Laihdutus on turhaa, lihot aina takaisin
Voit pidättää hengitystä, mutta lopulta et voi olla vetämättä henkeä. Voit olla juomatta, mutta lopulta jano pakottaa sinut juomaan. Voit olla syömättä ja laihtua, mutta lopulta nälkä kasvaa niin, että syöt itsesi taas entisen painoiseksi. Hengitystä säätelee se, että veressä pitää olla tietty määrä happea, janoa säätelee se, että nestettä pitää olla tietty tilavuus kehossa. Ruokahalua säätelee se, tulkitseeko elimistösi kehosi olevan sille kuuluvassa kehonpainossa. Jos olet laihtunut liikaa, niin elimistön ”rasvatermostaatti” ilmoittaa, että pitää syödä lisää ja aivojen mekanismit kasvattavat ruokahalua niin kauan, kunnes olet jälleen lihonut takaisin entiseen painoosi. Tutkimukset osoittavat, että vaikka laihduttamalla ihmiset onnistuvat pudottamaan pianoaan, niin 95 %:lle paino tulee takaisin ajan mittaan. Kaikki laihdutus on vain jojo-laihdutusta. Ainoa lääketieteen tuntema keino pudottaa painoa pysyvästi on laihdutusleikkaus.
Kommentit (30)
Paitsi että lihominen on mahdollista myös laihdutusleikkauksen jälkeen :)
Tutkimusten mukaan ihmisten paino pysyy erittäin vakiona. Paino nousee vain pikkuhiljaa ryömimällä ylöspäin. Painonnonous lopuu 50 vuotiaana, joten johtain lohtua on vanhenemisesta
Miten niin? Kaikki aina valittavat että laihdutus on vaikeaa joten kokeilin kerran. Laihdutin viisi kiloa liikkumalla enemmän ja jättämällä iltapalan pois välillä. Helppoa kuin mikä ja siihen se paino jäi. Aikuisiällä olen pysynyt samassa painossa jo 30 vuotta.
Laihdutusleikkaus on radikaali toimenpide, mutta ainoa keino laihtua suurempi määrä. Siksi lääkärit suosittelevat laihdutsleikkausten määrän nostamista Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:40"]
Miten niin? Kaikki aina valittavat että laihdutus on vaikeaa joten kokeilin kerran. Laihdutin viisi kiloa liikkumalla enemmän ja jättämällä iltapalan pois välillä. Helppoa kuin mikä ja siihen se paino jäi. Aikuisiällä olen pysynyt samassa painossa jo 30 vuotta.
[/quote]Muutaman kilon voin laihtua pysyvästi. Tuo viisi kiloa menee sen rajan sisälle. Ihmiset kuitenkin haluaisivat laihtua enemmän, 10 - 15 - 20 -30 kiloa. Tällainen suurempi painonpudotus on juuri se, joka ei onnistu, vaikka ihmiset siitä haaveilevat.
Haha. Pudotin vuodessa 22 kg, ja olen taas se simpsakka nainen joka olin viisi vuotta sitten ennen lapsen saamista ja itseni ja oman hyvinvointini unohtamista. Ikinä, en enää ikinä, luovu tästä ihanasta olosta ja energisyydestä. Muut voi lappaa pullaa ja karkkeja kassahihnalle, minä en enää <3
Niin totta. Olen itse laihduttanut ainakin 20 kertaa, ja aina ovat kilot tulleet takaisin.
Minä olin lihava niin kauan kuin asuin vanhemmillani(huono ruokavalio) ja kärsin korkeasta stressistä. Sitten kun muutin omilleni ja stressi höllentyi niin paino putosi lähes itsestään normiin. Eli minun kroppani on aina suosinut normaalia painoa, mutta ympäristö oli pakottanut sen epänormaaliksi. Itse näin asian vähän niin kuin tulehdustilana.
Olen onnekseni se pakollinen poikkeus, laohdtin joskus taannoin pienessä ajassa 20kg, takas on tullut vaihtelu, eli maks. pari kiloa...
En usko. Itse laihdutin noin 20 kg ja jo viisi vuotta olen ollut tässä painossa joka itse asiassa on se paino jossa olen suurimman osan aikuisiästäni ollutkin. Tämä on se itselleni sopiva hyvän olon paino. En ole jojoillut vaan pikkuhiljaa lihonut ja maltillisesti pudottanut liikakilot.
Mutta mää en haluu pudottaa mun PIANOA!
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 20:07"]
Olen onnekseni se pakollinen poikkeus, laohdtin joskus taannoin pienessä ajassa 20kg, takas on tullut vaihtelu, eli maks. pari kiloa...
[/quote]Vain äärimmäisen pieni vähemmistö pystyy pysyvästi laihtumaan 20 kg. Tavalliselle ylipainoiselle 20 kg pysyvä laihtuminen on vain haave ilman laihdutusleikkausta.
Jos ei juo tai hengitä, kuolee. Jos syö kohtuudella ja kulutuksensa mukaan, ei kuole. Duh...
