Ai että vihaan miehen vuorotyötä!
Tilanne siis se että mies on hoitoalalla ja tekee epäsäännöllistä vuorotyötä, yövuoroja ei sentään luojan kiitos ole mutta aamua ja iltaa miten sattuu. Itse olen päivätöissä ma-pe kokkina koulun keittiössä.
Meillä kolme alle kouluikäistä lasta. Minulla ei ole koskaan vapaapäivää että saisin oikeasti levätä. Mies voi omilla arkuvapaillaan laittaa lapset päiväkotiin. Minä sen sijaan olen vapaillani yksin lasten kanssa, koska toinen on töissä. Toki miehellä aina yksi viikonloppuvapaa työvuorolistassa, mutta silti suurin osa viikonlopuista menee töissä. Sitten mies kehtaa ihmetellä miksi olen aina niin väsynyt. Minä teen kotityöt ja kaikki omilla vapaillani. Mies on puhunut että haluaisi vielä yhden lapsen, niin pitkään en tee yhtään kun joudun yksin illat ja viikonloput olemaan.
Kommentit (89)
Meillä on tilanne toisin päin. Minä teen jatkuvaa yövuoroa ja mies normaalia toimistoaikaa. Minä teen ruoan aina ennen töihin lähtöä, pienin lapsi on silloin kotona, isompi koulussa. Pienin on päiväkodissa kun minä nukun kotona töitten jälkeen max 3 päivää viikossa. On meillä yhteistä aikaa, ei ehkä niin paljon aina kun haluaisi mutta on kuitenkin. Minä valvon vapaallakin usein öisin ja touhuilen kaikkea, siivoankin. Omakotitalossa se onnistuu kun muut nukkuu yläkerrassa. Mies hoitaa kyllä paljon lapsia kun olen töissä, kaksi viikonloppua putkeen ovat keskenään. Mutta minun työni mahdollistaa sen ettei tarvita kokopäiväistä päivähoitoa, eli säästää siinä ja palkka on parempi mitä minun koulutuksella mistään saa.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi voi ja nyyhkis nyyhkis. Mitäs läksit.
Onko sinusta hauskaa tulla ivallisesti pilkaamaan toisia nettiin?! Meillä on parishteessa suuria haasteita ja toivon asiallista keskustelua. Sinä voit lähteä takaisin äitisi kellariin tumputtamaan. Minuun ei tuollainen provosointi vaikuta mitenkään!!!
Ap
Miksi edes pitäisi olla vapaata omista lapsistaan? Itepähän ootte ne tehnyt. Ei voinut tulla yllätyksenä, että pienet lapset tarvitsevat hoivaa ja aikaa lähes jatkuvasti. Se on ihan normaalia vanhemmuutta. Kanna nyt vastuu teoistas älä vikise ja inise.
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes pitäisi olla vapaata omista lapsistaan? Itepähän ootte ne tehnyt. Ei voinut tulla yllätyksenä, että pienet lapset tarvitsevat hoivaa ja aikaa lähes jatkuvasti. Se on ihan normaalia vanhemmuutta. Kanna nyt vastuu teoistas älä vikise ja inise.
No meille tuli yllätyksenä. Olimme omille vanhemmillemme paljon helpompia lapsia.
Ap
En jaksaisi tuollaista enkä tuohon suostuisi. Puhu asiasta miehesi kanssa.
Kai mies sentään tekee kotityöt ollessaan arkivapaalla ilman lapsia jaloissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meille tuli yllätyksenä. Olimme omille vanhemmillemme paljon helpompia lapsia.
Ap
Huono provo. Ei kukaan ole noin tyhmä.
Ap, onnistuuko sopia miehen kaa, että miehen palkkatöistä vapaana viikonloppuna hoitaa lapsia vaikka puolipäivää? Sulla olis silloin omaa aikaa.
Samoin välillä miehen arkiaamuvuorojen jälkeen sulla olisi illalla pari tuntia omaa aikaa?
Tiedän tuon teidän tilanteen, tuttua äitiysvapailtani ja loma-aikoina.
Tällä hetkellä minä ja mies tekee 3-vuorotyötä, joten sopivan tasaisesti vuorotellaan lastenhoidon ja kotitöiden kanssa. Omaa aikaa kumpikin saa halutessaan.
Meillä pari koululaista ja yksi päiväkoti-ikäinen.
Siis ongelma tässä on nyt illat? Jos mies töissä iltavuorossa. Silloin aapeetä väsyttää. Niitä iltoja on kuinka monta viikossa? Koska mieshän tekee myös aamuvuoroja ja on arkivapailla. Viekö mies iltavuoro päivinä lapset hoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinusta hauskaa tulla ivallisesti pilkaamaan toisia nettiin?! Meillä on parishteessa suuria haasteita ja toivon asiallista keskustelua. Sinä voit lähteä takaisin äitisi kellariin tumputtamaan. Minuun ei tuollainen provosointi vaikuta mitenkään!!!
Ap
Miksi tulit palstalle vinkumaan ja haukkumaan miehiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Mies tekee jatkuvaa yötyötä. Meillä ei ole lapsia, mutta on silti ollut kyllä välillä aika vaikeaa. Kotitöitä ei voi tehdä öisin, joten kasaantuvat minulle, yhteinen aika on kortilla, mitään yhteistä ei voi harrastaa, kun toinen on valveilla niin erikoisiin aikoihin... Ja sitten tuo yksinäisyys iltaisin. Talvisin mies on myös tosi väsynyt, kun ei juuri näe päivänvaloa.
Miksi kotitöitä pitäisi tehdä öisin ja kuka niitä silloin tekisi? Ei mies ainakaan kun on töissä?
Teen pelkkää yövuoroa eikä mulle ole ongelma hoitaa kotitöitä, mähän olen päivät yksin kotona ja muut on pois jaloista kun siivoan.
Sieltä tuli leuhka oman elämänsä supersuorittaja kertomaan vinkkejänsä. Tästä viestistä ei ollut apua. Meillä ei onnistu. Onko mitään muita itsestäänselvyyksiä/turhia ajatuksia kerrottavaksi?
Ap
En ole leuhka enkä super. Kerron vaan oman tilanteeni miten tästä voi suoriutua ilman ongelmaa. Sori siitä etten ole saanut tätä ongelmaksi kuten sinä.
Miksei mies hoida kotitöitä silloin, kun on kotona ja lapset päiväkodissa? Iltavuoroon menijä ehtii hyvin aamulla laittaa ruuat valmiiksi, siivota ja pyykätä niin että toisen on kiva tulla lasten kanssa kotiin. Ei tietenkään ole reilua, että toinen voi vapaa-ajallaan tehdä mitä huvittaa ja toinen hoitaa lapsia ja kotia.
Ei muutaku lisää lapsia tekemään.
Miksi se mies vie ne lapset hoitoon, jos itse on kotona. Luultavasti säästäisitte hoitolaskussakin, jos lapsilla olisi vähemmän tunteja. Laita nyt vaan se ukko hoitamaan lapsia ja kotia omilla vapaillaan, niinhän sinäkin teet. Ehkä hän sitten ymmärtää ja ainakin lopettaa vinkumisen perheenlisäyksestä. En ymmärrä miksi annatte sen toisen vanhemman lusmuta omista vastuustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen ammatti tuskin tuli yllätyksenä ennen lasten tekemistä. Ymmärrän että on raskasta, mutta pitäisikö miehesi jäädä työttömäksi?
Mies vaihtoi alaa vasta lasten teon jälkeen..
Ap
Sekin vielä..
Niin viekö/hakeeko se mies koskaan lapsia hoitoon? Vuorojensa puitteissa.
No olisiko parempi, että mies ois työtön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tiedoksi ^, että lapset ovat lapsia vain hetken aikaa, tilanne voi tuntuu nyt kestämättömälle ja raskaalle.
Jos nyt jaksaisit muutaman vuoden tätä perheen arkea niin tulee vielä hetki jolloin alat soittelemaan lasten perään, jotta missäs olette. Toki on helppoja ja vähemmän helppoja lapsia mutta kaikki ovat kasvannet isoksi aikanaan, no miehistä ei tule aikuisia koskaan....tee kotitöissä nyt vain se välttämättömyys, meillä tehtiin aikanaan pikasiivous" lastenhuonneen ovi kiinni" menetelmällä.
M58