Psykiatrinen sairaanhoitaja? Vastauksia kaipailen!
Oon miettinyt mun tulevaa uraa jo pitkään ja toista välivuotta en halua pitää. Tykkään psykologiasta ja ihmismielestä. Mielenterveysalalla työskentely siis kiinnostaa.
.
Aluksi mietin yliopistoa, mutta tajusin sen olevan niin kovan työn takana, eikä se haluamani ammatti varsinaisesti psykologi olisi.
.
Mitä on käytännössä psyk.sh:n työ? Soveltuuko tällainen ujohko ihminen siihen työhön? Millaista opiskelu oli? Oliko esitelmiä paljon tai muuta esiintymistä?
Hain röntgenhoitajaksi viime yhteishaussa, mutta en tietenkään päässyt edes valintakokeisiin. Hitsi, olis vaan pitänyt kirjottaa se matikka!
.
Oon sanonut monta kertaa, että mustahan ei tuu mitään sairaanhoitajaa, tai että se olis viimeinen vaihtoehto :D tää on niin vaikeeta. Tuleva yhteishaku stressaa niin paljon.
Kommentit (37)
Tuo on ihan höpöhöpöä että ujo ei voi pärjätä sh:na. Hoitajat joutuu niin paljon puhumaan ihmisten kanssa kasvokkain ja puhelimessa että väkisinki siihen turtuu. Ite inhosin ja pelkäsin soittamista ennen mutta nykyään se on ihan rutiinia.
Ap kyselee vielä sellaista, että miten te psyk.sh:t jaksatte sitten vielä kantaa ystävienne murheet? Koetteko että välillä on rankkaa kuunnella ja yrittää auttaa kaikkia yhtäaikaa?
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 01:02"]
Ap kyselee vielä sellaista, että miten te psyk.sh:t jaksatte sitten vielä kantaa ystävienne murheet? Koetteko että välillä on rankkaa kuunnella ja yrittää auttaa kaikkia yhtäaikaa?
[/quote]
Erikoinen kysymys... En usko, että kaverit puhuvat minulle murheistaa yhtään enempää kuin jos olisin rekkakuski.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 23:29"]
Kovin ujolle sh-koulutus on raskas. Harjoittelussa on oltava tosi aktiivinen ja oma-aloitteinen. Mutta voit sinä silti alalle sopia. Psyk sh voi pitää omaa vastaanottoa my-toimistossa, olla osastotyössä eri-ikäisiä hoitamassa, tehdä käyntejä somaattisesti sairaiden osastoille.
[/quote]
Mutta se työhän on suurelta osin juuri keskustelua. Miten se ujolle passaisi?
Edes meitä hulluimpia ei hoideta niin että nakataan vaan lääkkeet eteen ja ovi lukkoon, ainakaan koko aikaa, siis jos ajattelee olevansa joku robottihoitaja osastolla.
[/quote]
Keskustelussa myös kuunteleminen on tärkeää. Psykiatrisen sairaanhoitajan työssä potilaan kuunteleminen on jopa tärkeämpää kuin puhuminen. Psykiatrisen sairaanhoitajan työssä tehdään toki paljon keskustelutyötä, mutta ujo pärjää helposti, kun keskittyy potilaaseen eikä omaan esiintymiseen.
[/quote] No minä ajattelin vakavaa sosiaalisten tilanteiden pelkoa, jossa se yhdellekin ihmiselle jutteleminen ei ole luontevaa. Saati sitten kun hoitajan pitää saada suunsa auki useammankin läsnäollessa (näin potilaanakin oli aluksi vaikeaa nämä hoitotiimien tai mitä ne ovat, paikalla on niin lääkäriä kuin useampaa hoitajaa, keskustelut).
Jotenkin näin maallikkona näkisi että se rtg-hoitaja tai joku muu "tavishoitaja" pääsee paljon vähemmällä puhumisella, jos ongelma sen suhteen sattuukin vaikka joskus pahenemaan. Yrittää siinä sitten ääni väristen pitää puhetta yllä.
Suosittelen harkitsemaan myös toimintaterapeutin ammattia. Tosin niin kuin sairaanhoitajan koulutuksessa, myös toimintaterapeutin opinnoissa käydään läpi monenlaisia asiakasryhmiä. Työllistymismahdollisuudet ovat todella monipuoliset. Opiskelemaan on kyllä vaikeampi päästä, täytyy laittaa ensimmäiseksi hakuvaihtoehdoksi jos haluaa päästä edes pääsykokeisiin.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 01:05"][quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 01:02"] Ap kyselee vielä sellaista, että miten te psyk.sh:t jaksatte sitten vielä kantaa ystävienne murheet? Koetteko että välillä on rankkaa kuunnella ja yrittää auttaa kaikkia yhtäaikaa? [/quote] Erikoinen kysymys... En usko, että kaverit puhuvat minulle murheistaa yhtään enempää kuin jos olisin rekkakuski. [/quote] No siis lähinnä ajattelin, että jos on sellaisia kavereita, joilla on menossa joku rankka elämänvaihe, niin joudutko automaattisesti kuuntelijaksi, koska olet psyk.sh? Ja sitten kun töissäkin pitää jaksaa -ap
[/quote]
Kavereille puhutaan sen mukaan, minkälainen persoona hän on, ei sen mukaan, mikä hänen ammattinsa on. Toki psykiatrisiksi sairaanhoitajaksi hakeutuu paljon sellaisia, jotka muutenkin kuuntelevat ystäviään, mutta tuskin se lisääntyy koulutuksen ja työn myötä.
Uskon, että monet: "taas mä joudun kuuntelemaan ihmisten terveyshuolia" jutut on terveydenhuollon ihmisten tapa korottaa itseään. Itse en ainakaan koe saavani "töitä" osakseni vapaa-ajalla.
Psyk.puolella työskentelevät, kävittekö muuten jälkeenpäin amkissa omakustanteisesti tai oppisopimuksella psykiariset erikoistumisopinnot? Vai ammattiopistolla (puolet halvempi vaihtoehto)?
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 03:44"]
Psyk.puolella työskentelevät, kävittekö muuten jälkeenpäin amkissa omakustanteisesti tai oppisopimuksella psykiariset erikoistumisopinnot? Vai ammattiopistolla (puolet halvempi vaihtoehto)?
[/quote]
Aika harvat niitä käy. Olen työskennellyt vuosia HUS psykiatriassa ja en tiedä ketään, joka olisi käynyt. Mutta jos tuontyyppistä koulutusta käy, niin usein työnantaja kustantaa. En tiedä edes, mitä tarkoitat ammattiopistolla.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 03:56"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 03:44"]
[/quote]
Aika harvat niitä käy. Olen työskennellyt vuosia HUS psykiatriassa ja en tiedä ketään, joka olisi käynyt. Mutta jos tuontyyppistä koulutusta käy, niin usein työnantaja kustantaa. En tiedä edes, mitä tarkoitat ammattiopistolla.
[/quote]
On olemassa Psykiatrisen hoidon erikoisammattitutkinto. On ihan hyvä vaihtoehto. Suoritetaan näyttötutkintona. Tähänkin koulutukseen tule moni työnantaja vastaan. Saa käydä palkallisena koulutuksessa
[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 14:37"]
Uppis! Vieläkin mietiskelen tätä sairaanhoitajaa.. Kun en nimenomaan haluaisi SAIRAANHOITAJAKSI vaan haluan erikoistua psyk. puolelle. Pitääkö siis vaan jatkokouluttautua siitä johonkin vai..? -ap
[/quote]
Mieti muita vaihtoehtoja. Jos haet sairaanhoitajaksi, sinusta tulee sairaanhoitaja. Mieti sosionomia tai vaikka toimintaterapeuttia, kuten on jo aiemmin ehdotettu. Toimintaterapeuttejakin on psyk puolella töissä
Uppis! Vieläkin mietiskelen tätä sairaanhoitajaa.. Kun en nimenomaan haluaisi SAIRAANHOITAJAKSI vaan haluan erikoistua psyk. puolelle. Pitääkö siis vaan jatkokouluttautua siitä johonkin vai..? -ap