Käsitys hoikkuudesta/laihuudesta on vääristynyt
https://nypost.com/wp-content/uploads/sites/2/2019/07/belly-fat-istock-…
Nykymittapuun mukaan vasemmanpuoleinen on hoikka ja oikeanpuoleinen laiha.
Todellisuudessa oikeanpuoleinen on hoikka, keskimmäinen normaalipainoinen ja vasemmanpuoleisella on aivan liikaa vatsaa - mistä syystä artikkeli josta kuvat otin, käsitteleekin 2. tyypin diabetesta.
Laihaa naista ei näissä kuvissa esiinny.
Standardit ovat vääristyneet, koska suurin osa ihmisistä on isompia kuin mikä olisi terveydelle hyväksi. Myös enemmistö BMI:n perusteella normaalipainoisista.
Kommentit (61)
Tuo kuvanmuokkaus... XD mutta totta turiset noin muuten. Vasemmalta oikealle : läski, ihan ok, hoikka.
Niinpä. Mä oon suunnilleen vasemman puoleisen kokoinen, ja paino keikkuu ylipainon rajoilla. Oikean puoleinen tai vähintään keskimmäinen olisi tavoitepaino.
” Todellisuudessa oikeanpuoleinen on hoikka, keskimmäinen normaalipainoinen ja vasemmanpuoleisella on aivan liikaa vatsaa”
No onhan mulla nyt silmät päässä, selitä näille hikikomeroituneille palstaolmeille, joilla ei ole elämää.
Sama ilmiö toisinpäin. Lapsuudessani luokallamme oli yksi "kauhean lihava" poika. Nyt aikuisena vanhoja valokuvia katsoessa eteeni sattui luokkakuva, ja yllätyin: tuo poika on kuvassa nykymittapuulla ihan keskiverto, ehkä vähän ylipainoinen. Jos hänet laitettaisiin tämän päivän luokkakuvaan niin ei erottuisi joukosta.
Saman olen huomannut. Selvästi lihavat varsinkin nuoret naiset yrittävät kai eniten itselleen vakuutella että ihan normaalipainoisia ovat. Pukeutuvat ihan liian pieniin tai epäsopiviin vaatteisiin niin että vaatteet puristavat. Luulevat myös että ovat kurvikkaita joka ei ole sama asia kuin ihan vain lihava. Hoikkia taas katsotaan alaspäin kun halutaan luulla että laiha nainen kuntoilee kuin hullu ja laskee jokaisen kalorin.
Tämä pistänyt silmään siitä syystä että olen itse laiha ihan luonnostaan eikä minun tarvitse miettiä mitä teen tai syön kilot eivät vaan tartu. Joten ottaa hieman päähän että minua pidetään jotenkin sairaana tai hysteerisenä ruuan suhteen.
Vasemmanpuoleinen on aika lailla normi minun ikäluokassani (35+). Juurikin tuollainen tukeva.
Sitten on reippaasti ylipainoisia, normaalipainoisia, hoikkia ja muutama atleettinen.
Juu mulle hoetaan, että olen hoikka, vaikka mulla on kymmenisen kiloa ylipainoa. Mutta kun siltikin olen kaveripiirini "hoikin"... Hauskaa kyllä toisaalta. Lapsena ja nuorena olin aina lihavin. Asia kääntyi kun täytettiin kolmekymmentä.
Vierailija kirjoitti:
Juu mulle hoetaan, että olen hoikka, vaikka mulla on kymmenisen kiloa ylipainoa. Mutta kun siltikin olen kaveripiirini "hoikin"... Hauskaa kyllä toisaalta. Lapsena ja nuorena olin aina lihavin. Asia kääntyi kun täytettiin kolmekymmentä.
Minun tapauksessani naiset lakkasivat kyselemästä syönkö koskaan mitään kun BMI ylitti ylipainon rajan, ja lääkäri sanoi että kakkostyypin diabetes kurkkii ovella. Siinä vaiheessa olin vain "hoikka".
35+ mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tapauksessani naiset lakkasivat kyselemästä syönkö koskaan mitään kun BMI ylitti ylipainon rajan, ja lääkäri sanoi että kakkostyypin diabetes kurkkii ovella. Siinä vaiheessa olin vain "hoikka".
35+ mies
Olen huomannut saman.
Hoikka mies, jos ei ole pitkä, on ällötys koska sellainen alleviivaa naisten isoa kokoa.
Sori. Haluan tuntea oloni hyväksi eikä diabeteksen hankkiminen ole suunnitelmissa.
Toi vasemmanpuoleinenkin on ihan normaali, joskin normaaliskaalan yläpäässä. Jos kuvan juttu käsittelee 2. tyypin diabetesta, olisivat ottaneet kuvaan oikeasti omenavartaloisen, eikä samaa naista kuvankäsittelyllä eri kokoiseksi. Vääristää todella paljon tuo, että kroppaa on vain levennetty suhteessa vähän joka puolelta. Raamikas ihminen näyttää isommalta, vaikka on ihan terveen mitoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vartalotyyppi ratkaisee todella paljon.
