Miten kestätte helsinkiläiset?
Tänään aamulla kävelin pihalla kahvikupin kera ja ihailin luontoa. Ajattelin että tämä tila ja luonnon läheisyys on oikeaa arjen luksusta. En ymmärrä miten kestätte asua betonikuutioissa? Onhan pääkaupunkiseudulla enemmän masennusta.. Onko lapsia terveellistä tai järkevää kasvattaa metelin, kiireen ja täysin ihmisen muovaaman ympäristön keskellä? Pahimmillaan ahtaassa asunnossa (nyt jos joku vastaa et asun 4h+k yhden lapsen kanssa ydinkeskustassa niin ei varmaan ole kovinkaan yleistä).
Kommentit (82)
En ymmärrä lainkaan tälläisten aloitusten ideaa.
Kyllähän ihmisiä asuu Helsingissä myös olosuhteiden pakosta, mutta sitten on niitä jotka tykkäävät asua Helsingissä.
Nyt uuden etätyönormin myötä, jos haluaisin muuttaa maalle, niin kyllähän se onnistuisi. Myyntivoittoa jäisi asunnostani n. 200k, melkoisen kämpän sillä maalta hankkisi. Ja jäisi vielä rahaa välillä matkustaa Helsinkiinkin lähitoimistopäiviksi.
Olen oikein tyytyväinen elämääni täällä Helsingin Kalliossa, kiitos kysymästä. Palvelut ja kaikki kuviteltavissa oleva viihdetarjonta on helposti saavutettavissa, kävelen töihin 20 minuutissa ja jos laiskottaa, bussi vie perille seitsemässä. Ei tarvitse kuluttaa päivästä tunteja ajaen edestakaisin samaa kymmenien kilometrien työmatkaa, säästän aikaa ja ympäristöä. Kerrostaloasumisessa on se(kin) hyvä puoli, että joku muu hoitaa pakolliset huolto- ja pihatyöt. Jos haluan luontoon, pääsen sinne nopeasti kävellen tai julkisilla, halusinpa sitten kävellä merenrannassa, samoilla metsässä tai kiipeillä mäkisessä maastossa. Kesäisin voin lähteä kesämökilleni, jossa saan tyydytettyä kaikki pihatyö- ja auringonottotarpeeni. Kesämökkipaikkakuntani on ihana, mutta ei minua saisi sinne asumaan vuoden ympäri missään nimessä.
Vierailija kirjoitti:
Heseläisiä ny ketään kestä, tietty.
Aika ikävästi sanottu Hesburgerin työntekijöistä. He ovat juuri olleet kohun keskellä , huonot työolot ym. Ja sinä annat tuollaisen mielipiteen. Tämä ketju tosin on eri aiheesta, joten toinen ketju tai jätä välistä.
Asuin pikkukaupungissa idässä ihan kaupungin keskustassa rivitalossa, naapureitten äänet häiritsivät sisällä. Siellä oli luonto silti lähellä. Asuin myös taajaman ulkopuolella, jossa päristeli mopopoikia ja naapureissa käytettiin aina ties mitä päristimiä, tramppoja joka paikassa.
Helsingissä on kymmeniä tuollaisia ”pikkukaupunkeja”, niitä kutsutaan kaupunginosiksi, ja niissä on omat palvelunsa. Helsingin keskustassa ei käy kukaan.
Nyt asun pienellä puutaloalueella Helsingissä yli sadan neliön rivarissa, iso takapiha ja seinänaapureista ei kuulu mitään.
Pihalla kesäisin kuuluu joskus mopojen pärinää ja läheisistä omakotitaloista hyvin vähän mitään.
On rauhallisin paikka, jossa olen asunut. Asumiskulut ovat pienemmät kuin idässä, sillä laina on puoliksi miehen kanssa.
Tällä rahalla saatais idästä okt maalta, mutta eipä houkuta elellä tupajumina.
Kesällä voin täällä hypätä tuohon lähijunaan ja vierailla Korkeasaaressa, Allas Sea Poolilla, Heurekassa, tai käydä päiväristeilyllä Tallinnassa tai syömässä aivan ihanissa ja erikoisissa paikoissa. Elokuvissa menee rajattomasti leffoja ja sisäurheilumahdollisuudet ovat upeat.
Kevät tulee täällä aikaisemmin ja syksy kestää pidempään, valoa riittää kauemmin ja voin yksinkertaisesti paremmin.
Lomamatkoja voi valita laajemmin, kun ei ole pakko tyytyä vain niihin pariin kohteeseen, joihin aiemmasta kotikaupungista pääsi. Tai sitten piti matkustaa junalla yli 4h, että pääsi HkiVantaalle.
Kukin arvostaa eri asioita, mutta minä rakastan Helsinkiä. Kaikki on käden ulottuvilla, tekemistä ja harrastusta riittää ja silti voi halutessaan linnoittautua kotiin rauhaan. Niin olen korona-aikaan tehnytkin etätöiden merkeissä❤️
Meil Jagikses oli tsögö heittäny fuulat flnsteriin ja ogelis on smegmat kyyberis.
Vierailija kirjoitti:
Asun rivitalossa Helsingissä ja sama luonto ympärillä. Täälläkin voi valita asuinpaikan ihan itse. Ps. Rautatieaseman vieressä ei asuta, niin kuin moni maalainen luulee.
Minä ainakin olen asunut 20 vuotta elämästäni rautatieaseman vieressä.
Ei Helsinki edes ole oikea kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun rivitalossa Helsingissä ja sama luonto ympärillä. Täälläkin voi valita asuinpaikan ihan itse. Ps. Rautatieaseman vieressä ei asuta, niin kuin moni maalainen luulee.
Entä sitten? Sehän nimenomaan on itselleni Helsingissä viehättävää, että voin toteuttaa samaan aikaan montaa itselleni tärkeää asiaa. Asua keskustassa, mutta silti pois keskeltä liikenteen melua, en tarvitse autoa, rantaan pari minuuttia, töihin 20 minuuttia kävellen. Tämän mahdollistaa keskituloisellekin se, että Helsinki on aika pieni kaupunki.
Oletko ikinä käynyt Helsingissä?
Merellinen kaupunki, jossa on erittäin paljon metsää.
Pääsen keskustaan julkisilla 30 minuutissa, mutta ikkunasta näkyy puita ja pienen pieni puisto, lähin metsä ja ranta 10 min kävelen päässä (lisääkin on).
Jos merta ei ole, niin metsää ja luontoa kyllä löytyy.
Kantakaupungissa asuessa ei yhtä lähellä, mutta tarpeeksi lähellä. Suurin osa asuu lähiöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ota asiaa niin kirjaimellisesti. Pointti oli, että suurin osa ei todellakaan asu keskustassa.
Asun kupittaan puiston vieressä. Yksi hienoimmista kaupunki puistoista pohjoismaissa.
Aina kun joku sanoo tällä palstalla jotain helsinkiläisestä aloittavat helsinkiläiset tuon: "maalaiset sitä ja maalaiset tätä". Luuletteko että kaikki muu kuin Helsinki on maaseutua?
Hyvin voisin lähteä pois Helsingistä. 20 vuotta on mielestäni tarpeeksi. Ja en tykkää ihmisvilinästä ollenkaan enää. En vaan tiedän mihin menisin. Kyllä ahdistaa jos ajattelee että menee maalle johonkin lähiökerrostaloon. Kyl se pitäis sitten olla omakotitalo.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun joku sanoo tällä palstalla jotain helsinkiläisestä aloittavat helsinkiläiset tuon: "maalaiset sitä ja maalaiset tätä". Luuletteko että kaikki muu kuin Helsinki on maaseutua?
Työkaveri oli kotoisin Mikkelistä ja totesi joskus, että osa helsinkiläisistä pitää Helsingin ulkopuolella olevia alueita maaseutuna.
Valtaosa ei pidä.
Minusta taas näihin ketjuihin vastaavat aina ne, joilla on tarve puolustella Helsingin luontoa eivätkä missään nimessä asu kantakaupungissa tai varsinkaan betonikuutiossa!
Terveisiä pienestä kämpästä Jätkäsaaresta, ihan kiva paikka asua. En oikein ole luontoihminen, joskus on kiva käydä luonnossakin, mutta muuten viihdyn kaupunkiolosuhteissa lähellä palveluita. Merimaisemista tykkään kyllä. Olen asunut pitkin Helsinkiä monissa paikoissa, myös niissä luonnonläheisissä, mutta Jätkäsaari menee kyllä top kolmoseen helposti.
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas näihin ketjuihin vastaavat aina ne, joilla on tarve puolustella Helsingin luontoa eivätkä missään nimessä asu kantakaupungissa tai varsinkaan betonikuutiossa!
Terveisiä pienestä kämpästä Jätkäsaaresta, ihan kiva paikka asua. En oikein ole luontoihminen, joskus on kiva käydä luonnossakin, mutta muuten viihdyn kaupunkiolosuhteissa lähellä palveluita. Merimaisemista tykkään kyllä. Olen asunut pitkin Helsinkiä monissa paikoissa, myös niissä luonnonläheisissä, mutta Jätkäsaari menee kyllä top kolmoseen helposti.
Joo mä oon asunut Sörnäisissä ja Hakaniemessä myös ja ihan oma tunnelma eri kaupunginosissa! Just siks Helsinki on itselle tärkeä, kun täällä voit valita sen itselle sopivimman kotikolon kaupungin rajojen sisällä. Viihdyin hyvin Kalliossakin, nyt asun täällä sivummalla kilsan päässä radasta.
Joensuussa esim. oli vain pari asuinaluetta, jotka todella suosittuja, ja niissä maksoi asuminen suhteessa ihan liikaa, eikä bussilla päässyt ollenkaan kätevästi kulkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Pahin painajaiseni olisi asua jossain hevon kuusessa keskellä ei-mitään. Isäni asuu landella, tuli nuorena vietettyä paljonkin aikaa siellä koulujen loma-aikoina ja onhan se ihan suolesta kun lähimpään kauppaankin on matkaa 15km, puhumattakaan mistään muusta, kuten vaikka kirjasto, ravintola, uimahalli jne.
Asun Helsingissä ja rakastan tätä. Kun kävelen ulos kotiovestani ja käännyt vasemmalle, kävelen viidessä minuutissa kauppakeskukseen mistä saan niin ruoat, vaatteet, lääkkeet kuin kaiken muunkin tarpeellisen. Myös juna-asema ja jo edellä mainitut muut palvelut löytyvät ihan vierestä.
Jos taas käännyt oikealle, siinä viidessä minuutissa olen suurees puistossa josta löytyy puroja, siltoja, lenkkipolkuja ja metsää. Eteenpäin kulkiessa luontoa löytyy aina vain lisää.
Että minulle mieluummin näin, on _sekä_ luontoa, _että_ tarvittavat palvelut.
Muuten, miksi aina näissä aloituksissa vain Helsingissä asutaan "betonikuutioissa"? Mun kokemukseni mukaan niitä kerrostalolähiöitä löytyy ihan joka kaupungista. Ei sellaiseen ole mikään pakko muuttaa jos ei halua.
Kun asiat noin hyvin ovat, niin miksi korona-aikana eniten rajoituksista valittivat helsinkiläiset? Siellähän on ihan kaikki, miksi lähteä mökille pakoon tautia?
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on aika yleinen harhaluulo maaseudulla asuvilla, ettei pk-seudulla olisi ”luontoa”. Luonto on täällä paljon monipuolisempaa ja saavutettavampaa kuin maaseudulla, jossa tarjolla on lähinnä talousmetsää ja -peltoa.
Missä siellä pääkaupunkiseudulla on luontoa? Nuuksio ei sellaista ole eikä ole merenrannatkaan, molemmat kun on ihmiset toimesta valjastettu ihmisen ehdoilla toimivaksi kokonaisuudeksi. Ei todellisessa luonnossa ole pitkospuita, ei nuotiopaikkoja tai lintutorneja. Jopa keskimääräinen talousmetsä on ekosysteemiltään monipuolisempi kuin Helsingin "luonto".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahin painajaiseni olisi asua jossain hevon kuusessa keskellä ei-mitään. Isäni asuu landella, tuli nuorena vietettyä paljonkin aikaa siellä koulujen loma-aikoina ja onhan se ihan suolesta kun lähimpään kauppaankin on matkaa 15km, puhumattakaan mistään muusta, kuten vaikka kirjasto, ravintola, uimahalli jne.
Asun Helsingissä ja rakastan tätä. Kun kävelen ulos kotiovestani ja käännyt vasemmalle, kävelen viidessä minuutissa kauppakeskukseen mistä saan niin ruoat, vaatteet, lääkkeet kuin kaiken muunkin tarpeellisen. Myös juna-asema ja jo edellä mainitut muut palvelut löytyvät ihan vierestä.
Jos taas käännyt oikealle, siinä viidessä minuutissa olen suurees puistossa josta löytyy puroja, siltoja, lenkkipolkuja ja metsää. Eteenpäin kulkiessa luontoa löytyy aina vain lisää.
Muuten, miksi aina näissä aloituksissa vain Helsingissä asutaan "betonikuutioissa"? Mun kokemukseni mukaan niitä kerrostalolähiöitä löytyy ihan joka kaupungista. Ei sellaiseen ole mikään pakko muuttaa jos ei halua.
Kun asiat noin hyvin ovat, niin miksi korona-aikana eniten rajoituksista valittivat helsinkiläiset? Siellähän on ihan kaikki, miksi lähteä mökille pakoon tautia?
Maalle jää ne vitosen oppilaat sevästi. Koronan aikaan ne uimahallit, kahvilat, kirjastot jne olivat kaikki kiinni. Juuri ne syyt minkä takia ihmiset haluavat asua kaupungeissa olivat kiinni. Sitten sitä yritettiin epätoivoisesti koluta kansallispuistoja kiviä potksikellen, mutta onneksi ei tarvitse enää. Sivistynyt maailmakin on taas auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä?! No varmaan juuri siksi, että kaupunkilaiselämäähän ne rajoitukset juuri rajoittivat! Luontoihmiset varmaan ovat niitä, jotka muuttivat muualle. Ja kieltämättä olisi varmaan ollut kivempaa asua pahimpaan aikaan mieluummin vaikka Tampereella kuin Helsingissä, koska eihän nyt kukaan sitä tautia halua, muissa kaupungeissa ei ole ollut niin paljon niin kovia rajoituksia tai niin suurta riskiä sairastua. Itse en ole poistunut Helsingistä koko korona-aikana, en muutenkaan täältä yleensä poistu juuri muualle kuin ulkomaille silloin tällöin.
T. Jätkäsaarelainen
Heseläisiä ny ketään kestä, tietty.