Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko olla valikoiva kasvosokeus?

Vierailija
29.10.2021 |

En tunnista naapureitani, jos tulevat vastaan jossain muualla, mutta saatan hetkessä hoksata missä toisessakin elokuvassa joku näyttelijä on näytellyt. Eli jotkut kasvot jää mieleen, toiset eivät toistuvasti nähtynäkään.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus tunnistanut väkijoukosta esim vanhempani vasta hyvin lähellä. Yleensä näin käy, jos heillä on ollut eri takki kuin mitä ajattelin. Myös uusien työkaverien erottamiseen menee tovi

Vierailija
22/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on varmaan just tuollainen valikoiva, kun välillä tunnistan ja väillä en. Aikoinaan erään naapurin kanssa oltiin vähän sukset ristissä eikä todellakaan moikkailtu, jos satuttiin vaikka parkkipaikalle samaan aikaan. Kerran sitten moikkasin tätä naapuria oikein iloisesti ja ystävällisesti kaupassa, kun tajusin, että joku tuttu, joo, mutta en kuitenkaan tunnistanut tuoksi naapuriksi. Yritän siis aina moikkailla tuttavallisesti näissä tilanteissa. Mahtoi naapuri miettiä, että hullu mikä hullu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tulkinnut itse ton näyttelijöiden ja julkkisten tunnistamisen helppouden niin, että he eivät ole aivoissani kategoriassa ihmiset, vaan esineitä.

Vierailija
24/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tulkinnut itse ton näyttelijöiden ja julkkisten tunnistamisen helppouden niin, että he eivät ole aivoissani kategoriassa ihmiset, vaan esineitä.

Elokuvissa näyttelijöitä tutkitaan myös aivan eri tavalla kuin kanssaihmisiä. Jos katsoisit kaveriasi samalla tavalla kuin näyttelijää, katsoisit häntä kasvoihin aivan läheltä, peittäisit katseesi sivusta käsilläsi etkä katsoisi muualle kuin kaveriasi.

On myös helpompaa hahmottaa asioita, jotka ovat 2d-muodossa kolmiuloitteisen sijaan. Esimerkiksi omena maalauksessa on helpompi hahmottaa kuin omena pöydällä.

Vierailija
25/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalea, pitkähiuksinen, perusnätti, meikkaamaton, hoikka, nuori nainen. Kaikki näyttävät toistensa kopioilta.

Vierailija
26/26 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittainen, en pysty hahmottamaan miltä joku tuntemani näyttää, tunnistan kyllä kohdatessa mutta aiheuttaa silti stressiä jos en ole nähnyt pitkään aikaan että mahdanko tunnistaa, sattumoisin tapaamiani en välttämättä tunnista ollenkaan, samoin unissa en yleensä näe kasvoja ja olen aina iloinen herättyä jos olen, ehkä lapsuuden trauma.