Mikä oli ensimmäinen työpaikkasi ?
Itse olin kesän kemiallisessa pesulassa apulaisena. Sattumalta veli oli pomona ;) Ankara kuin mikä.
Palkka oli todella pieni. Lounaan söimme ravintolassa. Säästöillä ostin radionauhurin ja vaatteita.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maatalossa 70-luvulla, 6 päiväinen viikko, palkka 25 mk/päivä.
Kiinnostavaa. Saitko ilmaisen ruoan ja majapaikan ?
Sain rengiltä munaa joka helvetin yö...
Perunapellolla nostokoneen päällä 13-vuotiaasta 16-vuotiaaksi asti, varhaisperunaa nostamassa. 90-luvun alkupuolella.
Jos nyt ihan perusasteen kouluaikaiset kesälomatyöt otetaan huomioon, niin mansikkamaalla mansikoitten poimintaa urakkapalkalla. Sittemin valmistuttuani ammattiini uraputkea on riittänyt melkoisen monipuolisessa koosteessa.
Metsänhoitoyhdistykselle istutin taimia.
Sinä kesänä, kun täytin 16, olin pari viikkoa rippileirillä isosena ja toiset pari viikkoa poimimassa herneitä.
Opiskeluaikana olin tai piti olla, kolme kuukautta kesälomasijaisena päiväkodissa.
Luulin että se olisi helppoa kevyttä työtä. Voiko enemmän väärin luulla!
Vihasin joka hetkeä. Kamalan lokkilauman kiljunnassa koko päivä, enkä edes pidä lapsista!
Olin vajaat kaksi kuukautta, sitten lähdin.
Yksi työkaveri siellä oli kiva, eräs Irene. Muuten ihan p-seestä koko homma.
Olin lukiolaisena metsänistutuksessa 2-3 viikkoa
Tehtaan ruokalassa jakamassa lounasta ja siivoamassa
Kaalipellolla ruohoamassa, viikon kestin.
Palkka oli huikea ;) viimeisenä työpäivänä kotimatkalla ostin eskimon.
Kesätöissä kunnalla. Lähinnä ruohon leikkaamista.
Amiksesta valmistuttuani kuutamourakoin kesän lempaten puutavaraa naapurin kenttäsirkkelillä.
Sitten syksyllä perunan nostoa erään valtionlaitoksen palveluksessa.
Radiosta kuunneltiin operaatio Aavikkomyrskyä, Kuwaitin takaisinvaltausta.
Olin n. 12-vuotiaana perhetutuilla lastenvahtina sännöllisen epäsäännöllisesti, kun perheen äiti oli opiskelemassa. Sain tuntipalkkaa 20 mk, töitä oli muutama tunti päivässä ja 1-2 päivää viikossa. Oli ihan kiva ensi kokemus töistä.
Sain serkkutytöltö aina markan kun annoin hänen koskea haaroihini. Se taisi olla hyväksikäyttöä, mutten silloin ymmärtänyt. Muistan vain rahat, joilla sai ostettua karkkeja.
Mansikkamaalla kyykin ekan kerran 15-vuotiaana, ihan kiva työ oli. Pientä kilpailuhenkeä oli havaittavissa poimimisnopeuden suhteen edetessä vierekkäisiä rivejä muiden poimijoiden kanssa.
Vanhainkodissa kesäapulaisena. Ulkoilin vanhusten kanssa, luin lehteä ääneen, juttelin ja autoin ruokailuissa. Ihan kiva työ, aika jännä ensimmäiseksi työpaikaksi hiljaiselle teinille.
Ensimmäinen työ oli kerta-astioiden pussittamista. Palkka oli 1000 markkaa kahdelta viikolta.
McDonalds, viihdyin todella hyvin.
Pesin kesällä ikkunoita Servi Systemsillä joskus kasarin puolessa välissä.
Seuraavana kesänä pääsin vahaamaan lattioita. Ensin vahanpoisto ja sitten uudet vahat. Tämä tehtiin illalla ja yöllä toimistoajan jälkeen. Tykkäsin ja palkkakin oli parempi kuin ikkunoiden pesussa.
Sitten olin epäsäännöllisen säännöllisesti myymässä koruja, sekin oli aika hauskaa.
Mutta sitten iski 90-luvun lama ja ei ollut mitään työtä missään.
Kirjoitin 198 hakemusta parissa kuukaudessa ja yhdestä tuli "valintamme ei juuri nyt osunut sinuun", loput eivät edes vastanneet.
Niilläkin postimaksuilla olisi voinut syödä...
Nykyinen työpaikkani :D Olen ollut siinä 18-vuotiaasta saakka. Olen nyt 36.