Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

uskallanko ostaa unelmieni talon?

Vierailija
08.01.2015 |

Olisi nyt myynnissä erittäin halvalla. Minulla on säästöjä, mutta olen opiskelija ja raskaana. Miehellä vakityöpaikka, mutta it-alalla.

Talo on unelmani, mutta käytännössä kuitenkin liian iso ja vaatii paljon remonttia.

Seuraisitteko unelmaanne vai etsisittekö järkevän talon, joka ei kuitenkaan samanlailla sytytä?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijainti, sijainti ja hinta? Eli onko talo sellaisella paikalla, että joku muukin olisi siitä joskus kinnostunut? Vaikka kuinka ostaisit unelmataloa loppuiäksesi, niin usein vaan tulee eteen tilanne, että talo pitääkin myydä. Pääsettekö siitä eroon tarvittaessa? Paljonko talo maksaa, paljonko menee remontteihin ja mitä sen ylläpito maksaa? Miksi se on edullinen? Mitä pankki sanoo asiasta?

Vierailija
2/49 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on unelma niin miksei. Tilanteenne kuitenkin ihan ok. Isoon taloon saat tarvittaessa vuokralaisenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on nyt edullinen ja asuttavassa kunnossa, niin ostakaa pois. Lainaa saatte varmaankin, jos miehellä on vakituinen työ. Kyllä siitä pikkuhiljaa rempatessa hyvä tulee. Olkaa vain tarkkoina, ettei ole hometta, koska silloin se unelma voidaan joutua purkamaan kivijalkaa myöten pois.

Remontti maksaa aika paljon. Jos seiniin ja välikatolle laitetaan uudet eristeet, se tekee viisi tonnia vähintään, katon uusiminen kymppitonnin, viemäröinnit kymppitonnin, sähköjohdotkin voidaan joutua uusimaan, jos talo on vanha > viisi tonnia, laatoitukset ja vesieristeet kymppitonni, ikkunat ja ovet viisi tonnia, lämmitysjärjestelmä viisi tonnia vähintään... Siis ainakin 50 000 tuhatta pitää olla valmis maksamaan perusremontista, mutta siinähän se vuosien mittaan pikkuhiljaa hoituu lainanmaksun ohessa.

Vierailija
4/49 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaintina on keskisuuri kaupunki, joka kärsii muutto tappiosta, mutta sijainti kaupungin sisällä on upea. Yleensä samanlaiset talot maksavat melkein 100t enemmän. Nyt siis maksaa vain 170t. Neliöitä 300. On laajennettu ja toisen osan laittaisimme vuokralle. Haluamme maalämmön, joten se on suurin Kustannus. Muuten oikeastaan vaan pintaremppaa ja veikkaan että pintarempalla ja maalämmöllä asunnon arvo nousee kymmeniä tuhansia. Todennäköisesti tehtäisiin niin että minun äitini ostaisi talon puoliksi ja ostamme hänen osansa, kun oma talo menee kaupaksi. Edullinen on varmasti siksi, että talo on sika karmeassa kunnossa, koska edellinen omistaja ei ole siivonnut vuosiin ja myös talon suuri koko on varmasti ollut myynnin esteenä.

Vierailija
5/49 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 oli siis ap

Vierailija
6/49 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auts... 300 neliötä muuttotappiokunnasta. Ylläpitokulut ovat isot, tosin maalämpö leikkaisi lämmityskuluja. Vanhassa talossa on kuitenkin aina kaikenlaista ja tuon kokoisen talon maalaaminen, katon uusiminen jne. eivät ole halpoja. Mutta toisaalta, jos kyseessä on teidän unelma, teillä on siihen varaa ja teidän elämä pysyy tuolla paikkakunnalla, niin mikäs siinä. Tosin jos oma talo on myymättä, niin senkin kanssa voi mennä aikaa.

t: ikävä pessimisti

Vierailija
7/49 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kohdet tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, se ei ole totta.

Joku syy siihen on, että se on muita vastaavia paljon halvempi.

Vierailija
8/49 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 neliötä 170 000 eurolla ei voi olla hyvä kauppa, oli sijainti sitten missä tahansa. Kierrä kaukaa.

Vierailija
9/49 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 19:51"][quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 14:11"]Auts... 300 neliötä muuttotappiokunnasta. Ylläpitokulut ovat isot, tosin maalämpö leikkaisi lämmityskuluja. Vanhassa talossa on kuitenkin aina kaikenlaista ja tuon kokoisen talon maalaaminen, katon uusiminen jne. eivät ole halpoja. Mutta toisaalta, jos kyseessä on teidän unelma, teillä on siihen varaa ja teidän elämä pysyy tuolla paikkakunnalla, niin mikäs siinä. Tosin jos oma talo on myymättä, niin senkin kanssa voi mennä aikaa.

[/quote]

Kiitos mielipiteestä! Katto on kunnossa ja seinät maalattu muutama vuosi sitten. Oman talon kanssa ei ole stressiä. Ollaan valmis ottaa omasta tappiota, kun tosiaan tuo uusi talo on niin pilkkahintainen tällä hetkellä. Välittäjä sanoi, että todennäköisesti hinnasta saa vielä parikyt tonnia pois, kun omistaja haluaa siitä eroon.
Toisaalta minuakin pelottaa tuo muuttotappiokunta, mutta kaupunki on kuitenkin hyvällä sijainnilla. Helsinkiin pääsee tunnissa.
Tämä talo on myös mahtavalla paikalla sen suhteen että kaikki kouluasteet ovat kilometrin säteellä ja kauppa on 200m päässä.
Toisaalta mua kauhistuttaa ajatus, että jos kaikki menee pieleen ja rahat loppuu ja ollaan ihan kusessa, mutta toisaalta ei jouduta tuota tsloa varten ottaa kuin 90t lainaa ja molemmat ollaan korkeastikoulutettuja ja miehellä tosiaan ihan hyvä työ ja itse valmistun alalle, jossa 98% työllistyminen.
Mitä tekisitte mun tilanteessa?
Mun koko elämä on täällä, mutta 300neliötä on hirvittävän paljon.
Onko kellään kokemusta isossa, vanhassa talossa asumisen haasteista?
[/quote] Mikä ala jos saan udella? Kuitenkin näissä "huipputyöllistävissä" ne työpaikat on ns. metsän keskelle muuttamista vaatia, pk-seudulle ja suuriin kaupunkeihin on hinkua monella. Mitä minä tekisin? tilasin honetutkimuksen, kirjallisen arvion maalämmitysremppa kuluista, arvion muista kukuista. Jos nämä on ok niin muuttaisin.

Vierailija
10/49 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 00:26"][quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 19:51"][quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 14:11"]Auts... 300 neliötä muuttotappiokunnasta. Ylläpitokulut ovat isot, tosin maalämpö leikkaisi lämmityskuluja. Vanhassa talossa on kuitenkin aina kaikenlaista ja tuon kokoisen talon maalaaminen, katon uusiminen jne. eivät ole halpoja. Mutta toisaalta, jos kyseessä on teidän unelma, teillä on siihen varaa ja teidän elämä pysyy tuolla paikkakunnalla, niin mikäs siinä. Tosin jos oma talo on myymättä, niin senkin kanssa voi mennä aikaa.

[/quote]

Kiitos mielipiteestä! Katto on kunnossa ja seinät maalattu muutama vuosi sitten. Oman talon kanssa ei ole stressiä. Ollaan valmis ottaa omasta tappiota, kun tosiaan tuo uusi talo on niin pilkkahintainen tällä hetkellä. Välittäjä sanoi, että todennäköisesti hinnasta saa vielä parikyt tonnia pois, kun omistaja haluaa siitä eroon.
Toisaalta minuakin pelottaa tuo muuttotappiokunta, mutta kaupunki on kuitenkin hyvällä sijainnilla. Helsinkiin pääsee tunnissa.
Tämä talo on myös mahtavalla paikalla sen suhteen että kaikki kouluasteet ovat kilometrin säteellä ja kauppa on 200m päässä.
Toisaalta mua kauhistuttaa ajatus, että jos kaikki menee pieleen ja rahat loppuu ja ollaan ihan kusessa, mutta toisaalta ei jouduta tuota tsloa varten ottaa kuin 90t lainaa ja molemmat ollaan korkeastikoulutettuja ja miehellä tosiaan ihan hyvä työ ja itse valmistun alalle, jossa 98% työllistyminen.
[/quote] Mikä ala jos saan udella? Kuitenkin näissä "huipputyöllistävissä" ne työpaikat on ns. metsän keskelle muuttamista vaatia, pk-seudulle ja suuriin kaupunkeihin on hinkua monella. Mitä minä tekisin? tilasin honetutkimuksen, kirjallisen arvion maalämmitysremppa kuluista, arvion muista kukuista. Jos nämä on ok niin muuttaisin.
[/quote]

Terveysalan hallintopuolelle valmistun. Niitä töitä onneksi riittää joka kaupungissa ja tosiaan tästä ei ole pitkä matka suurempiin kaupunkeihinkaan. Tunnin matka on mielestäni ihan ok. Minulla on myös terveysalan korkeakoulututkinto jo pohjalla, joten voin tehdä myös niitä töitä jos lähempää saan. :) kiitos hyvistä ehdotuksista! Nuo kaikki toteutamme kyllä, jos oikeasti teemme tarjouksen. :)

Vierailija
11/49 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 14:11"]Auts... 300 neliötä muuttotappiokunnasta. Ylläpitokulut ovat isot, tosin maalämpö leikkaisi lämmityskuluja. Vanhassa talossa on kuitenkin aina kaikenlaista ja tuon kokoisen talon maalaaminen, katon uusiminen jne. eivät ole halpoja. Mutta toisaalta, jos kyseessä on teidän unelma, teillä on siihen varaa ja teidän elämä pysyy tuolla paikkakunnalla, niin mikäs siinä. Tosin jos oma talo on myymättä, niin senkin kanssa voi mennä aikaa.

[/quote]

Vierailija
12/49 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 14:16"]Jos kohdet tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, se ei ole totta.

Joku syy siihen on, että se on muita vastaavia paljon halvempi.
[/quote]

Kohde ei siinä mielessä ole mikään liian hyvä ollakseen totta, kun on tosiaan rähjäisessä kunnossa ja varmasti kustannukset isossa talossa eivät houkuta ostajia. Meidän lämmityskulut tuplaantuisivat ja kiinteistöverot yms myös, mutta toisaalta jos siipeen ottaa vuokralaisen, niin kustannukset meidän osalta tippuvat toki huomattavasti. On tämä kyllä stressaavaa, vaikka nytkin omakotitalossa elellään, niin se on kuitenkin ihan omaa luokkaansa. Voi kun mun tekis mieli laittaa linkki, mutta pelkään että joku vielä ostais sen mun nenän edestä. :D ap (ja edellinen vastausviesti oli mun myös)

Vierailija
13/49 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 14:19"]300 neliötä 170 000 eurolla ei voi olla hyvä kauppa, oli sijainti sitten missä tahansa. Kierrä kaukaa.
[/quote]

Saanko perustelut tähän?ap

Vierailija
14/49 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ostais. Puolen vuoden kuluttua hinta taas tipahtaa. Vaikka tottahan se on, että hoitamaton talo rupsahtaa.

t. Monta asuntoa ja kaksi taloa omistanut

Vierailija
15/49 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai nyt ostaisin unelmien talon kun halvalla saa!

Vierailija
16/49 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 13:46"]

Miehellä vakityöpaikka, mutta it-alalla. [/quote]

Mutta IT-alalla? Mitä mutta? IT-alalla on keskimäärin hyvät liksat ja paljon hommaa tarjolla.

Vierailija
17/49 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tutkittaisin kunnolla ja mieluiten homekoirilla myös. Alapohja? Salaojat? Sadevedet? Ilmanvaihto? Ja muut talon iänmukaiset korjaukset Jos miehesi on rakennusmies niin ei se varmaan riitä ihan kaiken tuon tutkimiseen. Ja jos on kuntokartoitus niin se pitäisi antaa tulkittavaksi rakennusalan ammattilaiselle (korjausrakentamisen  suunnittelijoille) ennen päätöstä. Säästytte pitkältä itkulta. Pintaremontti on halpaa eikä vie hermoja eikä niin hirveästi rahaa kuin talon rakenteiden korjaukset. 

Vierailija
18/49 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme viisivuotta sitten melkein samankokoisen talon ja tässä sulle muutamia erilaisia vinkkejä, mitä pitää muistaa, kun ostaa vanhaa taloa.

-sijainti
-kulkuyhteydet
-tontin rasitteet tarkastettava, jos on.

- kuntotarkastus AMMATTILAISELLA .

Seuraavaaviin kiinnittäkää huomiota:
- putket milloin tehty, onko uusittu
-sähköt milloin tehty?
-miten on pidetty nuohouksista huolta
- katsokaa sokkeli, onko halkeamia
-haju, maakellarin tai imelä haju ei ole hyvä merkki, kosteutta
-märkätilat, onko vesieristykset
-katto, onko vuotokohtia
-Jos öljylämmitys, missä kunnossa ja milloin säiliö esim. Uusittu

Lämmityksestä vielä, maalämpö ei ole mahdollinen kaikkiin kohteisiin, riippuu maaperästä.
Öljylämmityksen kustannukset tuon kokoiseen taloon nousevat helposti muutamiin tuhansiin euroihin vuodessa.

Toivottavasti tästä jotain vinkkiä!

Vierailija
19/49 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 20:33"]No en ostais. Puolen vuoden kuluttua hinta taas tipahtaa. Vaikka tottahan se on, että hoitamaton talo rupsahtaa.

t. Monta asuntoa ja kaksi taloa omistanut
[/quote]

Viesteistäni pystytkin ehkä päättelemään, että tarkoituksenamme on rempata talo täysin ja palauttaa se alkuperäiseen loistoonsa. Ap

Vierailija
20/49 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ny vaan se linkki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä