Uusperheen perintäkuviot - miehen lapset perinnöttömiksi?
eli meillä tilanne tämä: olemme mieheni kanssa naimisissa. Kaikki omaisuutemme on minun nimissäni. Miehellä on 3 lasta edellisestä liitosta, meillö yksi yhteinen. Koti, jossa asumme on minun nimissäni ostettu, kuten kaikki muukin.
Tosiaan, nyt haluaisin tietää että jos ja kun aika minusta jättää, miten käy perinnön? Käsittääkseni yhteinen lapsemme saa puolet, mies toisen puolikkaan. Voisiko kuitenkin jotenkin avioehdolla tai jollain ehkäistä tuon puolikkaan siirtymistä miehelle, jotta miehen lapset eivät perisi mitään. Esim että lapsemme perisi kaiken mutta miehellä silti olisi elinikäinen asumisoikeus kodissamme.
Minulla on lisäksi nimissäni 3 yksiötä jne.
Kommentit (88)
Ota yhteyttä asianajajaan tai muuhun viranomaiseen, jotka näitä asioita koko ajan hoitavat työkseen.
Avioehto ja testamentti. Varaa aika asianajajalle joka on perintö-asiantuntija.
Ei se mies sinua peri kun asunnot on sun. Se perii vaan asumisoikeuden
Avioehdon voi tehdä koska vaan jos toinen siihen suostuu. Mutta miksi tässä tapauksessa mies olisi niin tyhmä että sellaisen tekisi näin jälkikäteen?!
Kyllähän omaisuudelle tehdään ositus aviopuolison kuollessa. Osituksen kautta mies saa osansa. Eli avioehto kannattaa tehdä ja sen voi tehdä myös avioliiton aikana.
Jos teillä ei ole avioehtoa, omaisuuden osituksessa mies saa oman osuutensa, siis puolet teidän yhteenlasketusta omaisuudestanne ( miinus velat). Lapsesi perii sinut.
teidän pitää tehdä avioehto, jos haluatte muuttaa tuota. Sitten lapsesi perii sinut, eikä miehelle mene tasinkoa.
Avioehdon voi tehdä milloin vain.
Avioehdollahan tuo hoituu.
Minua kiinnostaa, onko miehesi siipeilijä? Miksi hän ei omista yhteisestä kodista mitään? Vai onko se sinun ennen miestä hankkimaa omistusta?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:15"]
eli meillä tilanne tämä: olemme mieheni kanssa naimisissa. Kaikki omaisuutemme on minun nimissäni. Miehellä on 3 lasta edellisestä liitosta, meillö yksi yhteinen. Koti, jossa asumme on minun nimissäni ostettu, kuten kaikki muukin.
Tosiaan, nyt haluaisin tietää että jos ja kun aika minusta jättää, miten käy perinnön? Käsittääkseni yhteinen lapsemme saa puolet, mies toisen puolikkaan. Voisiko kuitenkin jotenkin avioehdolla tai jollain ehkäistä tuon puolikkaan siirtymistä miehelle, jotta miehen lapset eivät perisi mitään. Esim että lapsemme perisi kaiken mutta miehellä silti olisi elinikäinen asumisoikeus kodissamme.
[/quote] Riippuu siitä voiko avioehdon tehdä vielä jälkikäteen.
[/quote]Periaatteessa avioehto tehdään aina jälkikäteen. Ennen avioliittoa sitä ei voi vahvistaa.
Näin se menee, että kaikki mikä on sun nimissä, menee suoraan sun lapselle ilman testamenttia. Mies ei peri mitään. Vain yhteinen omaisuus puolitetaan. Lain mukaan aviopuolisolla on asumisoikeus yhteisenä pidettyyn asuntoon, mutta puoliso ei peri yhtän mitään. Tietty sitten sitä voidaan tutkia, onko sinun nimiisi laitettu omaisuus siksi, että miehen lapsille ei mene perintöä, vaikka mies olisi siitä maksanut.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:17"]
Ei se mies sinua peri kun asunnot on sun. Se perii vaan asumisoikeuden
[/quote]
Ei varsinaisesti peri, mutta ap:n kuollessa mies saa leskenä vähemmän varakkaana osapuolena tasinkoa. Leskelle kuuluu tuossa tilanteessa puolet avioparin yhteenlasketusta omaisuudesta. Jos mies on täysin varaton, hän saa tasinkona puolet ap:n nimissä olevasta omaisuudesta. Näin siis, jos avioehtoa ei ole.
Eikö tuon voi hoitaa myös testamentilla, ilman avioehtoa?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:20"]
Näin se menee, että kaikki mikä on sun nimissä, menee suoraan sun lapselle ilman testamenttia. Mies ei peri mitään. Vain yhteinen omaisuus puolitetaan. Lain mukaan aviopuolisolla on asumisoikeus yhteisenä pidettyyn asuntoon, mutta puoliso ei peri yhtän mitään. Tietty sitten sitä voidaan tutkia, onko sinun nimiisi laitettu omaisuus siksi, että miehen lapsille ei mene perintöä, vaikka mies olisi siitä maksanut.
[/quote]Olet ihan hukassa. Ei pelkästään yhteinen omaisuus puoliteta, vaan molempien yhteenlaskettu omaisuus. Jos miehellä ei ole mitään omaisuutta, niin mies saa tasinkona siitä naisen omaisuudesta puolet ja toinen puoli menee naisen lapsille perintönä. Toi on siis kärjistetty esimerkki omaisuuden jaosta.
Nämä yksiöt oli alunperin tarkoitettu miehen lapsille, mutta ovat viimeisen kahden vuoden aikana loukanneet minua, miestäni ja yhteistä lastamme äitinsä katkeruuden innoittamana. Lapset siis jo isoja, mutta yhteistuumin miehen kanssa päätimme tehdä vielä yhteisen lapsen jonka miehen lapset sekä ex näkevät vain ja ainoastaan neljäntenä perijänä eli automaattisesti negatiivisessä valossa. Meidätkin nähdään nykyään vain elävinä säästöpossuina - vanhin lapsista on mm. sanonut isälleen että toivoo tämän kuolevan pian että saisi rahansa.
Mitä te höpötätte?? Kyllä puolisot perivät toisensa. 50% aviopuolisolle, 50% lapsille..
Siis oletko tietoisesti hoitanut asioita niin, että miehen lapset jäävät ilman perintöä?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:26"]
Mitä te höpötätte?? Kyllä puolisot perivät toisensa. 50% aviopuolisolle, 50% lapsille..
[/quote]Juu. puoliso perii, jos ei ole yhteisiä lapsia. Tasinko ja periminen ovat eri asioita.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:25"]
Nämä yksiöt oli alunperin tarkoitettu miehen lapsille, mutta ovat viimeisen kahden vuoden aikana loukanneet minua, miestäni ja yhteistä lastamme äitinsä katkeruuden innoittamana. Lapset siis jo isoja, mutta yhteistuumin miehen kanssa päätimme tehdä vielä yhteisen lapsen jonka miehen lapset sekä ex näkevät vain ja ainoastaan neljäntenä perijänä eli automaattisesti negatiivisessä valossa. Meidätkin nähdään nykyään vain elävinä säästöpossuina - vanhin lapsista on mm. sanonut isälleen että toivoo tämän kuolevan pian että saisi rahansa.
[/quote]
Tehkää se avioehto, niin sillähän se hoituu.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:25"]
[/quote]
No tuolta pohjlalta ihan oikein tehty. Hankkikoot itse omaisuutensa.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:26"]
[/quote]
puoliso ei peri, vaan saa tasinkoa, jos on vähemmän omistava. Ihan eri asia.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:15"]
[/quote] Riippuu siitä voiko avioehdon tehdä vielä jälkikäteen.