Käsitys hoikkuudesta/laihuudesta on vääristynyt
https://nypost.com/wp-content/uploads/sites/2/2019/07/belly-fat-istock-…
Nykymittapuun mukaan vasemmanpuoleinen on hoikka ja oikeanpuoleinen laiha.
Todellisuudessa oikeanpuoleinen on hoikka, keskimmäinen normaalipainoinen ja vasemmanpuoleisella on aivan liikaa vatsaa - mistä syystä artikkeli josta kuvat otin, käsitteleekin 2. tyypin diabetesta.
Laihaa naista ei näissä kuvissa esiinny.
Standardit ovat vääristyneet, koska suurin osa ihmisistä on isompia kuin mikä olisi terveydelle hyväksi. Myös enemmistö BMI:n perusteella normaalipainoisista.
Kommentit (61)
Mikä tätä palstaa vaivaa?
Täysin asiallinen viesti ja "kommenttisi julkaistaan hyväksynnän jälkeen".
Onko keskustelu painosta kieltolistalla? En edes maininnut sanaa y1lipaino, joka varmasti t1riggeröisi m1oderoinnin saman tien.
Vastaus kirjoittajalle no. 38 (toivottavasti menee nyt läpi kun lisään ykköset):
Mutta niin, aina muistetaan sanoa ettei BMI kerro totuutta kun p1ainoa on melko paljon mutta kyseinen henkilö on silti hyväkuntoinen. Mutta se pätee myös toiseen suuntaan.
Esimerkiksi itselleni 5kg tekee ison eron ulkonäössä ja olotilassa.
Tökerösti MUOKATTU kuva ja sitten sössötystä miten käsitys hoikkuudesta on vääristynyt.
Enpä osaisi pitää ylipainoisena tuollaista naista jos hän kadulla kävelisi vaikka farkuissa ja t-paidassa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman olen huomannut. Selvästi lihavat varsinkin nuoret naiset yrittävät kai eniten itselleen vakuutella että ihan normaalipainoisia ovat. Pukeutuvat ihan liian pieniin tai epäsopiviin vaatteisiin niin että vaatteet puristavat. Luulevat myös että ovat kurvikkaita joka ei ole sama asia kuin ihan vain lihava. Hoikkia taas katsotaan alaspäin kun halutaan luulla että laiha nainen kuntoilee kuin hullu ja laskee jokaisen kalorin.
Tämä pistänyt silmään siitä syystä että olen itse laiha ihan luonnostaan eikä minun tarvitse miettiä mitä teen tai syön kilot eivät vaan tartu. Joten ottaa hieman päähän että minua pidetään jotenkin sairaana tai hysteerisenä ruuan suhteen.Suomessa on huolestuttavan paljon pullukoita miehiä, erityisesti nuoressa ikäluokassa. Mistä tämä johtuu?
Samoista syistä kuin naisillakin. Sokeri, liikkumattomuus, kalja/siideri.
Vasemmanpuoleinen on kasvanut pituutta. Hänen olkapäänsä on korkeammalla kuin "muiden" ja sormenpäätkin alempana.
Diabetes voi olla kenellä tahansa painosta riippumatta, ei ole vain ylipainoisten sairaus. Edesmennyt sukulaiseni kärsi siitä, vaikka oli koko ikänsä todella hoikka. Geenit, ruokavalio ja elämäntavat.
Muutaman päivän ajan ei ole palsta antanut kirjoittaa vastauksia kuin satunnaisesti. Katsotaan, josko tämä pääsis läpi. Postaan uudelleen ilman lainausta, ellei tule. (Vastaus siis viestille ”Onko keskustelu painosta kieltolistalla? En edes maininnut sanaa y1lipaino, joka varmasti t1riggeröisi m1oderoinnin saman tien. - - ”
Joo ei mennyt edellinen läpi. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman olen huomannut. Selvästi lihavat varsinkin nuoret naiset yrittävät kai eniten itselleen vakuutella että ihan normaalipainoisia ovat. Pukeutuvat ihan liian pieniin tai epäsopiviin vaatteisiin niin että vaatteet puristavat. Luulevat myös että ovat kurvikkaita joka ei ole sama asia kuin ihan vain lihava. Hoikkia taas katsotaan alaspäin kun halutaan luulla että laiha nainen kuntoilee kuin hullu ja laskee jokaisen kalorin.
Tämä pistänyt silmään siitä syystä että olen itse laiha ihan luonnostaan eikä minun tarvitse miettiä mitä teen tai syön kilot eivät vaan tartu. Joten ottaa hieman päähän että minua pidetään jotenkin sairaana tai hysteerisenä ruuan suhteen.Suomessa on huolestuttavan paljon pullukoita miehiä, erityisesti nuoressa ikäluokassa. Mistä tämä johtuu?
Samoista syistä kuin naisillakin. Sokeri, liikkumattomuus, kalja/siideri.
Miehillä.yleisempää. huomattavasti. Minusta tämä on huolestuttavaa siksikin, koska miehet huijaa myös itseäään= en ole läski,olen roteva.
Vierailija kirjoitti:
Diabetes voi olla kenellä tahansa painosta riippumatta, ei ole vain ylipainoisten sairaus. Edesmennyt sukulaiseni kärsi siitä, vaikka oli koko ikänsä todella hoikka. Geenit, ruokavalio ja elämäntavat.
Silläkö oli diabetes 2 eikä 1?
Vierailija kirjoitti:
Muutaman päivän ajan ei ole palsta antanut kirjoittaa vastauksia kuin satunnaisesti. Katsotaan, josko tämä pääsis läpi. Postaan uudelleen ilman lainausta, ellei tule. (Vastaus siis viestille ”Onko keskustelu painosta kieltolistalla? En edes maininnut sanaa y1lipaino, joka varmasti t1riggeröisi m1oderoinnin saman tien. - - ”
Palstan karsintakone osaa nykyään tunnistaa sanajonot, joita tietty kirjoittaja on käyttänyt väärässä yhteydessä. Jos yrität liian monta kertaa kirjoittaa samasta asiasta, pääset arestiin.
Näin itse syömishäiriön sairastaneena ja paljon vastaavia tuntevana, kyllä tuo oikeanpuoleinen kuva menee laihan puolelle. Tietysti kuvaa on selvästi manipuloitu joka aiheuttaa sen, että kyseisellä henkilöllä on kyllä pyllyä ja rinnat, vatsa silti aivan lauta. Todellisuudessa tuollainen yhtälö on harvinainen; eli että muuten todella hoikka, rasvaprosentti hyvin alhainen mutta silti peppua ja tissit löytyy.
Kuvassa on myös notkoselkä. Kun seisot normaalisti selkäsi ei pitäisi taipua kuin s ja persuksen olla pitkällä. Myöskin tämä on lisääntynyt nykyaikana.
Vierailija kirjoitti:
Tökerösti MUOKATTU kuva ja sitten sössötystä miten käsitys hoikkuudesta on vääristynyt.
Enpä osaisi pitää ylipainoisena tuollaista naista jos hän kadulla kävelisi vaikka farkuissa ja t-paidassa vastaan.
Hupaisaa, miten toisessa lauseessasi juuri todistat oikeaksi ap:n väitteen, jota ensimmäisessä lauseessasi yrität ivata.
Olen nainen ja mulla on ollut sellainen pallovatsa n. 15 vuotta ja vielä 10 vuotta sitten painoin 140 kg, nyt 92 kg. Pituus 166 cm.
Paino ei ole laskenut kolmeen vuoteen yhtään, vaikka mitä konsteja ja liikkumista olen kokeillut, isohko pallovatsa pysyy tiukasti. Jostain 'sormista, polvista ja silmäluomista' on rasvaa kadonnut, mutta vatsasta, lantiosta ja pepusta ei millään lähde.
Mutta koskaan ei ole ollut diabetes (2) vaaraa, vaan kaikki sokeritestit ovat aina olleet hyviä. Muutenkaan verikokeissa ei ole koskaan ollut mitään hälyyttävää. Kilpparin vajis on, mutta se on alkanut n. 25- vuotiaana - silloin olin vielä normaalipainoinen.
Tällä yritän vain kertoa, että ei aina ylipainoiset saa diabetesta, tai muita sairauksia. Taitaa olla useimmiten sukurasitusta, tai muuten elämäntavat pielessä. Esim. äidilläni 73v. ei ole sairauksia, eikä lääkityksiä. Toki vielähän sairaudet ehtii minutkin tavoittaa ja siksi kovasti yritän painoa pudottaa, mutta tuntuu mahdottomalta yritykseltä.
N47
Laiha voi olla olematta sairas.
Oma vartaloni lähinnä tuo oikeanpuoleinen.
Painoni on juuri terveen painon puolella, en siis sairaan laiha. Vyötärön ympärykseni on 65 cm, pituus 167. Lääkäri haluaisi että lihoisin ainakin kolme kiloa, olisi "turvallinen" paino. Mitä sitten tarkoittaneekin.
Ja olen siis aikuinen nainen kaksi lasta synnyttänyt. Niin ja se paino 53 kiloa.
Olen liikunnallinen ja aktiivinen, terve ihminen.
Niin, tämähän aloituksen kuva siis ei ole tätä lehtijuttua varten otettu tieteellinen havainnekuva, vaan kaupallinen kuvituskuva, johon ei tekstissä viitata:
https://nypost.com/2019/07/29/belly-fat-might-be-killing-you-even-if-yo…
Kuvituskuva löytyy otsikolla ”Studio shot of a woman's weight loss progress”, iStock-kuvapankki:
https://www.istockphoto.com/photo/dedication-earns-results-gm521702447-…
Mikään noista ”vaiheista” ei ole se editoimaton, mallimme on tässä:
https://www.istockphoto.com/search/stack/615037341?assettype=image
En lähde arvioimaan e.m. mallin mittoja, mutta tässä vertailun vuoksi malli, jonka BMI tiedetään, on 18, alipainoinen:
https://www.celebsfirst.com/wp-content/uploads/2019/07/gigi-hadid-dons-…
Ja tuon vertailumallin mitat lähdetietoineen:
https://luxuryactivist.com/fashion/top-models-body-mass-index-health-re…
Toivoisin, että joku päivä palstapoikien terveystiedon lähde ei olisi kuvapankki, tätä on sattunut täällä ennenkin. Mediakritiikkiä peliin!
Ja te naiset, jotka olette tahtomattanne alipainoisia, hyvävointisia ja kuukautiskierroltanne normaaleja - olkaa rauhassa, kaikki hyvin.
Aloittaja puhuu ihan roskaa. Media altistaa ihmiset jatkuvasti todella hoikkien, lähes laihojen ihmisten kuville. Käsityksemme normaalista painosta on kyllä muuttunut, mutta täysin toiseen suuntaan kuin aloittaja antaa ymmärtää. Pidämme äärimmäisen hoikkia Hollywood tähtiä ja malleja normaalipainoisina ja kaikki pyrkivät tavoittelemaan heidän painoaan. Jos joku täysijärkinen toisinaan uskaltaa ottaa esille yhden tai kahden tähden tai mallin äärimmäisen laihan bikinikuvan, löytyy huima joukko ihmisiä puolustamaan tämän tähden tai mallin vartaloa. En suinkaan sano, että ihminen ei saisi olla laiha, mutta nämä ihmiset puolustavat tähtien vartaloita väittäen niitä normaaleiksi. Näin silloinkin, kun luut törröttävät ja lihaskato raajoissa on silmiinpistävä. Tähdet itse valehtelevat syövänsä todella paljon ja olevansa luonnostaan hoikkia. Luonnostaan hoikka ihminen ei kärsi lihaskadosta, joten heidän puheensa ovat yhtä suurta hölmöyttä kuin aloittajan väitteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan karsintakone osaa nykyään tunnistaa sanajonot, joita tietty kirjoittaja on käyttänyt väärässä yhteydessä. Jos yrität liian monta kertaa kirjoittaa samasta asiasta, pääset arestiin.
Ei pidä paikkaansa. Blokkaa sellaisetkin täysin asialliset viestit, jotka käsittelevät aihetta johon en ole koskaan aiemmin kommentoinut. Ei vain anna kirjoittaa vastauksia lainauksiin kuin mielivaltaisen satunnaisesti, aina pitäisi tehdä uusi kommentti. Katsotaan kuinka tämän kanssa käy…
Laihat eivät ole immuuneja sairauksille. Lisäksi vasemmanpuoleinen ei ole läski, ette näköjään läskiä ole nähneetkään. Ja miksi muuten käsittelyssä on jälleen naisen vartalo, eikä mukana ole miehen vartaloa? Just. Trolli postaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pistänyt silmään siitä syystä että olen itse laiha ihan luonnostaan eikä minun tarvitse miettiä mitä teen tai syön kilot eivät vaan tartu. Joten ottaa hieman päähän että minua pidetään jotenkin sairaana tai hysteerisenä ruuan suhteen.No mitä nyt tuota kuvaa omaan profiiliini vertaan niin näytän kai lähinnä tuolta vasemmanpuoleiselta (tuo kuvanmuokkaus on kyllä aika bueno 🙄). Vanhan BMI-taulukon mukaan olen kuitenkin normaalipainon keskivaiheilla (22,5) ja uudenkin mukaan edelleenkin normaalipainoinen (23,2). Onko nää painoindeksilaskurit jotenkin ihan persiillään vai mitä hittiä? (Toki voisin paremmin jos painaisin kolme kiloa vähemmän, ja näyttäisin heittämällä ainakin tuolta keskimmäiseltä ellen jopa oikeanpuoleiselta. Mutta oikeesti, kolmesta kilosta kiinni, vaikken oo mikään lyhytkasvuinen edes? WTF?)
Riippunee myös vartalon rakenteesta. Itse sirorakenteisena olin painoindeksillä 23 jo sen näköinen, että on ylipainoa.
Oikeanpuolimmaiselta et taatusti näyttäisi kolme kiloa kevyempänä. En näytä minäkään, vaikka painoindeksi 21. Taisit todistaa juuri vahingossa ap:n pointin.
Mikä " kehotyyppi"? Vyötärön ympärys ratkaisee, viskeraalisen rasvan määrä