Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusperheen perintäkuviot - miehen lapset perinnöttömiksi?

Vierailija
06.01.2015 |

eli meillä tilanne tämä: olemme mieheni kanssa naimisissa. Kaikki omaisuutemme on minun nimissäni. Miehellä on 3 lasta edellisestä liitosta, meillö yksi yhteinen. Koti, jossa asumme on minun nimissäni ostettu, kuten kaikki muukin.

Tosiaan, nyt haluaisin tietää että jos ja kun aika minusta jättää, miten käy perinnön? Käsittääkseni yhteinen lapsemme saa puolet, mies toisen puolikkaan. Voisiko kuitenkin jotenkin avioehdolla tai jollain ehkäistä tuon puolikkaan siirtymistä miehelle, jotta miehen lapset eivät perisi mitään. Esim että lapsemme perisi kaiken mutta miehellä silti olisi elinikäinen asumisoikeus kodissamme. 

Minulla on lisäksi nimissäni 3 yksiötä jne.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:25"]

Nämä yksiöt oli alunperin tarkoitettu miehen lapsille, mutta ovat viimeisen kahden vuoden aikana loukanneet minua, miestäni ja yhteistä lastamme äitinsä katkeruuden innoittamana. Lapset siis jo isoja, mutta yhteistuumin miehen kanssa päätimme tehdä vielä yhteisen lapsen jonka miehen lapset sekä ex näkevät vain ja ainoastaan neljäntenä perijänä eli automaattisesti negatiivisessä valossa. Meidätkin nähdään nykyään vain elävinä säästöpossuina - vanhin lapsista on mm. sanonut isälleen että toivoo tämän kuolevan pian että saisi rahansa.

[/quote]

Eli omaisuus ei olekaan sinun pelkästään vaan sinun nimissäsi? Aika rohkea veto mieheltä.

Vierailija
62/88 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:14"]

niin, miehen lasten käytökseen ei tietenkään ole mitään syytä... ovat vaan pirullisia kun lasten äiti heidät manipuloinut. mainitsit heidän olevan jo isoja, eivätköhän osaa jo ajatella omilla aivoillaan. en usko, että tilanne näin mustavalkoinen kuin ap kertoo, taatusti lasten käytöksen syynä jotain kaunaa!

[/quote]

Olkoon vaikka kuinka paljon syytä olla kaunaisia, mutta ei se tarkoita että ap:n rahat kuuluu niille miehen penskoille. Minä en edes kehtaisi olla mitään vailla ihmiseltä josta en tykkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:46"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:14"]

niin, miehen lasten käytökseen ei tietenkään ole mitään syytä... ovat vaan pirullisia kun lasten äiti heidät manipuloinut. mainitsit heidän olevan jo isoja, eivätköhän osaa jo ajatella omilla aivoillaan. en usko, että tilanne näin mustavalkoinen kuin ap kertoo, taatusti lasten käytöksen syynä jotain kaunaa!

[/quote]

Olkoon vaikka kuinka paljon syytä olla kaunaisia, mutta ei se tarkoita että ap:n rahat kuuluu niille miehen penskoille. Minä en edes kehtaisi olla mitään vailla ihmiseltä josta en tykkää.

[/quote]

Eihän ne lapset äitipuoleltaan mitä odotakaan vaan isältään. 

Vierailija
64/88 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli lapset ovat oikeasti isäänsä loukanneet voi isä tehdä heidät perinnöttömiksi ihan lakiosia myöten. Mikäli näin ei ole, olet idiootti ja katkera äitipuoli.

