvennys. Hänelle ei enää opetettu kaunoa joten kirjoittaa allekirjoituksen tikkukirjaimilla (olen kyllä opettanut kaunolla mutta ei halua kirjoittaa sillä)

Ihmetteli sitten mulle että ei hän tuon selvemmin osaa sitä kirjoittaa😂

Vierailija
34/52 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On kyllä jotain ymmärryksessä vikaa jos ei tiedä mitä osoite tarkoittaa. Vaikka olisi automaattinen täyttö, on kyllä jotain hahmottamisvaikeuksia jos siitä ei oma osoite jää mieleen."

On kyllä ymmärryksessä vikaa, jos ei ymmärrä, että ei sana "osoite" ole mitenkään itsestäänselvä, jos sitä ei ole opetettu.

Onko sinusta "nimi" itsestäänselvyys? Kyllähän sitä pitää tajuta, että nimi on esim. Nieminen, Oiva Elmeri.  Eikä esim. Oiva Nieminen tai Oiva. Vai?

Ja jos sanot, että nämä ovat eri asiat, niin mistä nuori sen voi tietää, jos ei ole koskaan asiaa oppinut. 

Vierailija
35/52 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin äärimmäisen huolissani jos lapseni ei osaisi noita perustietoja. Miten voi koulussakaan oppia yhtään mitään jos osoite ja henkilötunnus on ylivoimaisia? 

Vierailija
36/52 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on töissä yksi yli 20v harjoittelija joka ei tiennyt mikä on KELA kortti.

Eikö ole mukavaa, että hän on ollut täysin terve?

Eihän sitä korttia tarvitse, jos ei ole käynyt lääkärissä.

Mulla ei ole vuosiin ollut kela-korttia, kun lääkärissä ja apteekissakin riittää ajo- tai henkilökortti.

Riittääkö silloinkin jos korttiin on merkitty erityiskorvattavuuksia?

Riittää, vai oletko joskus nähnyt, että apteekissa tarkistavat Kela-kortista ne numerot?

Vierailija
37/52 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi taisi yläkoulussa vasta opetella sotunsa ulkoa, sitä ennen tiesi kyllä mitä se tarkoittaa mutta ei ollut ikinä joutunut sitä mihinkään käyttämään. 

Ei se lapsi opi asioita jos sille ei niitä sano tai opeta, tuli tästä vain mieleen kun pyysin lasta ojentamaan mummun dosetin ja kysyi mikä se on, ei vaan ikinä oo tullu puheessa esille.

Vierailija
38/52 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen piti tietää myös kavereiden numerot, kun kännykkään sai tallennettua vain pelkät numerot eikä tekstiviestejä ollut. 

Vierailija
39/52 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"On kyllä jotain ymmärryksessä vikaa jos ei tiedä mitä osoite tarkoittaa. Vaikka olisi automaattinen täyttö, on kyllä jotain hahmottamisvaikeuksia jos siitä ei oma osoite jää mieleen."

On kyllä ymmärryksessä vikaa, jos ei ymmärrä, että ei sana "osoite" ole mitenkään itsestäänselvä, jos sitä ei ole opetettu.

Onko sinusta "nimi" itsestäänselvyys? Kyllähän sitä pitää tajuta, että nimi on esim. Nieminen, Oiva Elmeri.  Eikä esim. Oiva Nieminen tai Oiva. Vai?

Ja jos sanot, että nämä ovat eri asiat, niin mistä nuori sen voi tietää, jos ei ole koskaan asiaa oppinut. 

Osoite on se kokonaisuus jossa on katuosoite + postinumero ja -toimipaikka. 

Nimi on etunimi ja sukunimi ellei toisin mainita. Pitää olla kyky päätellä asiayhteydestä mitä haetaan! Virallisissa tiedoissa kaikki etunimet, postitukseen riittää kutsumanimi. 

Mistä nuori sitten voisi oppia? No vanhemmilta. 

Vierailija
40/52 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osoite on se kokonaisuus jossa on katuosoite + postinumero ja -toimipaikka. 

Nimi on etunimi ja sukunimi ellei toisin mainita. Pitää olla kyky päätellä asiayhteydestä mitä haetaan! Virallisissa tiedoissa kaikki etunimet, postitukseen riittää kutsumanim

Meillä töissä nimi on aina sukunimi etunimi. Se on opetettu, ei sitä voi päätellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi