Nykyään ei enää vastata puhelimeen, sms-viestiin, eikä soiteta takaisin. Onko tämä uusi normaali?
Mun mielestä tämä on jotenkin tosi epäkohteliasta, mutta olenkin keski-ikäinen kalkkis. Juuri tänään kahta eri yhteistyökumppnia tavoittelin (siis työasia, heitäkin hyödyttävä, en siis kaupustellut mitään), ja kumpikaan ei soittanut takaisin vaikka olin soittanut ja laittanut viestin.
Onko tämä sukupolvi-asia? Mulle aikanaan työelämään astuessa oikein teroitettiin että aina pitää soittaa takaisin, aina pitää reagoida jos joku tavoittelee, sillä piittamaton käytös ja yhteydenoton ignorointi on loukkaavaa (niinkuin onkin).
Ja nyt en tarkoita että pitää vastata heti, mutta ylipäätään edes JOSKUS. Nykyään sekään ei ole itsestäänselvää.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Näin viisikymppisenä muistan ajan, jolloin lankapuhelimeen vastattiin jos sen kuuli. Ei tarvinnut aina olla tavoitettavissa niin kuin nykyään.
Samanikäisenä ja samasta syystä ajattelen että tavoittelija yrittää jonkin ajan kuluttua uudelleen. Viesti ehkä muuttaa asiaa, jos en siihenkään reagoi, niin asia ei ole riittävän kiinnostava.
Vierailija kirjoitti:
Nuoriso on sitä mieltä että ihan sama, en vastaa, ei kiinosta, tavoitelkoot.
Oon humannut tämän töissä. Turhaan ketään nuorempaa yrität puhelimen päästä kiinni. Eivät lähes pikkeuksetta vastaa. Töissä kuitenkin ovat sillä asia hoituu heti, kun menet ihan tykö viereen asia hoitamaan. Mutta koetapa soittaa... Turhaa vain onpi työsi... Mutta on firmojakiimeviikolla yritin 3 x soittaa paikalliseen rautakauppaan siinä onnstumatta. Kukaan ei puhelimeen vastannut. Eikäole mikään nuhjuinen parin ruuvin puoti, vaan ihan reilun kokoinen puulaaki.
Ei ole kohteliasta soitella, ellei ole tyyliin vanhempi tai sisar, ja jotain erittäin tärkeää asiaa. Soittelu on safe spaceen tunkeutumista ja voi aiheuttaa ahdistusta. Samoin ahdistelu jollain viesteillä. Yök.
Puhelinmyynti ja kalastelupuhelut ovat saaneet tuon aikaan.
Vierailija kirjoitti:
En vastaa tuntemattomiin numeroihin, piste. Mutta jos tulisi jo viestiä että on yritelty tavoitella asialla x, voisinko soittaa takaisin, niin sitten soittaisin. Puhelimella soittelu nyt vaan ei enää ole nykypäivää.
N30
Sama minulla. Vastaan vain, jos tunnen soittaja eli puhelimeni tunnistaa numeron. Jos näytössä on vain pelkkä puhelimennumero, niin siihen en vastaa. Yleensä soittajana on lähes poikkeuksitta jonkin pas...ka tavaran tai palvelun puhelinmyyjä! Minä en heiltä mitään tarvitse. Koko ko.palvelu pitäsi lailla kieltää! Kyllä ihminen sen ostaa mitä tarttee ilman kaupusteluakin ja muu on vain turhaa tuputtamista.
Jos tulee textari,missä kysytää/ilmoitetaan asia. Niin silloin soitan tai olen soittamatta takaisin. Siinä se. Muuhun en taivu.
Vierailija kirjoitti:
Voit kiittää puhelinmyyjiä miksi en vastaa enkä soita takaisin tuntemattomiin numeroihin.
Sama syy. Jos on tärkeä asia niin laittaa ensin teksti viestin millä asioilla soittelee ja kuka tavoittelee niin silloin voin vastata.
Minuakin ärsyttää, ettei vastailla. Se on yksinkertaisesti epäkohteliasta. Voi soittaa takaisin, jos ei ehdi vastaamaan.
Ja tuo ikuinen puhelinmyyjien pakoilukin on outoa. Laittakaa suoramarkkinointiestoon puhelinnumeronne, jos noin hirvittää! En itse ole kokenut ongelmaa heistä.
Minun siskonpoikani on somevaikuttaja. Hänellä on niin paljon seuraajia, ettei hän voi vastata kaikkiin yhteydenottoihin. Lähetin hänelle aika työläät synttärionnittelut, mutta hän ei ole kolmeen kuukauteen ehtinyt reagoida. Enpä tästedes häiritse häntä mokomilla turhuuksilla.
t. Täti, jolle "kiitos" olisi riittänyt
Yrittäjän näkökulma: en vastaa tuntemattomaan puhelinnumeroon, koska se on yli 50% todennäköisyydellä joku "tarkistaisimme että tietonne ovat oikein rekisterissä"-myyjä tai muu huijaus. Laita sähköpostia jos on asiaa. Näin lukee myös kotisivuillani. Teen töitä kun teen töitä, en hyppää ja katkaise työntekoa puhelimen takia.
Koko puhelin on yksi perkeleen vempele, jos totta puhutaan.
Minulle soitti outo numero, enkä jaksanut vastata. Piti kuitenkin googlettaa ja viittasi verovirastoon, joten siinä tapauksessa soitin takaisin. Varmaan aika moni ei vastaa mutta googlettaa kuitenkin numeron.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ärsyttää, ettei vastailla. Se on yksinkertaisesti epäkohteliasta. Voi soittaa takaisin, jos ei ehdi vastaamaan.
Ja tuo ikuinen puhelinmyyjien pakoilukin on outoa. Laittakaa suoramarkkinointiestoon puhelinnumeronne, jos noin hirvittää! En itse ole kokenut ongelmaa heistä.
Työnumeroihin ei voi laittaa estoa. Kuluttajansuoja (=oikeus kieltäytyä markkinointipuheluista) ei koske yritysten välisiä yhteydenottoja.
Tämän takia yrittäjiä voi olla vaikea saada kiinni. Jos on kiire, en vastaa mihinkään huijauspuheluihin (joita voi tulla kymmenenkin viikossa)
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjän näkökulma: en vastaa tuntemattomaan puhelinnumeroon, koska se on yli 50% todennäköisyydellä joku "tarkistaisimme että tietonne ovat oikein rekisterissä"-myyjä tai muu huijaus. Laita sähköpostia jos on asiaa. Näin lukee myös kotisivuillani. Teen töitä kun teen töitä, en hyppää ja katkaise työntekoa puhelimen takia.
Minusta taas tuntuu siltä, että sähköposteihin ei nykyään viitsitä vastata. Mitä "duunarimpi" niin sen varmemmin pitäisi soittaa, kun ei reiskat jaksa näpytellä mitään posteja. Esim. lähetin putkifirmalle kyselyä eräästä asiasta, eikä vastausta kuulunut. Miksiköhän edes sitten pitävät sähköpostia näkyvillä.
Kyllä näistä vastauksista näkee kuinka paskamaisen itsekkäitä suurin osa ihmisistä on. Ei se puhelimeen vastaaminen voi noin helvetin vaikeaa olla. Inhottaa kun pientäkään asiaa ei saa näiden nuorten kanssa hoidettua, kun puheluihin, viesteihin eikä meileihin vastailla - kuinka tärkeitä nää luulee olevansa?! Mä en soittele kenenkään perään montaa kertaa, se on mun aikani tuhlausta. Jos et osaa vastata puhelimeen, löydän kyllä sellaisen, jonka osaa - oli sitten kyse työtoverista, alaisesta, palveluntuottajasta, ystävästä tai sukulaisesta!
Jos puhelinmyyjä soittaa, sanon ei kiitos ja suljen luurin, ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun minun yritykseni ilmestyi kaupparekisteriin, sain parissakymmenessä minuutissa kuusi puhelua, joissa joko kerjättiin rahaa yleviin tarkoituksiin tai haluttiin tarkistaa, että tietoni olivat jossain rekisterissä oikein. Saman päivän aikana soitettiin sieltä pahamaineisimmasta tarkistusfirmasta, ja aina, kun kysyin tarkemmin soittajan nimeä ja työnantajaa, puhelu meni hassusti poikki.
Vuosittain sanoin "ei kiitos" kymmenille rahankerjääjille ja huijareille. Sitkein oli eräs "pankkiiriliike", joka jatkoi soitteluaan, vaikka oli ilmiselvää, että rahaa ei takuulla ollut sijoittelemiseen asti. Keskustelu toistui aina samana:
- No huomenta, taasko te haluaisitte saada minulta rahaa?
- Ei, vaan me haluamme tehdä sinulle rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näistä vastauksista näkee kuinka paskamaisen itsekkäitä suurin osa ihmisistä on. Ei se puhelimeen vastaaminen voi noin helvetin vaikeaa olla. Inhottaa kun pientäkään asiaa ei saa näiden nuorten kanssa hoidettua, kun puheluihin, viesteihin eikä meileihin vastailla - kuinka tärkeitä nää luulee olevansa?! Mä en soittele kenenkään perään montaa kertaa, se on mun aikani tuhlausta. Jos et osaa vastata puhelimeen, löydän kyllä sellaisen, jonka osaa - oli sitten kyse työtoverista, alaisesta, palveluntuottajasta, ystävästä tai sukulaisesta!
Jos puhelinmyyjä soittaa, sanon ei kiitos ja suljen luurin, ei ole vaikeaa.
Ja sekö ei mielestäsi ole itsekästä, että soitat ja kaikkien muiden pitäisi hypätä ylös sillä sekunnilla, jättää työnsä kesken, jotta SINÄ saat kaataa ongelmasi puhelimessa jonkun toisen niskaan juuri silloin, kun SINÄ haluat että se toinen vastaa SINULLE?
Esim. työmaalla ison seinäpinnan tasoitus - seinäpinta pilalla jos siinä alkaa puhelinta kaivella taskusta ja kuunnella puoli tuntia jonkun jankkarin omahyväistä minä minä minä-onanointia. Laita sitä sähköpostia, sen ehtii lukea työpäivän päätteeksi.
Tästä voinemme päätellä, että valtaosan mielestä vieraat ihmiset on perseestä.