Äitini soitti minulle eilen ja avautui..
Faktat pöytään aluksi; Olen 25-vuotias ja äitini päälle 50. Siskoni on 29-vuotias ja hänellä on 2 lasta.
Äitini soitti minulle eilen aamulla ja avautui, miten olen liian vähän tekemisissä siskoni kanssa. Olen kiireinen opiskelija ja mieheni 29v. on myös kiireinen töissään, joten ylimääräistä aikaa ei jää edes kaksistaan olemiseen paljoakaan. Äitini ja siskoni ovat toistensa parhaat ystävät ja minä olen aina ollut perheen "mustalammas" ja "syntipukki", kun äitini voisi kuvailla siskoani ihanaksi, kultaiseksi lapseksi, joka sai kaiken huomion niin lapsena kuin aikuisena.
Olen monet, monet kerrat sanonut äidilleni, etten pidä lapsista, mutta tottakai välitän ja rakastan siskoni lapsia. Äitini mielestä olen oikea noita-akka, kun en syydä heille tavaraa tuon tuosta tai käy useita kertoja kuukaudessa kylässä. Olemme mieheni kanssa hyvin taloudellisia, varsinkin nyt opiskelijana budjetti on tiukka ja tätä äitini ja siskoni eivät ymmärrä, sillä kyllähän lapsille kuuluu kaikenlaista hankkia, varsinkin kun on täti..
Minua on myös haukuttu epäempaattiseksi, kylmäksi ja inhottavaksi ihmiseksi. En ymmärrä tätä ollenkaan. Jos olisin tällainen, miten ihmeessä minulla olisi edes parisuhdetta? Mieheni on herkkä ja tunteellinen, joten ei sellaisen ihmisen kanssa voi olla kylmä ja ikävä - aika nopsaan tulisi ero. Olemme olleet yhdessä sentään jo 6 vuotta. Emme aio mieheni kanssa hankkia lapsia, koska haluamme omistaa elämämme työnteolle ja mukavuudenhaluisena tykkään ostaa itselleni paljon kaikenlaista ja olen kaiketi tämän vuoksi itsekäs. Tykkään rahasta, enkä häpeä myöntää sitä. En vain näe syytä, miksi meidän pitäisi jatkaa sukuamme - Suomessa on paljon muitakin jotka sen tekevät meidän puolesta. En myöskään tykkää puhua lapsista, mutta kyllä kuuntelen mielelläni jos he haluavat puhua ko. aiheesta.
Nyt he kuitenkin ovat alkaneet syrjimään minua ja miestäni. He eivät soittele minulle, eivät vastaa puheluihin ja meitä nimitellään. Tämä on ihan kamalaa, eikä heille voi puhua asiasta, koska he eivät kuuntele tai ymmärrä.
Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (58)
ap ei halua lapsia eikä ole kiinnostunut perheenperustamisesta yms. lapsiperheen jutuista, mutta kirjoittelee Vauva-lehden nettisaitille =D
Luulisi, että kiertäisi tälläiset saitit kaukaa, jos aihealue ei kiinnosta ;-)
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:04"]
ap ei halua lapsia eikä ole kiinnostunut perheenperustamisesta yms. lapsiperheen jutuista, mutta kirjoittelee Vauva-lehden nettisaitille =D
[/quote]
Vauvapalstan säännöissä ei erikseen määritellä kenelle sivusto on, dorka!
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 17:04"]ap ei halua lapsia eikä ole kiinnostunut perheenperustamisesta yms. lapsiperheen jutuista, mutta kirjoittelee Vauva-lehden nettisaitille =D
[/quote]
Tämä taitaa olla AIHE VAPAA-palsta joka ei tarkoita sitä että VAIN lapselliset saa tänne kirjoittaa. Tosin aika usein kommentit ovat kirjaimellisesti lapsellisia....
Kun asuu noin kaukana sisarestaan ja luultavasti äidistäänkin ei luulisi olevan vaikea pitää hajurakoa. Tietenkään ei kukaan voi velvoittaa , että joku hoitaa toisen lapsia 300km päästä. Ja kai siskolla on mieskin lapsia hoitamassa. Tavaraa on lapsiperheissä nykyään jo liikaakin, niin että on ihmeellistä jos joku vaatii sitä vielä lisääkin ostettavan. Parasta kun käyt kerran vuodessa ja jos sikin tuntuu liian haastavalta, älä käy ollenkaan.
Jos tosiaan käyttäytyvät tuolla tavalla, laita välit poikki. Mihin tarvitset tuollaisia ihmisiä elämässäsi?
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 13:49"]
Jos tosiaan käyttäytyvät tuolla tavalla, laita välit poikki. Mihin tarvitset tuollaisia ihmisiä elämässäsi?
[/quote]
Siskoni lasten vuoksi, sillä pidän oikeasti niistä pienokaisista. Suuresti harmittaisi, jos siskoni ja äitini typeryyksien takia en voisi olla näihin lapsiin yhteyksissä. Ap
Oot vielä niin nuori. Et ymmärrä että joskus tuut vanhaksi ja voit jäädä yksin-ilman lapsia.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 13:52"]
Oot vielä niin nuori. Et ymmärrä että joskus tuut vanhaksi ja voit jäädä yksin-ilman lapsia.
[/quote]
En halua tehdä lapsia sen takia, että en jäisi joskus yksin. Mikä syy se on hankkia lapsia? Kuvittele nyt, jos lapset saisivat sen kuulla! Ap
Moi
Kahden lapsen isänä voin kertoa, että lapset tuovat elämään sen oikean sisällön. Sen syyn, miksi on olemassa. Se syy on siinä, että varmistat että omalla lapsellasi on asiat hyvin ja kasvatat lapsestasi ihmisenä tasapainoista ja hyväntahtoista älykästä olentoa.
Samalla saat itse siitä suunnatonta mielihyvää -ei ole juuri mitään niin hienoa tunnetta, kun omalta lapseltasi saamasi rakkaudenosoitukset ja ihailu ja sen näkeminen, kun oma lapsesi nauttii ja iloitsee täysin rinnoin jostain.
No se tosta mainospuheesta (joka on siis totta). Ymmärrän täysin hyvin myös sen ratkaisun, ettei lapsia halua, eikä siinä ole todellakaan mitään pahaa eikä kenenkään paheksunnasta sitä valintaa kohtaan tarvitse ottaa itseensä lainkaan. Se on aivan sama asia, kun että paheksutaan vaatteita joita käytät tai työtät jota teet -nekin ihan omia valintojasi.
Itseasiassa sen vastapainoksi, että lapsi tuo elämään sisällön ja mielettömästi iloa, lapsi tuo elämään myös elämän loppuun asti kestävän suuren huolen lapsen hyvinvoinnista (niin henkisestä ja fyysisesta terveydestä kun taloudellisesta pärjäämisestäkin). Mikään ei ole hirveämpää, kun että omalla lapsella on jokin hätä jossa ei pysty auttamaan.
Niin... lapset siis antavat niin paljon elämään, että sitä ei koskaan pysty selittämään ihmiselle jolla ei ole omia lapsia. Sen voi vain ja ainoastaan kokea oman lapsen kautta. Samalla oikeasti se tuo niin suuren huolen, että moni miettisi varmaan, että jos sen huolen olisi tiennyt etukäteen, niin olisiko halunnut tehdä lapsen. Kukaan ei tietenkää olemassa olevaa lasta haluaisi pois elämästään, en sitä tarkoita... mutta jos ei olisi vielä lapsia lainkaan ja saisi kokea sen huolen, niin ei ehkä edes harkitsisi lasten tekoa. No ehkä luonto juuri siksi asian näin onkin järjestänyt... suuri riski ja suuri voitto samassa paketissa.
Pointti kuitenkin on, että teet sitten asian suhteen mitä tahansa, niin se on ihan täysin sinun (ja miehesi) asia. Ei ole väliä mitä muut (perheenjäsenesi mukaanlukien) valinnoistanne ajattelevat.
Eikä välejä tarvitse katkaista -ei vaan tarvitse pitää aktiivisesti yhteyttä. Jos siis yhteydenpito johtaa aina negatiiviseen keskusteluun. Voit joku kerta ihan ystävällisesti sanoa, että olisi mukava pitää enemmän yhteyttä, mutta et jaksa etkä halua, koska kuulet aina valitusta. Että' ehkiä yhteydenpitosi lisääntyy, jos he kohtelevat sinua myös ystävällisesti.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 14:05"]
Eli sisko on persekipeä ja laittoi äitisi syylistämään? Vittu teitä naisia pitäisi raahata ralliauton perässä ympäri asfalttia niin oppisitte olemaan. Mutta eihän naiset voi olla ilkeitä, vika on aina miehissä vittu.
[/quote]
En tiedä kaikista naisista, mutta tämän perheen naiset osaa olla todella ilkeitä.. En ole tavannut ilkeitä miehiä, onneksi. Mitä tarkoittaa "persekipeä"?
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 14:08"]
Eli sisko on persekipeä ja laittoi äitisi syylistämään? Vittu teitä naisia pitäisi raahata ralliauton perässä ympäri asfalttia niin oppisitte olemaan. Mutta eihän naiset voi olla ilkeitä, vika on aina miehissä vittu.
[/quote]
En tiedä kaikista naisista, mutta tämän perheen naiset osaa olla todella ilkeitä.. En ole tavannut ilkeitä miehiä, onneksi. Mitä tarkoittaa "persekipeä"?
[/quote]
T. Ap..
Porvoossa asuu kaikennäköisiä perheitä.
Höpsis! Siskosi maksaa itse lastensa kulut. Isoäidit, jotka hukuttavat lapsiperhettä lahjoihin ovat rasittavia! He täyttävät tavaroillaan sitä tilaa, josta perhe itse haluaisi pättää.
Olisit lahja, jos leikittäisit ja hoitaisit siskosi lapsia 2-4 tuntia kuukaudessa. Lasten viihtyessä, päästäisit vanhemmat joksikini aikaa toisenlaiselle viihteelle. Jos asut lähellä, viivy aluksi vain vähän aikaa, mutta useammin kuin kerran kuussa, jotta totutte toisiinne.
Pieniin lapsiin on jo rakennettava lapsi-täti suhdetta, jotta he sujahtaisivat sujuvasti sukuun. Älä arkaile. Ota VÄHÄN vastuuta lapsista. Se on maailman paras lahja sekä lapsille että vanhemmillekin! Kiitos jo etukäteen!
Ja yleensä siskon kotona pääsee touhuamaan itsekin, eikä kannata AINA odotaa sellaista siistiä kahvittelua, jossa vain sinua passataan, kuin vierasta ikään. Jos tahdot tutustua vaipanvaihtoon, niin ota ihmeessä kertakäyttöisiä vinyylikäsineitä mukaasi tai pyydä sikoasi hankkimaan 100 kpl pakkaus. Peppu on kivempi pestä lavuaarissa juoksevan veden alla, kun on hanskat. Sinulle vierasta kakkaa! Tästähän moni täti kieltäytyykin, mutta jotta tämä ei olisi esteenä hetkenkään avulle, niin on hanskatkin keksitty.
Todellakin hoitoapu on tarpeen, niin omituiselta kuin se sinusta itseellisenä lapsettoman ihmisenä kuullostaakin! Lämpö kasvaa osallistuessa. Tiedätpähän sitten varmeimmin, jos haluat pitää lapsia vain täti- suhteessa ja jätttää omat lapset tekemättä. Lapset kuitenkin kasvavat aikuisiksi, mutta ei heitä oikein voi olla noteeraamatta sen jälkeen kuin he ovat syntyneet, jos ajattelet vähänkin lämpimämmin.
Minä en tekisi mitään erikoista, eläisin vain omaa elämääni. Ja muistaisin psykoanalyyttisen totuuden: kaikki, mitä ihminen päästää suustaan, kertoo ennenkaikkea hänestä itsestään.
Sääli tietenkin, että kyseessä on oma äiti ja oma perhe. Elämä on...
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 13:46"]
Faktat pöytään aluksi; Olen 25-vuotias ja äitini päälle 50. Siskoni on 29-vuotias ja hänellä on 2 lasta.
Äitini soitti minulle eilen aamulla ja avautui, miten olen liian vähän tekemisissä siskoni kanssa. Olen kiireinen opiskelija ja mieheni 29v. on myös kiireinen töissään, joten ylimääräistä aikaa ei jää edes kaksistaan olemiseen paljoakaan. Äitini ja siskoni ovat toistensa parhaat ystävät ja minä olen aina ollut perheen "mustalammas" ja "syntipukki", kun äitini voisi kuvailla siskoani ihanaksi, kultaiseksi lapseksi, joka sai kaiken huomion niin lapsena kuin aikuisena.
Olen monet, monet kerrat sanonut äidilleni, etten pidä lapsista, mutta tottakai välitän ja rakastan siskoni lapsia. Äitini mielestä olen oikea noita-akka, kun en syydä heille tavaraa tuon tuosta tai käy useita kertoja kuukaudessa kylässä. Olemme mieheni kanssa hyvin taloudellisia, varsinkin nyt opiskelijana budjetti on tiukka ja tätä äitini ja siskoni eivät ymmärrä, sillä kyllähän lapsille kuuluu kaikenlaista hankkia, varsinkin kun on täti..
Minua on myös haukuttu epäempaattiseksi, kylmäksi ja inhottavaksi ihmiseksi. En ymmärrä tätä ollenkaan. Jos olisin tällainen, miten ihmeessä minulla olisi edes parisuhdetta? Mieheni on herkkä ja tunteellinen, joten ei sellaisen ihmisen kanssa voi olla kylmä ja ikävä - aika nopsaan tulisi ero. Olemme olleet yhdessä sentään jo 6 vuotta. Emme aio mieheni kanssa hankkia lapsia, koska haluamme omistaa elämämme työnteolle ja mukavuudenhaluisena tykkään ostaa itselleni paljon kaikenlaista ja olen kaiketi tämän vuoksi itsekäs. Tykkään rahasta, enkä häpeä myöntää sitä. En vain näe syytä, miksi meidän pitäisi jatkaa sukuamme - Suomessa on paljon muitakin jotka sen tekevät meidän puolesta. En myöskään tykkää puhua lapsista, mutta kyllä kuuntelen mielelläni jos he haluavat puhua ko. aiheesta.
Nyt he kuitenkin ovat alkaneet syrjimään minua ja miestäni. He eivät soittele minulle, eivät vastaa puheluihin ja meitä nimitellään. Tämä on ihan kamalaa, eikä heille voi puhua asiasta, koska he eivät kuuntele tai ymmärrä.
Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?
[/quote]
Tiivistettynä: äitisi haluaa, että olisit enemmän tekemisissä siskosi kanssa. Siskosi ei kuitenkaan vastaa puheluihisi ja "nimittelee sinua". Sinun tilanteessasi kertoisin tämän äidillesi.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 14:08"]
[/quote]
[/quote]
T. Ap..
[/quote]
Eli siskosi on kateellinen kun sulla on millä "mällätä"?
No etkös sinä vastannut jo tuohon kysymykseesi, jos he käyttäytyvät noin niin en minäkään olisi tekemisissä (paljon) heidän kanssaan. Ovatko he kateellisia vapaudestasi?
Lapsia ei tarvitse hankkia (tai siis saada) jos ei halua. Mitä sitä muille selittelemään, oikeasti.
Miksi ihmeessä kaikkien pitäisi tehdä lapsia? Viittaan isän kirjoitukseen. Se mikä sopii toiselle ei sovi toiselle.
Ja miksi ap:n pitäisi lähteä ajelemaan 300km VAIN siksi että sisko ei osaa käyttäytyä. Ei ole tädin VELVOLLISUUS hoitaa siskon lapsia eikä olla lompakko avoinna jatkuvasti. Ihan käsittämättömiä kommentteja.....
Minä olen myös sillä kannalla jotta muista lapsia korteilla ja pienillä muistamisilla, tosin jos siskosi on noin k-pää niin mikään ei takaa että lapset nuo muistamiset saavat.
Ja seuraavan kerran kun äitisi / siskosi avautuu sinulle niin sanot jämäkästi että nyt loppuin p:n jauhaminen ja mollaaminen sekä vaatiminen, seraavan kerran saa ottaa yhteyttä kun osaa käyttäytyä ja luuri kiinni.