Kuvat edustavat ns. omenavartaloa, eli rasva kerääntyy pitkälti keskikroppaan. Se ei salli painoa kuten päärynä- tai tiimalasivartalo jossa rasva kerääntyy vähemmän haitallisesti reisiin ja peppuun.
Miehenä tilanteeni on sama. Jos keskikroppani olisi kuin vasemmanpuoleisessa kuvassa, 2. tyypin diabetes olisi tosiasia.
No älä nyt jaksa! Alku oli hyvä, mutta tuolla vatsalla ei voi diagnosoida ketään diabeetikoksi. Edes itseäsi.
Miten tuon viimeisen peppu noin pyöristyi, kun massaa lähti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvat edustavat ns. omenavartaloa, eli rasva kerääntyy pitkälti keskikroppaan. Se ei salli painoa kuten päärynä- tai tiimalasivartalo jossa rasva kerääntyy vähemmän haitallisesti reisiin ja peppuun.
Miehenä tilanteeni on sama. Jos keskikroppani olisi kuin vasemmanpuoleisessa kuvassa, 2. tyypin diabetes olisi tosiasia.
No älä nyt jaksa! Alku oli hyvä, mutta tuolla vatsalla ei voi diagnosoida ketään diabeetikoksi. Edes itseäsi.
Diabetesta ei diagnosoida pelkän vatsan perusteella, mutta silti kehotyyppi on merkittävä tekijä diabeteksen kehittymiselle.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuon viimeisen peppu noin pyöristyi, kun massaa lähti?
Selässä ja reisissä on vähemmän läskiä, joten peppu näyttää pyöreämmältä.
Vierailija kirjoitti:
Toi vasemmanpuoleinenkin on ihan normaali, joskin normaaliskaalan yläpäässä. Jos kuvan juttu käsittelee 2. tyypin diabetesta, olisivat ottaneet kuvaan oikeasti omenavartaloisen, eikä samaa naista kuvankäsittelyllä eri kokoiseksi. Vääristää todella paljon tuo, että kroppaa on vain levennetty suhteessa vähän joka puolelta. Raamikas ihminen näyttää isommalta, vaikka on ihan terveen mitoissa.
Mitä tämä "raamikkuus" on? Hartioiden leveyttä? Lantion leveyttä?
Vierailija kirjoitti:
Saman olen huomannut. Selvästi lihavat varsinkin nuoret naiset yrittävät kai eniten itselleen vakuutella että ihan normaalipainoisia ovat. Pukeutuvat ihan liian pieniin tai epäsopiviin vaatteisiin niin että vaatteet puristavat. Luulevat myös että ovat kurvikkaita joka ei ole sama asia kuin ihan vain lihava. Hoikkia taas katsotaan alaspäin kun halutaan luulla että laiha nainen kuntoilee kuin hullu ja laskee jokaisen kalorin.
Tämä pistänyt silmään siitä syystä että olen itse laiha ihan luonnostaan eikä minun tarvitse miettiä mitä teen tai syön kilot eivät vaan tartu. Joten ottaa hieman päähän että minua pidetään jotenkin sairaana tai hysteerisenä ruuan suhteen.
No mitä nyt tuota kuvaa omaan profiiliini vertaan niin näytän kai lähinnä tuolta vasemmanpuoleiselta (tuo kuvanmuokkaus on kyllä aika bueno 🙄). Vanhan BMI-taulukon mukaan olen kuitenkin normaalipainon keskivaiheilla (22,5) ja uudenkin mukaan edelleenkin normaalipainoinen (23,2). Onko nää painoindeksilaskurit jotenkin ihan persiillään vai mitä hittiä? (Toki voisin paremmin jos painaisin kolme kiloa vähemmän, ja näyttäisin heittämällä ainakin tuolta keskimmäiseltä ellen jopa oikeanpuoleiselta. Mutta oikeesti, kolmesta kilosta kiinni, vaikken oo mikään lyhytkasvuinen edes? WTF?)
Sanot, että enemmistö BMI:n mukaan normaalipainoisista on painossa, joka on terveydelle haitallinen. Tämän perustat mihin ja tarkalleen ottaen millä asiantuntemuksella? BMI:tä ei ole kehitetty arvioimaan ulkonäköä, vaan ihmisen painoa terveysmielessä. Siinäkään se ei ole mikään absoluuttisen varma mittari, koska merkitystä on niin monella muulla asialla, kuten sillä, minne rasva kehossa kerääntyy. Keskivartaloon sisäelimien ympärille kerääntynyt rasva on haitallisempaa kuin lantiolle tai reisiin kerääntyvä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on huolestuttavan paljon pullukoita miehiä, erityisesti nuoressa ikäluokassa. Mistä tämä johtuu?