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 20:07"]
En usko. Itse laihdutin noin 20 kg ja jo viisi vuotta olen ollut tässä painossa joka itse asiassa on se paino jossa olen suurimman osan aikuisiästäni ollutkin. Tämä on se itselleni sopiva hyvän olon paino. En ole jojoillut vaan pikkuhiljaa lihonut ja maltillisesti pudottanut liikakilot.
[/quote]Ravitsemusterapeuteilla on sellainen linja, että laihdutusta kannattaa kokeilla kolme hyvin suunniteltua kertaa. Jos paino nousee jälleen ennalleen tällaisten laihdutuskertojen jälkeen, niin ei ole syytä enää turhaan kiusata itseään laihduttamisella. Vastoin yleistä luuloa, lihavat ihmiset ovat yrittäneet laihduttamista kymmeniä kertoja. Usein he sanovat kokeilleensa "kaikkia dieettejä ja kaikkia keinoja". Silti he eivät ole onnistuneet laihtumaan pysyvästi. Kyse ei ole yksilöiden viasta, vaan siitä, että pysyvä laihtuminen on ylipäänsä mahdotonta muutoin, kuin laihdutusleikkausten avulla.
Surullista, mutta totta, ainakin omalla kohdallani. Vaikka kuinka olen yrittänyt tehdä maltillista elämäntaparemonttia (olen yrittänyt sitä jo 14-vuotiaasta saakka, nyt olen 35) ja aina remontin onnistuessa olen tosiaan ollut niinkin maltillinen, että paino on pudonnut kilon kuussa (ja parhaimmillaan sain kaikki ylikiloni eli 18 kg pois) niin takasin ovat tulleet. Ennemmin tai myöhemmin. Elämäntaparemontti ei vaan ota onnistuakseen, ja nyt olen tullut siihen tulokseen että ei taida maksaa vaivaa enää edes yrittää. Yli 20 vuoden yritys alkaa tosissaan jo riittää.
Keskityn nyt muihin asioihin, koitan toki lisätä liikuntaa jotta kunto edes olisi hyvä ja lihaksia kannattelemaan tätä ylipainoa. Mutta elämässä on muutakin kuin paino, eikä elämä ole edes automaattisesti kurjaa vaikka olisikin ylipainoinen :)
Se elimistön "rasvatermostaatti" mukautuu uuteen painoon muutamassa viikossa ja alkaa pitää sitä vakiona. Jos siis elää nyt tasapainoisesti ja terveellisesti mutta on läski ja alkaa sitten kovan laihdutuksen ja liikunnan ja kiskaisee itsestään vaikka 15 kiloa pois ja jatkaa sen jälkeen kuten ennenkin tasapainoisesti ja terveellisesti, ei se paino nouse. Noilla jojottajilla on ongelmana se, että he syövät enemmän kuin kuluttavat. Heillä on väärä ruokavalio. Jippo on siinä, että syö oikein eikä pelkkiä herkkuja.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 19:40"]
[/quote]Muutaman kilon voin laihtua pysyvästi. Tuo viisi kiloa menee sen rajan sisälle. Ihmiset kuitenkin haluaisivat laihtua enemmän, 10 - 15 - 20 -30 kiloa. Tällainen suurempi painonpudotus on juuri se, joka ei onnistu, vaikka ihmiset siitä haaveilevat.
[/quote]
Ketkä ihmiset? En tunne ketään, joka haluaisi laihtua useita kymmeniä kiloja.
Minä laihdutin vuonna 2011-2012 liki 30kg personal trainerin avustuksella. Takaisin on jo tullut 24kg eli en jaksanut kurinalaista elämää..
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 20:28"]
Se elimistön "rasvatermostaatti" mukautuu uuteen painoon muutamassa viikossa ja alkaa pitää sitä vakiona. Jos siis elää nyt tasapainoisesti ja terveellisesti mutta on läski ja alkaa sitten kovan laihdutuksen ja liikunnan ja kiskaisee itsestään vaikka 15 kiloa pois ja jatkaa sen jälkeen kuten ennenkin tasapainoisesti ja terveellisesti, ei se paino nouse. Noilla jojottajilla on ongelmana se, että he syövät enemmän kuin kuluttavat. Heillä on väärä ruokavalio. Jippo on siinä, että syö oikein eikä pelkkiä herkkuja.
[/quote]
Jojottajat ovat usein tunne syöjiä. Ongelma on muualla kuin ruoassa mutta oireilee vääränlaisena ruokavaliona. Siksi jojottajan dieetitkään eivät toimi koska jopa dieetillä se suhde ruokaan on vääristynyt. Milloin pitää pakonomaisesti vältellä ja tarkkailla ja sitten tuntea syyllisyyttä kun on retkahtanut.
Tai sitten, että lihotus on turhaa, laihdut aina uudestaan vanhoihin mittoihisi.
Ja mitkä ovat ne "vanhat mitat"? Raskauden aikaisia mittoja ei lasketa mukaan, eikä myöskään heti sen jälkeen. Aikuisiässä painoni on vaihdellut vain noin 5 kg.