Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsitys hoikkuudesta/laihuudesta on vääristynyt

Vierailija
29.10.2021 |

https://nypost.com/wp-content/uploads/sites/2/2019/07/belly-fat-istock-…

Nykymittapuun mukaan vasemmanpuoleinen on hoikka ja oikeanpuoleinen laiha.

Todellisuudessa oikeanpuoleinen on hoikka, keskimmäinen normaalipainoinen ja vasemmanpuoleisella on aivan liikaa vatsaa - mistä syystä artikkeli josta kuvat otin, käsitteleekin 2. tyypin diabetesta.

Laihaa naista ei näissä kuvissa esiinny.

Standardit ovat vääristyneet, koska suurin osa ihmisistä on isompia kuin mikä olisi terveydelle hyväksi. Myös enemmistö BMI:n perusteella normaalipainoisista.

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laiha voi olla olematta sairas.

Oma vartaloni lähinnä tuo oikeanpuoleinen.

Painoni on juuri terveen painon puolella, en siis sairaan laiha.  Vyötärön ympärykseni on 65 cm, pituus 167.  Lääkäri haluaisi että lihoisin ainakin kolme kiloa, olisi "turvallinen" paino.  Mitä sitten tarkoittaneekin.

Ja olen siis aikuinen nainen kaksi lasta synnyttänyt. Niin ja se paino 53 kiloa.

Olen liikunnallinen ja aktiivinen, terve ihminen.

Olen pari kiloa sua kevyempi eli painoindeksin mukaan jonkin asteinen alipaino, ja silti mulla on keskikropassa ja perceessä vähän ylimääräistä. Ei haittaa, kunhan ei enää tule lisää. Oikeasti nämä indeksit ja edes paino ei kerro paljon mitään. Koko suku on kevyttä. Varmaan joku kehonkoostumusmittaus olisi oikeampi tapa tarkastella tilannetta.

Hauska katsoa tv:stä jotain 80-luvun juttuja, joissa silloiset normaalit on todella laihoja nykysilmin. Luokkakuvissakin tosiaan ne entiset harvat älyttömän lihavat vastaa nykypäivän normaalia ja entiset normaalit nykypäivän harvoja hoikkia. Enää ei ole juuri ollenkaan sellaisia varsamaisen laihoja lapsia, joille paino tulee vasta kasvun loputtua. Huolestuttava tilanne!

Jos alipainoseen mahtuu läskiä, ei lihaksia voi juurikaan olla. Lihas painaa enemmän kuin rasva, joten niiden puuttuminen mahdollistaa löysyyden ja läskimuhkut laihoillakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän