Uusperheen perintäkuviot - miehen lapset perinnöttömiksi?
eli meillä tilanne tämä: olemme mieheni kanssa naimisissa. Kaikki omaisuutemme on minun nimissäni. Miehellä on 3 lasta edellisestä liitosta, meillö yksi yhteinen. Koti, jossa asumme on minun nimissäni ostettu, kuten kaikki muukin.
Tosiaan, nyt haluaisin tietää että jos ja kun aika minusta jättää, miten käy perinnön? Käsittääkseni yhteinen lapsemme saa puolet, mies toisen puolikkaan. Voisiko kuitenkin jotenkin avioehdolla tai jollain ehkäistä tuon puolikkaan siirtymistä miehelle, jotta miehen lapset eivät perisi mitään. Esim että lapsemme perisi kaiken mutta miehellä silti olisi elinikäinen asumisoikeus kodissamme.
Minulla on lisäksi nimissäni 3 yksiötä jne.
Kommentit (88)
Siirrä omaisuuttasi lapsen nimeen ja pidä hallintaoikeus itselläsi. Näin mies ei saa tasinkoa. Toki voit joutua maksamaan siitä lahjaveroa. Mutta siirtoon et tarvitse kenenkään lupaa mutta olet maistraatin kanssa sitten naimisissa.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:25"]
Nämä yksiöt oli alunperin tarkoitettu miehen lapsille, mutta ovat viimeisen kahden vuoden aikana loukanneet minua, miestäni ja yhteistä lastamme äitinsä katkeruuden innoittamana. Lapset siis jo isoja, mutta yhteistuumin miehen kanssa päätimme tehdä vielä yhteisen lapsen jonka miehen lapset sekä ex näkevät vain ja ainoastaan neljäntenä perijänä eli automaattisesti negatiivisessä valossa. Meidätkin nähdään nykyään vain elävinä säästöpossuina - vanhin lapsista on mm. sanonut isälleen että toivoo tämän kuolevan pian että saisi rahansa.
[/quote]
No tuolta pohjlalta ihan oikein tehty. Hankkikoot itse omaisuutensa.
[/quote]
Tällainen ajatus vielä, että voisiko nämä lapsille alunperin tarkoitetut ykiöt testamentata miehen lapsenlapsille jos näitä jo olisi? samalla voisi määrätä edunvalvojan. Näin kenkut lapset saisivat näpäytyksen, mutta "paha" ei kuitenkaan jäisi kiertämään?
[/quote]Voi, mutta miehesi lapsilla on oikeus vaatia lakiosansa tuosta, eli puolet perittävästä omaisuudesta.
[/quote]
Mikä ihmeen lakiosa? Ei miehen lapsilla ole mitään lakiosaa siinä vaiheessa, kun ap kuolee. Lakiosa on vain rintaperillisillä.
[/quote]Oikeassa olet, mä luin huonosti ja ajattelin, että mies tekee testamentin omille lapsenlapsilleen.
ed.
niin, miehen lasten käytökseen ei tietenkään ole mitään syytä... ovat vaan pirullisia kun lasten äiti heidät manipuloinut. mainitsit heidän olevan jo isoja, eivätköhän osaa jo ajatella omilla aivoillaan. en usko, että tilanne näin mustavalkoinen kuin ap kertoo, taatusti lasten käytöksen syynä jotain kaunaa!
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:20"]
Avioehdollahan tuo hoituu.
Minua kiinnostaa, onko miehesi siipeilijä? Miksi hän ei omista yhteisestä kodista mitään? Vai onko se sinun ennen miestä hankkimaa omistusta?
[/quote]
Olen perinyt osan, osan olen ostanut ennen avioliittoa ja asuntolainaa 20,000€ jäljellä. Mies on ostanut meille mm. Autot jotka ovat mun nimissä koska mulla on paremmat bonukset. Meillä myös yhteinen käyttötili ja säästötili jotka siirrettiin vain mun nimiin kun tämä tilanne lasten kanssa alkoi näyttää huolestuttavalta.
[/quote]
Tarkoitat ilmeisesti vakuutuksen bonuksia. Ei autojen tarvitse olla sinun nimissäsi niitä varten. Mies voi aivan hyvin olla omistajana ja sinä olet vakuutuksenottaja, jolloin bonukset tulevat sinun mukaasi.
mua taas kiinnostaa miksi näitä perintö asioita käsitellään palstalla näin paljon...
eikö ihmisillä ole muuta mielessä kuin raha?
mulle ainakin ihan sama vaikka en perisi vanhemmiltani euroakaan.
ja miksi vaivaisin päätäni miettimällä tulevaa perintöä, meistä kukaan ei viimeistä päivää tiedä. voin aivan hyvin kuolla itse ennen vanhempiani.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:58"]Kannattaa mennä lakimiehen luo, joka OIKEASTI perehtynyt näihin asioihin ja tekee paperit. Avio-oikeutta ei käsittääkseni voi poistaa millään tavalla. Ja se mikä siirtyy puolisosi nimiin, siirtyy osin hänen perillisilleen vaikka olis testamentti tai mitä. Ihan syvältä!!! Haluan antaa oman perintöni omalle lapselle! Puolisoni lapsilla on äiti ja isä, jonka perivät aikanaan. Etnan kopeekkaa en aio muille antaa :) jokainen huolehtikoot omistaan!
[/quote]
Sinun kannattaa pikaisesti mennä lakimiehelle, jotta saat hoidettua teidän perheen jäämistöasiat kuntoon.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:20"]mua taas kiinnostaa miksi näitä perintö asioita käsitellään palstalla näin paljon...
eikö ihmisillä ole muuta mielessä kuin raha?
mulle ainakin ihan sama vaikka en perisi vanhemmiltani euroakaan.
ja miksi vaivaisin päätäni miettimällä tulevaa perintöä, meistä kukaan ei viimeistä päivää tiedä. voin aivan hyvin kuolla itse ennen vanhempiani.
[/quote]
Juuri siksihän nämä asiat kannattaa hoitaa kuntoon kaikkien vielä eläessä, täältä kun tosiaan ei lähdetä järjestyksessä. Meillä on avioehto ja testamentit kunnossa. Mieheni lapset perii isänsä ja minun omaisuuteni periytyy sukulaisilleni.
Mulla on yksi vinkki, joka on hyvä kaltaisellesi: tapa itsesi.
Oi ihanat, tasapainoiset ja sulassa sovussa elävät uusperheelliset!
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:25"]
Nämä yksiöt oli alunperin tarkoitettu miehen lapsille, mutta ovat viimeisen kahden vuoden aikana loukanneet minua, miestäni ja yhteistä lastamme äitinsä katkeruuden innoittamana. Lapset siis jo isoja, mutta yhteistuumin miehen kanssa päätimme tehdä vielä yhteisen lapsen jonka miehen lapset sekä ex näkevät vain ja ainoastaan neljäntenä perijänä eli automaattisesti negatiivisessä valossa. Meidätkin nähdään nykyään vain elävinä säästöpossuina - vanhin lapsista on mm. sanonut isälleen että toivoo tämän kuolevan pian että saisi rahansa.
[/quote]
No tuolta pohjlalta ihan oikein tehty. Hankkikoot itse omaisuutensa.
[/quote]
Tällainen ajatus vielä, että voisiko nämä lapsille alunperin tarkoitetut ykiöt testamentata miehen lapsenlapsille jos näitä jo olisi? samalla voisi määrätä edunvalvojan. Näin kenkut lapset saisivat näpäytyksen, mutta "paha" ei kuitenkaan jäisi kiertämään?
[/quote]Voi, mutta miehesi lapsilla on oikeus vaatia lakiosansa tuosta, eli puolet perittävästä omaisuudesta.
[/quote]
Mutta eikös ne yksiöt olleet ap:n nimissä. Eli isän uuden vaimon. Ei niillä lapsilla ole mitään lakiosuutta isänsä uuden vaimon omaisuuteen.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:58"]
Kannattaa mennä lakimiehen luo, joka OIKEASTI perehtynyt näihin asioihin ja tekee paperit. Avio-oikeutta ei käsittääkseni voi poistaa millään tavalla. Ja se mikä siirtyy puolisosi nimiin, siirtyy osin hänen perillisilleen vaikka olis testamentti tai mitä. Ihan syvältä!!! Haluan antaa oman perintöni omalle lapselle! Puolisoni lapsilla on äiti ja isä, jonka perivät aikanaan. Etnan kopeekkaa en aio muille antaa :) jokainen huolehtikoot omistaan!
[/quote]
Olet kyllä käsittänyt totaalisen väärin. Avioehto on se jolla sitä avio-oikeutta voidaan rajoittaa tai se voidaan poistaa sillä kokonaan. Tietenkin se pitää tehdä yhdessä, jos toinen osapuoli ei siihen ehtoon suostu niin silloin sitä ei voi tehdä.
Mua ahdistaa jo nyt tulevaisuuden perintöriidat. Miehen lapset on aikuistuttuaan havahtuneet rahajuttuihin ja selvästi haistelevat tilannetta. Jos isänsä kuolisi tänään, häneltä ei jäisi kuin 2000 Euron arvoinen auto ja tavaraa. Minulla on kallis omakotitalo pk-seudulla, sijoitusasunto, pörssiosakkeita jne. Kaikki on yksin minun. Olemme avopari vielä. Lapset näkevät meidän mukavan elintason ja tietävät, ettei pelata viimeisellä pennillä. Emme ole toisaalta myöskään selittäneet raha-asioitamme heille eli sitä, että heidän isänsä oli tavatessa p.a. ja sen jälkeen opiskellut ja käynyt velkasaneerauksen. Vasta nyt on ollut vuoden töissä ja tienannut hiukan. Minä taas olen ollut koko ajan töissä ja perinyt merkittäviä summia. He tietävät isänsä ongelmista taannoin, mutta luulevat kai, että esim. talo on yhteinen. Ei ole. Mies ei ole yhtään lainaerää maksanut jne. Pelkään vaan, että tästä kuviosta repeisi helvetti, jos nyt kuolema korjaisi ja meidän yhteisten lasten välit katkeisi isosisaruksiin siinä. Olen ajatellut, että mieskin on nyt jaloillaan ja ehtii vähän sijoitella tai jotain, niin on sitten mieheltäkin perittävää aikanaan. Vaikka olen huolestunut asiasta, niin en silti ole valmis toisaalta antamaankaan rahaa miehelle tai hänen lapsilleen. Ääh. Kauheaa sanoa, mutta onneksi miehen isä on vielä hengissä ja saanee sieltä pienen perinnön edes, niin saa omaakin rahaa.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:08"]
Ei mene näin, vaan ainoastaan aviopuolisoiden yhteinen omaisuus jaetaan tasan, ja puoliso saa puolet siitä yhteisestä omaisuudesta. Mutta esim. pelkästään äitini nimissä ollut yritys tuli pelkästään meille lapsille.
[/quote]
Olet täysin väärässä silloin, jos ei ole avioehtoa. Kaikki aviopuolisoiden omaisuus lasketaa yhteen, ja leski saa yhteisarvosta puolet. Joko äidilläsi oli avioehto tai sitten äitisi leski luopui vapaaehtoisesti osasta hänelle kuulunutta omaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:32"]
Vaikka olen huolestunut asiasta, niin en silti ole valmis toisaalta antamaankaan rahaa miehelle tai hänen lapsilleen.
[/quote]
Mun mielestä sä teet oikein sun lapsia kohtaan, niiden pitää olla etusijalla tuossa tilanteessa. Itse en kyllä ikinä olettaisi saavani mitään äitipuoleni rahoja.
Sun miehen velvollisuus on huolehtia sen lasten perinnöistä yms.
Ja outoja muutenkin, jos "haistelevat" tilannetta.
Muuten en sano mitään uusperheisiin... :/
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:32"]
Mua ahdistaa jo nyt tulevaisuuden perintöriidat. Miehen lapset on aikuistuttuaan havahtuneet rahajuttuihin ja selvästi haistelevat tilannetta. Jos isänsä kuolisi tänään, häneltä ei jäisi kuin 2000 Euron arvoinen auto ja tavaraa. Minulla on kallis omakotitalo pk-seudulla, sijoitusasunto, pörssiosakkeita jne. Kaikki on yksin minun. Olemme avopari vielä. Lapset näkevät meidän mukavan elintason ja tietävät, ettei pelata viimeisellä pennillä. Emme ole toisaalta myöskään selittäneet raha-asioitamme heille eli sitä, että heidän isänsä oli tavatessa p.a. ja sen jälkeen opiskellut ja käynyt velkasaneerauksen. Vasta nyt on ollut vuoden töissä ja tienannut hiukan. Minä taas olen ollut koko ajan töissä ja perinyt merkittäviä summia. He tietävät isänsä ongelmista taannoin, mutta luulevat kai, että esim. talo on yhteinen. Ei ole. Mies ei ole yhtään lainaerää maksanut jne. Pelkään vaan, että tästä kuviosta repeisi helvetti, jos nyt kuolema korjaisi ja meidän yhteisten lasten välit katkeisi isosisaruksiin siinä. Olen ajatellut, että mieskin on nyt jaloillaan ja ehtii vähän sijoitella tai jotain, niin on sitten mieheltäkin perittävää aikanaan. Vaikka olen huolestunut asiasta, niin en silti ole valmis toisaalta antamaankaan rahaa miehelle tai hänen lapsilleen. Ääh. Kauheaa sanoa, mutta onneksi miehen isä on vielä hengissä ja saanee sieltä pienen perinnön edes, niin saa omaakin rahaa.
[/quote]
Ei miehesi välttämättä peri, jos miehesi isä perustaa uusperheen ja tekee miehesi perinnöttömäksi! Älä siis laske sen varaan. Älä muutenkaan mene naimisiin, ei kannata. Välit entisiin lapsiin menee joka tapauksessa, jos miehesi kuolee.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:26"]
Mitä te höpötätte?? Kyllä puolisot perivät toisensa. 50% aviopuolisolle, 50% lapsille..
[/quote]
Ei mene näin, vaan ainoastaan aviopuolisoiden yhteinen omaisuus jaetaan tasan, ja puoliso saa puolet siitä yhteisestä omaisuudesta. Mutta esim. pelkästään äitini nimissä ollut yritys tuli pelkästään meille lapsille.
[/quote]
Kyllä se on niin, että avioliittolain lähtökohtana on se, että kaikki omaisuus on avio-oikeuden alaista. Poikkeusjärjestelyitä on monenlaisia, koska avioliittolaki on omaisuuden osalta dispositiivista (sopimuksella muutettavissa). Avioehdon voi tehdä siten, että se kattaa kaiken muun paitsi jonkin tietyn omaisuuden, kuten nyt tuon äitisi yrityksen. Lue kuitenkin hyvä ihminen vaikka itse Finlexistä, tai sinulle saattaa tulla osituksessa ikäviä yllätyksiä eteen!
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:26"]
Mitä te höpötätte?? Kyllä puolisot perivät toisensa. 50% aviopuolisolle, 50% lapsille..
[/quote]