Kohta ei ole järkevää käydä töissä
Tänäaamuna kävin laittamassa tankin täyteen 1,90€ litrahinnalla. 110€ meni, että sai tankin täyteen ja sillä käyn ehkä puolitoista viikkoa töissä. Hävyttömän kallista käydä töissä.
Lopetan pian töissäkäynnin ja suosittelen samaa toimenpidettä muillekkin.
Kommentit (45)
Teillä on sentään palkkatyö.
Itse olen työtön ja minulla on pientä vammaa, joka estää kävelyä. Lisäksi huolehdin 2 vanhan vanhempani asioista.
Bensn hinta on aivan mieletön. Joudun vielä ajamaan vanhalla autolla.
Elämä on valintoja. Jos asut paikassa, josta on hankala kulkea työpaikalle, muuta lähemmäs. Moni tekee niin.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja. Jos asut paikassa, josta on hankala kulkea työpaikalle, muuta lähemmäs. Moni tekee niin.
Eli sin mielestä bensan hinta on ihan kohdillaan?
Kyllä valitat pienestä. 6km työmatka on luksusta. Minä menisin pyörällä töihin niin kauan kuin tiet ovat sulia. Talvella voisi aina välillä kävellä töihin ja näin saisi samalla liikuntaa.
Alotuksen perusteella tankkasit noin 57 litraa. Sillä ajaa noin 1000 kilometriä, joten päivittäisen työmatkasi pituus on noin 100 km suuntaansa.
Bensiinin hinnan noitumisen sijaan voisit mieletäni harkita asumista lähempänä työpaikkaasi.
En väitä, että bensan hinta olisi todellakaan ok, mutta mieti nyt ap vaihtoehtoja. Appivanhemmat kävivät 70-luvulla töissä niin, että toisen palkka meni kokonaan autojen tankkaukseen. Varmaan tuli anopille mieleen, olisiko kannattanut olla lasten kanssa kotona. Mutta ajat muuttuivat ja hän teki pitkän työuran, mikä varmasti kannatti. Jos irtisanoutuu töistä, siitä saa maksaa ajan kanssa ehkä aika kovaa hintaa.
Vierailija kirjoitti:
En väitä, että bensan hinta olisi todellakaan ok, mutta mieti nyt ap vaihtoehtoja. Appivanhemmat kävivät 70-luvulla töissä niin, että toisen palkka meni kokonaan autojen tankkaukseen. Varmaan tuli anopille mieleen, olisiko kannattanut olla lasten kanssa kotona. Mutta ajat muuttuivat ja hän teki pitkän työuran, mikä varmasti kannatti. Jos irtisanoutuu töistä, siitä saa maksaa ajan kanssa ehkä aika kovaa hintaa.
No ei ap ole työssäkäyntiä lopettamassa, vaikka bensan hinta huitelisi 3 eurossa. Kaikkeen tottuu ja kohta on ikävä niitä aikoja, kun bensaa sai vielä 2 eurolla.
Mä voin sanoa, että 600€ tukirahoilla ajelet vielä vähemmän mutta omapahan on asiasi.
Monissa maissa on ihmiset ihan oikeasti irtisanoutuneet osaksi n@tsipassin takia ja osaksi koska ei vaan kannata rahallisesti enää käydä töissä. Ulkomaiden mediassa uutisoidaan Suuresta irtisanoutumisaallosta. Suomen media tapansa mukaan hissukseen tästäkin. Suomessa työläisen käsi taskussa nyrkkiin puristuu. Nih.
Vierailija kirjoitti:
Alotuksen perusteella tankkasit noin 57 litraa. Sillä ajaa noin 1000 kilometriä, joten päivittäisen työmatkasi pituus on noin 100 km suuntaansa.
Bensiinin hinnan noitumisen sijaan voisit mieletäni harkita asumista lähempänä työpaikkaasi.
Tankkasin hieman vajaa 60 litraa. Autoni kuluttaa 7,5 litraa maantie painotteisessa ajossa. Täydellä tankilla ajaa siis noin 800 kilometriä ja se riittää noin puoleksitoista viikoksi eli 8 päiväksi (ma-pe,ma-ke). Työmatkani on 45 kilometriä suuntaansa. Ja ei tällä hetkellä ole yksinkertaisesti mahdollista muuttaa lähemmäksi työpaikkaa. Sellaista on elämä täällä pohjois-Suomessa.
Ap
Suomi on kyllä järjetön maa.
Keskituloisen palkasta lähtee verojen mukana noin 75% pois ja kun palkat ovat muutenkin Euroopan alhaisimpia niin melkoista sinnittelyä on täällä eläminen kaikille paitsi huipputuloisille. Asia voisi olla hieman eri, jos niillä maksetuilla veroilla saisi hyviä palveluja ja hyvinvointia, mutta niidenkin taso laskee vuosi vuodelta kuin se kuuluisa kissan häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene bussilla.
Ei ole hirveästi mielenkiintoa lähteä edellisenä iltana bussilla, että pääsee aamulla kahdeksaksi töihin.
Ap
Toivottavasti mielenkiintoa riittää juosta TE:n haastatteluissa ja lähetellä hakemuksia toinen toisensa jälkeen, karenssin uhalla. Kivaa elämää. Taitaa olla vapaamatkustajien lokoisat oltavat jo pian mennyttä .
Pari hakemusta kuukaudessa ja missään ei kyllä juosta tarvii. Kyllä ne jorinat hoidetaan puhelimessa.
Ja itselle ainakaan ei ole viimeiseen puoleen vuoteen soitettu mitään😣vaikka olisin innokas menemään oikeastaan mihin vaan jotta loppuis tää työttömyys .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sin mielestä bensan hinta on ihan kohdillaan?
Ottaisinko mieluummin ilmaiset bensat? Toki, mutta olisiko se realistista? Polttoaine maksaa mitä maksaa ja minä teen sitten omat ratkaisuni. Autoa valittaessa kiinnitin huomiota kulutukseen ja arvioin ajojani kriittisesti. Näin saan vähennettyä polttoaineeseen kuluvaa rahasummaa. Seuraavan autonvaihdon yhteydessä varmasti täyssähköauto nousee mukaan laskelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä valitat pienestä. 6km työmatka on luksusta. Minä menisin pyörällä töihin niin kauan kuin tiet ovat sulia. Talvella voisi aina välillä kävellä töihin ja näin saisi samalla liikuntaa.
Missäs kohtaa sanoin, että mun työmatka on 6km??
Ja ihanko oikeasti kävelisit talvella niitä auraamattomia katuja pilkkopimeässä (joo katuvalot ei pala 00-5 välillä, koska säästö) edes sen 6km ollaksesi töissä klo 5? Voisinpa veikata, että et kovin montaa talvea kävelis.
Ja joo, on vuorotyö, mutta esim viime talvena tein tuota aamuvuoroa 3kk putkeen. "Muihin vuoroihin sitten autolla" ei oikein toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tankkasin hieman vajaa 60 litraa. Autoni kuluttaa 7,5 litraa maantie painotteisessa ajossa. Täydellä tankilla ajaa siis noin 800 kilometriä ja se riittää noin puoleksitoista viikoksi eli 8 päiväksi (ma-pe,ma-ke). Työmatkani on 45 kilometriä suuntaansa. Ja ei tällä hetkellä ole yksinkertaisesti mahdollista muuttaa lähemmäksi työpaikkaa. Sellaista on elämä täällä pohjois-Suomessa.
Ap
Toisaalta voit lohduttautua, kun osalla auto kuluttaa yli 10 litraa satasella. Itselläni tosin alle vitosen satasella. Valintakysymys millaisen auton ja moottorin itse kukin valitsee. Suht tuore auto pienellä bensakoneella tai lataamaton hybridi tuottaa mukavan pienen keskikulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi varmaan ostaa sähköauto.
Tottakai kannattaa. Just viime viikolla katoin mun nykyistä dieseliä vastaavaa uutta täyssähköä. Hinta huonoimmalla latauskapasiteetilla, ilman mitään omia varustevalintoja 102tuhatta euroa ja hilut päälle.
Kyllä se työnteko sitte kannattais! 😂😂
Onhan se raja johonkin vedettävä! 1,65 on myös ihan hävyttömän kallista. 1,90 on jo ihan naurettavaa! Minulla ei edes ole ajokorttia, ja julkisilla kuljen töihin. Silti ymmärrän oikein hyvin että noilla hinnoilla alkaa kyllä motivaatio työssä käymiseen lopahtaa. Kun tuo bensa nyt ei ole se ainoa mihin palkan pitäisi riittää. Jokapaikassa ei ole mahdollisuutta käyttää julkista liikennettä työmatkoihin, ja käytännössä oma auto on ainoa realistinen vaihtoehto.