Teini kysyy: maksanko äitipuolen ruuan?
Moikka! Asia on siis niin että aloitin marraskuussa ensimmäisessä työpaikassani koulun ohessa. Olen saanut ihan hyvin palkkaa ja säästöön rahaa ja nyt haluaisin viedä isäni syntymäpäivän kunniaksi ravintolaan syömään. Isä tietenkin ottaa vaimonsa mukaan koska kyse on hänen syntymäpäivä päivällisestä. Tuntuu vaan tyhmältä että olen luvannut tarjota ruuan isälleni mutta tarkoittaako se automaattisesti sitä että pitää maksaa äitipuolenkin ruoka? Kun eihän ne hänen synttärit ole kuitenkaan....... mutta toisaalta tuntuu oudolta että minä maksan isän ja minun ruuan ja hän sitten joutuu ottaan laskun erikseen. Mitä mieltä?
Kommentit (53)
Ei ole montaa tuollaista ravintolaa en saa viineineen jälkiruokineen menemään satasta kalliissa paikassa tai ehkä just just mutta oikeasti kalliissa. No ainahan voit mennä itseksesi syömään alkaa selviämään miksi mies on karannut...
Jos minulla on juhlapäivä ja minut kutsuttaisiin syömään, mutta sanottaisiin että seuralainen ei saa tulla tai hänen on maksettava itse vaikka se reilu 100 niin en välttämättä ilahtuisi ollenkaan vaan ilmoittaisin etten tule minäkään.
Eihän ap:n isä erikseen mitään syntymäpäivä lahjaa saa jos ap maksaa myös äitipuolen ruuat. Jos lahja on tarjota illallinen ravintolassa niin silloin se tarjotaan vain sille kennelle se lahja on tarkoittettu. Poikkeuksena toki lapset, vammaiset yms. jotka eivät kykyne huolehtimaan omista raha asioistaan. Ja eri asia olisi tietysti jos syntymäpäiviä vain vietettäisiin ravintolassa ja sen lisäksi olisi muita lahjoja, mutta tässä tapauksessa se ravintola illallinen on se lahja. Entä jos ap antaisi isälleen, vaikka kirjan lahjaksi, eihän hän silloinkaan antaisi myös äitipuolelleen kirjaa lahjaksi, joten miksi se ravintola illallinen pitäisi antaa lahjaksi äitipuolelle, jonka juhlapäivä se ei ole?
Itse olisin ainakin hyvin hämmentynyt jos joku sanoisi tarjoavansa minulle syntymäpäivä LAHJAKSI ravintola illallisen ja sitten tarjoaisi sen myös muille, joiden juhlapäivä silloin ei ole. Ei se silloin ole syntymäpäivä lahja, vaan muuten vaan mukava yllätys.
Ehkä helpointa jos kutsut vain isäsi, saatte samalla yhteistä aikaa isäsi kanssa. Toivottavasti tulee mukava ilta :)
Ihana ajatus ap :) Itse olen vastaavassa tilanteessa tarjonnut myös äitini miehelle koska se ei hetkauta talouttani ja ollaan käyty esim pizzalla eli aika edulliset ruuat.
Jos joku sanoisi tarjoavansa minulle ravintola illallisen ehdoilla syntymäpäivänäni kieltäytyisin heti.
Minäkin tein joskus noin. Soitin äitipuolelleni, että on tietty raja jonka olen varannut tähän ja sen yli alkaa jo vaikuttaa mun talouteen. Sovittiin, että jos lasku on yli sen niin äitipuoli ostaa mulle ruokaa kämpälleni sillä mikä on mun loppukuun elämisestä pois.
Kerro äitipuolelle etukäteen, että haluat tarjota isällesi ruoan, mutta ei ole varaa maksaa äitipuolen ruokaa. Kysyt, että onko äitipuolen mielestä ok? Kohtelias on kiva olla :)
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 17:03"]
Jos minulla on juhlapäivä ja minut kutsuttaisiin syömään, mutta sanottaisiin että seuralainen ei saa tulla tai hänen on maksettava itse vaikka se reilu 100 niin en välttämättä ilahtuisi ollenkaan vaan ilmoittaisin etten tule minäkään.
[/quote]
Ai vaikka kutsuja olisi oma lapsi? No, tuskinpa tarvitsisi pelätä, että kutsuttaisiin toista kertaa. Ihme draamailija.
Etkö saa yhtään omaa aikaa isäsi kanssa? Voisitko sanoa, että haluaisit puhua "miesten kesken" ja mennä kahdestaan isäsi kanssa. Kyllä äitipuoli pääsee syömään isäsi kanssa, vaikka joka päivä. Miksi hänen pitää tupata "kerran vuodessa" isä-poika-juttuihinkin väliin? Eri asia olisi, jos söisitte aterian isäsi ja äitipuolen kotona, silloin kaikkien pitää saada olla pöydässä, mutta nyt olisi ihan luonnollista isän ja pojan mennä kaksistaan ravintolaan.
Jos isä on yhtään fiksu, hän lähtee tyttärensä kanssa kaksin. Kai tytärkin mielummin olisi tuon hetken isänsä kanssa kaksin? Se on kuitenkin nuorelle ihan merkittävä rahasumma maksaa kaksikin ruokaa.
Jos mieheni opiskeleva poika kutsuisi hänet syntymäpäivän kunniaksi syömään, en edes olettaisi, että kutsu koskee minua. Tarvitseehan isä ja poika myös kahdenkeskistä aikaa. Mieheni varmaan kysyisi pojaltaan onko kutsu 'avec'. Jos olisi, laittaisin pojalle viestin 'kiitos kutsusta, tulen mielelläni kanssanne syömään. Maksan luonnollisesti oman ruokani (tästä ei neuvotella, tai maksan koko laskun)'.
Me käydään yleensä sellaisissa ravintoloissa, että ruokailu viineineen kustantaa reilun satkun per pää. En siis suostuisi kustantamaan kuin oman ja kutsumani juhlakalun osuuden. Muut hoitavat oman osansa itse, jos mukaan päättävät tulla.