Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

laitan 9-vuotiaan maksamaan hävittämänsä kotiavaimen. oikein?

Vierailija
06.01.2015 |

perkeleen avain on jatkuvasti hävöksissä, aina se on kuitenkin löytynyt tuolta huoneestaan tai jostain. nyt ei löydy.

se on sitten 30-35e lapsen kaivettava omista rahoistaan, olkoon se opetus, että ei ne ilmaisia ole hukata. että ärsyttää. tuolla se nyt etsii sitä avainta, sanoin että etsii vaikka yöhön asti. ja samalla siivoaa huoneensa, joka on kuin kaatopaikka jatkuvasti. saa väsyttääaamulla kouluunmeno, ihan sama!!

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 23:16"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 23:12"]Minäkin laitoin. En ymmärrä, että se olisi julmaa. Olemme keskustelleet asiasta lapsen kanssa. En ole koskaan huutanut tai syyttänyt avaimen katoamisesta. Jokaiselle on annettu avain josta huolehditaan. Jos sen hukkaa, niin pitää itse hommata äidin avustuksella uusi. Mikä tässä on julmaa?  [/quote]Lapsi ei hukannut avainta tahallaan tai ilkeyttään vaan vahingossa.Mä oon jättäny useesti avaimen sisälle epähuomiossa ja painanu oven lukkoon.Ja mä oon yli 40 v! Perkele mun kans!

[/quote]

Ilmeisesti jouduit maksamaan avaumaksun hultoyhtiölle? Syy ja seuraus. Ei tunteiluja vaan asian hoitoa. 

Vierailija
22/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tällaisesta huuto-kasvatuksesta kärsineenä haluan huomauttaa että tässä voi kasvattaa kahdella tavalla. Joko äiti huutaa kurkku suorana, jolloin lapsi ymmärtää että jos tekee jotain väärin niin äiti tulee ja rankaisee. Tai sitten voisi ihan käytännössa selittää miksi avaimen hukkaaminen on huono juttu, josta on aikuisenakin hyötyä. Siitä ei ole hyötyä että jokaisen virheen kohdalla pelkää jonkun auktoriteetin tulevan rankaisemaan. Näen omasta mielestäni yhteyden AP:n kasvatuksen ja avainten unohtelun välillä - ei tominut ja avain hukkuu yhä. Minunkin äitini mesosi ja jopa löi, mutta en minä vähemmän hajamieliseksi siitä tullut. Pelkäsin häntä tosin myös silloin kun en ollut tehnyt mitään. Ja siitä aiheutunut stressi aiheutti myös unohteluja. Minulle tosin äitini ei ollut äiti vaan joku ihminen jonka kanssa eli ja joka purki itseään minuun aina sopivissa kohdissa. Virheiden teko oli melkeinpä loistava syy että pääsee taas syystä huutamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on nyt siitä, että lapsi hävittää TOISTUVASTI avaimen. Ei kerran, mikä on vahinko. Useampi kerta on huolimattomuutta ja siitä on jo syytä tiukasti keskustella ja ehkä rangaistakin.

Vaikka miten pitäisi ottaa ikätaso vastuussa huomioon, on 9-vuotiaan vaan opittava huolehtimaan kotiavaimestaan, jos vaihtoehtona on se, että jompi kumpi vanhemmista jättäytyy työttömäksi kotiin, että lapsi ei joudu huolehtimaan yhdestä tavarasta koulupäivän ajan. Kaikilla ei vaan ole mahdollisuutta olla kotiäitinä tai -isänä pienempien kanssa odottamassa, että iso lapsi kypsyy myöhässä.
Eikä voi olla mikään ikään kuuluva haahuvaihe tai orastava ADD, jos muut tavarat kuitenkin pysyvät tallessa.

Lisäksi kotiavain ei ole mikään pikkujuttu. Lapselle ei kuulu erikseen sälyttää pelottelulla liikaa vastuuta (ei sanoa totuutta ääneen eli rosvot ja narkit pääsee sisälle lukituistakin ovista), mutta kyllä yhdeksänvuotiaalta voi jo kysyä, että miksi niitä ovia edes lukitaan, jos avaimia on pitkin koulumatkaa tarjolla.

Avaimesta pitää oppia huolehtimaan. Jossain muussa asiassa voi sitten olla lapsellisempi, osaamaton ja pieni, mutta kun aina vaihtoehtoja ei vaan ole tietyissä jutuissa.

Vierailija
24/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 08:47"]

Te, jotka kutsutte kritisoijia "päänsilittelijöiksi" jne, ette ymmärrä, että ongelma ei ole siinä, että lapsi halutaan saada vastaamaan seurauksista. Ongelma on siinä, että se tapahtuu keskellä yötä! Lapsen kuuluisi mennä nukkumaan n. klo 21 - 22.

[/quote]

Yksikään lapsi ei vahingoitu siitä, että yhden kerran jotuu valvomaan puolilleöin ja etsimään hukattua avainta. Hyvä vaan, että AP otti ongelman heti esille, eikä jätä muhimaan yön ajaksi. Tuskin aamulla kovassa kiireessä sitä avainta ehtii etsimään ja pakkohan se olisi löytää ennen kouluun lähtöä.

Täällä on muutenkin aivan käsittämättömiä kommentteja ja syytöksiä AP:ta kohtaan. Tarina on nyt muuttunut niin, että AP on suurinpiirtein pahoinpidellyt lasta, huutanut ja ragennut pää punaisena. Uhkaillut ties millä ja ei rakasta lasta ja AP:n pitäisi hankkia apua ja ja ja.... Ihan ihme juttuja. Puolet näistä kommentoijista vois ihan itse hakea sitä apua itselleen, ei AP:n. Mä ainakin pystyn kuvittelemaan miten AP on toiminut ja ihan järkevällä tavalla luulen sen tapahtuneen. Varmaan vaan tiukasti sanonut, että avaimen on löydyttävä aamuun mennessä siitä kaaoksesta ja että joutuu maksamaan uuden avaimen kerta toistuvasti sen hukkaa.

Ja tuosta huoneen sotkuisuudesta mistä täällä on paljon kirjoiteltu ja AP ei ole opettanut tai huolehtinut siisteydestä ja jonkun mielestä jopa koko koti on saastainen, niin on taas pikkasen liioiteltu asiaa. Mun sisko oli sellainen, että se sai muutamassa tunnissa huoneensa sotkuiseksi, vaikka oli just siivottu. Ja se inhosi, jos äitimme oli käynyt sen siivoamassa ja sen jälkeen raivopäissään heitteli kaikki takaisin lattioille. Tykkäsi nähtävästi enemmän epäsiisteydestä. Ja tuommoinen 9v. nyt saa jo leikkiessään sotkun aikaiseksi hetkessä, joten turha siitä on AP:ta syyllistää. Ei sitä voi olla nuohoomassa koko ajan paikkoja. Kyllä täällä taas TÄYDELLISET ÄITYLIT vastailee, ei heidän perheessä koskaan mitään....

Ja vielä kommentoin jonkun väitettä siitä, että aikuisetkin hukkaa avaimia usein, niin eihh... Olen 40-vuotias ja en ole eläissäni yhtään avainta hukannut tai muutakaan tavaraa, lompakkoa, pankkikorttia, puhelinta ymv. Se on vain mitä pitää tärkeänä, niin sitä ei hukkaa. Ja tämä pitää opettaa lapsille jo hyvin varhaisessa vaiheessa, tärkeistä tavaroista pidetään huolta. Ja avain EI OLE pikkujuttu, vaikka monelle kirjoittajalle se näyttää olevankin, kummallista.

Vierailija
25/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkevältä tuo ap:n toiminta kuulostaa.

Vierailija
26/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:26"]Itse tällaisesta huuto-kasvatuksesta kärsineenä haluan huomauttaa että tässä voi kasvattaa kahdella tavalla. Joko äiti huutaa kurkku suorana, jolloin lapsi ymmärtää että jos tekee jotain väärin niin äiti tulee ja rankaisee. Tai sitten voisi ihan käytännössa selittää miksi avaimen hukkaaminen on huono juttu, josta on aikuisenakin hyötyä. Siitä ei ole hyötyä että jokaisen virheen kohdalla pelkää jonkun auktoriteetin tulevan rankaisemaan. Näen omasta mielestäni yhteyden AP:n kasvatuksen ja avainten unohtelun välillä - ei tominut ja avain hukkuu yhä. Minunkin äitini mesosi ja jopa löi, mutta en minä vähemmän hajamieliseksi siitä tullut. Pelkäsin häntä tosin myös silloin kun en ollut tehnyt mitään. Ja siitä aiheutunut stressi aiheutti myös unohteluja. Minulle tosin äitini ei ollut äiti vaan joku ihminen jonka kanssa eli ja joka purki itseään minuun aina sopivissa kohdissa. Virheiden teko oli melkeinpä loistava syy että pääsee taas syystä huutamaan.
[/quote] ma olin kylla lukevinani, etta huolellisuudesta avaimen kanssa oli keskusteltu jo aiemmin ja lapsen vastaus oli tyylia "ihan sama..." ja kylla, lasta voi vaatia tekemaan asioita tiukasti huutamattakin. Mulle ei jaany aloituksestakaan kuvaa huutavasta aidista.

