Oli kyllä surullinen näky eilen Tampereen keskustassa. Nuori mies nuokkui päivällä portailla …
Olisko huumeissa ollut ja pian nähtiin todella sekaisin ollut nuori nainen jota poliisit rauhoitteli.
Eikö apua ole saatavissa?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Eilen joku nuori nainen vietiin bussista ambulanssilla, kun oli niin sekaisin. Nämä tapaukset vaan lisääntyy täällä Tampereella.
Punikkikaupunki
Onkohan Tampere jo Suomen huumepääkaupunki? Keskustassa kun liikkuu, niin ei voi välttyä näkemästä narkkareita. Huomasin tämän kehityksen jo jonkun 10-15 vuotta sitten, että huumeiden käytöstä oli tullut näkyvää ja jollain lailla normaaliakin. Olen kuullut bussissa matkustaessa useita keskusteluja, joissa on puhuttu huumeista ja lääkkeistä, esim. siitä, mitä kenelläkin seurueessa on ja minne menevät niitä vetämään. Tuollaiseen en ollut törmännyt aiemmin, että huumeita puhuttaisiin muiden kuullen, vaikka jatkuvasti bussilla olen matkustanut monilla eri linjoilla.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratikkaan ja muihin riittää rahat. Mutta ihmisten auttamiseen ei.
Apua saa huumeongelmaan kyllä sitten kun itse haluaa huumeista eroon. Usein käyttäjät haluavat käyttää. Valitettavasti.
Ei pidä paikkaansa, esim. yhden kaverin hoito ei järjestyny siksi, että hänellä oli påihde- ja mielenterveyden ongelmia --> luukulta toiselle pallottelua "kenelle" kuuluu.
Samoin hoitoon pitäisi päästä heti, ei "ensi viikolla" tai "ensi kuussa", silloin se on monesti jo unohtunut.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratikkaan ja muihin riittää rahat. Mutta ihmisten auttamiseen ei.
Apua saa huumeongelmaan kyllä sitten kun itse haluaa huumeista eroon. Usein käyttäjät haluavat käyttää. Valitettavasti.
Ei pidä paikkaansa, esim. yhden kaverin hoito ei järjestyny siksi, että hänellä oli påihde- ja mielenterveyden ongelmia --> luukulta toiselle pallottelua "kenelle" kuuluu.
Samoin hoitoon pitäisi päästä heti, ei "ensi viikolla" tai "ensi kuussa", silloin se on monesti jo unohtunut.
Katkolle ei pääse aineissa. Siihen on syynsä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä enemmän katsoisin sinne lapsuusajan kotiin kuin alkaisin tähänkin yhteiskuntaa vetää. On ihmisillä joku oma vastuukin elämästään oltava. Ei se ole oikein, että joidenkin pitää jaksaa aina huolehtia toisista. Hädässä olevaa tietenkin pitää auttaa akuutissa tilanteessa, mutta se riittäköön.
Minäkin uskon, että ongelma on pääosin lapsuudessa, mutta se, mitä olen huumeidenkäyttäjien kanssa ollut tekemisissä, monilla heistä on ollut sen sorttisia ongelmia lapsesta asti, että olisivat tarvinneet runsaasti tukea ja kuntoutusta jo pieninä eli normaali perusvanhemmuus ei siinä olisi riittänyt. Kaikista vanhemmista ei ole superkasvattajiksi, jotka huomaavat lastensa erityisongelmat ja osaavat etsiä apua ja hoitoa heille. Toki on myös perheitä, joissa vanhemmat aiheuttavat lastensa ongelmat omien haasteidensa takia ihan vaan kohtelemalla lastaan huonosti.
"Arviolta joka seitsemännellä (n. 15%) ADHD-henkilöllä on samanaikainen, ajankohtainen päihdehäiriö. Koko elämän aikana päihdehäiriö on ollut jopa 20-40%:lla niistä joilla on ADHD. Ja päinvastoin – mahdollisesti joka neljännellä päihdehäiriöisellä on ADHD. Yhteys on varsin vahva molempiin suuntiin. ADHD:n oireista erityisesti ylivilkkaus ja impulsiivisuus altistavat päihteiden käytölle ja päihdehäiriön kehittymiselle."
