Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy valokuvauksesta! Osa 4 tai ehkä 5...

Vierailija
06.01.2015 |

Olen siis aiemminkin vastaillut täällä valokuvausaiheisiin kysymyksiin. Eli jos on jokin jäänyt askarruttamaan kameran käytössä tai kuvaamisessa yleisesti, niin kysy pois.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos AP vastauksesta. Päädyn tuohon Panasonic lx7.

Vierailija
42/70 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:33"]

Tykkään valokuvata ja mulla on Canonin järkkäri, mutta en osaa käyttää sitä kunnolla. Pitäisikö hommata joku lisäobjektiivi? Mitä hyötyä siitä on?

Haluaisin ottaa tarkkoja kuvia, mutta kameran omalla salamalla kuvista tulee rumia ja räikeitä, ilman salamaa taas pimeitä tai epätarkkoja. Haluaisin siis mahd. Luonnolliset värit kuviin.

[/quote]

Panostaisin alkuun juurikin kameran käyttämisen opiskeluun. Jos hankit lisäobjektiivin, niin silloin niitä on kaksi, mutta et osaa vieläkään käyttää kameraa kunnolla :)

Tietysti valovoimaisemman objektiivin hankkiminen (esim. aiemmassa viestissä mainittu 50mm. f/1.8) auttaa siten, että hämärässäkään ei tarvitse välttämättä käyttää sitä salamaa.

Salaman käytöstä taas sen verran, että objektiivin kanssa samalla akselilla oleva ja hyvin lähellä sitä oleva salama tuottaa harvoin miellyttäviä kuvia. On punasilmäisyyttä ja "peura ajovaloissa" - ongelmaa.

Ensimmäinen askel salamakuvaukseen on hankkia käännettävällä päällä oleva erillinen salama, jolloin valon voi heijastaa seinän tai esim. katon kautta. Tällöin seinä tai katto muuttuu "valoksi", joka tekee valosta pehmeämmän. Yksinkertaistettuna siten, että mitä suurempi valonlähde ja mitä lähempänä se on kohdetta, sitä pehmeämpi valo. Kun taas pieni valonlähde kaukana kohteesta tekee kovan valon.

Esimerkkinä nyt aurinko, joka on pirun iso, mutta todella kaukana. Varjot ovat siis aurinkoisella säällä teräväreunaisia ja kontrasti on kova. Pilvisellä säällä taas auringon valo diffuusoituu pilvien läpi, jolloin kontrasti pienenee huomattavasti ja valosta tulee pehmeää.

Tsemppiä myös sinulle kuvauksiin :)

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tällaisia http://instagram.com/p/xJ8Kguigis/ kuvia saa otettua? Että koko etuala on tarkentunut ja valot taustalla blurrautuneet ? :)

Vierailija
44/70 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:33"]

Ok kiitos, Onko lightroom samantapainen kuin capture one pro? Oon käyttänyt paljonkin sitä joitain vuosia sitten, mut nyt on muuttunut niin paljon etten oo jaksanut opetella uudestaan. Ehkä palaan siihen kunhan ryhdistäydyn...

[/quote]

Nykyisen version ja muistaakseni myös 7-version myötä ne ovat melko lailla samanlaiset. Aikoinaan Capture One ei pitänyt sisällään tätä katalogi-ominaisuutta, jonka ympärille LR rakentuu, mutta se on tietääkseni nyt lisätty ominaisuuslistaan.

Kummatkin toimivat vallan mainiosti ja Capture Onen sanotaan olevan RAW-konvertterinsa osalta parempi, kuin Adoben tuotokset. Itse puksuttelen Lightroomilla, koska sitä on tullut käytettyä kakkosversiosta asti. Muokkauksethan eivät ole näiden välillä yhteensopivia, eli homma pitäisi aloittaa ns. puhtaalta pöydältä tai pitää kumpaakin ohjelmaa rinnakkain asennettuna.

Kannattaa tutustua kumpaankin, kun tätä ongelmaa ei vielä ole :)

-AP

Vierailija
45/70 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

@41 & 42

Ei kestä kiittää, toivottelen teille hyvää kuvausvuotta 2015!

-AP

Vierailija
46/70 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutelen täältä sivusta, että kävin itse ihan tavallisessa kansanopistossa valokuvauksen alkeiskurssin, ja siten opin ensin käyttämään omaa järkkäriäni edes vähän paremmin kuin silloin kun ummikkona räpsin automaatilla menemään. Toki joitain juttuja oppi itse tekemällä, mutta tuolla kurssilla sai myös kokeilla kaikkea kivaa, kuten studiovalokuvausta kunnon valoilla ym. 

Sitten kuvaaminen taas jäi vähemmälle, nyt on ollut parempia aikoja kun on ollut lomaa. Tarkoituksena perus-Canoniin hankkia zoomlinssi. Kuvaan lähinnä lapsia ja ihmisiä, kaupunkiympäristöä ja joskus harvemmin luontoa. Ap:lla vinkkiä hyvästä linssistä? 

Vierailija
47/70 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:45"]

Miten tällaisia http://instagram.com/p/xJ8Kguigis/ kuvia saa otettua? Että koko etuala on tarkentunut ja valot taustalla blurrautuneet ? :)

[/quote]

Valovoimainen objektiivi, ja mahdollisimman suuri polttoväli kuitenkin kompositio ja huoneen koko huomioon ottaen.

Polttoväliä en osaa suoralta kädeltä arvioida, kun Instagram rajaa kuvat aina neliömuotoon, joka hankaloittaa arvointia. Jos nyt villin veikkauksen heittäisin, niin 35mm tai 50mm voisi olla toimiva ja jos kuvaajalla riittävästi tilaa, niin 85mm olisi vielä mahdollinen. Optiikka on ns. täysin auki tai lähellä sitä, eli suurimmalla valovoimalla mitä löytyy (pyöreät valopallot). Ehkä jotain f/1.4-f/2 arvioisin tuolle.

Onnistuu tämä siis vähemmälläkin valovoimalla, mutta kirjahyllyn ja mukin yms. rekvisiitan pitäisi olla vaan kauempana koiran takana :)

-AP

Vierailija
48/70 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:57"]

Huutelen täältä sivusta, että kävin itse ihan tavallisessa kansanopistossa valokuvauksen alkeiskurssin, ja siten opin ensin käyttämään omaa järkkäriäni edes vähän paremmin kuin silloin kun ummikkona räpsin automaatilla menemään. Toki joitain juttuja oppi itse tekemällä, mutta tuolla kurssilla sai myös kokeilla kaikkea kivaa, kuten studiovalokuvausta kunnon valoilla ym. 

Sitten kuvaaminen taas jäi vähemmälle, nyt on ollut parempia aikoja kun on ollut lomaa. Tarkoituksena perus-Canoniin hankkia zoomlinssi. Kuvaan lähinnä lapsia ja ihmisiä, kaupunkiympäristöä ja joskus harvemmin luontoa. Ap:lla vinkkiä hyvästä linssistä? 

[/quote]

Kerrotko mikä kamera on kyseessä ja vähän minkälaista hintaluokkaa olet ajatellut?

-AP

Vierailija
49/70 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:59"]

[/quote]

Kerrotko mikä kamera on kyseessä ja vähän minkälaista hintaluokkaa olet ajatellut?

-AP

[/quote]

Täh, piti laittaa jo tuohon mutta olin nopea. Eli kamera on eos 550D. Hinta saisi enimmillään olla tonnin, siitä ylöspäin en pysty nyt maksamaan :( 

Vierailija
50/70 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
51/70 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 17:59"]

[/quote]

-AP

[/quote]

Täh, piti laittaa jo tuohon mutta olin nopea. Eli kamera on eos 550D. Hinta saisi enimmillään olla tonnin, siitä ylöspäin en pysty nyt maksamaan :( 

[/quote]

Vaihtoehtojahan on tietysti vaikka kuinka, eli laitetaan nyt muutama optiikka paremmasta päästä esimerkeiksi.

Jos haluat varautua kuvausharrastuksen jatkumiseen ja pohdiskelet täyden kennon kameran hankintaa jossain välissä, niin EF-S objektiivithan eivät silloin toimi.

EF-objektiiveista voisi ehdottaa vaikkapa 24-105mm. f/4 IS L optiikkaa, joka on kohtuuhintainen lähinnä koska tätä on löytynyt kalliimpien kameroiden ns. kittiobjektiivina melko pitkään. Rajalalta näitä on jossain kohtaa saanut ns. valkoisen laatikon mallina, eli poistettuna esim. 5D MkII:n laatikosta. Hinnaltaan ovat uutena olleet siinä 700€ tienoolla, kuten nytkin tarjouksena Rajalalla.

Tuolla edellämainitulla saa perus kittiobjektiiviin verrattuna pidemmän polttovälialueen sekä myös vakiona pysyvän aukon koko zoom-alueella. Laajasta päästä menetetään kyllä hieman vrt. 18-55mm objektiiveihin, jotka ovat se ns. normaali kittiobjektiivi 100-sarjan kameroille.

Yksi vaihtoehto on myös laajakulmazoom EF puolella, eli 17-40mm f/4 L, jossa ei sitten ole kuvanvakaajaa.

EF-S objektiiveista kai parhaiten rankattu on 17-55mm f/2.8 IS, jossa on kuvanvakaaja ja hyvä valovoima. Hinta n. 850€ uutena, jossa varmasti tinkivaraakin.

Siinä muutamia vaihtoehtoja :)

-AP

Vierailija
52/70 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

17-40mm f/4 L - objektiivin hinta on muuten myös siinä 800€ tienoolla.

-AP

Vierailija
53/70 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkös löytyy kysymyksiä?

-AP

Vierailija
54/70 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida löytyä, eli laitetaan tässä kohtaa taas kuvauslanka jäähylle ja katsotaan taas uudelleen jossain vaiheessa kun jaksan intoutua taas tänne foorumille :)

Mukavaa vuotta 2015 kaikille!

-AP

Vierailija
55/70 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys AP.

Kiinnostaisi aloittaa luontovalokuvaus.

Sopisiko  Canon Powershot sx60 hs kamera aloittelijalle.

Vai olisiko joku muu kamera siihen tarkoitukseen parempi?

Onko Sinulla suositella luontokuvaukseen hyvää kameraa jos tuo esittämäni kamera ei ole aloittelijalle hyvä.

Kiitos.

Vierailija
56/70 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut käytössä nyt n. 6 vuotta Canonin 1000D-järjestelmäkamera, ja olen nyt viimeisen vuoden aikana huomannut siinä pikku vikoja. Ensinnäkin se on alkanut jättämään kuviin täpliä, semmoisia haalean harmaita pyöreitä tahroja. Ilmeisesti likaa/pölyä jossain? Hirveästihän niistä haittaa ei ole, kun eivät tummista kuvista näy ja photarillahan ne saa nopeasti pois, mutta voisiko niille silti tehdä jotain?

Toinen ongelma on laukaisunapin kanssa, sekään ei enää aina oikein tahdo toimia. Varsinkin hämärässä kamera on alkanut toimimaan jotenkin "tahmeammin", ei ota kuvaa ja temppuilee muutenkin. Onko kamerani hajoamassa? Ilmeisesti jokin huolto voisi olla paikallaan, mutta missä ja paljon ne maksavat? Olen harkitsemassa uuden paremman rungon ostoa kuvausharrastukseni edistyttyä, kannattaisikohan siis suoraan sijoittaa sellaiseen ennenkuin lähtee tuota vanhaa huoltamaan? Mitä, mieluiten suht edullista, runkoa suosittelisit Canonilta?

Vierailija
57/70 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:28"]

Eipä taida löytyä, eli laitetaan tässä kohtaa taas kuvauslanka jäähylle ja katsotaan taas uudelleen jossain vaiheessa kun jaksan intoutua taas tänne foorumille :)

Mukavaa vuotta 2015 kaikille!

-AP

[/quote]

Äh, kerkesitkin jo lopettaa, no vastaa sitten kun seuraavan kerran tänne eksyt :)

-57

Vierailija
58/70 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:29"]

Tervehdys AP.

Kiinnostaisi aloittaa luontovalokuvaus.

Sopisiko  Canon Powershot sx60 hs kamera aloittelijalle.

Vai olisiko joku muu kamera siihen tarkoitukseen parempi?

Onko Sinulla suositella luontokuvaukseen hyvää kameraa jos tuo esittämäni kamera ei ole aloittelijalle hyvä.

Kiitos.

[/quote]

Vastaillaan tähän vielä, kun en ehtinyt tätä tabia sulkemaan :)

Varmasti toimii aloittelevalle luontokuvaajalle tuo kamera, mutta tietysti pienin varauksin. Superzoom tuo käyttöön suuren polttovälialueen, mutta samalla valovoima kärsii. Eli lähinnä hyvällä säällä ja valoisaan aikaan tämä kamera toimii ihan mainiosti. Pilviselläkin säällä ihan kohtalaisesti, mutta hämärässä tuo valovoiman puute tuo itsensä esiin.

Ei ainakaan samaan hintaluokkaan ole ehdotuksena antaa mitään, ellei sitten jonkun toisen valmistajan superzoom-kompaktia. Järjestelmäkameroissa saa tahkoa taalaa tiskiin huomattavasti enemmän, jotta päästään polttovälissä lähelle samaa kuin tässä kamerassa. Valovoimaa tosin olisi tarjolla sekä isompia kennoja, mutta kuten sanottu, niin aloittelijalle varmasti ihan hyvä ostos.

-AP

Vierailija
59/70 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Olympuksen OM-D E-M5 kamera, mutta haluaisin kuulla hyviä vinkkejä miten saisin kuvattua hämärässä? Kuvaan lähes aina pelkästään valmiilla asetuksilla, kun en muutakaan osaa. Oon kokeillut vaikka mitä asetuksia, mutta ei vaan mee mun kaaliin ne ISO-jutut ja muut asetukset joita pitäis kokeilla.. Eli tarttisit jonkun käyttöoppaan jossa on selitetty juurta jaksain mitä mikäkin asetus merkitsee. Mitä kamerassa olevat M P A yms ovat? Perus käyttöopas joka tuli kameran mukana on ihan heprea.. tai siis kuvaustilanteessa en enää muista et mitä mikäkin asetus ja kirjain ja numero tarkoittaa. Kiitos :)

Vierailija
60/70 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:31"]

Minulla on ollut käytössä nyt n. 6 vuotta Canonin 1000D-järjestelmäkamera, ja olen nyt viimeisen vuoden aikana huomannut siinä pikku vikoja. Ensinnäkin se on alkanut jättämään kuviin täpliä, semmoisia haalean harmaita pyöreitä tahroja. Ilmeisesti likaa/pölyä jossain? Hirveästihän niistä haittaa ei ole, kun eivät tummista kuvista näy ja photarillahan ne saa nopeasti pois, mutta voisiko niille silti tehdä jotain?

Toinen ongelma on laukaisunapin kanssa, sekään ei enää aina oikein tahdo toimia. Varsinkin hämärässä kamera on alkanut toimimaan jotenkin "tahmeammin", ei ota kuvaa ja temppuilee muutenkin. Onko kamerani hajoamassa? Ilmeisesti jokin huolto voisi olla paikallaan, mutta missä ja paljon ne maksavat? Olen harkitsemassa uuden paremman rungon ostoa kuvausharrastukseni edistyttyä, kannattaisikohan siis suoraan sijoittaa sellaiseen ennenkuin lähtee tuota vanhaa huoltamaan? Mitä, mieluiten suht edullista, runkoa suosittelisit Canonilta?

[/quote]

No, vastaillaan tähänkin sitten vielä :D

Harmaat täplät ovat nimenomaan likaa kennon pinnalla. Ne tulevat käytännössä esiin vasta kuvattaessa pienemmillä aukoilla, mutta ovat kyllä häiritseviä. Itsellä on puhdistusvälineet (suurentava luuppi, puhdistusnesteet ja kertakäyttöisiä ns. swabeja, joilla kenno puhdistetaan), mutta kennon puhdistus ei ole kovin hintavaa. Muistaakseni 35€ luokkaa JAS-tekniikassa.

Mitä tuo kamera mahtaa hämärässä tehdä? Mikäli se vilkuttelee etsimessä/takanäytöllä jotain tiettyä asiaa, mm. aukkoa tai suljinnopeutta, niin se tarkoittaa sitä, että näitä arvoja ei ole mahdollista säätää enää suuremmaksi/pienemmäksi ja kamera ei voi tällöin ottaa kuvaa, joka valottuisi oikein. Ongelmaa saattaa myös olla ihan fyysisesti siinä laukaisimessa, jolloin se pitäisi korjauttaa. Tässä kohtaa toteaisin itse, että jos on ollut jo harkinnassa uuden rungon hankkiminen, niin samalla antaa sen vanhan kameran liikkeeseen vaihdossa. Saavat sitten siellä edetä asian kanssa oman harkintansa mukaan.

Vanhempia runkoja, kuten 7D:tä sekä 60D:tä alkaa saada kohtalaisen edulliseen hintaan ja uusista sitten 70D voisi olla hyvä vaihtoehto. Nyt tosin lähdetään 1000-sarjalaisesta liikkelle, eli askel ylöspäin ovat jo 100-sarjan kamerat. Eli käytännössä 700D tai käytettynä siitä alaspäin.

-AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme