Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko eläimet olla välillä pahalla tuulella?

Vierailija
07.01.2015 |

Koirani on joskus pahalla tuulella, en muuta selitystä keksi. Se murjottaa kopassaan, ulkona ärhentelee kaikille, jopa lapsille ja polkupyörille. Välillä se taas heiluttaa häntää kaikille vastaantulijoille, on iloinen ja haluaa leikkiä kanssani kotona koko ajan.

vai kuvittelenko kaiken? Entä kissat, onko niillä "huonoja päiviä"?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niillä. Usein toki johtuu esim. kivuista. Mutta kyllä meidän koirasta näkee, millä tuulella se on. Joskus se selvästi murjottaa: asettautuu mielenosoituksellisesti makaamaan takapuoli meihin päin eikä reagoi kutsuihin, vaikka normaalisti tulee iloisena luo.

Vierailija
2/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipeä jostain.

Kuulostaa ihan siltä, vetäytyy koppaansa, ärhentelee jne. kävisin näyttämässä lääkärillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kissa ainakin läpsäyttää tassulla ja kääntää kylkeä jos yritän silittää, eikä tee tuota aina. Ehkä on silloin vihainen? Ei paljon muusta kyllä huomaa, mutta pääseekin ulos purkamaan aggressioitaan :D

Vierailija
4/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ne voi olla. ei aina johdu sairaudesta tai kivusta vaan kyllä eläimilläkin on tunteet ja joskus huonoja mielialoja

Vierailija
5/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläin ei osaa kertoa, jos johonkin koskee tai on vaikka ihottumaa joka ärsyttää. Se voi näkyä tuollaisena käytöksenä. Eläin saattaa myös pelätä jotain ääntä, jota ihminen ei edes huomaa. Oudolle käytökselle löytyy yleensä syy, jos osaa etsiä.

Meidän kissa osaa olla "tahallaan ärsyttävä" jos ruokatarjoilun laatu ei täytä hänen odotuksiaan. Ravaa edestakaisin ja kiljuu, sitten jos saa jotain herkkua niin kehrää ja on kaikinpuolin suloinen.

Vierailija
6/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissallahan esimerkiksi on varsinainen skaala tunteita, joskaan ei yksyhteen ihmisen kanssa, mutta kuitenkin. Pelkkien korvien lukuisista asennoista näkee jo niin paljon kissan mielenliikkeitä, jos vain osaa katsoa. Hännästä myös näkee oikein hyvin, mutta ihan koko eläimestähän voi lukea paljon tietoa, jos on silmää tavallaan kommunikoida eläinten kanssa. Kyllä varmasti eläimilläkin on huonot hetkensä, eivätkä ne välttämättä liity sairauksiin, eli kipuihin tai muihin niiden lieveilmiöihin. Myöskin hevoset, koirat, vuohet... mm. näitä kaikkiahan voi tulkita vaikka kuinka, jos osaa. Jostain syystä olen aina tajunnut eläimiä todella hyvin, ja eläimet ovat aina pitäneet minusta.

Vierailija
7/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 13:15"]Mun kissa ainakin läpsäyttää tassulla ja kääntää kylkeä jos yritän silittää, eikä tee tuota aina. Ehkä on silloin vihainen? Ei paljon muusta kyllä huomaa, mutta pääseekin ulos purkamaan aggressioitaan :D
[/quote]
Alapeukutin vahingossa, vaikka piti yläpeukuttaa :D

Vierailija
8/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meidän hamsteri on tosi rasittava kun sillä on PMS.

Vierailija
9/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:02"]

Joo, meidän hamsteri on tosi rasittava kun sillä on PMS.

[/quote]

Tunge sen suuhun levyllinen suklaata, laita eteen lasillinen punaviiniä ja istuta av:n ääreen. Estä kuitenkin kirjoittamismahdollisuus, hamsteri voi muuten saada bannia ja pahan morkkiksen ruman käytöksensä vuoksi.

Vierailija
10/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla kipeä jostain. Tai sitten on vain tylsää syystä tai toisesta. Tai jos eläimiä on useita niin voi olla skismaa toisen eläimen kanssa. Periaatteessa samoja juttuja kuin ihmiselläkin :)

Vierailija
11/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voivat olla! Ihan kuten ihmisetkin. Eikä tarvitse olla mitään kipuja tai mitään selkeää. Kyllä niitäkin voi muuten vaan vituttaa, nousta väärällä jalalla sängystä tai jotain. 

Tuo PMS-kommentti on siitä hauska, että esim. monilla koiranartuilla on tosiaan erilaisia juoksukierron vaiheisiin liittyviä mielialan vaihteluita, jotka on ihan luonnollisia ja normaaleita. Uroksilla taas voi tyytymättömyyttä aiheuttaa esim. kiimanartun haistaminen lenkillä, kun tietää että semmoinen olisi lähiseudulla tärppipäivissä, mutta ei pääsee sen luokse. Ja monet muut asiat joita ihminen ei tajuakaan.

Vierailija
12/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin luen kattiani kuin avointa kirjaa:

Ilkeyttä tehtyään saa torut minulta. Sitten häpeää ja luimistelee ja katselee sivusilmällä.

Jos estän häntä tekemästä jotain tuhmuuksia, niin mököttää ja kääntää katseensa pois.

Jos on tehnyt salaa tuhmuuksia, joista en vielä tiedä, niin hipsuttelee edessäni syyllisen näköisenä ja tarkkailee minua, olenko saanut vihiä esim. kaadetusta roskapöntöstä ja ympäri lattiaa levitellyistä roskista.

Vierailija
13/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:24"]

Ilkeyttä tehtyään saa torut minulta. Sitten häpeää ja luimistelee ja katselee sivusilmällä.

Jos estän häntä tekemästä jotain tuhmuuksia, niin mököttää ja kääntää katseensa pois.

Jos on tehnyt salaa tuhmuuksia, joista en vielä tiedä, niin hipsuttelee edessäni syyllisen näköisenä ja tarkkailee minua, olenko saanut vihiä esim. kaadetusta roskapöntöstä ja ympäri lattiaa levitellyistä roskista.

[/quote]

Mulla toisaalta on välillä vaikeuksia lukea kattia, kun on katti, joka saatuaan erityishuomiota ja paljon rapsutuksia, alkaa juuri sen jälkeen oikein silmin nähden innoissaan tehdä tihutöitä. Ja todellakin se tietää, mitä ei saisi tehdä, se on hyvin nokkela eläin, ymmärtää syitä ja seurauksia hyvinkin. Eli minä juttelen ja rapsutan, laitan virikelelut esille ja oikein olen sen seurassa, ja sepä siitä silmin nähden piristyykin, mutta meneekin suoraan kiitokseksi tekemään selvästikin uhallaan ja tahallaan pahojaan. Sitten torun sitä, minkä jälkeen se alkaa murjottaa mulle ja lähes rypistää pikku naamaansa mulle. Ihme tyyppi. Olen aina pitänyt sitä luonteeltaan hieman hankalana, jopa veemäisenä. Sitäkin rakkaampi kuitenkin. :)

Vierailija
14/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
15/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi! Tähän minulla on kertoa parikin empiiriseen tutkimukseen perustuvaa valaisevaa esimerkkiä!

Serkullani oli labradorinnoutaja, se tuli huoneeseen iloisesti häntää heiluttaen. Näytti siltä että sillä oli hyvä päivä menossa. Nopeasti, serkkuni nappasi sitä kuonosta kiinni, asetti kuonon omaa peräaukkoa vasten ja pieraisi kunnolla. Välittömästi tapahtuneen jälkeen koira haukkui, ravisti voimakkaasti päätään ja liikkui pois huoneesta pää painuksissa, häntä koipien välissä, jotenkin surullisena. Johtopäätös: Koiran päivä muuttui hyvästä huonoksi, kuonon kautta hengitettyjen ihmisen suolikaasujen seurauksena.