Tampereella mielenterveyspalveluihin on todella pitkät jonot. Apua on vaikea saada. Tottakai yksilöllä itsellään on vastuu siinä, että jättäisi aineiden käyttämisen väliin ja yrittäisi hoitaa pääkoppaansa muilla keinoin. Silti väitän, että narkkareita olisi vähemmän, mikäli lapsi ja nuori saisi tarvitsemaansa apua ajoissa ja ennaltaehkäisevästi. Jo kehittynyttä päihdeongelmaa on todella vaikea hoitaa. Vain pieni prosentti pääsee kuiville. Suurin osa juo ja narkkaa itsensä hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei he valitettavasti edes aina ota vastaan apua. Surullista on kyllä.
Mietin samaa, ei ne apua halua vaan piikin. Ihan turha auttaa sellaisia, joilla ei ole omaa motivaatiota.
"Toki on myös perheitä, joissa vanhemmat aiheuttavat lastensa ongelmat omien haasteidensa takia ihan vaan kohtelemalla lastaan huonosti."
Tarkoitus oli kirjoittaa näin:
"Toki on myös perheitä, joissa vanhemmat aiheuttavat lastensa ongelmat omien haasteidensa takia TAI ihan vaan kohtelemalla heitä huonosti."
Mä ottaisin apua vastaan, mutta täällä sitä tarjotaan vasta kun makaat katuojassa ja et voi enää pelastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä enemmän katsoisin sinne lapsuusajan kotiin kuin alkaisin tähänkin yhteiskuntaa vetää. On ihmisillä joku oma vastuukin elämästään oltava. Ei se ole oikein, että joidenkin pitää jaksaa aina huolehtia toisista. Hädässä olevaa tietenkin pitää auttaa akuutissa tilanteessa, mutta se riittäköön.
Minäkin uskon, että ongelma on pääosin lapsuudessa, mutta se, mitä olen huumeidenkäyttäjien kanssa ollut tekemisissä, monilla heistä on ollut sen sorttisia ongelmia lapsesta asti, että olisivat tarvinneet runsaasti tukea ja kuntoutusta jo pieninä eli normaali perusvanhemmuus ei siinä olisi riittänyt. Kaikista vanhemmista ei ole superkasvattajiksi, jotka huomaavat lastensa erityisongelmat ja osaavat etsiä apua ja hoitoa heille. Toki on myös perheitä, joissa vanhemmat aiheuttavat lastensa ongelmat omien haasteidensa takia ihan vaan kohtelemalla lastaan huonosti.
"Arviolta joka seitsemännellä (n. 15%) ADHD-henkilöllä on samanaikainen, ajankohtainen päihdehäiriö. Koko elämän aikana päihdehäiriö on ollut jopa 20-40%:lla niistä joilla on ADHD. Ja päinvastoin – mahdollisesti joka neljännellä päihdehäiriöisellä on ADHD. Yhteys on varsin vahva molempiin suuntiin. ADHD:n oireista erityisesti ylivilkkaus ja impulsiivisuus altistavat päihteiden käytölle ja päihdehäiriön kehittymiselle."
Sama rikoksiin syyllistyneillä ja vankiloissa olevilla eli siellä on varmaan suurimmalla osalla jonkin sortin neuropsykologista häiriötä, lievää kehitysvammaisuutta tms. Lähtökohdat ovat siis heikommat kuin muilla.
Vierailija kirjoitti:
Maa on tässä jamassa. Moraali on romahtanut jo kauan sitten ja sen seurauksena asiat menevät jatkossakin samaan suuntaan. Enkä tarkoita pelkästään näitä narkkeja ja heidän valintojaan vaan yleismaailmallisesti. Mikään ei enää toimi nykyään kun ketään ei kiinnosta.
Kyllä tuo ”vain rahan takia”-asenne tulee vastaan paljon. Itse olen havainnut lähipiirissä että sote-alalla on ihmisiä, jotka ovat itse pahasti rikki tunne-elämältään. Kertonee siitä, että ns parempiosaiset pinkovat muihin hommiin kuin kohtaamistöihin, missä taas sokea taluttaa rampaa-asetelma ei tuota tuloksia, lisää vaan katkeruutta ja vihaa, kun kaikki tuntuu olevan valhetta.
Nyt on varmasti rankat ajat ammattiauttajilla ja kaikilla, jotka näkevät läheltä sekoilua: baarityöläiset, lh:t, poliisi. Saati ne, jotka näkevät ihmisten velaksielämistä.
Jos arvomaailmamme olisi toisenlainen, ilmapiiri saataisiin muutettua kyllä inhimillisemmäksi ja ihmiset uskomaan elämänsä arvoon, ponnistelun arvon. Nyt päivästä toiseen selviäminen on liian monen elämäntapa.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnasta on tullut kova ja suorituskeskeinen. Kaikki ei kestä sitä, tippuvat kyydistä eikä mielenterveys kestä. Ei opiskelupaikkaa, ei työtä, ei tukiverkkojen, ei tulevaisuutta. Siitä alkaa lääkkeet ja muut päihteet.
Näin 2020-luvun Suomessa, jossa se pieni korkeakouluihin päässyt koulun parhaimmistokaan ei saa duunia. Jos pääset töihin, saatat silti elää köyhyysrajalla.
Noita narkkareita on ollut katukuvassa jo ysäriltä saakka. Ei sitä kannata selitellä millään yhteiskunnan murroksella. Osa on vaan niin typeriä, että alkavat narkkaamaan vaikka heille tarjottaisiin kultaa ja mirhamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maa on tässä jamassa. Moraali on romahtanut jo kauan sitten ja sen seurauksena asiat menevät jatkossakin samaan suuntaan. Enkä tarkoita pelkästään näitä narkkeja ja heidän valintojaan vaan yleismaailmallisesti. Mikään ei enää toimi nykyään kun ketään ei kiinnosta.
Kyllä tuo ”vain rahan takia”-asenne tulee vastaan paljon. Itse olen havainnut lähipiirissä että sote-alalla on ihmisiä, jotka ovat itse pahasti rikki tunne-elämältään. Kertonee siitä, että ns parempiosaiset pinkovat muihin hommiin kuin kohtaamistöihin, missä taas sokea taluttaa rampaa-asetelma ei tuota tuloksia, lisää vaan katkeruutta ja vihaa, kun kaikki tuntuu olevan valhetta.
Nyt on varmasti rankat ajat ammattiauttajilla ja kaikilla, jotka näkevät läheltä sekoilua: baarityöläiset, lh:t, poliisi. Saati ne, jotka näkevät ihmisten velaksielämistä.
Jos arvomaailmamme olisi toisenlainen, ilmapiiri saataisiin muutettua kyllä inhimillisemmäksi ja ihmiset uskomaan elämänsä arvoon, ponnistelun arvon. Nyt päivästä toiseen selviäminen on liian monen elämäntapa.
Hyvin kirjoitettu, täysin totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen joku nuori nainen vietiin bussista ambulanssilla, kun oli niin sekaisin. Nämä tapaukset vaan lisääntyy täällä Tampereella.
Punikkikaupunki
Ja Helsingissäkö on asiat paremmin?
Voi olla että Helsingissä voi välttyä näkemästä kurjuutta paremmin, jos pyörii pienissä ympyröissä.
Ehkei lopulta ole kovin suurta väliä missä Suomen kaupungissa asuu. Eikös joku Hamina tai Iisalmi ole ollut tapetilla nuorten päihdeongelmien takia myös.
Kuljen usein sen Hämeenkadulla olevan Mäkkärin ohi ja siinä kulmalla vaihtaa aineet omistajaansa ihan avoimesti. Kovin kauaa siitä ei ole kun bussissa eräs kaivoi välineet esiin ja ilmeisesti oli aikomus alkaa piikittämään itseänsä. Tuntuu että käytöstä on tullut entistä näkyvämpää keskustan alueella.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella mielenterveyspalveluihin on todella pitkät jonot. Apua on vaikea saada. Tottakai yksilöllä itsellään on vastuu siinä, että jättäisi aineiden käyttämisen väliin ja yrittäisi hoitaa pääkoppaansa muilla keinoin. Silti väitän, että narkkareita olisi vähemmän, mikäli lapsi ja nuori saisi tarvitsemaansa apua ajoissa ja ennaltaehkäisevästi. Jo kehittynyttä päihdeongelmaa on todella vaikea hoitaa. Vain pieni prosentti pääsee kuiville. Suurin osa juo ja narkkaa itsensä hautaan.
Apua voi todellakin olla vaikeaa saada. Tiedän tuttujen kaksi aikuista poikaa, joista molemmat ovat pyytäneet apua huumeisiin liittyen ja eivät päässeet hoitoon. Pyysivät päästä, mutta ei otettu. Tämän jälkeen toinen meinasi päättää päivänsä, mutta sukulainen ehti väliin. En itse todellakaan jaksa uskoa avun saantiin. Minusta tässä maassa on yllättävän vaikeaa saada apua. Niin päihteisiin kuin mielenterveysongelmiinkin. Samalla moni nuori voi pahoin. Kouluissa ongelmia esim kiusaamista ja se jatkuu aina vaan.
Ehkä tämä on paratiisi kehitysmaahan nähden, mutta esim itsem*rhien määrä on koholla ja uskon monen voivan huonosti. Ei saisi sulkea silmiään tältäkään. Samalla päihteiden käyttöön liittyy monia asioita ja en aina voi syyttää kotia tai mitään yksittäistä juttua. Joskus käy niinkin, että lapsi menestyy elämässään ja opiskelee ja silti jokin elämäntapahtuma ajaa päihteisiin myöhemmin. Itse en käytä mitään päihteitä, mutta pyrin silti ymmärtämään asioita.
Samalla mietin todella sitä kuka ansaitsee apua. Minusta sekin on julmaa sanoa, ettei joku ansaitse apua. Me olemme kuitenkin kaikki ihmisiä. Jonkun ystäviä, lapsia tai sukulaisia. Kukaan ei saisi olla arvoton kuitenkaan. Minusta Suomessakin on aika kovat arvot ja täällä mieluummin ajatus, että kyllä jokaisin pitää pärjätä aina yksin ja apua ei saa pyytää. Itse näen sen niin. Tähän loppuun se, että en hyväksy päihteiden käyttöä, mutta käyttäjät ovat kuitenkin ihmisiä niin kuin me muutkin. Eivät mitään katujen roskaa sentään. Minusta jokainen ansaitsee apua kuitenkin.
Kyllä katukuvan muutos on näkyvä verrattuna 10-20 vuotta sitten. Ei huvita enää mennä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei näitä voi auttaa kun eivät itse halua. Ja ihmiset kammoaa noita narkkareita, kun ovat usein uhkaavia ja pyörivät alamaailman liepeillä. Kukaan ei halua sotkeutua siihen paskaan.
Ei he halua SITÄ apua vaan oikeaa apua. Toisekseen, monessa paikassa kylläkin apua hakiessa kohtelu on rumaa ja töykeää. Jonot sellaisia ettei se apu ole käytännössä saatavilla.
Ihan vain esimerkiksi: Jos olet koditon ja riippuvainen . Joku päivä ilmoitat ettet halua jatkaa siten vaan haluat apua. Ensinnäkin jos se apu siitä vain järjestyisi ja henkilö jättäisi aineet niin hoito on sekunneista kiinni jatkossa, kuten on ollut lehdissäkin juttua. Toisekseen tosi moni ei jaksa tai kestä katujen painolastia asunnottomana ja selvinpäin. Olehan itse kaduilla yötäpäivää velat taakkanasi ja perijät kintereilläsi. Se on 100:sta sormi pois, niin pieni on ihmisen hinta.