Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkakulujen verovähennys - onko tämä vitsi???

Vierailija
07.01.2015 |

Olen aina kuvitellut että matkakulut vähennetään suoraan omavastuun jälkeen, eli että ylimenevästä summasta tulee veronpalautus. Olemme harkitsemassa muuttoa pois pk-seudulta halvemman asumisen perässä, mutta töihin pitäisi kulkea tänne kuitenkin. Nyt tein sitten selvitystä noista matkakuluista ja hämmästyin: eihän tuo verohyöty ole kuin muutaman satasen verran vuodessa. Jos matkakulut esim. sen 2000 euroa vuodessa, saa 50 000 euron tuloilla ja 30 % veroprossalla takaisin noin 500-600 euroa... Ja toki mitä pienemmät tulot sitä pienempi on tuo vähennys, esim. 20 000 tuloilla ja 15 % veroilla puhutaan enää parista sadasta. 

Täytynee sittenkin jäädä tänne pk-seudulle asumaan ahtaasti juoppojen ja narkkien naapuriksi :( Että terveiset vaan niille jotka täällä aina kritisoivat "idiootteja, jotka kärvistelevät pk-seudulla pienissä asunnoissa": ei täältä niin vaan voi pois muuttaa!

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan aikaan ihmiset velvoitetaan käymään entistä kauempana töissä ja samalla viedään pienestä palkasta enemmän pois vähentämällä matkakulujen veroetua.

Vierailija
2/43 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi kaukana työpaikasta asuvan pitäisi saada kulkea työmatkat ilmaiseksi.
Pieni verohyöty on ok, kokonaan vähennettävät kulut ei.

Asun itse pk-seudulla ja ihan itse joudun työmatkani maksamaan. Työmatkoihin menee 550€ vuodessa enkä saa mitään verotuksellista hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 10:25"]

En ymmärrä miksi kaukana työpaikasta asuvan pitäisi saada kulkea työmatkat ilmaiseksi. Pieni verohyöty on ok, kokonaan vähennettävät kulut ei. Asun itse pk-seudulla ja ihan itse joudun työmatkani maksamaan. Työmatkoihin menee 550€ vuodessa enkä saa mitään verotuksellista hyötyä.

[/quote]

Mulla vain 50 km/suunta töihin. Oletko katsonut bensan hintaa aikaisemmin, kun se huiteli lukemissa eur 1,70/l? Kyllä siinä helposti meni 15 eur päivässä työmatkoihin, kun ei julkinen liikenne kulje, kuin kaksi kertaa päivässä. Työpäiviä 22/kuukausi, joka tekee kuukaudessa 330 euroa. Vuodessa 3 960 euroa. Jos minullakin menisi vain 550 euroa vuodessa, olisin enemmän kuin tyytyväinen. Saanko kysyä, että miksi se on OK, että sinä maksat vain 550 euroa/v, mutta se on ihan hirveen vaikeeta, että minä maksan verovähennyksien kanssa n. 2000 euroa? Sama, jos bensan hintaa tiputetaan niin paljon, että ylletään tuohon 550 eur/v, saadaan taas valitusta, kun ei verovaroja kerry, sitten pitää kiristää verotusta, jne.

Vierailija
4/43 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 10:25"]

En ymmärrä miksi kaukana työpaikasta asuvan pitäisi saada kulkea työmatkat ilmaiseksi. Pieni verohyöty on ok, kokonaan vähennettävät kulut ei. Asun itse pk-seudulla ja ihan itse joudun työmatkani maksamaan. Työmatkoihin menee 550€ vuodessa enkä saa mitään verotuksellista hyötyä.

[/quote]

Ilmaiseksi?

Vierailija
5/43 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 09:04"]Esim. jos palkka on 35 000 euroa ja matkakulut - kuten itselläni - 7000 euroa (omavastuu 600 eur). Veroprosenttini on n. 26 % luokkaa, eli saan takaisin 1664 euroa. 

[/quote]

Hyöty on itseasiassa suurempi, koska verovähennyksen laskiessa tuloja se pienentää myös veroprosenttia. Paremman arvion saatavasta hyödystä saa kertomalla verovähennykseksi laskettavan summan marginaaliveroprosentilla, joka yllä olevassa tapauksessa on noin 45%, jolloin verohyödyksi tulee noin 2880 euroa.

Vierailija
6/43 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 10:25"]

[/quote]

Mulla vain 50 km/suunta töihin. Oletko katsonut bensan hintaa aikaisemmin, kun se huiteli lukemissa eur 1,70/l? Kyllä siinä helposti meni 15 eur päivässä työmatkoihin, kun ei julkinen liikenne kulje, kuin kaksi kertaa päivässä. Työpäiviä 22/kuukausi, joka tekee kuukaudessa 330 euroa. Vuodessa 3 960 euroa. Jos minullakin menisi vain 550 euroa vuodessa, olisin enemmän kuin tyytyväinen. Saanko kysyä, että miksi se on OK, että sinä maksat vain 550 euroa/v, mutta se on ihan hirveen vaikeeta, että minä maksan verovähennyksien kanssa n. 2000 euroa? Sama, jos bensan hintaa tiputetaan niin paljon, että ylletään tuohon 550 eur/v, saadaan taas valitusta, kun ei verovaroja kerry, sitten pitää kiristää verotusta, jne.
[/quote]

Miksi se on ok että sinä maksat kodistasi ehkä puolet vähemmän kuin minä?
Valintoja ystävä hyvä!
Minä olen valinnut asuinpaikan mieltymysteni mukaan ja kestän sen, että asuminen on kallista.
Sinä olet valinnut itse oman asuinpaikkasi omien mieltymystesi mukaan, kestä se, että työmatkoihin menee rahaa.

Vierailija
7/43 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten nää ap:t äänestävät vaaleissa, että pitäisi poistaa tuollaiset "suuret" verovähennykset, kun "ei me haluta maksaa jonkun työmatkoista". Kun todellisuudessa eivät maksa mitään, vaan ne kaukaa työmatkoja kulkevat paremminkin maksavat vähennyksistä huolimatta paljon enemmän veroja mm. polttoaineveroina.

Mutta ihan hirveän hienoa olla hakemassa uutta työpaikkaa. Olen valmis lähtemään kauaskin töihin pienipalkkaisiin hommiin, ettei tarvitsisi jäädä työttömäksi ja saisin pidettyä jalan oven välissä työmarkkinoille, mutta kyllä se vähän tuskastuttaa ottaa jostain 150 km päästä työpaikka, kun pieni palkka menee käytännössä kokonaan veroihin, lasten päivähoitoon ja matkakuluihin. Ei siis jää käytännössä mitään käteen itselle. Eikä asuta missään korvessa, jossa olisi asunnot halpoja, vaan aika isossa kaupungissa, mutta juuri täällä ei nyt vaan meinaa löytyä töitä, kun lama on iskenyt tänne ja mun alalleni aika lujaa.

Vierailija
8/43 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten huomioinut pk seudun asuntojen hintatasoa suhteessa matkakuluihin. Sillä erotuksella ajaa jo muutaman kilometrin enempi vuodessa.

Vierailija
9/43 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No verotuksen matkakuluvähennys on kyllä idioottiperuste tehdä päätös muuttamisesta ja asuinalaueesta.

Mä miettisin asuntojen ja asumisen kustannuksia,  kahden auton kustannuksia, työmatka-aikoja, lasten kuskauksia alueella jossa ei ole julkista liikennettä yms. Ja ihan sitä haluaako asua kaupunkimaisesti vai maaseutuympäristössä?

Vierailija
10/43 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa kaukaa kulkevia rangaistaan. Korpeen ei kannata muuttaa, sieltä katoaa loputkin palvelut vähän ajan päästä. 

Vierailija
11/43 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, se on noin ja et ole ainoa, joka on asiassa erehtynyt. Moni on mullekin kateellinen isoista matkavähennyksistä, kun eivät tajua, että ei sitä vähennettävää summaa sellaisenaan käteen saa. Et ole ainoa, jolle karvas totuus tulee vasten kasvoja, kun itse on tilanteessa.

Sinä olit sentään viisas, kun otit asiasta selvää etukäteen. Tiedän joitakin, jotka ovat odottaneet jättiveronpalautuksia, kun ovat luulleet saavansa kaikki vähennykset puhtaana käteen. Ainoa vähennys, minkä saa euromääräisesti sellaisenaan, on kotitalousvähennys. Kaikki muut palkansaajan vähennykset vähennetään verotettavista tuloista. Mulla on myös asuntovähennys 250 euroa/kk-omavastuu. Jopa korkeakoulutettu tuttavani luuli saavansa tuon kokonaan käteen. Mutta ei, tosiasiassa sekin on vain muutama kymppi.  

Vierailija
12/43 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeks ap mutta mua jotenkin huvitti. Kuvittelitko oikeasti että kaiki Se ylimääräinen omavastuun jälkeen palautetaan sinulle takaisin? :)

Vierailija
13/43 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 23:19"]

Anteeks ap mutta mua jotenkin huvitti. Kuvittelitko oikeasti että kaiki Se ylimääräinen omavastuun jälkeen palautetaan sinulle takaisin? :)

[/quote]

Tuo on kuule todella yleinen luulo, ja siitä ollaan kateellisia ja todellakin jopa korkeakoulutettujen joukossa on porukkaa, joka noin luulee. "Järkyin" vastaani tullut oli ekonomi, joka ei tajunnut miten verovähennykset toimii. Tämän tarkoitus ei ole haukkua korkeakoulutettuja, vaan kertoa siitä, miten yleistä on verotuksesta tietämättämyys, jos ei itseä joku asia koske. 

Vierailija
14/43 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 23:07"]

Tulevaisuudessa kaukaa kulkevia rangaistaan. Korpeen ei kannata muuttaa, sieltä katoaa loputkin palvelut vähän ajan päästä. 

[/quote]

niinpä, keskittyminen tulee huomattavasti halvemmiksi kuin haja-asutus. Pitkät työmatkat aiheuttavat ison hiilijalanjäljen.

Vierailija
15/43 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 23:24"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 23:07"]

[/quote]

niinpä, keskittyminen tulee huomattavasti halvemmiksi kuin haja-asutus. Pitkät työmatkat aiheuttavat ison hiilijalanjäljen.

[/quote]

Joka on pelkkää humpuukia.

Vierailija
16/43 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap palaa ketjuun....

Kyllä todella kuvittelin näin, ei ole koskaan aiemmin ollut tarvetta selvittää asiaa tarkemmin. Olen asunut lähes koko työikäni pk-seudulla ja aina niin lähellä työpaikkojani, että matkakuluvähennyksiä ei ole tarvinnut miettiä. Ja jos joku mietti koulutustani niin sitä kyllä on, ei huolta ;) Koska tähtämeissä on nyt ollut monenlaisia asuntoja ja taloja, päätin katsoa vero.fi-sivuilta miten kuvio todella menee. Yllätyin asiasta. Toki kauempana asuva saa monia muita hyötyjä (luonto, oma rauha), niitä ei mielestäni voi rahalla mitata. Mutta kyllä mielestäni edelleen julkisilla töihin kulkevan pitäisi hyötyä taloudellisesti enemmän matkakulujen osalta. Noin 80 km säteellä pk-seudusta ei vielä NIIN halvalla asuntoja löydä...

Vierailija
17/43 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siia omavastuun ylittävän summan verran vöhemmän maksetaan veroa. Asutaan maalla ja kyllä me täällö kaikki saadaan tuo verovähennys. Ei sitä rahan saa mut sen verran väjemmän maksetaan.

Vierailija
18/43 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ylipäätään ymmärrä ollenkaan, minkä takia joistain matkakuluista pitäisi saada verovähennystä!

Ohis

Vierailija
19/43 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap mitään takaisin saa vaan jos kulut 2000e ja oma vastuu 600 e niin ap maksaa 1400 e vähemmän veroja kuin vastaava henkilö. Tuloilla ja veroprossalla ei ole merkitystä. Mut kukaan ei saa mitään takaisin.

Vierailija
20/43 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 08:36"]

Ei ap mitään takaisin saa vaan jos kulut 2000e ja oma vastuu 600 e niin ap maksaa 1400 e vähemmän veroja kuin vastaava henkilö. Tuloilla ja veroprossalla ei ole merkitystä. Mut kukaan ei saa mitään takaisin.

[/quote]

Eli et siis sinäkään tajunnut tuota asiaa. Verovähennystä ei tehdä maksettavan veron määrästä vaan veronalaisen tulon määrästä. Tajusitko nyt eron?