Vierailija
65/88 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:32"]

Mua ahdistaa jo nyt tulevaisuuden perintöriidat. Miehen lapset on aikuistuttuaan havahtuneet rahajuttuihin ja selvästi haistelevat tilannetta. Jos isänsä kuolisi tänään, häneltä ei jäisi kuin 2000 Euron arvoinen auto ja tavaraa. Minulla on kallis omakotitalo pk-seudulla, sijoitusasunto, pörssiosakkeita jne. Kaikki on yksin minun. Olemme avopari vielä. Lapset näkevät meidän mukavan elintason ja tietävät, ettei pelata viimeisellä pennillä. Emme ole toisaalta myöskään selittäneet raha-asioitamme heille eli sitä, että heidän isänsä oli tavatessa p.a. ja sen jälkeen opiskellut ja käynyt velkasaneerauksen. Vasta nyt on ollut vuoden töissä ja tienannut hiukan. Minä taas olen ollut koko ajan töissä ja perinyt merkittäviä summia. He tietävät isänsä ongelmista taannoin, mutta luulevat kai, että esim. talo on yhteinen. Ei ole. Mies ei ole yhtään lainaerää maksanut jne. Pelkään vaan, että tästä kuviosta repeisi helvetti, jos nyt kuolema korjaisi ja meidän yhteisten lasten välit katkeisi isosisaruksiin siinä. Olen ajatellut, että mieskin on nyt jaloillaan ja ehtii vähän sijoitella tai jotain, niin on sitten mieheltäkin perittävää aikanaan. Vaikka olen huolestunut asiasta, niin en silti ole valmis toisaalta antamaankaan rahaa miehelle tai hänen lapsilleen. Ääh. Kauheaa sanoa, mutta onneksi miehen isä on vielä hengissä ja saanee sieltä pienen perinnön edes, niin saa omaakin rahaa.

[/quote]

Jos kuolet ettekä ole naimisissa, miehesi ei ole oikeutettu leskeneläkkeeseen. Eikä hänellä ole lesken asumissuojaa. Kannattaisi vähän miettiä miten voisit turvata miehesi asemaa, vaikket siirtäisikään omaisuutta hänen nimiinsä.

Vierailija
66/88 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:01"]

Mua ahdistaa jo nyt tulevaisuuden perintöriidat. Miehen lapset on aikuistuttuaan havahtuneet rahajuttuihin ja selvästi haistelevat tilannetta. Jos isänsä kuolisi tänään, häneltä ei jäisi kuin 2000 Euron arvoinen auto ja tavaraa. Minulla on kallis omakotitalo pk-seudulla, sijoitusasunto, pörssiosakkeita jne. Kaikki on yksin minun. Olemme avopari vielä. Lapset näkevät meidän mukavan elintason ja tietävät, ettei pelata viimeisellä pennillä. Emme ole toisaalta myöskään selittäneet raha-asioitamme heille eli sitä, että heidän isänsä oli tavatessa p.a. ja sen jälkeen opiskellut ja käynyt velkasaneerauksen. Vasta nyt on ollut vuoden töissä ja tienannut hiukan. Minä taas olen ollut koko ajan töissä ja perinyt merkittäviä summia. He tietävät isänsä ongelmista taannoin, mutta luulevat kai, että esim. talo on yhteinen. Ei ole. Mies ei ole yhtään lainaerää maksanut jne. Pelkään vaan, että tästä kuviosta repeisi helvetti, jos nyt kuolema korjaisi ja meidän yhteisten lasten välit katkeisi isosisaruksiin siinä. Olen ajatellut, että mieskin on nyt jaloillaan ja ehtii vähän sijoitella tai jotain, niin on sitten mieheltäkin perittävää aikanaan. Vaikka olen huolestunut asiasta, niin en silti ole valmis toisaalta antamaankaan rahaa miehelle tai hänen lapsilleen. Ääh. Kauheaa sanoa, mutta onneksi miehen isä on vielä hengissä ja saanee sieltä pienen perinnön edes, niin saa omaakin rahaa.

[/quote]

Jos kuolet ettekä ole naimisissa, miehesi ei ole oikeutettu leskeneläkkeeseen. Eikä hänellä ole lesken asumissuojaa. Kannattaisi vähän miettiä miten voisit turvata miehesi asemaa, vaikket siirtäisikään omaisuutta hänen nimiinsä.

[/quote]

Tiedäthän, että se leskeneläke on todella pieni. Sen takia ei kannata avioitua. Lesken asumissuoja taas tuollaisessa tapauksessa tarkoittaa sitä, että lapset maksavat perintöveron asunnosta, jota eivät voi käyttää tai realisoida eli pahimmassa tapauksessa joutuvat ottamaan lainaa, jotta leski saa pitää asunnon, josta ei ole maksanut euroakaan. Ja johon hän saa ottaa uuden puolison asumaan, jos haluaa - lapset maksavat!

Avoliitto on omaisuuden kannalta huomattavasti parempi kuin avioliitto, jos ollaan ns. toisella kierroksella. Silloin omat lapset ovat automaattisesti ainoat perijät eikä tarvitse miettiä, että puoliso saa omaisuudesta avio-oikeuden pohjalta puolet.

Vierailija
67/88 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:09"]

Tiedäthän, että se leskeneläke on todella pieni. Sen takia ei kannata avioitua. Lesken asumissuoja taas tuollaisessa tapauksessa tarkoittaa sitä, että lapset maksavat perintöveron asunnosta, jota eivät voi käyttää tai realisoida eli pahimmassa tapauksessa joutuvat ottamaan lainaa, jotta leski saa pitää asunnon, josta ei ole maksanut euroakaan. Ja johon hän saa ottaa uuden puolison asumaan, jos haluaa - lapset maksavat!

Avoliitto on omaisuuden kannalta huomattavasti parempi kuin avioliitto, jos ollaan ns. toisella kierroksella. Silloin omat lapset ovat automaattisesti ainoat perijät eikä tarvitse miettiä, että puoliso saa omaisuudesta avio-oikeuden pohjalta puolet.

[/quote]

Leskeneläke voi olla suurikin. Se riippuu vainajan ja lesken tuloista. Tuhat euroa kuukaudessa ei ole mitenkään harvinainen leskeneläke. Avioliitto toimii taloudellisesti hyvin myös toisella kierroksella, kunhan puolisot turvaavat avioehdolla lasten aseman.

Vierailija
68/88 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tiesitkö että leskeneläke lasketaan tulojen perusteella? Se ei välttämättä ole niin pieni kuin kuvitellaan. Äitini esim. eleli leskeneläkkeellään oikein mukavasti isäni kuoltua. 

Vierailija
69/88 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:39"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:08"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:26"]

Mitä te höpötätte?? Kyllä puolisot perivät toisensa. 50% aviopuolisolle, 50% lapsille..

[/quote]

Ei mene näin, vaan ainoastaan aviopuolisoiden yhteinen omaisuus jaetaan tasan, ja puoliso saa puolet siitä yhteisestä omaisuudesta. Mutta esim. pelkästään äitini nimissä ollut yritys tuli pelkästään meille lapsille. 

[/quote]

Kyllä se on niin, että avioliittolain lähtökohtana on se, että kaikki omaisuus on avio-oikeuden alaista. Poikkeusjärjestelyitä on monenlaisia, koska avioliittolaki on omaisuuden osalta dispositiivista (sopimuksella muutettavissa). Avioehdon voi tehdä siten, että se kattaa kaiken muun paitsi jonkin tietyn omaisuuden, kuten nyt tuon äitisi yrityksen. Lue kuitenkin hyvä ihminen vaikka itse Finlexistä, tai sinulle saattaa tulla osituksessa ikäviä yllätyksiä eteen!

[/quote]

No äidin kuolemasta on niin kauan ja ositusta ei tehdä niin kauan kuin isä elää, joten se siitä. Yritys on jo menettänyt arvonsa, siitä ainoa ilo oli perintövero. Saattoi olla, että se oli avio-oikeuden ulkopuolella. Olin aika nuori äidin kuollessa ja isoveli hoiti asiat. 

Vierailija
70/88 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa tuo alapeukkujen määrä ap:n kirjoituksissa. Melkosta sakkia olette täällä jos tosissaan ootte sitä mieltä että ap:n miehen lasten käytös on hyväksyttävää.

Vierailija
71/88 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tiesitkö että leskeneläke lasketaan tulojen perusteella? Se ei välttämättä ole niin pieni kuin kuvitellaan. Äitini esim. eleli leskeneläkkeellään oikein mukavasti isäni kuoltua. 

[/quote]

Tiesin. Tiedän myös sen maksuperusteet. Leski voi saada korkeintaan puolet edunsaajan (kuolleen puolisonsa) eläkkeestä ja lisäksi otetaan huomioon lesken oma työeläketurva (joko jo maksussa oleva tai laskennallinen, jonka hän saisi, jos olisi puolison kuollessa tullut työkyvyttömäksi). Siten leskeneläkkeestä hyötyy käytännössä vain kotiäiti, jolla ei ole omia tuloja.

Jos lesken oma laskennallinen eläke olisi suomalaisittain keskimääräinen 1800 e/kk ja puolison samoin, saisi leski leskeneläkettä 341 e/kk. Jos leski ei saisi lainkaan työeläkettä, olisi leskeneläke 900 e/kk. Minä en tuolla summalla elelisi lainkaan mukavasti puolison kuoltua. Ja jos saa leskeneläkettä vaikka 3000 e/kk, tarkoittaa se sitä, että puoliso sai eläkettä 6000 e/kk (suomalaisista alle 8 % saa tämän kokoluokan eläkkeitä) niin joka tapauksessa ennen se perheen saama summa oli tuon 6000 e/kk eli paljon enemmän kuin leskeneläke.

Vierailija
72/88 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:52"]

Mikäli lapset ovat oikeasti isäänsä loukanneet voi isä tehdä heidät perinnöttömiksi ihan lakiosia myöten. Mikäli näin ei ole, olet idiootti ja katkera äitipuoli.

[/quote]

Hmm, taitaisi olla paikallaan tutustua niihin tapauksiin, joissa rintaperillisen voi sulkea perinnön ulkopuolelle mainitsemallasi perusteella. Kyse ei ole siitä että joku sanoo pahasti ja loukkaa toista, koska tällöinhän perintöä jaettaessa vanhemmat voisivat aina jakaa rahansa vain yhdelle lapsista ja vedota muiden loukanneen heitä (näin siis halutessaan). Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista. Miksi kummassa täällä palstalla esiinnytään asiantuntijoina asioista joita ei tunneta?

Vierailija
73/88 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:18"]

[/quote]

Leskeneläke voi olla suurikin. Se riippuu vainajan ja lesken tuloista. Tuhat euroa kuukaudessa ei ole mitenkään harvinainen leskeneläke. Avioliitto toimii taloudellisesti hyvin myös toisella kierroksella, kunhan puolisot turvaavat avioehdolla lasten aseman.

[/quote]

Jotta saat leskeneläkettä 1000 e/kk, perheessä ei saa olla alaikäisiä lapsia ja leskellä on suomalaisittain keskimääräiset tulot eli vähän yli 3000 e/kk, niin puoliso saa olla erittäin hyvätuloinen, jotta tuohon päästään. Kyllä yli 1000 e/kk on aika harvinainen leskeneläke.

Vierailija
74/88 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vainajan tulisi itse saada päättää siitä mihin omaisuutensa testamenttaa. Esimerkiksi isäni oli testamentannut koko omaisuutensa eräälle säätiölle jo 90-luvulla. Tämä ei tietysti sopinut mun kahdelle sisarelleni, jotka sitten päättivät riitauttaa. Ällöttää kun kieli pitkällä ollaan toisten rahoja vailla. Minäkin sitten otin osuuteni sisarieni käsistä pois ja lahjoitin isäni säätiölle. Ja kukaan meistä sisaruksista ei mitenkää köyhä ole - ahneus on ainoa syy tälle käytökselle.

Vierailija
75/88 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole omia lapsia, ja tahtoisin testamentata omaisuuteni siskoni lapselle. Valitettavasti miehen lapset tulevat nähtävästi perimään sen puolikkaan. En edes tunne koko ihmisiä. Omistuksessani ovat niin suvun tilat kuin muutkin. Ärsyttää.

Vierailija
76/88 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:57"]Mulla ei ole omia lapsia, ja tahtoisin testamentata omaisuuteni siskoni lapselle. Valitettavasti miehen lapset tulevat nähtävästi perimään sen puolikkaan. En edes tunne koko ihmisiä. Omistuksessani ovat niin suvun tilat kuin muutkin. Ärsyttää.
[/quote]

Miksi et sitten hoida asioita kuntoon ennen kuolemaasi?

Vierailija
77/88 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Leskeneläke voi olla suurikin. Se riippuu vainajan ja lesken tuloista. Tuhat euroa kuukaudessa ei ole mitenkään harvinainen leskeneläke. Avioliitto toimii taloudellisesti hyvin myös toisella kierroksella, kunhan puolisot turvaavat avioehdolla lasten aseman."

Nykyään leskeneläke ei kyllä ole merkittävä ja tuollaiset tuhat euroa on kyllä harvinaisia, sillä lähes jokaisella on nykyään työeläke, joka huomioidaan eläkettä laskettaessa. Laki muuttui viimeisessä eläkeuudistuksessä ja usein sitä lesken eläkettä saa vain muutaman kuukauden.

Vierailija
78/88 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:15"]

eli meillä tilanne tämä: olemme mieheni kanssa naimisissa. Kaikki omaisuutemme on minun nimissäni. Miehellä on 3 lasta edellisestä liitosta, meillö yksi yhteinen. Koti, jossa asumme on minun nimissäni ostettu, kuten kaikki muukin.

Tosiaan, nyt haluaisin tietää että jos ja kun aika minusta jättää, miten käy perinnön? Käsittääkseni yhteinen lapsemme saa puolet, mies toisen puolikkaan. Voisiko kuitenkin jotenkin avioehdolla tai jollain ehkäistä tuon puolikkaan siirtymistä miehelle, jotta miehen lapset eivät perisi mitään. Esim että lapsemme perisi kaiken mutta miehellä silti olisi elinikäinen asumisoikeus kodissamme. 

Minulla on lisäksi nimissäni 3 yksiötä jne.

[/quote] onko avioehtoa??? Mies saa puolet kun eroaa sinusta jos ei oo. Sinun nimissä mutta maksaako mies lainoja???? 

Vierailija
79/88 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:20"]

Avioehdollahan tuo hoituu.

Minua kiinnostaa, onko miehesi siipeilijä? Miksi hän ei omista yhteisestä kodista mitään? Vai onko se sinun ennen miestä hankkimaa omistusta?

[/quote]

Olen perinyt osan, osan olen ostanut ennen avioliittoa ja asuntolainaa 20,000€ jäljellä. Mies on ostanut meille mm. Autot jotka ovat mun nimissä koska mulla on paremmat bonukset. Meillä myös yhteinen käyttötili ja säästötili jotka siirrettiin vain mun nimiin kun tämä tilanne lasten kanssa alkoi näyttää huolestuttavalta.

[/quote] aika tossu sun mies

Vierailija
80/88 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:58"]Kannattaa mennä lakimiehen luo, joka OIKEASTI perehtynyt näihin asioihin ja tekee paperit. Avio-oikeutta ei käsittääkseni voi poistaa millään tavalla. Ja se mikä siirtyy puolisosi nimiin, siirtyy osin hänen perillisilleen vaikka olis testamentti tai mitä. Ihan syvältä!!! Haluan antaa oman perintöni omalle lapselle! Puolisoni lapsilla on äiti ja isä, jonka perivät aikanaan. Etnan kopeekkaa en aio muille antaa :) jokainen huolehtikoot omistaan!

Runsas alapeukkujen määrä herättää kysymyksen, että kuinka moni teistä on valmis antamaan tienaamansa omaisuuden oman lapsen sijasta toisen lapselle?? Veikkaan että aika harvassa on semmoset mammat! Voitte lopettaa sädekehän päänne päällä pitämisen ja mennä juomaan hyvät pullakahvit ;o