Vierailija
27/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi ton ikäisellä edes on avain? Meillä oli aina joku kotona odottamassa tai haki koulusta ala-asteen ajan, avain oli käytössä vasta yläasteella. 

T synt 1981

[/quote]

Ja meillä vanhemmat töissä eli oma avain ekaluokasta asti. Minä olin vanhin lapsista, kuka kotona ois ollut?

T synt 1986 

Lapsen kuuluu opetella huolellisuutta. Voisiko avaimen kiinnittää reppuun renkaalla eli ei irtoa repusta ollenkaan? Tuskin tarvitsee avainta muulloin kuin koulun jälkeen. Vaikka ois hankala avata ovea reppu avaimenperänä, niin järkevämpää ja turvallisempaa silti kuin että kotiavaimia pitkin pitäjää lapsen jäljiltä. 

[/quote]

Kodinhoitaja, jos vanhemmat ei ehdi. Miksi jo 9 v:ltä vaaditaan miltei aikuisen vastuuta? Miksei lapset saa olla lapsia? Ja miksi lapsen pitää olla kotona YKSIN? Lapset pois, jos tuonikäistä pitää aikuisena :"

Tosiaan mihin 9-vuotias lapsi tarvitsee sitä avainta, vai viittääkö hän yksin ilman aikuisen seuraa ja valvontaa yksin kotona. Suomessa ei liene huostaanoton peruste, mutta monessa muussa maassa on itsestään selvää, ettei alle 12-vuotias voi olla yksin kotona, ilman aikuisen valvontaa ja seuraa, siihen puuttuisi jo viranomaiset. 

On todella sääli, jos lasta valvotetaan yöt etsimässä avainta ja siivoamassa omaa huonettaan. Soita poliisit paikalle, jotta lapsesi saisi riittävät yöunet ja avain löytyisi. Millaisia vanhempia täällä oikein liikkuu, kun samaan aikaan äiti elää virtuaalimaailmassa ja keskustelee aiheesta jossakin vauvapalstalla. Ikävää lapsen puolesta.

Vierailija
28/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuskastumisen. Itselläni vastaavanlainen lapsi. Oletko varma, ettei oppimisvaikeuksia ole? Heillä on useasti myös vaikeuksia hallita ympäristöään. Tämä toki on perinnöllistä...Meillä ei kasvateta näissäkään tilanteissa raivoamalla. Kolmasluokkalainen on vielä niin pienikin.. 

Välimatkaa omiin kiehuviin tunteisiin nyt!

Vierailija
29/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 22:58"]perkeleen avain on jatkuvasti hävöksissä, aina se on kuitenkin löytynyt tuolta huoneestaan tai jostain. nyt ei löydy.

se on sitten 30-35e lapsen kaivettava omista rahoistaan, olkoon se opetus, että ei ne ilmaisia ole hukata. että ärsyttää. tuolla se nyt etsii sitä avainta, sanoin että etsii vaikka yöhön asti. ja samalla siivoaa huoneensa, joka on kuin kaatopaikka jatkuvasti. saa väsyttääaamulla kouluunmeno, ihan sama!!
[/quote]

MITÄ HELVETTIÄ MÄ JUST LUIN ?!
HALOO SE LAPSI ON 9V
TYYLII 2/3/4LK TOI ON KYLLÄ AIKA VITUN RÄÄKKÄYSTÄ LAITTAA LAPSI ETSIMÄÄN AVAINTA LÄPI YÖN ? SULLA TAITAA OLLA PÄÄSSÄ IHAN VITUSTI VIKAA.. JOS MUN OMA LAPSI (JYY OON VAST 6LK) MUT SILTI SANOISIN ETTÄ EI OLE MAAILMALOPPU _YKSI_ AVAIN.. RIIPPUU PALJONKO KELLO OLISI LAITTAISIN LAPSEN NUKKUMAAN JA SANOISIN ETTÄ ETSITÄÄN AAMULLA YHDESSÄ///TAI ALETTAISIIN HETI YHDESSÄ ETSIMÄÄN AVAINTA
VÄLITTÄSIN SENTÄÄN LAPSESTANI ENKÄ OLETTAIS ET 9V ON TÄYDELLINEN ASIOIDEN JÄRJESTYKSESSÄ PITÄMISEEN!!!!!!!!!!!

Vierailija
30/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 00:10"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 22:58"]perkeleen avain on jatkuvasti hävöksissä, aina se on kuitenkin löytynyt tuolta huoneestaan tai jostain. nyt ei löydy. se on sitten 30-35e lapsen kaivettava omista rahoistaan, olkoon se opetus, että ei ne ilmaisia ole hukata. että ärsyttää. tuolla se nyt etsii sitä avainta, sanoin että etsii vaikka yöhön asti. ja samalla siivoaa huoneensa, joka on kuin kaatopaikka jatkuvasti. saa väsyttääaamulla kouluunmeno, ihan sama!! [/quote] MITÄ HELVETTIÄ MÄ JUST LUIN ?! HALOO SE LAPSI ON 9V TYYLII 2/3/4LK TOI ON KYLLÄ AIKA VITUN RÄÄKKÄYSTÄ LAITTAA LAPSI ETSIMÄÄN AVAINTA LÄPI YÖN ? SULLA TAITAA OLLA PÄÄSSÄ IHAN VITUSTI VIKAA.. JOS MUN OMA LAPSI (JYY OON VAST 6LK) MUT SILTI SANOISIN ETTÄ EI OLE MAAILMALOPPU _YKSI_ AVAIN.. RIIPPUU PALJONKO KELLO OLISI LAITTAISIN LAPSEN NUKKUMAAN JA SANOISIN ETTÄ ETSITÄÄN AAMULLA YHDESSÄ///TAI ALETTAISIIN HETI YHDESSÄ ETSIMÄÄN AVAINTA VÄLITTÄSIN SENTÄÄN LAPSESTANI ENKÄ OLETTAIS ET 9V ON TÄYDELLINEN ASIOIDEN JÄRJESTYKSESSÄ PITÄMISEEN!!!!!!!!!!!

[/quote]

nyt nukkumaan siitä! Ei 12-vuotiaatkaan enää saa valvoa. Ja se puhelin pois!

ope

Vierailija
31/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 23:40"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 23:33"]

Minä joka kirjoitin nron 12 ja 24 tarkoiton 12 tekstissäni juuri tuollaista 21 kuvaamaa tilannetta. Mun äiti ollut vähän samanlainen eikä sellainen raivoaminen auta mitään, pelkoa luo. Ei lapsen kuulu pelätä vamhempiaan

Arvostus tulee eri tavalla.

[/quote]

Mitähän pelkoa tuollanen luo lapseen? Ap ei ole väkivaltainen. Ne kellä on ollut paska lapsuus, muistelee vähän erilaisia kauhutarinoita kuin tuollasta että hukkasin avaimen kerran viikossa ja menetin sitten kerran viikkorahani siitä hyvästä.

[/quote]

Kyllä lapsi voi nimenomaan pelätä omaa vanhempaansa ilman esim. fyysistä käsiksikäymistä. Mä pelkäsin mun äitiä ja tottelin siksi, en kunnioituksesta tai arvostuksesta tai että olisin nähnyt äitini pahoittuneen mielen. Meillä lapsi sai olla osin vastuussa nimenomaan aikuisen tunteista, eli raivosta, kiukusta, pettymyksestä, riittämättömyydentunteista jne. Nämä äitini tunteet olivat meillä hänen mukaansa minun syyni. 

Jos ap:n lapsi on sanonut pelkäävänsä tätä kun hän on vihainen niin siinä ei kunnioitusta aloittaja silloin ansaitse. En tiedä, mitä se heidän väleilleen tekee tai lapsen minäkuvalle, minusta ainakin vaikuttaa sille, että ap:n tyytyväisyys syödään lapsen minäkuvasta, joka on heikko, tai ei-hyväksyvä itseään ja omia virheitään kohtaan. Olen itsekin paska mutsi joten en silleen tuomitse täällä ketään, mutta en halua uskotella ap:llekään, että lapsi voi hyvin.

25

Vierailija
32/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 39 ja mulla on aina jotain hukassa. Hyvin olen elämässäni pärjännyt. No, myönnän; inhoan neuroottisia siivousfanaatikkoja ja muita jotka vetää herneen nenään pikkujutuista. Ehkä tämä johtuu siitä, että elämässäni olen joutunut ratkomaan vähän vakavampia ongelmia. Silloin oppii etteivät esim. hukkuvat avaimet ole ongelma. Mutta se, että lapsena syyllistetään ja pelotellaan- siitä tulee niitä isompia ongelmia.

Vierailija
33/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 00:19"]

Mä olen 39 ja mulla on aina jotain hukassa. Hyvin olen elämässäni pärjännyt. No, myönnän; inhoan neuroottisia siivousfanaatikkoja ja muita jotka vetää herneen nenään pikkujutuista. Ehkä tämä johtuu siitä, että elämässäni olen joutunut ratkomaan vähän vakavampia ongelmia. Silloin oppii etteivät esim. hukkuvat avaimet ole ongelma. Mutta se, että lapsena syyllistetään ja pelotellaan- siitä tulee niitä isompia ongelmia.

[/quote]

Nimenomaan!!!

Vierailija
34/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 23:40"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 23:33"]

Minä joka kirjoitin nron 12 ja 24 tarkoiton 12 tekstissäni juuri tuollaista 21 kuvaamaa tilannetta. Mun äiti ollut vähän samanlainen eikä sellainen raivoaminen auta mitään, pelkoa luo. Ei lapsen kuulu pelätä vamhempiaan

Arvostus tulee eri tavalla.

[/quote]

Mitähän pelkoa tuollanen luo lapseen? Ap ei ole väkivaltainen. Ne kellä on ollut paska lapsuus, muistelee vähän erilaisia kauhutarinoita kuin tuollasta että hukkasin avaimen kerran viikossa ja menetin sitten kerran viikkorahani siitä hyvästä.

[/quote]

Lapsen virheistä rangaistaan siivouttamalla huonetta 23.30:een asti. Jätetään lapsi kantamaan huolta yksin sänkyynsä siitä, löytyykö avain vai ei. Äidin kiukun tunteet annetaan lapsen kannettaviksi, luetaan lapsen viaksi. Minusta tuossa on henkisen väkivaltaisuuden piirteitä. En näe rakastavaa, tukea antavaa tai oikein edes reilua (vaikka oiskin ankaraa) kohtelua. Mitähän lapsi voi alkaa silloin pelätä? Sitä voi olla vaikea kuvitella, jos itse ei ole  ollut 9-vuotiaana yksin, syyllistettynä ja väsytettynä.

Vierailija
35/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei samantien laiteta lasta maksamaan lukkojen vaihtoa?

Vierailija
36/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli juuri tuollainen äiti. Koko perheen voimin (paitsi äiti) etsittiin siskolta bussipysäkillä ojaan tippunutta markkaa. Pois ei saanut tulla, ennenkuin markka löytyi. Löytyihän se, mutta kaunis kesäpäivä meni sitten siihen. Äiti saattoi viikko- ja kuukausikaupalla syytellä ja raivota ja rangaista jostain pikkuasiasta, muistan lukemattomia tapauksia. Liiasta ankaruudesta seurasi surulliset elämänkohtalot meille lapsille. En kannata lepsuuttakaan tai hälläväliä-meininkiä, mutta jokin kohtuus lapsen rankaisemiseen.

Vierailija
37/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukot vaihtoon. Joku ulkopuolinen voi tulla avaimella sisään.

Vierailija
38/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälä on kyllä niin outoja vanhempia. Jotkut ei laita mitään rajoja ja pitää lapsia aina lapsina. Sit on tällasia just jotka ei keksi mitään järkevää keinoa lapsen kasvatukseen. Mä oon aikunen ja unohdan jatkuvasti kotiavaimen ja että v#@utta. Jotkut vaan ei vaan muista, tai hukkaa. Osta avainkaappi ja ei se ketään tapa vähän ovien takana seisominen.

Vierailija
39/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 00:35"]

Lukot vaihtoon. Joku ulkopuolinen voi tulla avaimella sisään.

[/quote]

Lastensuojelusta, päivää!

Vierailija
40/123 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla kyllä tosin hyvö opetus siitä, että tavaroista kuuluu pitää huolta. Olen aika vahvasti sitä mieltä ettö huolimattomuuttaan on sen tyrkännyt jonnekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan