Uskomatonta porukkaa nykylukiossa!
Eräskin toisen vuoden opiskelijatyttö sanoi kaverilleen käyvänsä lukiota lähinnä sen takia, kun pääsee laittamaan ihanan vanhojentanssipuvun päälleen. Toista se oli minun lukioaikoinani 1990-luvulla. Ei sitä koulua sen takia käyty! T. Lukion opettaja (MA/FY/KE)
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorethan sanovat nyt vaikka mitä. Sarkasmi ja hyperboli ovat nuorien yleistä huumorintajua ja sinä nyt vähän naurettavan otit asian tosissaan ja yleistit nuoret sillä. Kuulostat kuivalta opettajalta, joka ei ymmärrä oppilaitaan.
Kuule, tämä kyseinen neitonen opiskelee nyt toista vuotta lukiossa. Silti hän ei ole saanut suoritettua kuin muutaman, hassun kurssin. Fysiikan pakollista ykköskurssia hän suorittaa nyt istumalla jo kolmatta kertaa. ap
Mitä sitten? Anna hänen hoitaa omat hommansa ja hoida sinä omasi, esimerkiksi opeta fysiikan asioita niin että oppilaasi niistä kiinnostuvat ja oppivat.
Ei opettajaan ihmeisiin pysty. Lukiossa paljon on jo opiskelijan itsensä vastuulla.
Mitä sitten?
Itse menin lukioon kun en mitään muutakaan keksinyt. Olin 15-vuotias kun tuo päätös toisen asteen opinnoista piti tehdä, enkä todellakaan tiennyt mitä elämälläni tekisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorethan sanovat nyt vaikka mitä. Sarkasmi ja hyperboli ovat nuorien yleistä huumorintajua ja sinä nyt vähän naurettavan otit asian tosissaan ja yleistit nuoret sillä. Kuulostat kuivalta opettajalta, joka ei ymmärrä oppilaitaan.
Kuule, tämä kyseinen neitonen opiskelee nyt toista vuotta lukiossa. Silti hän ei ole saanut suoritettua kuin muutaman, hassun kurssin. Fysiikan pakollista ykköskurssia hän suorittaa nyt istumalla jo kolmatta kertaa. ap
Voi kuule, olen itsekin lukion tokaluokkalainen, ja saanut suoritettua hyvin vähän kursseja. Mulla on melko vakaviakin mielenterveyspulmia, joiden takia koulumenestys on ollut heikkoa. Joskus kaikki voimat menee vaan hengissä selviytymiseen. Silti näitä asioita ei minusta päällepäin varmasti uskoisi. Saattaisin hyvinkin läpällä heittää tuon tyylisen jutun kavereille koulussa.
Lukioon menee elitistit, tai sitten ne, joiden ei ole ikinä tarvinnut itse miettiä mitään, vaan kaikki on annettu eteen. Näköalattomia.
Vierailija kirjoitti:
Tuommoisille misukoille sopisi Johdatus patjana olemiseen -kurssi. Sellaisella heillä olisi erinomaiset mahdollisuudet pärjätä loistavasti. Luokallisessa lukiossa oli se hyvä puoli, että kun jäi pari kertaa samalle luokka-asteelle, annettiin opiskelijalle kenkää. Nykyään saattaa lukiossa olla sellaisia opiskelijoita, jotka ovat siellä jo 5. vuotta, mutta kursseja on suoritettu hädin tuskin 1. opiskeluvuoden edestä.
Nähty ja koettu on! On keskusteltu kahden kesken ainakin kymmenen kertaa, lähetetty erityisopettajalle, koulukuraattorille, koulupsykologille jne. Monesti pitää melkein kädestä pitäen viedä heidät sinne, koska pelkkä kehotus tai käskykään ei riitä. Livistetään, karataan. Kännykän kanssa pelataan koko oppitunnin ajan. Kun pyydetään pistämään se pois, se onnistuu ehkä kolmannella kerralla ja silloinkin se pysyy poissa maksimissaan 5 minuuttia. Onneksi ei tällä hetkellä ryhmänohjausta. Olen niin täynnä sitä yhteydenpitoa koteihin! (Biologian ja maantieteen lehtori)
Tuommoisille misukoille sopisi Johdatus patjana olemiseen -kurssi. Sellaisella heillä olisi erinomaiset mahdollisuudet pärjätä loistavasti. Luokallisessa lukiossa oli se hyvä puoli, että kun jäi pari kertaa samalle luokka-asteelle, annettiin opiskelijalle kenkää. Nykyään saattaa lukiossa olla sellaisia opiskelijoita, jotka ovat siellä jo 5. vuotta, mutta kursseja on suoritettu hädin tuskin 1. opiskeluvuoden edestä.