Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa ihmiset lihoaa niin helposti? Itsekin olen lihonnut kun muutin Suomeen

Vierailija
31.10.2021 |

Muissa maissa olen pysynyt hoikkana, vaikka ruoka on maistunut aina hyvin. Suomessa on kuitenkin tullut painoa reilusti enemmän kuin missään muualla. Onko ruoka Suomessa jotenkin erityisen lihottavaa, vai lihottaako se, että suuri osa vuodesta on kylmää ja pimeää?

Kommentit (173)

Vierailija
41/173 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaisia, brittejä ja suomalaisia yhdistää rakkaus roskaruokaan ja karkkiin, sipseihin yms. En keksi paljon muita maita, missä herkutellaan yhtä epäterveellisesti kuin näissä kolmessa.

Hollannissa ne vetää kaikkia noita ihan arkena.

Miksi sitten Hollannissa ei juurikaan näy lihavia ihmisiä katukuvassa?

Vierailija
42/173 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaisia, brittejä ja suomalaisia yhdistää rakkaus roskaruokaan ja karkkiin, sipseihin yms. En keksi paljon muita maita, missä herkutellaan yhtä epäterveellisesti kuin näissä kolmessa.

Ovat maailman pisintä kansaa. Pitkässä rungossa ei kilot näy samalla tavalla kuin lyhyemmässä. Lisäksi luulen, että koska ovat tottuneet jo lapsena syömään herkkuja aamupalalla, niin heille ne eivät ole mitään ihmeellistä mussutettavaa, joita on syötävä silloin, kun niitä saa mahdollisimman paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/173 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noku ferritiini ja kilppari , ja tunteisiin syöminen.

Vain suomessa lihottavia lääkkeitä kans.

Vierailija
44/173 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat maailman pisintä kansaa. Pitkässä rungossa ei kilot näy samalla tavalla kuin lyhyemmässä. Lisäksi luulen, että koska ovat tottuneet jo lapsena syömään herkkuja aamupalalla, niin heille ne eivät ole mitään ihmeellistä mussutettavaa, joita on syötävä silloin, kun niitä saa mahdollisimman paljon.

No eikö me nimenomaan täällä Suomessa olla totuttu vetämään kaiken maailman herkkuja lapsesta asti aamuisin, koulun jälkeen, iltapalaksi yms. Että eipä taida siinä olla selitys. Suomalaiset vaan yksinkertaisesti syö monet tosi paljon ja vaikka itse oon aina painanut reilusti alle 50kg niin kyllä se kylmyys vaan lihottaa kun palelee kaiken aikaa ja sen takia tulee syötyä enemmän.

Vierailija
45/173 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin todella siellähän ei ole ylipainoisia ihmisiä. Jep.

Vierailija
46/173 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö me nimenomaan täällä Suomessa olla totuttu vetämään kaiken maailman herkkuja lapsesta asti aamuisin, koulun jälkeen, iltapalaksi yms. Että eipä taida siinä olla selitys. Suomalaiset vaan yksinkertaisesti syö monet tosi paljon ja vaikka itse oon aina painanut reilusti alle 50kg niin kyllä se kylmyys vaan lihottaa kun palelee kaiken aikaa ja sen takia tulee syötyä enemmän.

Varmaan tuollaista hämähäkkiä paleltaa. Reilu määrä lihasta pitää lämpimänä,

Vierailija
47/173 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on täällä pääosin lisäaineellista hiilaripaskaa. Veikkaisin ap:n lihoavan Yhdysvalloissakin.

Niin siis jos teet itse ruokasi, niin siihen voi itse vaikuttaa. Älä tee hiilaripaskaa.

Vierailija
48/173 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muissakin maissa samanlaista ruokaa työpaikka- ja opiskelijaruokaloissa?

Vierailija
49/173 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoaa? Luulisin että johtuu jauhenlihasta.

Vierailija
50/173 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muissakin maissa samanlaista ruokaa työpaikka- ja opiskelijaruokaloissa?

Oman kokemukseni mukaan muualla saa ihan oikeaa ruokaa, eikä teollista valmismössöä.

Vierailija
51/173 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Keski-Euroopassa, ei täällä aikuiset kylläkään mitään karkkia syö todellakaan.

Vierailija
52/173 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa syödään paljon kasviksia, ne ovat tuoreita ja hyviä.

Vierailija
53/173 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ulkosuomalainen ja ihmettelen leivän sxömistä lähes jokaisella aterialla. Joskus kuulee jopa vanhempien sanovan lapsilleen, että näiden pitää ottaa myös leipää. En käsitä. Ja täysjäväleipä ei Suomessa useinkaan ole oikea täysjyvää vaan tavan vaalean leivän tapaista höttöä.

Vierailija
54/173 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti, syödään liian paljon kulutukseen nähden.

Vierailija
55/173 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista valinnoista se on kiinni, ei siinä mitään muuta syytä ole. Minut pienestä pitäen opetettu käyttämään paljon kasviksia ja niitä on yhä edelleen paljon lautasella. Samoin omalla lapsilla. Emme ole vaalean leivän suurkuluttajia, mutta syödään ihan tavallista ruokaa, mutta reilulla määrällä kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Käytän jopa parjattua rypsiöljyä. Veriarvomme ovat hyvät, koko perhe on normaalipainoinen. Se mitä suustasi pistät sisään ratkaisee. 

Vierailija
56/173 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi samoin, suomalaisessa työpaikassa vedettiin pullaa ja suklaata kaksin käsin, alkoholi kuului joka tilanteeseen eikä vihanneksia missään.

Vierailija
57/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen miettinyt samaa. Asuimme 1,5v pohjois-italiassa esikoisemme vauva-ajan. Elimme ja söimme hyvin italialaisittain tuon ajan. Eli pastaa, pizzaa, viiniä jne. Olo oli hyvä ja maha toimi hyvin.

No kun palattiin Suomeen ja halusimme toki jatkaa oppimiemme italia-ruokien tekoa, niin kappas eiköhän suolisto pistänyt tälle stopin. Maha turvotti molemmilla ja välillä sai juosta vessaan....epäilemme suolistosairauksia ja keliakiaa, koska niin surkea oli vointimme. No jätimme vehnän ja viljat, maitotuotteet ja sokerin. Nyt ihan ok. Silti ihmetyttää miksi maha kesti Italiassa eritavalla?

Suolistobakteerit. Siinä vastaus.

Ruoansulatuselimistön floora muuttui. Sehän on tuttua varmaan monellekin kun matkustaa lomamatkalle, vaikka joisi pullovettä ja pesisi miten hyvin hedelmät ja välttelisi kuumentamattomia ruokia, maha reagoi.

Itse asun pysyvästi ulkomailla, ja sen kerran kun Suomessa käyn saan varautua että maha alkaa reistata.

Se on kamalaa kun saa kulkea turvonneena ja mahakivuissa ja ummetuksessa, minulle ei tule ripulia.

Maitohappobakteereista vähän apua.

Mutta tuota suomalaisten lihomista minäkin ihmettelen. Olen sen verran vanha että muistan ajan kun syötiin perunaa ja soosia, kokomaitoa ja ruisleipää ja voita. Pullaa lauantaisin. Jälkiruokana kiisseleitä ja pannukakkua yms. Ja harvempi oli lihava.

Ei ollut punttisaleja eikä aerobickeja eikä veren maku suussa treenaamista eikä tohtori sen ja itseopiskelleen ravintoasiantuntija tämän kehittämiä ihmediettejä. Ei kaalisoppadiettejä ei lentoemäntädiettejä ei mitään näistä älyttömyyksistä. 

Ihmiset söivät nälkäänsä ja tekivät töitä. Eikä ollut paniikkia lihomisen kanssa.

Jotain tapahtui jossain välissä ja kansa alkoi pullistua. Mutta mitä?

Siinäpä olisi kyllä aihetta perusteelliseen tutkimukseen. Lihavuus on kansanterveydellinen ongelma Suomessa.

Vierailija
58/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaahan sen jo päiväkodissa kun katsoo millaista ruokaa lapsille syötetään niin ei mikään ihme että lihotaan. Lapset syö jotain höttökeittoja, kiisseleitä ja lettuja. Ison kiisseliannoksen vierellä on joku pieni kurkunpala. Ihan järkyttävää ravintoa.

Vierailija
59/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tämä pitkä pimeä aika jotain vaikuttaa. Ei näe valoa kuin viikonloppuisin. Mulla ainakin se passivoittaa. Ei tee mieli lähteä liikkeelle.

Kesällä on koko ajan jotain touhuamassa eikä kuumuuden takia ruokakaan maistu.

Missä on tälläinen viikonloppuvalo?

Vierailija
60/173 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressaava elämäntapa. Kuka teistä osaa relata? Pakkosuoritetaan elämä läpi odottaen koko ajan hyväksyntää. Mutta keneltä? Kukaan ei elä omaa elämää ja ole sinut itsensä kanssa. Somekuvilla feikataan, lapsia hankitaan kun koira on vanhentunut asuste, kiiltävimmät asunnot ja autot saatava kun tulot on 300e/kk. Halutaan kun muutkin haluaa. Kun on saatu ei tunnu missään kun pitää saada jo seuraava.