Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini kysyy: maksanko äitipuolen ruuan?

Vierailija
07.01.2015 |

Moikka! Asia on siis niin että aloitin marraskuussa ensimmäisessä työpaikassani koulun ohessa. Olen saanut ihan hyvin palkkaa ja säästöön rahaa ja nyt haluaisin viedä isäni syntymäpäivän kunniaksi ravintolaan syömään. Isä tietenkin ottaa vaimonsa mukaan koska kyse on hänen syntymäpäivä päivällisestä. Tuntuu vaan tyhmältä että olen luvannut tarjota ruuan isälleni mutta tarkoittaako se automaattisesti sitä että pitää maksaa äitipuolenkin ruoka? Kun eihän ne hänen synttärit ole kuitenkaan....... mutta toisaalta tuntuu oudolta että minä maksan isän ja minun ruuan ja hän sitten joutuu ottaan laskun erikseen. Mitä mieltä?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksaisin kyllä. Se on isälle rakkaan ihmisen huomioon ottamista ja täten myös osa lahjaa isälle. Otetaan esim. jos sinulla on sisaruksia ja yhdellä heistä syntymäpäivää niin eikö isäsi tarjoaisi ruuan koko perheelle eikä vain siskolle?!

Vierailija
22/53 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana että haluat maksaa isäsi laskun! Jos minä olisin kyseinen äitipuoli ja nuori kysyisi mitä minun ruokani kanssa tehdään, maksaisin käteisellä oman ruokani etukäteen, siis antaisin teinille vaikka 30 euroa jos söisin 22 eurolla. Sitten nuori voisi hoitaa koko laskun.

Siispä kerro äitipuolellesi että olisiko ok että maksaisit vain isäsi ja omasi laskun, varmasti sopii :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvi äitipuolesi ruokia maksaa tietenkään :) Ei hänkään varmasti edes oleta niin. Minäkin aina käyn isoäitini kanssa äitienpäivänä syömässä, mutta en tietenkään maksa hänen miehensä ruokia. MIes ei aina tule mukaankaa, joskus tulee ja silloin maksaa aina itse

Vierailija
24/53 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 13:31"]

Menette kolmestaan ja fiilistelet ääneen, kuinka kiva on kun kerrankin pystyt tarjoamaan ISÄLLESI syntymäpäiväillallisen. Painotat vaivihkaa tuota ISÄÄ tuossa ja toistat jutun muutamaan kertaan. Kun ateria on ohi, pidä huoli että sinä olet se joka pyytää laskun, ja sano tarjoilijalle että "minun ja hänen (osoita isääsi) ruoka ja juoma samaan laskuun minulle, kiitos". Ei siitä pitäisi tulla kenellekään paha mieli tai epäselvyyttä, kunhan vaan et muuten käyttäydy huonosti äitipuoltasi kohtaan. -tarjoilija

[/quote]

Miksei saman tien ihan suoraa lällätellä päin naamaa, että mammapuolen osuutta en kyllä maksa ja näytää kieltä vielä päälle.

Vierailija
25/53 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 13:41"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 13:31"]

Menette kolmestaan ja fiilistelet ääneen, kuinka kiva on kun kerrankin pystyt tarjoamaan ISÄLLESI syntymäpäiväillallisen. Painotat vaivihkaa tuota ISÄÄ tuossa ja toistat jutun muutamaan kertaan. Kun ateria on ohi, pidä huoli että sinä olet se joka pyytää laskun, ja sano tarjoilijalle että "minun ja hänen (osoita isääsi) ruoka ja juoma samaan laskuun minulle, kiitos". Ei siitä pitäisi tulla kenellekään paha mieli tai epäselvyyttä, kunhan vaan et muuten käyttäydy huonosti äitipuoltasi kohtaan. -tarjoilija

[/quote]

Miksei saman tien ihan suoraa lällätellä päin naamaa, että mammapuolen osuutta en kyllä maksa ja näytää kieltä vielä päälle.

[/quote]

Peesaan, oli kyllä harvinaisen huono neuvo.

"MÄ maksan meidät kaksi ja TUO maksaa itse."

Ja OT= Saako alaikäinen edes maksaa, jos isä on ottanut ruokajuomaksi alkoholia esim. lasin punaviiniä?

Vierailija
26/53 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kutsut vain isäsi, niin et tietenkään maksa äitipuolen ruokia, jos hän tulee mukaan. Muutenkin on aika tökeröä, jos isäsi pyytää äitipuolen mukaan kysymättä ensin sinulta, onko ok että hänkin tulee mukaan. Ja jos isäsi sitä kysyy, niin voit samalla sanoa hänelle, että on toki ok, että äitipuoli tulee (jos se on ok sinulle), mutta että sinulla ei oikein olisi rahaa maksaa hänenkin ruokia, tämä on synttärilahja isälle, ei äitipuolelle. Ja jos tahtoisit mennä kahden isäsi kanssa, on ihan ok sanoa myös se.

Ja olen itsekin äitipuoli, joten kyse ei ole siitä, että jotekin dissaisin äitipuolia.

Vierailija
27/53 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitipuolesi on fiksu, ymmärtää maksaa oman ruokansa, eikä oleta että opiskeleva teini maksaa.
Kaunis ajatus ap:ltä , hyviä synttäreitä teille!

Vierailija
28/53 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos porukalla mennään niin kutsuja maksaa. Kuului joskus ihan peruskäytöstapoihin ottaa muukin seurue huomioon, mutta kukapa niitä enää osaa.

Vierailija
29/53 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko menet kahdestaan isäsi kanssa tai maksat kaikkien ruuat.

Vierailija
30/53 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinkin kertoa pojalle että muutamien vuosien päästä kun on opiskellut ja töissä on niin ostaa aika pian äitipuolelleen jnkun kultaisen kaulakorun. 

Vierailija
31/53 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 13:47"]Jos porukalla mennään niin kutsuja maksaa. Kuului joskus ihan peruskäytöstapoihin ottaa muukin seurue huomioon, mutta kukapa niitä enää osaa.
[/quote]
Niin kutsutut. Eli isän. Ei kutsujan tarvitse kuokkavieraiden eväitä maksaa!

Vierailija
32/53 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsut heidät syömään, niin maksat. Jos et halua maksaa niin sovi se etukäteen äitipuolen kanssa. Tai sitten kutsut vain isäsi, että haluat viettää ihan kanhdenkeskeisen illan. En tunkisi äitipuolena mukaan, jos vain isä olisi kutsuttu.

Vierailija
33/53 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 13:07"]

No hyvien tapojen mukaisesti, sun kyllä pitäisi maksaa myös äitipuolen ruoka, mutta huomioiden sun ikäsi + tulosi sinun kannattaisi puhua asiasta äitipuolesi kanssa.

Sano vaikka että sulla olisi rahaa maksaa isäsi ruoka + oma ruoka + puolet äitipuolesi ruuasta, haluaisiko hän tulla puolella vastaan?

Uskon että haluaa maksaa kokonaan omansa, ehkä muutakin, mutta hyvien tapojen mukaista olisi kertoa tilanteesta etukäteen eikä niin että sitten pöydässä pyytää erilliset laskut.

[/quote]

Minkä ihmeen hyvien tapojen? Sitä paitsi toi on jopa aika yleistä ettei aina makseta kuin sankarin ruoka. 

Vierailija
34/53 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä, jos ap kutsuu vain isänsä syömään, mutta isä tuo äitipuolen mukanaan siitä etukäteen neuvottelematta, niin MIKSI ihmeessä ap:n pitäisi maksaa äitipuolen ruuat? Toki kutsuja maksaa, mutta ei sentään tarvitse maksaa kutsumattomien vieraiden ruokia? Entä jos isä toisi kymmenen kaveriaan mukanaan, pitäisikö ap:n maksaa kaikkien ruuat, koska kutsui isänsä?

Jos siis isä ei etukäteen ap:n kanssa sovi, että äitipuoli tulee mukaan, niin tietenkään ap:n ei tarvitse maksaa. Ja jos isä kysyy etukäteen, voiko äitipuoli tulla mukaan, niin siinä tapauksessa asia on täysin neuvoteltavissa. Jos kyseessä on opiskelija, niin fiksu isä ilman muute itse sanoo, että tietenkään ap:n ei tarvitse maksaa äitipuolen ruokia.

Mutta toki, jos ap on kutsunut sekä isän että äitipuolen, niin tilanne on vähän erilainen. Mutta käsitin, että ap on kutsunut vain isänsä. Mikä on ihan ok, miksei ap voisi syödä ihan kaksistaan isänsä kanssa, voihan sitä synttäreitä juhlia sitten erikseen isommalla porukalla.

Vierailija
35/53 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiseen ravintolaan?

Vierailija
36/53 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 13:54"]

Jos kutsut heidät syömään, niin maksat. Jos et halua maksaa niin sovi se etukäteen äitipuolen kanssa. Tai sitten kutsut vain isäsi, että haluat viettää ihan kanhdenkeskeisen illan. En tunkisi äitipuolena mukaan, jos vain isä olisi kutsuttu.

[/quote]

Entä jos isä haluaa syödä tyttärensä ja puolisonsa kanssa hänen syntymäpäivänään. Jos isä haluaisi juhlistaa yksin tyttärenstä niin ei hän varmaan puolisoaan mukaan ottaisi.

Vierailija
37/53 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita äitipuolelle ja sano nätisti, että on kiva että hän tulee mukaan, mutta koska sulla ei ole varaa maksaa kaikkien ruokailua, tulee tämän varautua maksamaan osansa. Ei epäselvyyksiä, ei selkäänpuukotuksia, ei huonoa mieltä kenellekään. Näin äitipuolelle jää aikaa reagoida asiaan; hän ei välttämättä ole odottanutkaan että tarjoat ruoan, mutta jos jostain syytä on, ehtii ajatella asian uusiksi. Ei voi olla vaikeaa. 

Vierailija
38/53 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ainakin tarjoutuisin maksamaan kaikkien ruuan. Jos äitipuoli sitten sanoisi että kyllä hän maksaa omansa, niin se olisi tietenkin okei. Mutta kohteliasta olisi kutsujan ainakin tarjoutua maksamaan.

Vierailija
39/53 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 16:20"]

Minä kyllä ainakin tarjoutuisin maksamaan kaikkien ruuan. Jos äitipuoli sitten sanoisi että kyllä hän maksaa omansa, niin se olisi tietenkin okei. Mutta kohteliasta olisi kutsujan ainakin tarjoutua maksamaan.

[/quote]

mutta ap:han ei ole kutsunut kuin isänsä - kohteliasta ja hyvien tapojen mukaista on maksaa kutsuttujen ruoka, ei kutsumattomien. Toisaalta voisi myös ajatella, että epäkohteliasta tulla kutsumatta paikalle - tai ainakaan olettaa, että ruokakin maksetaan, eikös?

Vierailija
40/53 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yhtään järkevä äitipuoli niin tarjoutuu maksamaan oman osansa. Voit myös sanoa reippaasti etukäteen, että aiot tarjota isällesi aterian syntymäpäivälahjana. Tuosta luulisi pöllömmänkin ymmärtävän että vain syntymäpäiväsankarin ruoat maksetaan. 

Mutta ei, sinun ei tarvitse maksaa, olethan kutsunut vain isäsi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi