Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koululaisten ruotsin osaaminen on huonompaa kuin koskaan. Ja hallitus rupeaa vaatimaan yo-pakkoruotsin palauttamista...

Vierailija
31.10.2021 |

Hauskaa on toki se, että yo-kirjoitusten tulokset gaussitetaan, joten jos kaikki pakotetaan kirjoittamaan ruotsi, niin läpi pääsee sillä, että kirjoittaa oman nimensä paperiin oikein... L tulee, jos osaa pari sanaa ruotsia.

"Ruotsia ei opita riittävästi nykyisillä tuntimäärillä"

"Ruotsin kielen tuntijako- ja varhentamisuudistus on epäonnistunut"

"yläkoulun opettajista puolet toi esiin oppilaiden osaamisen heikentymisen. Lukion opettajista 57 % oli sitä mieltä, että ruotsin osaaminen on huonontunut paljon viimeisen kahden lukuvuoden aikana, ja kolmasosan mielestä osaaminen on huonontunut jonkin verran. Huomioitavaa on, että kenenkään mielestä osaaminen ei ole parantunut."

https://www.sukol.fi/liitto/uutiset/ruotsia_ei_opita_riittavasti_nykyis…

"Opetusministeriö: Pakollisen ruotsin palauttamista ylioppilas­kirjoituksiin aiotaan vielä selvittää"

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008275920.html

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen lainsäädännössä on kyllä muutamia outoja tabuja, joiden edessä puolueet tuntuvat halvaantuvan.

Pakkoruotsi on näistä yksi. Erikoiseksi tilanteen tekee että ahvenanmaalaisilta tosiaan poistui pakko opiskella kotimaansa valtakieltä, mutta Manner-Suomessa kaikkien on pakko opiskella heidän äidinkieltään. RKP:n pakkoruotsiargumentit eivät jostain syystä päde Ahvenanmaalla suomea koskien.

Toinen outous on tuo et/uskonto hässäkkä, jossa ev.lut.-jäsenillä on pakkouskonto, mutta kaikki muut saavat vapaasti valita näiden kahden välillä.

Hassua sattuma, että kummankin tabun taustalla on rikas vaikutusvaltainen lobbaustaho (RKP-säätiöt / kirkko). En siis mitenkään vihjaa, että Suomessa mitään korruptiota olisi. Ihan sattuma vain.

Vierailija
62/66 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen lainsäädännössä on kyllä muutamia outoja tabuja, joiden edessä puolueet tuntuvat halvaantuvan.

Pakkoruotsi on näistä yksi. Erikoiseksi tilanteen tekee että ahvenanmaalaisilta tosiaan poistui pakko opiskella kotimaansa valtakieltä, mutta Manner-Suomessa kaikkien on pakko opiskella heidän äidinkieltään. RKP:n pakkoruotsiargumentit eivät jostain syystä päde Ahvenanmaalla suomea koskien.

Toinen outous on tuo et/uskonto hässäkkä, jossa ev.lut.-jäsenillä on pakkouskonto, mutta kaikki muut saavat vapaasti valita näiden kahden välillä.

Hassua sattuma, että kummankin tabun taustalla on rikas vaikutusvaltainen lobbaustaho (RKP-säätiöt / kirkko). En siis mitenkään vihjaa, että Suomessa mitään korruptiota olisi. Ihan sattuma vain.

Aikoinaan oli puhetta kuinka suomenruotsalaisten säätiöiden yhteenlaskettu varallisuus on suurempi kuin Nobel-säätiön.

Siis enhän minäkään vihjaa mitään, sillä eihän Suomessa ei ole korruptiota mutta semmoinen pikku nippelitieto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliitikot voidellaan rahalla. Myönnän, että jos minullekin alettaisiin maksaa siitä, että julistaisin kuinka tuiki tärkeää ruotsin osaaminen on, tekisin sen.

Itse olen aikoinaan päässyt ylioppilaaksi kompensaatiolla. Tuohon aikaan ruotsi oli pakko kirjoittaa ja sain i:n. Kirjoitin kuitenkin äidinkielestä L:n ja se riitti, jotta pääsin ylioppilaaksi. Mitä opimme tästä? Kun osaa suomea tarpeeksi hyvin, ei tarvitse osata ruotsia ollenkaan. Minulla on siitä YTL:n antama kirjallinen todistus :-D.

Työssäni olen pärjännyt ilman ruotsia. Tosin pari vuotta sitten yksi asiakas kysyi "Hur kan du jobba där om du inte talar svenska?" - No hänhän osasi tietenkin suomea.

Olen yksityisen työnantajan palveluksessa eli meillä ei ole velvollisuutta palvella ruotsiksi. Kuitenkin määrättyjen ihmisten on pakko asioida meillä, jos aikovat saada asiansa hoidettua eli eivät voi äänestää jaloillaan. 

Olen luvannut, että alan palvella asiakkaita ruotsiksi sinä päivänä kun pakkoruotsi poistuu. Sitä päivää odotellessa....

Vierailija
64/66 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitin ruotsista eximian helposti. En silti ymmärrä pakkoruotsia. Kyllä sitä ovat esim norjalaisetkin ihmetelleet. Muuten, norjalaiset, tanskalaiset, ruotsalaiset ja islantilaiset eivät todellakaan ymmärrä toisiaan ihan noin vaan, vaikka sillä meille sitä pakkoruotsia markkinoidaan...

Vierailija
65/66 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin opiskelu on läpeensä turhaa. Haluton opiskelija ei sitä väkisin opi, eikä koskaan tule käyttämään. Kaiken voi hoitaa englannilla ja käytännössä lähes kaikki kaksikielisiä lukuunottamatta taitavat jo toimia näin.

Ruotsi vie aivan järjettömästi resursseja, rahaa ja aikaa lukujärjestyksessä. Tilalle olisi paljon fiksumpaa järjestää jonkin ison ns. maailman kielen opiskelua tai vaikka yrittäjyyskasvatusta, rehti lukutunti rapistuvaa lukutaitoa kohentamaa tms. Näistä olisi yhteiskunnallisistakin sentään jotain hyötyä.

Vierailija
66/66 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin pistettä vaille täydellisen laudaturin ruotsista ja se taisi olla uskoakseni viimeinen kerta, kun sitä kieltä mihinkään tarvitsin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi