Kaverin käytös matkalla
Olin ystäväni kanssa etelänmatkalla. Unohdin kivan villatakkini yhteen kauppaan. Hotellilla huomasin sen, ehdotin ystävälleni joka on hyvä kielissä. Kun itse olen huono, että lähdemme etsimään kauppaa, kun en ollut varma mikä se oli ja hän kysyisi villatakkia. Ystäväni kieltäytyi ja sanoi ettei muista missä kauppa on. Olisin viimeisenä päivänä tarvinut 40e lainaksi. Lupasin maksaa heti suomessa takaisin, ystävä ei lainannut vaikka hänellä oli reilusti rahaa. Jotenkin jäi pahamieli.
Kommentit (71)
Osaan itte englantia hyvin, mutta perhe, kaverit tai avomies ei, joten joudun tosi usein tulkkaamaan jotain (lähes päivittäin pitkänki aikaa ku mies pelaa esim pleikkarilla, muttei ymmärrä mitä pelissä käsketään tehdä jne), mutta en koe sitä mikskään ongelmaks. Mun mielestä on päin vastoin kiva auttaa ihmisiä eikä se niin erikoista ole ettei englantia osaa pahemmin, vaikka olis peruskoulun käyny. Kouluissa on kuitenki eri tasosta opetusta, koko englannin kielen opiskelu ei välttämättä kiinnosta ja pääseehän vitosellaki läpi ja toisille kielien oppiminen on paljon vaikeempaa ku toisille. Sitä vastoin kaverit ja mies on aina jeesannu mua esim matemaattisissa jutuissa. Ihmiset on erilaisia.
Kyllä mun mielestä ystävälle tosi paikan tullen kuuluu lainata rahaa, jos itellä on sen verran että pärjää hyvin. Ja tarkotan nimenomaan ystäviä, heihin kyllä pitäis pystyä luottamaan sen verran, että tietää saavansa rahansa takasin. En mäkään nyt jokaiselle tutulle ja kavereille lainailis, mutta ystävälle kyllä.
Ihmettelen vähän kyllä ystäväsi käytöstä, mielestäni ystäviä kuuluu auttaa, mutta voi olla että hän oli väsynyt eikä jaksanut enää kierrellä kaupoissa? On tietysti muistettava, ettei kukaan jaksa loputtomasti auttaa toista saamatta itse mitään takaisin.. Onko ystäväsi joutunut sua lähiaikoina jeesaamaan useinki?
No asioilla on tosiaan monta puolta, emme me täällä voi tietää miksi kaverisi ei halunnut lähteä tulkkausavuksi, mutta siihen voi olla jokin ihan hyvä syy. Itse en ymmärrä, mihin olisit kaveriasi tarvinnut? Olisit pyytänyt häntä vaikka kirjoittamaan lapulle tuon asian, ja sitten kiertänyt sen kanssa. Hieman oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä voi ihmiseltä itseltäänkin odottaa, ei pidä aina jättäytyä toisten varaan.
Tuosta rahan lainaamisesta vielä sen verran, itselläni on eräs kaveri joka lainailee rahaa tyylillä "maksan sulle illalla kun oon koneella" tai "mulla on ens viikolla tilipäivä, saat silloin". Ikinä ei maksa silloin kun on luvannut vaan voi mennä puoli vuotta tai vuosikin näiden velkojen takaisin saamiseen, ja kyse on vähintään kympeistä, usein satasistakin (eikä mene mihinkään ruokaan ja bensaan vaan yleensä huvitteluun). Lainaan kuitenkin, koska mulla on siihen varaa ja kaveri maksaa aina lopulta kuitenkin. Sen linjan olen kuitenkin ottanut, että uutta lainaa en anna, ennen kuin entinen on kuitattu.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:22"]Miten sen niin ystäväsi olisi pitänyt muistaa mihin jätit takkisi ja lainaillaan sinulle rahoja?
kyllä itse olisit voinut mennä liikkeeseen tervehtimään ja aloittaa kysymyksen ja ystäväsi olisi voinut sitten täydentää . Tai olisit voinut köydä niissä liikkeissä kysymässä ja ystäväsi auttanut...mutta ei noin, että sinä odottelet pihalla ...ehei. Kyllä sinun hommasi olisi ollut.
joku toinen ystävä olisi voinut mennäkin, murra ei mikään velvollisuus. Autta,aan varmaan olis tullutkin?? Mutta kuullostaa että sälytit vastuun pois itseltäsi.
älä pistä toisen syyksi omaa arkuuttasi. Kokeilemaan vaan,,,sillä tavalla sinä opit. Ota vastuuta omasta elämästäsi.
[/quote]En odottanut. Ehdotinkin että menisimme yhdessä liikkeeseen.Enkä valittanut matkalla. Olen ihminen ja ystävän kuuluu auttaa.
Ja olen itsekin aina avulias ystävilleni. Enkä valita pienistä. Mut toisilta mahdoton saada apua. Minä olisin ainakin lähtenyt villatakkia kaverin seuraksi etsimään
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:22"]Miten sen niin ystäväsi olisi pitänyt muistaa mihin jätit takkisi ja lainaillaan sinulle rahoja? kyllä itse olisit voinut mennä liikkeeseen tervehtimään ja aloittaa kysymyksen ja ystäväsi olisi voinut sitten täydentää . Tai olisit voinut köydä niissä liikkeissä kysymässä ja ystäväsi auttanut...mutta ei noin, että sinä odottelet pihalla ...ehei. Kyllä sinun hommasi olisi ollut. joku toinen ystävä olisi voinut mennäkin, murra ei mikään velvollisuus. Autta,aan varmaan olis tullutkin?? Mutta kuullostaa että sälytit vastuun pois itseltäsi. älä pistä toisen syyksi omaa arkuuttasi. Kokeilemaan vaan,,,sillä tavalla sinä opit. Ota vastuuta omasta elämästäsi. [/quote]En odottanut. Ehdotinkin että menisimme yhdessä liikkeeseen.Enkä valittanut matkalla. Olen ihminen ja ystävän kuuluu auttaa.
[/quote]
No kannattaisko harjoittaa kielipäätä jos ulkomailla matkailee ettei tarvitse olettaa muiden pyytelevän sun unohtuneita juttuja kaupoista? Kun et itsekään muista mihin kauppaan se edes jäi.
AP ei taida pahemmin matkustaa, ja lomaileva kielitaitoinen kaveri joutuu vielä auttamaan tommosta uusavutonta turistia joka hukkaa tavaroitaan ja jolla rahat loppu!
Jos ystävällä tai naapurilla on sotkuista. Täällä käsketään mennä siivousapuun. Minusta on helpompi käydä muutamassa kaupassa ja etsiä villatakkia:)
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 13:02"]Miten negatiivinen kuva teillä oikein on rahan lainaamisesta? Mulla on vissiin ainakin tosi hyvä tilanne, koska ne ihmiset joiden kanssa lähden/lähtisin matkalla on sellasia, että lainaavat kyllä tarpeen tullen rahaa ja minäkin voisin lainata heille. Sama pätee ihan normaalissa elämässä. Jos mulle iskee hätä saada rahaa niin tiedän, että saisin moneltakin lainattua. Ja toivon myös, että minulta uskaltaisi ystäväni tarpeen mukaan pyytää rahaa. Mun käsittääkseni ystävä on ihminen johon voi luottaa. Tietäisin saavani rahat takaisin! [/quote] Mäkin oon käsittänyt ennen että ihmisiin voi luottaa kunnes muutamat ovat jättäneet velkansa maksamatta. En viitsi kerjätä omiani takaisin mutta en viitsi enää lainatakaan.
[/quote]
Siinä tapauksessa sulla on aika persepäisiä ystäviä. Tai ehkä enemmänkin tuttuja/kavereita?En minäkään millekään "nähdään kerran vuodessa" -tyypille lainasi, mutta en sellaisen kanssa varmaan lähtisi lomallekaan.
Mitäpä jos ystävä on oikeasti unohtanut velan? Minä ainakin kehtaan mainita asiasta, jos on jäänyt maksamatta.
[/quote]
Mun ystävät ovat olleet elämässäni jo yli 20 vuotta joten tiedän että joillakin on vaan tyyli unohtaa velkansa ja jotkut ajattelevat että se nyt vaan on 40 euroa joten kuinka kehtaa edes takaisin pyytää. Eräät haluavat ensimmäisinä olla myös mukana kaikissa ostettavissa kimppalahjoissa mutta ei sitten muistakaan maksaa kimppaansa.
En viitsi noin pitkiä ihmissuhteitakaan tosta vaan heivata raha-asioiden takia, mutta kestäkööt hekin sitten sen että se on sitten minun pieni vittumainen ominaisuus etten enää rahaa lainaa muuta kuin todellisessa hädässä