Toinen esimerkki:

Olimme kalastamassa samaisen serkun kanssa. Ylhäältä kuului iloista raakkumista, serkkuni teki kohtalokkaan päätöksen kallistaa päätään ylöspäin, siten että suu aukeaa aavistuksen verran. Jokainen varmaan ymmärtää mitä tarkoitan. Hänen kohdistaessaan katsettaan yllä lentävään lintuun (lokki), tapahtui jotain odottamatonta, jonka seurauksena pää palautui ripeästi alkuasentoon, suu edelleen auki. Erotuksena normaaliin tilanteeseen, jossa suu on auki, se oli täynnä lokin paskaa. Johtopäätös: Lokki raakkui lähtötilanteessa iloisesti, se paskansi miehen suuhun, jonka jälkeen iloinen raakunta jatkui. Suuhun paskantaminen ei vaikuttanut lokin mielentilaan alentavasti vaan se säilyi hyvänä tai jopa parempana kuin lähtötilanteessa.

Vierailija
16/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:33"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:24"]

[/quote]

Mulla toisaalta on välillä vaikeuksia lukea kattia, kun on katti, joka saatuaan erityishuomiota ja paljon rapsutuksia, alkaa juuri sen jälkeen oikein silmin nähden innoissaan tehdä tihutöitä. Ja todellakin se tietää, mitä ei saisi tehdä, se on hyvin nokkela eläin, ymmärtää syitä ja seurauksia hyvinkin. Eli minä juttelen ja rapsutan, laitan virikelelut esille ja oikein olen sen seurassa, ja sepä siitä silmin nähden piristyykin, mutta meneekin suoraan kiitokseksi tekemään selvästikin uhallaan ja tahallaan pahojaan. Sitten torun sitä, minkä jälkeen se alkaa murjottaa mulle ja lähes rypistää pikku naamaansa mulle. Ihme tyyppi. Olen aina pitänyt sitä luonteeltaan hieman hankalana, jopa veemäisenä. Sitäkin rakkaampi kuitenkin. :)

[/quote]

Miatä kissa voi tietää, ettei roskia saa levitellä ympäri keittiötä? Ei kissojen maailmassa puhdas keittiö ole parempi kuin sotkuinen, joten sille on ihan sama, mitä mieltä omistaja on näistä tempuista. Mun kissan luulisi tietävän, etten tykkää sen aamuöisistä ravaamisista, mutta jatkaa niitä silti edelleen, kun sattuu huvittamaan.

Vierailija
17/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:36"]

KÄRTTYKATTI:

http://www.grumpycats.com/

[/quote]

Hei kiitos! Löysin voimaeläimeni, sieluneläimeni, mikä nyt onkaan! (I had fun once, it was awful.)

Vierailija
18/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha voi kyllä :D Mun kissalla on joskus selvästi huonoja hetkiä. Leikkiessä ei pysy voimankäyttö hallinnassa, häntä vispaa ja silmät tuijottaa. Murahtelee ärtyneenä eikä anna ottaa syliin. Pahantuulinen on ehkä kerran kuussa parisen tuntia eli hyvin harvoin.

Yleensä kisu on mitä suloisin pallero jolla kynnet pysyvät piilossa ja halit ja silitykset ovat aina toivottuja. Ääntelykin on ihan erilaista.

Vierailija
19/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:36"]

KÄRTTYKATTI:

http://www.grumpycats.com/

[/quote]

Hei kiitos! Löysin voimaeläimeni, sieluneläimeni, mikä nyt onkaan! (I had fun once, it was awful.)

[/quote]

Siis mitä? Kuulitko grumpy catista vasta juuri äsken?? :D

Vierailija
20/35 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kissa heiluttaa häntää, on se ärsyyntynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi