Auttakaa, epämääräiset kivut kasvoissa
Olen useamman viikon kärsinyt ihmeellisistä kasvokivuista.. Kipu on tylppää, vaihtaa paikkaa, mutta todella häiritsevää ja tuntuu etten jaksa enää tämän kivun kanssa. Olen juossut lääkäreillä ja apua en saa, enkä kohta enää kehtaa mennä. Nytkin minulla on dalacin antibiootti meneillään ja otan 800mg Buranaa 8h välein..aamuyöllä alkoi taas tylppä kipu poskessa ja on edelleen, illalla tylppä kipu oli leuassa, välillä sattuu päästä korvan läheltä.. Tuntuu että sekoan tähän kipuun. Kävin toissapäivänä yksityisellä hml otattamassa koko leuan röntgenin tulehdusta ei näkynyt, kipeällä puolella suussa on hammas jossa reikä ja siihen on kjoitain viikkoja sitten laitettu rauhoittava lääke ja väliaikainen paikka. Missään hampaassa ei ole kipua.
Mitä tä ihmettä tämä voisi olla?
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:13"]
Minulla on ollut 2vuotta sitten vajaatoiminta raja-arvoilla.. Olen ihan uupunut, saan voimakkaita vilunväreitä, alakuloa,mummetusta, viime viikolla turposi sormen nivel ja kipeytyi, iho on todella kuiva.. Paino minulla enemmänkin laskee kun ei huvita edes syödä, painan nyt varmaan 56-57kg.
lääkäri ei kokenut tarpeellisena kilpirauhas arvon mittausta kun se on jo 2 vuotta sitten tehty. Minulla on kipuja myös ikenissä ja yksi lääkäri (virolainen) määrösi siihen meneillään olevan antibiootin
Ap
[/quote] Minulla oli usein myös sorminivelien kipu ja turvotus samaan aikaan kuin nuo kasvokivut. Välillä tuntui myös kuin sormet , kyynärpäät ja polvet olisi lukkiutuneet. Tutkittiin purennat, hampaat, otettiin röntgenkuvia, borrelioosi, reuma ym ym juttuja. Otettiin tosin myös kilpirauhasarvoja koska minulla struuma mutta arvot näytti normaalia. Tätä jatkui noin 10 vuotta! Sitten huomattiin kaulalla kova patti joka osoittautui kilpirauhasyöväksi ja kilpparit poistettiin kokonaan. Nyt lääkityksellä hoidetaan nuo kilppari arvot ja kas kummaa, KAIKKI kasvokivut, sormi ym kivut häipyi samalla. Koska jouduin myöhemmin 2 kertaa radiojodihoitoihin niin jouduin pitämään tyroksiini lääkityksessä tauon ja nuo kivut palasivat molemmilla tauoilla ihan järkyttävinä. Loppupäässä en pystyyt puremaan lainkaan kun "luusto" oli niin kipeä.. Mutta taas kun arvot nostettiin (hieman norm korkeammiksi niin kivut hävisivät sen siliän tien.
Kuulostat siis kyllä VAHVASTI siltä että sinulla on vajaatoiminta kilppareissa. Ikävä kyllä Suomessa pidetään usein raja-arvoa turhan alhaalla ja siitä tulee sitten vaikka mitä ongelmia. Eli nyt sun täytyis löytää lääkäri joka suostuisi edes kokeilimielessä antamaan lääkityksen. Ei ole vaarallista asiaa kokeilla jos arvot nyt alarajan tuntumassa tai vakka ois normaalitkin (kunhan ei ylitoimintaa ole). Toivotan paljon TSEMPPIÄ asian suhteen
Niin ja unohdin mainita että toiminta voi olla jo TOSI alhaalla josnoita vilunväreitä on usein!!!
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 15:17"]
Alkaako se näin yhtäkkisesti? Olen nyt rampannut päivystyksessä monella lääkärillä, yleislääketieteen erikoislääkärillä yksityisellä, hammaslääkäreillä ja kukaan ei ole heittänyt edes ilmaan ajatusta kolmoishermosärystä.
ap
[/quote] Minulla epäiltiin sitäkin kaken muun lisäksi mutta sitten syy olikin kilppareiden vajaatoiminta. TAYSin lääkäreiden mukaan se on suht harvinainen oire noihin muihin verrattuna joten sitä ei osata ottaa huomioon. Mutta niillä joille se tulee niin kipu voikin sitten olla todella vaikea!
Nojaatko esim. käteesi kun luet, katsot telkkaria tai olet koneella? Olen huomannut, että minulla tulee siitä omituisia kipuja kasvojen toiselle puolelle. En ole lääkäri mutta luulen, että kyse voisi olla vähän samasta kuin välilevynpullistuma selässä. Että joku hermo siellä kaularangasta joutuu puristuksiin ja kipu säteilee kasvoihin.
Mulla niska&kallonpohjajumi säteilee pääkoppaa pitkin kasvoihin myös. Joskus tuntuu silmäkuoppasärkynä, muttei tuollaisena kuin hortonia kuvaillaan. Mun säryt menee ohi vaikka panadolilla ja enimmäkseen ne on vihlaisuita tai joskus ajoittain muutaman minuutin jomotusta. Näin keski-ikäisenä vaan tuppaa jäämään päälle. Mulla alkoi nää kun olin jotain 14v ja silloin meni aina hyvin nukkuen ohi. Nyt voi jumit kestää viikkoja.
Kolmoishermosärkyyn ei Panadolit, Buranat, migreenilääkkeet eikä edes Panacodit tehoa. Eli jos peruskipulääkkeet tuovat apua, kyse ei luultavasti ole siitä.
Varasin ajan huomiseksi sisätautien erikoislääkärille ja pyydän niitä kilpparikokeita. Minulla on vilunväreet päivittäisiä ja välillä tulee sellainen "horkka", eikä auta vaikka olisi vaatteita paljon päällä ja untuvapeiton alla. Sormen nivel turposi ekaa kertaa elämässäni viime viikolla, iho on rutikuiva, väsymystä/uupumusta on, ennen nukuin 7h nyt ei 9 h meinaa riittää..
Ruumiinlämpö on koko ajan lievästi koholla 37.3-37.5c
Suunkuivuus on niin häiritsevää, että välillä tuntuu öisin että tukehdun.
Tykytyskohtauksia
Alhainen verenpaine 55/100, mutta syke korkea.
Minulla on joka aamu silmien alla nestepussit ja iltaisin sukkien rajat nilkoissa vaikka juon vettä paljon.
Viimeksi arvoni muutama vuosi sitten oli tasan viitearvon alarajalla. Lääkäri sanoi, että ei väliä, katsellaan niitä myöhemmin.
Paino on tosiaan ainoa mikä ei nouse, koska nytkin olen liikkunut joka päivä, vaikka tuntuu ettei jaksaisi - ei ole voimia.
ap
Kokeile nyt ihmeessä sitä relaksanttia. Aloita pienellä annoksella, itseäni Sirdalud väsyttää todella voimakkaasti, jo puolikas 2mg tabletista saa minut ihan tokkuraan. Ei toki väsytä kaikkia.