Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mankelointimysteeri! Kuka selittää??

Vierailija
09.01.2015 |

Oon koko pienen ikäni miettinyt sitä, miten mankeloidessa voi käydä niin, että kun lakanan laittaa menemään sen mankelointiliinan päällä mankeliin, miten lakana sitten ulostullessa voikin joskus olla mankelointi liinan alla? Mitä vittua siellä mankelin sisällä tapahtuu?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mankelitonttu mokannut :(

Vierailija
2/22 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen työkaveri oli oikea tekniikan ihmelapsi. Valitteli kovasti, että välillä vessapaperirullassa ei rei'itys ole sattunut kohdakkain kerrosten välillä.

Ei tainnut ikinä ymmärtää, kun sanoin, että ota se päälimmäinen ja keipsauta kerran ympräri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko tilannetta, jossa syötät lakanan liinan päällä mankeliin, mutta lakana onkin pidempi kuin se liina? Tällöinhän ulos vedettäessä periaatteessa se liina kiertyy yhden kierroksen vähemmän kuin lakana, kun lakanan pää tulee ensinnä koneesta ulos. Eli käytännössä se kohta lakanaa, joka oli vielä mankeliin syötettäessä liinan päällä, onkin vielä siinä sylinterin ympärillä kun liinan pää tulee ulos.

Hankala selittää kirjoittamalla muutes.

Vierailija
4/22 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se vittuhan siellä kummittelee! Suosittelen laajentamaan hieman sanavarastoa.

Vierailija
5/22 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:02"]

Tarkoitatko tilannetta, jossa syötät lakanan liinan päällä mankeliin, mutta lakana onkin pidempi kuin se liina? Tällöinhän ulos vedettäessä periaatteessa se liina kiertyy yhden kierroksen vähemmän kuin lakana, kun lakanan pää tulee ensinnä koneesta ulos. Eli käytännössä se kohta lakanaa, joka oli vielä mankeliin syötettäessä liinan päällä, onkin vielä siinä sylinterin ympärillä kun liinan pää tulee ulos.

[/quote]

Tuon täytyy olla se selitys! Tässä tapauksessa lakana oli pitempi kuin liina, mutta sama periaate :))

Vierailija
6/22 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:02"]

[/quote]

Tuon täytyy olla se selitys! Tässä tapauksessa lakana oli pitempi kuin liina, mutta sama periaate :))

[/quote]

niinhän minä kirjoitin, että lakana pidempi kuin liina...

Vierailija
7/22 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lakana on yhtä aikaa sen mankelointiliinan päällä ja alla. Mietipä, miten se on mahdollista.

Vierailija
8/22 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle koko mankelointi on mysteeri. Kerran kokeillu köksän tunnilla 20 vuotta sitten. Silti mun lakanat sileitä. Mysteeri.

Vierailija
9/22 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:05"]

No se vittuhan siellä kummittelee! Suosittelen laajentamaan hieman sanavarastoa.

[/quote]

Tässä tapauksessa "vittu" kyllä ilmaisee aloittajan epätoivon tilaa, kun hän ei keksi vastausta. Että ihan oikein käytetty.

-ap

Vierailija
10/22 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITTAUTA KILPIRAUHASHORMONITASOSI

Vierailija
11/22 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:20"]

MITTAUTA KILPIRAUHASHORMONITASOSI

[/quote]

Joo, itsekin epäilin, että siinä on vikaa. Oon nyt mittauttanyt sen kaksi kertaa viimeisen vuoden aikana ja ihan normaali on. En viitsi mennä nyt sinun pyyntösi takia enää uudestaan mittauttamaan. Annan ne labra-ajat mieluummin niille, joilla oikeasti tarvetta.

Vierailija
12/22 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mankeliliina on oikeasti moebiuksen nauha jolla on vain yksi puoli. Lakana ei siis voi olla muulla kuin sillä yhdellä puolella koska siinä ei ole toista puolta.

Vierailija
13/22 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina miettiny samaa! Enkä ymmärtäny tost selityksestäkään. Ja se on aina silloin kokonaisuudessaan siellä alla kun lakana pidempi ku mankeliliina. Sen oon hokannu. :)

Vierailija
14/22 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:34"]

Mankeliliina on oikeasti moebiuksen nauha jolla on vain yksi puoli. Lakana ei siis voi olla muulla kuin sillä yhdellä puolella koska siinä ei ole toista puolta.

[/quote]

Oo. Uutta mietittävää taas.

Vierailija
15/22 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:36"]

Oon aina miettiny samaa! Enkä ymmärtäny tost selityksestäkään. Ja se on aina silloin kokonaisuudessaan siellä alla kun lakana pidempi ku mankeliliina. Sen oon hokannu. :)

[/quote]

Ja se on siitä syystä näin, että se pidempi lakana kiertyy useammin mankelin sylinterin ympärille kuin se mankeliliina. Niistä rullista ns. eri kerros tulee yhtä aikaa esille. Oletko ajatellut, että sitten lopuksi myöskin se mankeliliina tulee yhden kierroksen verran "tyhjänä" sieltä mankelista ulos?

Vierailija
16/22 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 12:34"]

[/quote]

Mulla on Escherin Taikapeili kirjahyllyssä, en voi kattoa niitä kuvia sillä tulen hulluksi. Mankeliliinan täytyy olla jotain vastaavaa.

Vierailija
17/22 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti oikein testata kynällä ja kahdella paperisuikaleella, kun olen tätä kanssa pohtinut, mutten ihan tajunnut noita selityksiä. Pitkä lakana tosiaan rullautuu siihen ympärille pidemmälle, joten se tulee tavallaan siksi alapuoleksi. Jos kerän lähtee purkamaan liinasta vetämällä, lakana jää alle. Mutta jos vetää lakanasta, eikä päästä liinaa lörpsähtämään lakanan päälle, ts. purkautumaan kerältä ennen aikojaan, se jää alle niinkuin mennessäkin oli.

Vierailija
18/22 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun otatte lakanaa ulos, mihin tungette tielle tulevan liinan?

Vierailija
19/22 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vm 62 mies

Sama mysteeri minulla tuon pitkän lakanan kanssa. Ei kukaan ole vielä selittänyt mites se menee pellavaliinan toiselle puolelle!!! Eurokangas sanoi että sammutan väärässä kohtaa mankelin!! Vähän nauroin päälle!!

Vierailija
20/22 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

La la la

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi