Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

laitan 9-vuotiaan maksamaan hävittämänsä kotiavaimen. oikein?

Vierailija
06.01.2015 |

perkeleen avain on jatkuvasti hävöksissä, aina se on kuitenkin löytynyt tuolta huoneestaan tai jostain. nyt ei löydy.

se on sitten 30-35e lapsen kaivettava omista rahoistaan, olkoon se opetus, että ei ne ilmaisia ole hukata. että ärsyttää. tuolla se nyt etsii sitä avainta, sanoin että etsii vaikka yöhön asti. ja samalla siivoaa huoneensa, joka on kuin kaatopaikka jatkuvasti. saa väsyttääaamulla kouluunmeno, ihan sama!!

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, kysyit onko oikein laittaa maksamaan. Laskeppa vastaukset ja tee johtopäätökset! Mene hoitoon, eli hanki apua lasten kasvatukseen. Voimia sinulle, jotta sinysta tulisi rakastava ja rehellinen äiti, lastasi kohtaan. Pyydä anteeksi hölmöyttäsi aamulla.. jooko!

Vierailija
62/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 22:58"]

perkeleen avain on jatkuvasti hävöksissä, aina se on kuitenkin löytynyt tuolta huoneestaan tai jostain. nyt ei löydy.

se on sitten 30-35e lapsen kaivettava omista rahoistaan, olkoon se opetus, että ei ne ilmaisia ole hukata. että ärsyttää. tuolla se nyt etsii sitä avainta, sanoin että etsii vaikka yöhön asti. ja samalla siivoaa huoneensa, joka on kuin kaatopaikka jatkuvasti. saa väsyttääaamulla kouluunmeno, ihan sama!!

[/quote]

vitun urpo. Päästä lapsi nukkumaan että jaksaa herätä kouluun. 

maksamisen sijasta katkaisisin esim. viikkorahan sopivaksi aikaa että maksettu sitä kautta kokonaan/osittain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 23:10"]Tuntuu pahalta lapsesi puolesta. Nyt lapsi nukkumaan ja rauhoitu! Vähän suhteellisuutta, LAPSI on yhdeksän.  Etsikää yhdessä ja siivotkaa huonetta ja selitä asiallisesti, että avaimesta pitää pitää hyvää huolta.  Tuntuu kauhealta kun jotkut vanhemmat on niin ankaria lapsilleen,  kyllä me aikuisetkin mokataan välillä.  Lapsesi saattaa muistaa tuollaisen vielä aikuisena eikä välttämättä opettavaisena vaan mielestäno et aseta itseäsi hyvään valoon vanhempana etkä ole turvallinen vanhempi.  Keskustelu ja yhdessä tekeminen auttavat enemmän. Hyvää yötä lapsellesi,sopikaa, halaa hyvää yötä hänelle.  Ajattele mikä onni on kuitenkin, että sinulla on hänet!  ♥
[/quote]

Kasvatatte ihme pullamössökakaroita. Ap ei ole mitenkään uhkaillut lasta tai vahingoittanut tätä vaan ilmoittanut että mokailut pitää korvata ja niistä on otettava vastuu. Varsinkin kun avain tuntuu olevan aloituksen perusteella usein kateissa. Ei vastuun ottamisesta pitäisi mitään traumoja jäädä. Jos summa olisi niin suuri että lapsi joutuisi raatamaan koko kesän marjojenpoiminnassa niin sitten pienentäisin sitä - nythän lapsella oli reilusti säästössä. Ehkä tekisin itse mieluummin niin, että muutamat seuraavat viikkorahat jäisivät antamatta (jos sellaisia on tapana antaa).

Vierailija
64/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin maksattaisin lapsella, hän kun ei tunnu tajuavan tilanteen vakavuutta. Kun minä sain kotiavaimen lapsuudessani, niin olin todella varovainen sen kanssa ulkona. Ilman sitä ei pääse kotiin, ja lukot saattaa joutua vaihtamaan.
Jätin avaimen joskus kotiin ulkoillessani vanhempien kanssa, ja sitten istuttiin illalla puoli tuntia pakkasessa, kun isäkin oli mukamas jättänyt. Lopulta hän avasi oven ja muistutti, ettei voi olettaa muiden aina muistavan ja huolehtivan asioista. Avain pitää ottaa mukaan!
Olin väsynyt ja vähän kylmissäni, mutten peloissani. Olo oli lähinnä hölmistynyt, kun isä avasi oven. Ihailin kekseliästä opetusta. Oppi myös meni perille, en ole ikinä jättänyt avainta kotiin.

Vierailija
65/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 23:07"]

Vähän armoo. Nyt ilmoitat vain. Että avainta ei enää tipu, kun ei osaa huolehtia.

[/quote]

no mutta en voi kuitenkaan seisottaa lasta ulkona siihen saakka, että pääsen itse töistä kotiin..  kyllä se avain on oltava, että pääsee kotiin. ap
[/quote]
No eikö se voi mennä vaikka kirjastoon tai eikö teillä ole vara-avainta. Meillä kakkosluokkalainen lapsi toisen avaimen hukattuaan sai alkaa käyttää vara-avainta, joka oli piilotettuna pihapiiriin. Sai uuden kun alkoi pysyä tavarat tallessa ja löytää tiensä oikeille paikoille.

Vierailija
66/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 01:24"]AP, kysyit onko oikein laittaa maksamaan. Laskeppa vastaukset ja tee johtopäätökset! Mene hoitoon, eli hanki apua lasten kasvatukseen. Voimia sinulle, jotta sinysta tulisi rakastava ja rehellinen äiti, lastasi kohtaan. Pyydä anteeksi hölmöyttäsi aamulla.. jooko!
[/quote]

"Democracy does not work since stubid people will always outnumber smart people"

Vierailija
67/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuuta voi opettaa päivällä. Ei sitä yöllä tarvitse opettaa.. 9-vuotiaana ei tarvitse ansiokseen kerätä marjoja.. Saa toki tehdä, mutta siihen ikään kuuluu leikkiminen ja eväskorista huolehtiminen..

Vierailija
68/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 01:24"]AP, kysyit onko oikein laittaa maksamaan. Laskeppa vastaukset ja tee johtopäätökset! Mene hoitoon, eli hanki apua lasten kasvatukseen. Voimia sinulle, jotta sinysta tulisi rakastava ja rehellinen äiti, lastasi kohtaan. Pyydä anteeksi hölmöyttäsi aamulla.. jooko!
[/quote]

Tämä nyt on ainakin ihan onneton neuvo. Anonyymilla keskustelupalstallako voidaan muka olettaa, että kaikki ketjuun vastanneet ovat millään tavalla kykeneviä antamaan oikeita neuvoja? Paska on hyvää: miljardi kärpästä ei voi olla väärässä!

Vierailija
69/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 23:10"]Tuntuu pahalta lapsesi puolesta. Nyt lapsi nukkumaan ja rauhoitu! Vähän suhteellisuutta, LAPSI on yhdeksän.  Etsikää yhdessä ja siivotkaa huonetta ja selitä asiallisesti, että avaimesta pitää pitää hyvää huolta.  Tuntuu kauhealta kun jotkut vanhemmat on niin ankaria lapsilleen,  kyllä me aikuisetkin mokataan välillä.  Lapsesi saattaa muistaa tuollaisen vielä aikuisena eikä välttämättä opettavaisena vaan mielestäno et aseta itseäsi hyvään valoon vanhempana etkä ole turvallinen vanhempi.  Keskustelu ja yhdessä tekeminen auttavat enemmän. Hyvää yötä lapsellesi,sopikaa, halaa hyvää yötä hänelle.  Ajattele mikä onni on kuitenkin, että sinulla on hänet!  ♥
[/quote]

Kas tässä meillä on ihminen, jonka koirat murisevat, räksyttävät ja kiskovat hihnassa ja jonka lapset rääkyvät karkkia kaupassa vielä 10-vuotiainakin, koska eihän niille voi sanoa pahasti, ne on niin rakkaita mussukoita! <3

Vierailija
70/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 01:18"]Mitä se viikkorahan pois ottaminen auttaa? Ei kai se viikkoraha ole aiheuttanut niitä sitä, miksi lapsi unohtelee? Jokin syy siihen ON. Tiedätkö, se voi olla siinä sinun siskossakin se syy.. niin ei tietenkään, koska SINÄ TUNNET SISKOSI!
[/quote]

No ei siinä paljon ole varaa viikkorahoja maksella jos pitää korvata kahdesti kerrostalon lukot!

Vierailija
71/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä oli onnetonta? Sekö, että pitäisi pyytää anteeksi? Sekö että lapsi voidaan laittaa siivoamaan keskellä yötä yksin.. ja etsimään avainta.. Sekö, että siinä muistutettin, että ap itse kysyi, vaikka tarkoitus olikin ehkä hakea myötäkarvaan silittelijöitä? Siis sen "aikuisen"! Sekö että olet itse AP?

Vierailija
72/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 01:40"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 01:18"]Mitä se viikkorahan pois ottaminen auttaa? Ei kai se viikkoraha ole aiheuttanut niitä sitä, miksi lapsi unohtelee? Jokin syy siihen ON. Tiedätkö, se voi olla siinä sinun siskossakin se syy.. niin ei tietenkään, koska SINÄ TUNNET SISKOSI!
[/quote]

No ei siinä paljon ole varaa viikkorahoja maksella jos pitää korvata kahdesti kerrostalon lukot!
[/quote]

Helppo keino välttää puuttumasta itse ongelmaan. Lapsella on jostain syystä tullut vaihe, että hän unohtelee. Rangaistaan, niin nyt muistaa pelolla.

Vierailija
73/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähäm helvettiä? Jos avaimia ei ole ylimääräisiä ja lapsen pitäisi päästä kotiinkin takaisin niin olisihan se hyvä löytää ennen kouluun menoa jos sattuisi olemaan van lattialla tavaroiden alla. Ap:n lapsi on kuitenkin jo nukkumassa kuten jo aikaa sitten ap sanoi. Ja minusta tuo määrä ei ole kohtuuton. Itse tekisin kuitenkin niin, että jos avain löytyy niin palauttaisin rahat. Pitäisikö ihan oikeasti lapselle antaa kymmeniä avaimia jotka tämä hukkaa kun ei tajua ottaa vastuuta kun tietää että saa aina helposti hoidettua asian kun ei tarvikkaan ottaa vastuuta. Jos sellaisella menolla jatkuu niin voi aikuisena tulla ikäviä kokemuksia kun joutuukin maksamaan jos hukkaa jotain.
-
En myöskään tajua miksi väitätte että ap on päästään vialla eikä rakasta lastaan koska vaati tuollaista. Parempiko olisi että sanoisi vaa ok ja odota sitten tunteja pakkasessa kun et sisälle pääse, äiti hankkii uuden avaimen heti huomenna? Just!
Miten teidän tekopyhien mammojen lapset koskaan pärjää elämässä kun ääntä ei saa korottaa, mitenkään ei saa rangaista opetusmielessä, vastuuta ei tarvi ottaa ja vanhemmat eivät saa koskaan suuttua kun pikkuiselle tulee traumoja? Syyttäkää sitten itseänne kun lapsenne eivät aikuisena siedä yhtään vastoinkäymisiä.

Vierailija
74/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on persaukinen pösilö.

Vierailija
75/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 01:45"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 01:40"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 01:18"]Mitä se viikkorahan pois ottaminen auttaa? Ei kai se viikkoraha ole aiheuttanut niitä sitä, miksi lapsi unohtelee? Jokin syy siihen ON. Tiedätkö, se voi olla siinä sinun siskossakin se syy.. niin ei tietenkään, koska SINÄ TUNNET SISKOSI!
[/quote]

[/quote]

Helppo keino välttää puuttumasta itse ongelmaan. Lapsella on jostain syystä tullut vaihe, että hän unohtelee. Rangaistaan, niin nyt muistaa pelolla.
[/quote]

No eipä tuo 11v tyttö ketään pelkää. Kukaan ei huutanut hänelle vaan asiasta keskusteltiin rauhallisesti. Olin itse paikalla silloin. Avaimet pysyy kaulassa ja nyt muistaakin pitää ne kaulassa. Viikkorahansa on saanut jo vuosi sitten takaisin. Oppi virheistään ja tajuaa, että on pidettävä huolta tavaroistaan ja avaimen kadottaminen on kallista ja voi joutua vääriin käsiin. Miksi tuosta aiheutuisi pelkoa? Kasvatatko itse lapsesi niin, ettei tarvi ottaa vastuuta teoista? Jos lapsesi rikkoo toisen omaisuutta niin joutuuhan senkin korvaamaan vaikka saattaisi olla vahinko. Vai opetatko niinkin ettei tarvitse koskaan korvata?

Vierailija
76/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan sen verran kysyisin, että onko teillä kotona jokin yhteinen, selkeä ja siisti paikka, johon lapsi voi avaimensa laittaa kotiin tullessaan. Avainkaappi, joku astia tai vastaava, joka sijaitsee loogisessa paikassa, mielellään eteisessä. Rutiinit ovat ainoa asia, jotka hajamielistä lasta auttavat. Rangaistus on varmasti hyvä muistutus, mutta ei sen tarvitse olla liian ankara. Ongelmallisimmalta ap:n viestissä vaikuttaa siitä huokuva viha lasta kohtaan. Tue lastasi siisteydessä, opeta ja osoita hänelle tapoja pitää sitä yllä, älä vain komenna ja vaadi kokonaisuutta, vaan ole aikuinen, joka neuvoo ja ohjaa, siinäkin asiassa.

Vierailija
77/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi sai aamulla vara-avaimen, ja mennään yhdessä tettäämään uusia avain, hän maksaa sen omasta lompakosta ihan konkreettisesti.

oli itse luovuttamassa, että "antaa olla, avainta ei löydy, maksan omista rahoistani uuden"----  johon sanoin, että on säästänyt pitkään yhteen asiaan, ja se on aika iso osa nyt se avainraha siitä, johon tyttö vastasi : "joo, mutta avain on paljon tärkeämpi kuin se mihin on säästänyt"----  sen jälkeen vielä hetken joutui etsimään ja siivoamaan huonettaa, ja pääsi nukkumaan.  ei tällaista "yliampumista" minun puoleltani usein ole, nyt vain paloi päreet kun piti nukkumaan mennä ja aamun avain hukassa.

mielestäni se ei ole ihan sama hukata tavaroita ja ostaa aina vaan uutta tilalle, pitää siitä nyt jotain seurauksia olla.

olipas kirvoittanut mieliä paljon tämä toimintani. 

ap

ap

Vierailija
78/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 15:52"]

lapsi sai aamulla vara-avaimen, ja mennään yhdessä tettäämään uusia avain, hän maksaa sen omasta lompakosta ihan konkreettisesti.

oli itse luovuttamassa, että "antaa olla, avainta ei löydy, maksan omista rahoistani uuden"----  johon sanoin, että on säästänyt pitkään yhteen asiaan, ja se on aika iso osa nyt se avainraha siitä, johon tyttö vastasi : "joo, mutta avain on paljon tärkeämpi kuin se mihin on säästänyt"----  sen jälkeen vielä hetken joutui etsimään ja siivoamaan huonettaa, ja pääsi nukkumaan.  ei tällaista "yliampumista" minun puoleltani usein ole, nyt vain paloi päreet kun piti nukkumaan mennä ja aamun avain hukassa.

mielestäni se ei ole ihan sama hukata tavaroita ja ostaa aina vaan uutta tilalle, pitää siitä nyt jotain seurauksia olla.

olipas kirvoittanut mieliä paljon tämä toimintani. 

ap

ap

[/quote]

Palstalaisilla on omia kokemuksia puoleen ja toiseen. Kuulostaa kyllä siltä että teillä kaikki on ok.

Vierailija
79/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestä tuntuisi hurjalta koska avaimet lukon uudelleen sarjoituksineen n 400e...huh, en vois tuollaista summaa kyllä lapsen maksettavaksi laittaa paitsi ehkä jos ihan tahallaan ne viskais johonkin jorpakkoon. Kyllä mä torunut olen kun tavaroita hävittää mutta...etenkin pojat hävittää vaikka mitä. Joskus ihmettelen että meidän teinillä on sentäs pää viellä tallessa.

Vierailija
80/123 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot sairas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan