Miten te, jotka ette juo alkoholia, kestätte asian ihmettelyä?
Itse en juo, koska vihaan krapulaa, enkä halua esiintyä seuraavana aamuna lasteni edessä krapulaisena. Se ihmettelyn määrä jonka saan osakseni, varsinkin näin pikkujoulujen alla, on käsittämätön. Jos siitä ihmettelystä vielä jotenkin selviää, niin en millään meinaa kestää sitä jatkuvaa juomisesta puhumista ja ihme viinien vertailua työpaikan kahvipöydässä. Ei voi edes ruoanlaitosta keskustella työkavereiden kanssa kun se kääntyy heti siihen, mikä viini sen ruuan kanssa sopii. Perjantaisin kestoaihe on se, mikä viinipullo haetaan alkosta. Jotenkin mielestäni nämä viininlipittäjät vielä jopa pitävät itseään hieman parempina ihmisinä. Keskustellaan tärkeänä miten tykätään niin kalliista viinistä ja siitä rypälelajikkeesta jne.
Miten te muut alkoholittomat jaksatte tätä? Vaihdatteko aihetta vai poistutteko paikalta vai mitä?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli elämässä joskus semmoinen melkein 10 vuoden jakso, etten juurikaan juonut. Kuljin porukan mukana, kuuntelin, olin kuskina, huolehdin ihmiset kotiin. Kukaan ei ihmetellyt, miksi en juo. Oli ihan mielenkiintoinen kausi elämässäni
Koitko koskaan rasitteena sitä, että sun ilmeisesti odotettiin huolehtivan muista, koska olit selvinpäin? Syyllistettiin, jos jotakin sattui, että "sun olis pitänyt estää sitä, koska olit ainoa selvä" tai muutenkin jouduit porukan tasaveroisen jäsenen sijaan olemaan porukan huoltaja? Tällainen kokemus eräällä läheiselläni oli, ja ne ystävyyssuhteet sitten katkesivatkin.
On todellakin AP parempi, ettet juo. Kuulostaa siltä, että sinulla on erittäin epäterve suhde alkoholiin, kun triggeröidyt jo pelkästään siitä puhumisesta. On ihan normaalia puhua siitä, mikä viini sopii minkäkin ruoan kanssa ja alkoholeja voi myös ”harrastaa” olematta alkoholisti.
Usein saan myös ihmettelyä, miksi en juo, mutta olen alkanut vain raa’asti kertomaan totuuden, miksen juo: minulla on alkoholistin geenit. Kyselyt loppuvat aika nopeasti tuon sanomisen jälkeen.
Hyvin. En julista sitä enkä muutakaan niin ei tule hölmöjen vastareaktiota.
Tv1, keino-orava. Kiinnostaa enemmän kuin tämä
Haukun aina kaikki alkoholista puhujat juopoiksi. Ja Imettelen suureen ääneen että miksi pitäisi hyvä ruoka pilata jollain viinillä kun vettäkin tulee raanasta. Vaihtuu puheenaiheet aina äkkiä
Oon jo tottunut siihen ihmettelyyn. Toisesta korvasta sisään vaan ja toisesta ulos :D jokainen elää miten parhaakseen näkee.
Moni on epäillyt olevani raskaana. Se tuntuu olevan ainoa hyväksyttävä selitys naisen juomattomuudelle. Siinähän luulevat, en jaksa selitellä, puolustella ja perustella asiaa enempää. Voin vaan niin paljon paremmin ilman alkoholia, etten todellakaan aio juoda vain siksi, että muilla olisi kivempaa.
En ole juonut puoleentoista vuoteen yhtään alkoholia ja sitä ennen join todella vähän, en edes kerran kuukaudessa. Yksikään ei ole asiaa ihmetellyt. En ole selitellyt asiaa myöskään kenellekään. Minä olen ollut aina minä ja teen työni päiväsaikaan arkena täydellisen hyvin, ilta- ja viikonlopputekemiseni ovat omia juttujani.
Olen myös aikuinen ihminen, melkein viisikymppinen, ja elämäni on oikein hyvää liikunnallista perheellisen keski-ikäisen naisen elämää. Työkaverini ovat täysin samanlaisia. Kaksi aikuista lastani ovat valinneet myös alkottoman ja täysin päihteettömän linjan, samoin heidän ystävänsä. He ovat upeita nuoria fiksuja ihmisiä!
En jaksakkaan ja siksi yleensä jään pois sellaisista tilaisuuksista .Mutta jos on pakko mennä tilaisuuteen missä on alkoholi tarjoilu niin otan esim.skumppalasin käteen ja otan muka hörpyn. Sopivan tilaisuuden tullen kaadan sen joko pois tai vaihdan tyhjän lasin tilalle jostain. Baarissa ostan oluen ja sama homma tai jos pystyy niin ostan huomaamatta alkoholittoman drinkin.
Joku käytti keskustelussa ilmausta L+. Hetki meni ymmärtää, mihin viitataan! Tyylini vuoksi minun on usein luultu olevan L+, joten aikoinaan joku joskus ihan ihmetteli, kun lähdin mukaan työpaikan iltapikkujouluihin.
Vuosiin en ole juonut lainkaan, koska alkoholi ei sovi minulle (eikä sopinut silloin ennenkään), mutta jos joku luulee tai vihjaa minun olevan L+, niin en kyseenalaista luuloa. Eipä ainakaan kukaan kehtaa tulla enempää kyselemään. Ja mukavaa ja siistiä väkeähän tuo viitattu ryhmä kokemusteni perusteella on, joten en loukkaannu.
Sanon vaan kyselijöille, että juon tosi harvoin. Ei oikein maistu. Se saa riittää.
En pidä alkoholin mausta ja minulla on viikonloppuisin niin paljon kaikkea muuta kivaa tekemistä, että en halua hukata hetkeäkään krapulassa makailuun. Jos joidenkin ihmisten seurassa pitää juoda viihtyäkseen niin silloin ihmiset ovat vääriä. Kun on samanhenkisiä porukkaa harrastuksessa tykkäämässä samoista jutuista niin ei siinä kysellä, että miksi et juo alkoholia.
Harvemmin minusta sitä enää kysellään miksi joku ei juo. Ihmisillä on nykyään terveellisempiä arvoja kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin. En julista sitä enkä muutakaan niin ei tule hölmöjen vastareaktiota.
Niin eihän sitä tarvitsekaan julistaa, se käy äkkiä selville firman pikkujouluissa.
Toi oli hyvä, että alkaa ihmettelemään miksi hyvä ruoka pitää pilata alkoholilla :D alan käyttämään tätä!
En koe että mulla olis epäterve suhde alkoholiin kuten joku väitti täällä. Triggeröidyn, koska aiheesta puhutaan nykyään niin valtavasti. Paljon enemmän kuin 10 vuotta sitten. Ja kun tosiaan moni aihe kääntyy siihen alkoholiin. Ruuanlaitto, juhliminen, perjantaisin puhutaan mikä pullo haetaan alkosta ja alkuviikko meneekin siinä kun vertaillaan viikonlopun viinejä työpaikan kahvipöydässä. Ei me alkottomat tyrkytetä juomattomuutta samalla tavalla kuin alkoholia nauttivat ihmiset tyrkyttävät juomista.
Ap
En anna ryhmäpaineen vaikuttaa, kun tiedän mikä itselleni on paras.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on sairas alkoholikulttuuri. Umpihumalaan juominen tuntuu olevan hauskinta. Eikö pitäisi ihmetellä miksi joku juo alkoholia, jota kukaan ei tarvitse ja maksaa maltaita. Yksi entinen ystäväni sanoi, että on juonut ainakin kahden kivitalon verran . Onko siinä mitään järkeä. Raitis elämä on parasta.
tämä. Naapurini käyttää erityisen runsaasti alkoholia. se alkaa perjantaina, jolloin vedetään kännit, sitten lauantaina jatketaan tasoittavien parissa (tässä on kyse kolmekymppisestä naisesta, jos sillä nyt mitään väliä on). Sunnuntaina sitten krapulanhoitoryyppyjä. Toisinaan hän sitten soittelee kavereilleen ja kyselee miten ilta meni ja olipa hauskaa. siinä sivussa vuosien aikana olen kuullut murtuneista käsistä, tuntien jonotuksesta sairalaan ensiavussa, panacodin ottamisesta krapulahelpotukseen ja muita älyvapaita juttuja. Kerran ajoi pienessä maistissa (ei ylittänyt rattijuopumusrajaa, joka sekin oli hänelle todiste siitä, että ei ole alkoholisti) vanhalla autollaan ojaan ja siitäkin riitti sitten naurua, kun sai jalan pakettiin ja kortti meni kuivumaan. Ei (luojan kiitos!) ostanut uutta autoa. NÄissä jutuissa heillä, tai kuten he puhuvat "meidän tiimi" riittää huvitusta ja kaikki kuitataan, että "oli hyvä ilta".
Tätä pidetään siis normaalina.
Minulta sitten kysytään, että olenko uskovainen (koska en juo (ja juomisella siis tarkoitetaan kännäämistä) ja puhutaan selän takana, että taidan olla yksinäinen ("koska se ei koskaan kutsu kavereita kotiinsa juhlimaan" (=ryyppäämään)) tai että se vaan taitaa olla tylsä tyyppi ("koska se ei koskaan ota kunnolla"). En ole edes halunnut kertoa sitten heille miten vapaa-aikani vietän, olen ajatellut, että onpa heillä sitten jotain uutta koettavaa, kun maksa sanoo poks ja lääkäri sanoo, että nyt on sitten alkoholit juotu loppuelämäksi, ei enää tippaakaan, etsi uusia harrastuksia.
Vieraiden ihmisten ihmettely ja kysely juomattomuudestani kyllä ärsyttää.
Vastaan sitten rehellisesti, että siksi koska olen raitistunut alkoholisti. Siihen loppuu ihmettely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on sairas alkoholikulttuuri. Umpihumalaan juominen tuntuu olevan hauskinta. Eikö pitäisi ihmetellä miksi joku juo alkoholia, jota kukaan ei tarvitse ja maksaa maltaita. Yksi entinen ystäväni sanoi, että on juonut ainakin kahden kivitalon verran . Onko siinä mitään järkeä. Raitis elämä on parasta.
Ei välttämättä edes humalaan asti juominen, mutta se jatkuva viinin maistelu on niin muotia nykyään. Oudointa on, että ihan päivätyössä käyvät tyypit kertovat ottavansa viiniä jopa ihan arki-iltana. Tätä ei kukaan kyseenalaista. Se on pelkästään hienoa ja muodikasta. Mutta annas olla kun et juo ollenkaan. SITÄ saat selitellä mennen tullen. Sairas kulttuuri.
Juuri tämä. Juomaton ihminen Suomessa on kummajainen, joka joutuu aina perustelemaan, miksi ei juo. Ja sitten kun oikein mikään selitys ei kelpaa, kyseleminen jatkuu aina vaan. Sitten mietin, mikä voisi olla hyväksyttävä syy, kun asiaa aina vatvottiin. Viimein keksin kaikille kelpaavan selityksen. Sanoin, että uskontoni kieltää alkoholin. Se viimein kelpasi kyselijöille ja luultavasti sana kiiri pitemmällekkin, kun siitä asiasta ei enää kyselty. Löytyi aihe, tabu, mihin kukaan ei koske.
Raitis ihminen joutuu valehtelemaan syyn juomattomuudelleen, mutta juopolta ei kukaan kysy, miksi hän juo. Tämä on ihmeellinen alkoholin ympärille kietoutuva yhteiskunta.
Ja se, että oletetaan, että kyllähän kaikki kännissä ovat olleet ja/tai sekoilleet kännissä. En voi ymmärtää. Mieheni on Espanjalainen, emme asu Espanjan turstikeskittymissä, joten täällä vielä on ns. normaalia perinteista elämää nähtävillä. Täällä siis ihmetellään ja taivastellaan maassa olevia turisteja, että mahtaa olla vakavia mielenterveysongelmia, kun eivät osaa lopettaa juomista ajoissa.
En tunnista tuollaista käytöstä yhtään omasta elämsätäni. Ilmeisesti liikutaan erilaisissa piireissä.
Sama juttu. Mulla vieläpä ei ole ajokorttia eli en ole koskaan kuskina tai täytyisi mitenkään sen takia olla selvinpäin että jos täytyy ajaa vaikkapa lapsia (= mulla on aikuinen lapsi) lääkäriin tms ettei sen takia ota niin kyllä ollaan ihmeissään juomattomuudesta.
Kun ne ihmettelijät raahaavat vaikka kaverille kylään mennessäänkin tölkkejä mukanaan ja kauhea show siitä sitten kuka tulee hakemaan jne.
Minä kuljen samaan kyläilypaikkaan bussilla ja tosiaan selvin päin :)